Fixus tiedotteet 2017-10-06T13:39:09+00:00

Ajankohtaista

Jarruneste, unohdettu turvallisuustekijä

Jarruneste toimii jarruvoiman välittäjänä kuljettajalta tehokkaimmillekin jarruille. Siltä vaaditaan siis paljon, varsinkin hätätilanteessa. On kuitenkin usein unohtunut, että jarruneste menettää ajan myötä ominaisuuksiaan, vaikka sitä ei käytettäisi lainkaan. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS), luistonestot sekä ajonvakautusjärjestelmät vaativat lisää ja monipuolisempia ominaisuuksia jarruilta sekä jarrunesteiltä. Tämä on johtanut siihen, että jarrunesteillekin asetetaan korkeampia vaatimuksia. Oli jarrujärjestelmä minkälainen tai minkä ikäinen tahansa täytyy jarruneste uusia riittävän usein turvallisen toiminnan ylläpitämiseksi. Jarrunesteissä ja niiden vaihtoajoissa pitää aina noudattaa autovalmistajan asettamia suosituksia.

Jarrunesteitä on useita erilaisia. Aiemmin jarrunesteen valinta onnistui yksinkertaisesti DOT-luokan varmistuksella. Tiukimman ABS-jarruille kehitetyn DOT5-luokan vaatimuksiin päästään kahdella täysin erilaisella nesteellä, joita ei saa sekoittaa keskenään.

Mitä siis pitää selvittää ennen jarrunesteen valintaa?

Nykyään markkinoilla on DOT5-luokkaan sekä silikonipohjaisia että synteettisiä nesteitä. Silikonipohjaisen merkintä on ”DOT5” ja synteettisen ”DOT5.1”. Tämän luokan nesteiden hyvät kylmäviskositeettiominaisuudet tekevät jarrujen reagoinnin nopeammaksi kylmissä oloissa, mikä on erityisen tärkeää mm. ABS-järjestelmien yhteydessä. Jarrunesteessä oleva vesi huonontaa sen kylmäviskositeettiominaisuuksia. DOT5.1-neste ei korkeampien vaatimustensa myötä ole siinä määrin hydroskooppista kuin DOT3- ja DOT4-nesteet. Sen vaihtoväliksi suositellaan 30 kuukautta. Vaikka DOT5.1-neste on hieman kalliimpaa, sen käyttö on pidemmän käyttöiän ansiosta kokonaistaloudellisempaa.

Silikoninesteet ovat täysin oma ryhmänsä. Ne kuuluvat suositusarvojensa pohjalta selvästi DOT5-luokkaan, mutta eivät ole sekoituskelpoisia synteettisten jarrunesteiden kanssa. Silikonipohjainen neste ei itse ime vettä, mutta itse järjestelmä on tällöin hyvin vesiherkkä. Veden joutuminen järjestelmään voi saada aikaan välittömästi paikallisen korroosiovaurion ja jopa aiheuttaa järjestelmän vuotoa. Järjestelmässä olevat vesipisarat heikentävät myös jarrutustehoa. On olemassa lisäksi maaöljypohjaisia mineraalijarrunesteitä, joiden käyttö on hyvin harvinaista. Voimassa olevien säännösten mukaan DOT3-, DOT4- ja DOT5.1-nesteet ovat väriltään värittömästä kullanruskeaan, DOT5-neste purppuranväristä ja mineraaliöljyt vihreitä.

Vääränlainen jarruneste voi tuhota tiivisteet. Esimerkiksi Citroenin jarru- ja jousijärjestelmissä öljy on yhteistä taka-akselin nestejousituksen ja jarrujärjestelmän kanssa. Jos tässä tapauksessa jarrunesteenä toimivaa hydrauliöljyä laitetaan perinteiselle nesteelle suunniteltuun järjestelmään, on nopea jarruvaurio todennäköinen. Hiljattain silikonijarrunesteestä esille tullut ominaisuus on, että se vaikuttaa heikentävästi standardijärjestelmässä oleviin tiivisteisiin. Silikonijarrunestettä onkin syytä käyttää vain varta vasten suunnitellussa järjestelmässä.

