Fixus tiedotteet2017-10-06T13:39:09+00:00

Ajankohtaista

Syksyn 2018 Sulkapäivä-kiertue on käynnissä

Sulkapäivät pyyhkijänsulat

Pyyhkijänsulat kannattaa vaihtaa vähintään kerran vuodessa tai viimeistään silloin kun näkyvyys heikentyy oleellisesti. Kun sulat jättävät tuulilasiin raitaa tai kalvoa, tai sulat pomppivat lasilla kuivuuttaan niin silloin on vaihdon aika.

Mikäli pyyhkijänkumi on jo rispaantunut tai irti kokonaan niin sulat on syytä vaihtaa välittömästi suurempien vahinkojen välttämiseksi. Paljon ajaville, esimerkiksi yli 40 000 km ajokilometriä vuodessa, on hyvä suositus  vaihtaa sulat aina keväisin ja syksyisin.

Katso linkin takaa Fixus Sulkamiehen vinkit ja vaihda omasi ajoissa.

Tervetuloa sulkakaupoille Fixus-liikkeisiin kautta maan!

Syksyn Sulkapäivät:

Paikkakunta Päivämäärä Liike Osoite Tapahtuma
Tampere 31.8. Fixus-Tampere Sellukatu 4 Sulkapäivä
Salo 4.9. Virtasen Moottori Oy Hämeentie 37 Sulkapäivä
Kitee 6.9. Fixus-Kitee Kiteentie 26 Sulkapäivä
Joensuu 7.9. Fixus-Joensuu Kuurnankatu 13 Sulkapäivä
Riihimäki 14.9. Fixus-Riihimäki Yritystie 1 Avajaiset/Sulkapäivä
Kemi 17.9. Kemin Autopalvelu Karjalahdenkatu 34 Sulkapäivä
Tornio 18.9. Autopalvelu Ojanperä Torpinkatu 17 Sulkapäivä
Rovaniemi 19.9. Lapin Varaosapalvelu Alakorkalontie 10 Sulkapäivä
Jämsä 21.9. Tammer Diesel Oy Kauhkialantie 4 Liike 40 vuotta/Sulkapäivä
Savonlinna 28.9. Automestarit Oy Ainonkatu 12 Sulkapäivä
Lahti 1.10. Kiveriön Auto-Osa Oy Hirsimetsäntie 7 Sulkapäivä
Jyväskylä 3.10. Jyväskylän Varaosakeskus Oy Ahjokatu 2 Sulkapäivä
Alajärvi 4.10. Järviseudun Varaosa Oy Kuopiontie 2 Sulkapäivä
Somero 6.10. Fixus-Somero MH-Huolto-Osa Ay Tehdastie 5 Sulkapäivä
Nurmes 10.10. Varaosa Mikkonen Oy Pitkänmäentie 38 Sulka- ja rengaspäivä
Varkaus 11.10. Varaosatalo Vitikainen Käsityökatu 45 Sulka-, rengas- ja valopäivä
Kotka 18.10. Kouvolan Automaalit T.Keränen Ruuvikatu 7 Sulka- ja valopäivä
Kouvola 19.10. Mikaduo Oy Auto-Pro Kaitilankatu 15 Sulka- ja valopäivä
Kyröskoski 26.10. Hämeenkyrön Tarvikepiste Oy Jaakontie 1 Yritys 30 vuotta/Sulkapäivä
Mikkeli 31.10. Fixus-Mikkeli Saksalankatu 1 Sulkapäivä
Lappeenranta 1.11. Fixus-Lappeenranta Toikansuontie 11 Sulkapäivä
Kokemäki 23.11. Kokemäen Varaosa Oy Teljänportti 11 Sulka- ja valopäivä

Taistelu moottorin kulumista vastaan

Kuluminen on moottorin luontainen vihollinen. Kun metalli hankaa metallia vasten, moottori kuluu nopeasti. Tämä lyhentää käyttöikää ja nostaa korjauskustannukset korkeuksiin. LIQUI MOLYn tuotteilla moottoria voidaan kuitenkin suojata. Saksalaisen lisäaineasiantuntijan valikoimissa on tähän kaksi eri ainetta: Oil Additiv ja CeraTec.