Huippuhyväksi kehutun silikonipohjaisen jarrunesteen puristettavuus on ikävä kyllä osoittautunut epästabiiliksi jopa normaalikäytössä. Kun lämpötila kasvaa, puristuu neste enemmän kokoon, eli jarrunesteessä tuntuu olevan ”ilmaa”. Se voi johtua silikoninesteessä yleisistä pienistä ilmakuplista, joita on lähes mahdoton poistaa järjestelmästä tai järjestelmään joutuneista vesipisaroista, jotka kiehuvat jarruttaessa. Kohonnut lämpötila johtaa tällöin jarrutehon heikentymiseen, koska pääsylinterin männän liike ”hukkuu” seoksen puristamiseen.

Minkälainen jarruneste sopii minulle?

DOT3- ja DOT4-nesteiden perinteiset heikkoudet ovat hallittavissa järkevällä huollolla ja niiden ominaisuudet ovat täysin riittävät normaaliajoon. Esimerkiksi DOT4-luokassa on useita nesteitä, joiden kiehumispisteet ovat jopa lähellä DOT5-normin rajaa tai jopa ylittävät sen, mutta kylmäviskositeetti ei riitä luokitukseen. Nämä DOT4 superit ja plussat kestävät hyvin kuumuutta ja kovaa ajoa, jolloin niitä käytetään yleisesti tehokasta jarruvoimaa vaativissa kohteissa, kuten kilpa-autoissa. ABS-jarruille suositellaan käytännössä ainoastaan DOT5.1-laatua sen stabiilisuuden sekä hyvien kylmäviskositeettiominaisuuksiensa vuoksi.

Champion-jarrupalalinja valikoimaamme

uutuus champion jarrupalat

Olemme ottaneet valikoimaamme Federal Mogulin erittäin tunnetut Champion-jarrupalat. Laadukkaat jarrupalat valmistetaan viimeisintä teknologiaa hyödyntäen Federal Mogulin Tsekin tehtaalla ja linja käsittää tällä hetkellä yli 600 erilaista jarrupalaa.

Hengst Blue.care – Raikkaan sisäilman puolesta

Hengst Blue.Care sisäilmasuodatin puhdas auton sisäilma

Jokaista tunnin ajomatkaa kohden autosi sisälle kulkeutuu jopa 540 000 litraa ilmaa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tässä ilmassa on noin viisi kertaa enemmän pakokaasuja, epäpuhtauksia ja allergeenejä kuin tienvarren ilmassa. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että auton sisäilman laadulla on merkittävä vaikutus ajoturvallisuuteen. Kun ilma on täynnä epäpuhtauksia, kuljettajan keskittyminen voi kärsiä, mikä puolestaan kasvattaa onnettomuusriskiä.

Hanki viisi kertaa puhtaampi ja terveellisempi sisäilma autoosi! Blue.care -ilmansuodattimia on saatavilla kaikkien johtavien ajoneuvovalmistajien autoihin ja lähes kaikkiin nykyisiin sarjatuotantomalleihin. Kysy lisää omalta korjaamoltasi! Ammattilaiset kertovat mielellään, miksi ilmansuodattimen säännöllinen vaihtaminen kannattaa.

Suodattimen rakenne:

Sähköstaattinen väliaine, jossa on esisuodatustoiminto, pitää karkeat hiukkaset poissa.
Suodatinnukka lisää pölynsuodatuksen tehokkuutta (kapasiteettia).
Aktiivihiilikerros erottaa höyryt, hajut ja haitalliset kaasut (otsoni, typpioksidi, rikkidioksidi).
Sulapuhallettu väliaine suodattaa hienojakoisen pölyn
(mukaan lukien mikrohiukkaset, joiden läpimitta on alle 2,5 μm).
Antibakteerinen kerros sisältää nanohopeaa, jolla on antimikrobinen vaikutus.

Viisinkertainen suodatusteho – puhtaampi ja terveellisempi ilmanlaatu
Siitepöly – Blue.care suojaa allergeeneilta tehokkaammin kuin tavanomaiset suodattimet.
Hienojakoinen pöly – Pysäyttää lähes kaikki hienojakoiset pölyhiukkaset.
Home ja itiöt – Suodatin eliminoi myös terveydelle haitallisen homeen ja homeitiöt.
Hajut – Blue.caren avulla estät ikäviä hajuja, kuten ammoniakkia ja rikkikaasuja, pääsemästä auton sisäilmaan.
Bakteerit – Erikoispinnoitteensa ansiosta Blue.care -suodatin hylkii bakteereja, mikä ylläpitää suodatustehokkuutta.

Vinkki: Vaihda matkustamon ilmansuodatin kaksi kertaa vuodessa, tai aina 15 000 kilometrin välein.

Löydät lisää tietoa ja oikean suodattimen täältä: www.hengst.com/blue.care

Paras öljymerkki on nimeltään LiquiMoly

LiquiMoly lukijaäänestys paras öljymerkki

Neljän autolehden lukijat ovat valinneet LIQUI MOLYn jälleen ykköseksi. Auto Motor und Sportin ja Auto Zeitungin kohdalla LIQUI MOLY valittiin parhaaksi öljymerkiksi kahdeksatta vuotta peräkkäin. Auto Bildin ja Motor Klassikin kohdalla kyse on seitsemännestä peräkkäisestä vuodesta. Rutinoitumisesta ja laakereilla lepäämisestä ei kuitenkaan ole merkkejä. ”Tulosten julkistus on meille erittäin jännittävä hetki. Melkein kuin Oscareiden jakotilaisuus”, Ernst Prost sanoo. ”Meille hyvä tulos lukijavalinnoissa on tärkeää, sillä kyse on demokraattisesta äänestyksestä, joka antaa rehellisen kuvan todellisuudesta.”

Moottoriöljyjen markkinoita hallitsevat suuret globaalit konsernit. Siitä huolimatta saksalainen keskisuuri yritys menestyy jättien keskuudessa ja on Saksassa ykkösenä sekä markkinaosuuden että asiakastyytyväisyyden suhteen. ”Meidät on jo valittu lähes kymmenen vuoden ajan parhaaksi öljymerkiksi, mutta menestyminen ei ole mikään itsestään selvä asia”, Saksan ja Itävallan myyntipäällikkö Günter Hiermaier sanoo. ” Menestys on tulosta kaikkien 850 työntekijän kovasta tiimityöstä. Haluamme tarjota asiakkaillemme parhaita tuotteita ja parasta palvelua.”

LIQUI MOLYn suosioon vaikuttavat monien markkinointitempausten lisäksi myös maailmanlaajuiset sponsorointipaketit. Viime kuukausien aikana yrityksen logo on näkynyt lukuisissa talviurheilutapahtumissa. ”Tällä hetkellä merkkimme näkyy moottoripyörien MM-sarjassa MotoGP:ssä, ja toukokuussa se tulee näkymään jääkiekon MM-kisoissa Tanskassa”, markkinointijohtaja Peter Baumann sanoo.

Markkinatunnettuus on tärkeää, mutta kovinta valuuttaa ovat laatu ja innovaatio. Sen vuoksi yritys investoi joka vuosi miljoonia tutkimukseen ja kehitykseen. Vuonna 2017 summa oli 5,3 miljoonaa euroa. ”Teemme läheistä yhteistyötä maailman suurimpien autonvalmistajien kanssa. Siten me pystymme tarjoamaan asiakkaille öljyjä, jotka täyttävät eri luokitusten vaatimukset”, kehityspäällikkö David Kaiser kertoo. ”Valikoimassamme on voiteluaineita sekä museoautoihin että uusinta moottoritekniikkaa hyödyntäviin autoihin.” Ja kaikki tuotteet testataan perusteellisesti, huolimatta voiteluaineen tyypistä. ”Siten me voimme taata tasaisen korkean tuotelaadun.” Tulevia moottoriöljysukupolvia kehittävät tutkijat pyrkivät varmistamaan, että saksalaiset LIQUI MOLY -voiteluaineet ovat tulevaisuudessakin Saksan pidetyimpiä ja parhaita.

Tietoja LIQUI MOLYsta
LIQUI MOLYn maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen kattavaan valikoimaan kuuluu noin 4000 kemiallista tuotetta – niin moottoriöljyjä, lisäaineita, rasvoja, tahnoja, suihkeita, autonhoitotuotteita, liimoja kuin tiivisteaineita. Vuonna 1957 perustettu LIQUI MOLY kehittää ja valmistaa tuotteensa yksinomaan Saksassa. Kotimarkkinoillaan yritys on lisäaineiden kiistaton markkinajohtaja, ja se valitaan toistuvasti parhaaksi öljymerkiksi. Omistaja Ernst Prostin johtama yritys markkinoi tuotteitaan yli 120 maassa, ja sen liikevaihto oli 532 miljoonaa euroa vuonna 2017.