Oil Additiv on edelleen erittäin hyvä lisäaine vanhempiin autoihin. Se oli LIQUI MOLYn ensimmäinen tuote, kun  yritys perustettiin vuonna 1957. Se on moottoriöljyn lisäaine, joka sisältää MoS2:ta. MoS2 on grafiitin kaltainen voitelurasva. ”Se asettuu metallipinnoille ja estää näin moottorissa metallin suoran kosketuksen metalliin”, David Kaiser, LIQUI MOLYn tutkimus- ja kehitysjohtaja kertoo. ”Tämä on erittäin tärkeää heti käynnistämisen jälkeen, kun moottoriöljy ei ole vielä päässyt kaikkiin moottorin osiin.” Lisäksi Oil Additiv parantaa hätävoiteluominaisuuksia ja takaa sen, että moottori on paremmassa suojassa voiteluainekalvon katketessa. MoS2 on mustaa, joten koko lisäaine on erittäin tummaa. Kun sitä lisätään moottoriöljyyn, myös öljy tummenee. Moottoriöljy voi tällöin näyttää aivan jäteöljyltä, mutta tässä tapauksessa tumma väri on merkki tehokkaasta kulumissuojasta. Oil Additiv on ollut autonomistajien suosiossa ympäri maailmaa jo yli 60 vuotta.

Oil Additiv voitelurasvoineen vähentää moottorin kitkaa fysikaalisesti kun taas CeraTec suojaa myös kemiallisesti. Se sisältää niin kutsuttua Friction Modifieria, joka sitoutuu moottorissa metallipintaan ja silottaa sitä mikroskooppisesti. Lisäksi CeraTec sisältää voitelurasvaa, joka mahdollistaa fysikaalisen suojan. Siinä on todella pieniä keraamisia hiukkasia, jotka antavat lisäaineelle sen beigen värin. Ne ovat niin pieniä, että ne läpäisevät öljynsuodattimen vaivatta. ”Tämä kaksoissuoja tekee CeraTecistä yhden tehokkaimmista lisäaineista, jonka vaikutus kestää jopa 50 000 kilometriä”, David Kaiser kertoo. ”Tämä tekee sen käytöstä erittäin taloudellista.” Se on ensisijainen valinta uudempiin autoihin.

Molemmat lisäaineet vähentävät moottorin kitkaa. Tämä alentaa moottorin lämpötilaa ja pienentää jopa hieman polttoaineen kulutusta. Lisäksi moottori on suojattu paremmin äärimmäisiltä kuormituksilta. Viime kädessä vähentynyt kuluminen tarkoittaa pienempää korjausriskiä ja moottorin pidempää käyttöikää. David Kaiser: ”Näin lisäaineet eivät suojaa pelkästään autoa, vaan myös sen omistajan rahapussia.”

107-2805   Moottorin kitkanvähentäjä MoS2 
107-3721   Moottoriöljyn lisäaine CeraTec

Emil Lindholm taisteli kakkoseksi Sastamalassa

Emil Lindholmin ralliauto etuviistosta kuvattuna soratiellä.

Kuva: Merita Mäkinen

Fixus-ketjun tukema, GRX-tiimin Skodan Emil Lindholm ja Mikael Korhonen nousivat viimeisen erikoiskokeen pohja-ajalla Enset SM-rallin kakkoseksi ja samalla taistelemaan SM1-luokan hopeamitaleista. Luokan mestaruuden varmisti jo ennen kauden päätösosakilpailua Sastamalassa voittoon ajanut Eerik Pietarinen, jolle Lindholm taipui 14,4 sekuntia.