Hankookin vuoden 2018 testimenestysputki

Hankook Autobild testivoittaja Tuulilasi ADAC Ventus Prime3 Ventus V12 evo2

Hankook kahmi tämän vuoden kesärengastesteissä lukuisia huippusijoituksia. Kiitosta testeissä ovat saaneet erittäin lyhyet jarrutusmatkat märällä ja kuivalla, ajettavuus kaikissa olosuhteissa ja nopeat kierrosajat. Paketti on siis erittäin hyvin kasassa Hankookin tämän vuoden kesärengasmallistossa. Hankook Ventus Prime³ voitti saksalaisen Auto Bild -lehden tämänvuotisen kesärengastestin. Testin voittoon vaikutti ratkaisevasti paras kokonaisjarrutusteho 51 testatun rengasmerkin joukossa. Myös saksalainen autojärjestö ADAC antoi uusimmassa kesärengastestissään renkaalle parhaan arvosanan “hyvä”. Hankook Ventus Prime³ -rengas tarjoaa optimaalisen yhdistelmän suorituskykyä, mukavuutta, turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Se on saatavana yli 90 eri kokoluokassa moniin erilaisiin automalleihin kompaktiluokan autoista luksusluokan edustusautoihin.

”Vahvuudet: Testivoittaja, jonka ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset märillä ja kuivilla teillä, tarkka ohjattavuus, lyhyet jarrutusmatkat sekä märällä että kuivalla kelillä, erinomainen ajomukavuus, hyvä hinta-laatusuhde.”
Autobild Saksa 10/2018, Ventus Prime 3. Testivoittaja 51:n renkaan joukosta.

”Suorituskyvyltään hyvin tasapainoinen rengas, jolle annetaan parhaat pisteet kuivilla teillä ja hyvät pisteet märillä teillä”
ADAC myönsi vuoden 2018 kesärengastestissään Ventus Prime 3 –renkaalle parhaan mahdollisen arvosanan ”Hyvä”.

”Hankook on elementissään kuivakäsittelyradalla. Se kestää parhaiten sortoa ja kaasulla vedätystä hitaissa kaarteissa. Korealainen vastustaa korkeillakin nopeuksilla parhaiten aliohjautumista.”
Tuulilasi 4/2018, Ventus V12 evo2. Toinen sija pienimmällä mahdollisella erolla voittajaan.

Fixus Lasku-kampanja!

Fixus Lasku Osamaksu kampanja

Fixus Laskun osamaksukampanja on täällä! Kampanja on voimassa toukokuun loppuun asti. Tutustu kampanjaan ja hae maksuaikaa huollolle tai ostoksille täältä!

Kevään sulkapäiväkiertue on käynnissä

Sulkapäivät pyyhkijänsulat

Pyyhkijänsulat kannattaa vaihtaa vähintään kerran vuodessa tai viimeistään silloin kun näkyvyys heikentyy oleellisesti. Kun sulat jättävät tuulilasiin raitaa tai kalvoa, tai sulat pomppivat lasilla kuivuuttaan niin silloin on vaihdon aika.

Mikäli pyyhkijänkumi on jo rispaantunut tai irti kokonaan niin sulat on syytä vaihtaa välittömästi suurempien vahinkojen välttämiseksi. Paljon ajaville, esimerkiksi yli 40tkm ajokilometriä vuodessa, on hyvä suositus  vaihtaa sulat aina keväisin ja syksyisin.

Katso linkin takaa Fixus Sulkamiehen vinkit ja vaihda omasi ajoissa.

Tervetuloa sulkakaupoille Fixus- liikkeisiin kautta maan!

Kevään sulkapäivät:
Ke  4.4.2018  Jyväskylän Varaosakeskus Oy
Pe  6.4.2018  Mikaduo Oy AutoPro, Kuusankoski
To  12.4.2018  Automestarit Oy, Savonlinna
Pe  13.4.2018  Fixus Joensuu
La  14.4.2018  Fixus Kitee
Ke  18.4.2018  Kouvolan Automaalit T.Keränen, Kotka
To  19.4.2018  Fixus Lappeenranta
Pe  20.4.2018  Mikaduo Oy Auto-Pro, Kouvola
Ma  23.4.2018  Kemin Autopalvelu, Kemi
Ti  24.4.2018  Autopalvelu Ojanperä, Tornio
Ke  25.4.2018  Lapin Varaosapalvelu, Rovaniemi
Pe  27.4.2018  Varaosaportti Oy, Raahe
Pe  4.5.2018  Järviseudun Varaosa Oy, Alajärvi
Ma  7.5.2018  Kiveriön Auto-Osa Oy, Lahti
Ti  8.5.2018  Fixus Mikkeli
Ke  9.5.2018  Parikkalan Autotarvike Oy
Pe  11.5.2018  Fixus Isokyrö
Pe  18.5.2018  Varaosatalo Vitikainen, Varkaus
Pe  25.5.2018  Tammer-Diesel, Pieksämäki

Uutuus: Tavaratilan säilytysjärjestelmä

säilytysjärjestelmä uutuus tavaratilaan

Kokoontaittuva säilytysjärjestelmä esim. auton tavaratilaan. Koko avattuna 59x39x30 cm. Varustettu kahdella sivutaskulla ja kantokahvalla. Toisella pitkällä sivustalla Velcro-tarroitus, jolla tuotteen saa kiinnitettyä auton verhoiluun. Erinomainen auton huoltovälineiden säilytykseen tai esim. kauppakassien kuljetukseen.

Fixus-ketjulle on myönnetty Avainlippu

fixus avainlippu suomalaista palvelua

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Fixus-ketjulle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Merkin myöntämisen ensisijaisena kriteerinä on aina se, että tuotteen on oltava valmistettu tai palvelun tuotettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus palvelun omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen, on oltava vähintään 50 prosenttia. Palvelu-Avainlippua hakevalla yrityksellä on myös oltava merkittävä kotimainen omistusosuus sekä Suomessa toimiva johto, ja yrityksen pääkonttorin tulee sijaita Suomessa.

– Kotimaisuutta ja kotimaista työtä on aina arvostettu Fixus-ketjussa sekä ketjun toimintaa hallinnoivassa Koivunen Oy:ssä. Haluamme tuoda Fixus-ketjun palvelun kotimaisuuden entistä paremmin kuluttajien tietoisuuteen. Avainlippu on tähän erinomainen väline, kertoo Fixuksen ketju- ja markkinointipäällikkö Tuomo Koukkari.

Avainlippu-merkki tunnetaan varsin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan 79 prosenttia suomalaisista kuluttajista tuntee Avainlipun erittäin hyvin tai melko hyvin. Tunnettuus yrityspäättäjien keskuudessa on 92 prosenttia. Suomalaisista suurin osa (71 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti.

Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu toteaa, että kotimaisen palvelun hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.

– Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta, turvallisuudesta, vastuullisuudesta sekä työllistävyydestä. Avainlipun kautta yritykset voivat viestiä tärkeistä arvoista kuluttajille ja asiakkaille. 92 prosenttia Avainlippua kantavista yrityksistä sanookin, että merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä, Reetta Mentu kertoo.

Uusi Fixus Center avattu Sastamalaan

Uusi Fixus Center avattu Sastamalaan

Suomen 21:s Fixus Center on avattu Sastamalaan. Fixus Centeristä saat huollot, korjaukset, varaosat ja varusteet kilpailukykyiseen hintaan ja takuuvarmasti.

Yhteystiedot ja aukioloajat:
Itsenäisyydentie 5
38200 Sastamala
www.a-osat.fi

Varaosat
03-5141 811
varaosat@a-osat.fi
Avoinna Ma-Pe 8.00-17.00
La 9.00-13.00

Huolto
040-6616 347
huolto@a-osat.fi
Avoinna Ma-Pe 8.00-16.00
La suljettu

Huolto
040-6616 347
huolto@a-osat.fi
Avoinna Ma-Pe 8.00-16.00
La suljettu

Varaosat
03-5141 811
varaosat@a-osat.fi
Avoinna Ma-Pe 8.00-17.00
La 9.00-13.00

Niko Kankkusesta LIQUI MOLY Team Engstler -tallin kuljettaja

LiquiMoly Team Engstler Niko Kankkunen

Rallin nelinkertaisen maailmanmestarin Juha Kankkusen poika Niko Kankkunen ajaa tällä kaudella TCR Germany -vakioautosarjaa LIQUI MOLY Team Engstler ‑tallin riveissä. 19-vuotias Niko on yksi tallin viidestä nuoresta kuljettajasta. Saksalainen öljy- ja lisäaineasiantuntija LIQUI MOLY tukee tallia mestaruustaistossa.