– Onnittelut Eerikille mestaruudesta! Ei tämä täydellinen kisa meiltä ollut. Kakkosella ajoimme risteyksen pitkäksi ja viitospätkällä kävimme heti ensimmäisessä mutkassa ojan pohjalla. Se oli itseltäni sellainen oikosulku. Olisi tämä ralli siis huonomminkin voinut mennä, mutta hyvä näin.

Rallin toinen sija ratkaistiin kilpailun viimeisellä EK:lla (5,17 km), jolle kakkossijasta taistelleet Lindholm, Takamoto Katsuta ja Kristian Kiviniemi starttasivat 2,7 sekunnin sisällä toisistaan. Lindholm hallitsi sateessa ajetun erikoiskokeen, kellottaen pohja-ajan, jolla hän varmisti kauden kolmannen kakkossijansa.

– Tärkeä tulos, joka pitää meidät Teemu Asunmaan kanssa hopeamitalitaistelussa mukana. Tilanne on taitaa olla nyt se, että se kumpi meistä on viimeisen rallin maalissa toisen edellä, voittaa hopeamitalit.

– Tänään ajamisestani puuttui myös hieman sellaista luottoa, jonka avulla olisin voinut ajaa kovempaa. Sateen kastelemilla teillä oli pitoa, mutta suorilla tunsin että auton eteneminen oli tosi raskasta.

Ralli SM-sarjan päätösosakilpailu SM Teijo Talot -ralli ajetaan neljän viikon kuluttua Turun ja Salon alueilla. Kaksipäiväisessä rallissa jaetaan puolitoistakertaiset SM-pisteet, jotka ratkaisevat SM1-luokassa hopea- ja pronssimitalien kohtalon.

Lopputulokset; Enset SM-ralli, Sastamala:
1. Eerik Pietarinen – Juhana Raitanen Skoda Fabia R5 45:48,4
2. Emil Lindholm – Mikael Korhonen Skoda Fabia R5 + 14,4
3. Takamoto Katsuta (J) – Marko Salminen Ford Fiesta R5 + 16,8 

SM1-luokan epävirallinen pistetilanne; 6/7 osakilpailua:
1. Eerik Pietarinen 127
2. Teemu Asunmaa 83
3. Emil Lindholm 77
4. Marko Mänty 59
5. Nikolai Gryazin (LAT) 57
6. Juha Salo 44

Fixus-ketju onnittelee Suomen naisten lentopallomaajoukkuetta EM-kisapaikasta!

Kuva: Tuomas Pelto

Suomen naisten lentopallomaajoukkue varmisti paikkansa ensi syksyn EM-kisoihin kaatamalla lauantaina Uumajassa Ruotsin komeasti erin 0-3 (14–25, 25–27, 19–25).

Neljä voittoa neljästä karsintapelistä takaa Suomen sijoittumisen lohkossaan kahden parhaan joukkoon ja samalla kisapaikan. Tätä ennen Suomen naisten maajoukkue on esiintynyt EM-kisoissa kahdesti, edellisen kerran vuonna 1989.

Uutuus: elektroninen pysäköintikiekko

 Elektroninen pysäköintikiekko pysäköinti parkkikiekko pysäköintiapu

Elektroninen pysäköintikiekko asettaa pysäköintiajan automaattisesti ilman johtoja ja monimutkaisia asennuksia seuraamalla moottorin värähtelyjä. Kiekon etupuolella olevalla näytöllä näkyy pysäköintiaika sekä kääntöpuolella on näppäimet, joista pysäköintiajan ja tilan voi säätää manuaalisesti. Automaattinen kesä- ja talviaika.

Pakkaus sisältää paristot (2 x CR2450) sekä tuulilasipidikkeen 3M-tarrakiinnityksellä. Pysäköintikiekon mitat: 75 x 48 x 15 mm.