Niko Kankkunen ajoi TCR Germany -sarjaa jo vuonna 2017. Lopputuloksissa hän oli sijalla 21 yhteensä 40 kuljettajan joukossa. Nyt hän on siirtynyt LIQUI MOLY Team Engstler -talliin. Talli on innoissaan kuljettajasta, joka tuntee jo suurimman osan tulevan kauden radoista.

LIQUI MOLY Team Engstler ajaa TCR Germany -sarjaa viiden kuljettajan voimin. 19-vuotias Niko Kankkunen kuuluu tallin vanhempaan kaartiin. Muut kuljettajat ovat Florian Thoma (22, Sveitsi), Théo Coicaud (18, Ranska) sekä 17-vuotiaat saksalaiset Luca Engstler ja Justin Häußermann. Kaikki ajavat uudella VW Golf GTI TCR 2018:lla. Talli saa ajoneuvot kohta käsiinsä, ja ensimmäiset testiajot ajetaan muutaman viikon päästä.

Franz Engstlerin omistama talli sekä öljyjä ja lisäaineita valmistava LIQUI MOLY ovat tehneet läheistä yhteistyötä jo yli kymmenen vuoden ajan. LIQUI MOLY pitää tuotteidensa käyttöä kilparadoilla yhtenä kovimmista käytännön testeistä. Siellä jyvät erotetaan akanoista. Muutama viikko sitten Dubain 24 tunnin ajossa Golf GTI TCR kärsi vaihteistovaurion. Auto joutui pärjäämään viimeiset yksitoista tuntia ilman 4. vaihdetta, ja lämpötila vaihteistossa oli jatkuvasti yli 150 astetta. LIQUI MOLY -vaihteistoöljyn ansiosta auto ei hajonnut – itse asiassa se voitti vakioautojen luokan.

Tietoja LIQUI MOLYsta

LIQUI MOLYn maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen kattavaan valikoimaan kuuluu noin 4000 kemiallista tuotetta – niin moottoriöljyjä, lisäaineita, rasvoja, tahnoja, suihkeita, autonhoitotuotteita, liimoja kuin tiivisteaineita. Vuonna 1957 perustettu LIQUI MOLY kehittää ja valmistaa tuotteensa yksinomaan Saksassa. Kotimarkkinoillaan yritys on lisäaineiden kiistaton markkinajohtaja, ja se valitaan toistuvasti parhaaksi öljymerkiksi. Ernst Prostin johtama yritys markkinoi tuotteitaan yli 120 maassa, ja sen liikevaihto oli 532 miljoonaa euroa vuonna 2017.

Lindholm debytoi komeasti kakkoseksi Rovaniemellä

emil lindholm fixus yhteistyö ralli arctic rally

Uransa ensimmäiseen nelivetoautolla ajettavaan ralliinsa osallistunut Emil Lindholm, 21, nousi yhdessä Mikael Korhosen kanssa ralli SM-kauden avauksessa Rovaniemellä upeasti toiseksi. GRX-tiimin Skodaa ajanut Lindholm malttoi ajaa kaksi pitkää kilpailupäivää omaa ajoaan, joka rallin maalissa palkittiin komealla kakkossijalla.

Ennakkosuunnitelmissaan viidettä sijaa tavoitellut Lindholm oli tietysti tyytyväinen, kun tavoite ylittyi reilusti.

– Tässä rallissa oma ajoni -taktiikka toimii jos jossain. Jatkoin tänään periaatteessa siitä, mihin perjantaina jäätiin. Kun autoon tuli yhä enemmän luottoa niin erikoiskoeajat paranivat itsestään. Enää ei ihan jokaiseen täysmiinus -paikkaan tarvinnut nostaa jalkaa kokonaan kaasulta, Lindholm hymyili rallin maalissa.

Lindholm ja Korhonen kellottivat lauantain erikoiskokeilla myös kaksi pohja-aikaa. Nuoren rallikuljettajan uran ensimmäinen SM-tason pohja-aika syntyi rallin ainoalla uudella erikoiskokeella Untamovaarassa ja toinen Mäntyvaaran yleisö-erikoiskokeella.

– Etenkin Untamovaaran pohja-aika tuli meille yllätyksenä. Omasta mielestämme emme yrittäneet ajaa sen kovempaa kuin muuallakaan. Molemmat pohjat syntyivät edelleen omalla ajolla.

– Viimeisen pätkän maalissa fiilis oli todella hyvä. Ensimmäinen ajatus oli, että ”koska tätä saa lisää?”. Tuloksellisesti tuosta ei voi parantaa kuin yhdellä pykälällä, mutta omassa ajossani on yhä paljon kehitettävää. Seuraavaksi Mikkeliin, jossa uusi yritys. Myös kauden toisessa SM-rallissa tavoite on ajaa omaa parasta. Olisin tyytyväinen, jos pystyisin nostamaan vauhtiani hieman lisää, mutta tässä vaiheessa uraa ja kautta tärkeintä on edelleen päästä rallin maaliin, Lindholm muistutti.

Ralli SM-sarja jatkuu kolmen viikon kuluttua Mikkelissä. SM Vaakuna-rallia ajetaan 16.-17. helmikuuta. Ralli SM-sarjaan kuuluu kaikkiaan seitsemän osakilpailua. Sarja päättyy syyskuun lopulla Turkuun.

Lopputulokset, SM Arctic Lapland ralli, Rovaniemi,

1. Eerik Pietarinen – Juhana Raitanen Skoda Fabia R5 2:08:49,3
2. Emil Lindholm – Mikael Korhonen Skoda Fabia R5 + 2:25,4
3. Takamoto Katsuta (J) – Marko Salminen Ford Fiesta R5 + 2:36,2
4. Jukka Ketomäki –  Jarkko Alanen Skoda Fabia R5 + 2:41,9
5. Marko Mänty – Joni Mäkelä Skoda Fabia R5 + 3:09,3

Emil Lindholm debytoi Skoda Fabia R5:lla Rovaniemellä

Fixus sponsoroi Emil Lindholm ralli SM arctic ralli

Viime kaudella rallin SM3 -luokassa SM-hopeaa ajanut ja Suomen MM-rallin Tulevaisuuden tähti 2017 –kilpailun voittanut Emil Lindholm, 21, ja hänen kartanlukijansa Mikael Korhonen, 32, ovat valmiina Rovaniemellä ajettavaan ralli SM-kauden avaukseen. Ralli SM-sarja käynnistyy tulevana perjantaina SM Arctic Lapland -rallilla, johon ensimmäistä kertaa nelivetoautolla kilpaileva Lindholm osallistuu kolmatta kertaa.
– Arctic Lapland -ralli on SM-sarjan sisällä ainutlaatuinen kilpailu. Se on pitkä kisa ja siksi haasteellinen. Olen tykännyt ajaa napapiirillä. On vain hyvä asia, että erikoiskokeet ovat pitkiä ja reittiä voi nuotittaa enemmän kuin kaksi ajokertaa. Rovaniemellä ajettavat erikoiskokeet ovat lisäksi nopeita ja selkeitä erikoiskokeita, ja ne sopivat mielestäni minulle hyvin. Tarvitsen vähintään viiden kilometrin pätkän, jotta yleensä pääsen edes vauhtiin, Lindholm hymyilee.

Arctic Lapland -rallin reitti on jonkin verran uudistunut ja muutos sopii nuorelle kuljettajalle hyvin. Lähtönumerolla 7 reitille starttaava Lindholm ei kuitenkaan lähde väkisin tavoittelemaan kärkisijoja. Hän tiedostaa, että siirtyminen etuvetoisesta ralliautosta nelivetoiseen ottaa oman aikansa.
– On hyvä, että vuodesta toiseen ei ajeta koko ajan samoja teitä, sillä uusilla pätkillä konkareille ei tarvitse antaa liikaa tasoitusta. Seiska on hyvä lähtöpaikka. Toivotaan, että pakkanen ei ole liian kireätä, jotta pimeällä säästyisimme ajamasta pakkaslumipölyssä. Ensisijainen tavoitteemme on ajaa maaliin, hakea uuteen autoon tuntumaa ja kerätä mahdollisimman paljon kokemusta. Tuloksella ei nyt tässä kohtaa ole niin väliä. Pääasia on että fiilis autoon ja omaan ajamiseeni on hyvä. Mutta kun olemme ajamassa kilpaa niin vauhdin on oltava hyvällä tasolla, Lindholm muistuttaa.

Lindholm ja Korhonen ovat päässeet tutustumaan testeissä Skodaansa vuoden vaihteen molemmin puolin. Lindholm sanoo, että luotto autoon on jo ihan hyvä.
– Olen mielestäni päässyt auton kanssa nopeasti sinuiksi. Ääritilanteet ovat vielä kokematta, ja toivotaan, että niitä ei ainakaan heti Rovaniemellä opiskella kantapään kautta. Yritetään malttaa, Lindholm hymyilee.

Ralli SM-kauden avaavan kaksipäiväisen Arctic Lapland -rallin  kokonaispituus on 886,76 km. Reitti sisältää 11 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 254,65 km. Ralli käynnistyy perjantaina 26. tammikuuta kello 12.00 Lordiaukiolta. Ensimmäisenä kilpailupäivänä ohjelmassa on viisi erikoiskoetta. Yötauolle Rovaniemelle autokunnat saapuvat illalla noin klo 21.00. Ralli jatkuu lauantaiaamuna klo 6.00. Päätöspäivän ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta. Rallin maaliin Lordiaukiolle  ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan lauantai-iltana noin klo 19.30 alkaen.

Vinkkejä talven kuljetuksiin

kattoboksi suksiboksi kuljetus autoform kattokotelo

Kattokotelolla kuljetat kätevästi ja turvallisesti kaikki talven hiihtovarusteet, sukset, lumilaudat ja muut harrastusvarusteet niiden viemättä ylimääräistä tilaa auton sisältä. Laadukas kattokotelo on kestävä ja pitkäaikainen ratkaisu kaikenlaisiin kuljetustarpeisiin ympäri vuoden.

Kattokotelon valinnassa on ensisijaisesti kiinnitettävä huomiota seuraaviin asioihin

Kuljetustarve. Mitä on tarkoitus pääsääntöisesti kuljettaa? Murtomaasuksille tarvitaan pisin mahdollinen kotelomalli, kun taas laskettelusukset ja lumilaudat mahtuvat lyhyempään malliin.

Sopivuus. Kattokotelo kiinnitetään auton taakkatelineisiin, joten on syytä varmistaa kotelon ja  telineiden  yhteensopivuus.

Käyttömukavuus. Helppoutta ja nopeutta arvostava valitsee pikakiinnikkeillä varustetun kotelon, jonka asentamiseen ei tarvita ylimääräisiä työkaluja. Molemmilta puolilta aukeava ja keskuslukituksella varustettu kotelo on huomattavasti käytännöllisempi, sen kiinnittäminen ja kuorman käsittely on helpompaa. Muista pitää kotelon avaimet hyvässä tallessa, esimerkiksi auton hanskalokerossa.

Kiinnitys. Kaikki kuorma, mitä kattokotelossa kuljetetaan, on  kiinnitettävä huolellisesti niille tarkoitetuilla kiristyshihnoilla. Huonosti kiinnitetty kuorma voi aiheuttaa koko kattokotelon irtoamisen äkkijarrutustilanteessa. Muista myös huolehtia itse kotelon kiinnityksen tarkistus jokaisen avauksen jälkeen.

NTN-SNR pyöränlaakerisarjat nyt tuotevalikoimassa

Japanilaisomisteinen NTN-SNR Europe on yksi maailman johtavista pyöränlaakereiden valmistajista ja OEM-toimittajista. Se valmistaa myös mm. vetoniveliä ja jousituksen osia. Yritys suunnittelee, kehittää ja valmistaa tuotteensa. NTN-SNR mm. esitteli nopeuden tunnistavan ASB-pyöränlaakerin vuonna 1997. NTN- ja SNR-tuotemerkit ovat haluttuja sekä OEM- että jälkimarkkinoilla.

”First to market” -filosofiansa mukaisesti yritys pyrkii tuomaan uusia tuotteita markkinoille mahdollisimman pian auton markkinoille tulon jälkeen. NTN-SNR takaa ensiluokkaisen luotettavuuden sekä laadun autonvalmistajien vaatimusten mukaisesti.

Valitse turvallisuus ja laatu!