Osta Fixusnetistä

Kaikille autoille sopivan öljyn tarina

LIQUI MOLY selittää, miksi moottoriöljyjä on niin paljon erilaisia

Heinäkuu 2018 – Monta, monta vuotta sitten tilanne oli helppo. Ihmisten ei tarvinnut miettiä, mikä moottoriöljy sopi mihinkin autoon, sillä yksi ja sama öljy sopi melkein mihin tahansa autoon. Nykyään tilanne on täysin erilainen. LIQUI MOLYn öljylaboratorion apulaisjohtaja Oliver Kuhn selittää, miksi universaaliöljyä ei enää ole olemassa.

Aikoinaan oli yhdentekevää, mitä öljyä moottoriin kaatoi. Eri öljylajeja ei juurikaan ollut, ja autoon sopi melkein mikä öljy tahansa. Myöhemmin öljytyypit lisääntyivät, mutta eri viskositeetit, kuten 10W-40 tai 15W-40, tarjosivat yhä osviittaa. Viskositeettimerkintä osoittaa, miten paksua tai ohutta öljy on kylmänä ja kuumana. Nykyään viskositeetti on kuitenkin vain yksi monista ominaisuuksista, eikä sen avulla enää voi määrittää autoon sopivaa öljyä, Oliver Kuhn sanoo.

Ratkaisevia ovat alan moottoriöljyluokitukset. Niitä laativat esimerkiksi Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA sekä American Petroleum Institute (API). Lisäksi ennen kaikkea eurooppalaiset autonvalmistajat ovat laatineet omia öljyluokituksiaan. ”Tällä hetkellä olemassa on yli 50 eri moottoriöljyluokitusta”, Oliver Kuhn selvittää.

Mutta miten öljytyyppien määrä pääsi kasvamaan näin suureksi? Etenkin eurooppalaiset autonvalmistajat ovat ymmärtäneet moottoriöljyn merkityksen polttoaineenkulutuksen ja siten päästöjen vähentämisen kannalta. Uuden moottorin kehitystyössä öljyltä edellytettävät ominaisuudet määritetään jo aikaisessa vaiheessa. Sen jälkeen öljynvalmistajien tehtävä on kehittää sopiva öljy. Autonvalmistajien tekniset ratkaisut eroavat toisistaan, minkä vuoksi myös öljyltä edellytettävät ominaisuudet poikkeavat toisistaan. Joskus samalla öljyllä voi olla monia eri ominaisuuksia, joskus taas ei.

Sen vuoksi menneiden vuosikymmenten yleisvoiteluaineesta on tullut erikoistunutta nestettä. Ja juuri sen vuoksi kaikille ajoneuvoille sopiva universaaliöljy on nykyään mahdottomuus. ”Jos joku väittää jotakin muuta, hän on joko täysin ulapalla tai haluaa päästä tiskin toisella puolella olevista ihmisistä eroon”, Oliver Kuhn sanoo. LIQUI MOLY valmistaa tuotteita yksinomaan Saksassa, ja yrityksen valikoimassa on sopiva öljy lähestulkoon mille autolle tahansa.

Vastausta kysymykseen, mikä on ”paras öljy”, ei siis voi antaa. Tärkeää on käyttää kullekin autolle sopivaa öljyä. Moottoriöljy on nykyään kuin nestemäinen varaosa. Väärän öljyn käyttö on kuin asentaisi autoon epäsopivan varaosan. Väärä öljy voi aiheuttaa paljon suurempaa harmia kuin pelkkää lietteen muodostumista. Joskus väärä öljy on aiheuttanut moottoririkon vain muutaman sadan ajokilometrin jälkeen. Jos haluat nähdä, mikä öljy sopii omaan ajoneuvoosi, tutustu käyttöoppaaseen tai öljyoppaaseen osoitteessa www.liqui-moly.fi. Syötä merkki, malli ja moottorin tyyppi, minkä jälkeen näytölle ilmestyy luettelo sopivista öljyistä.

Öljytyyppien määrän ei odoteta vähenevän, vaan tulevaisuudessa öljyjen monimuotoisuus kasvaa entisestään ja öljyistä tulee yhä erikoistuneempia. ”Se tekee sekä autonkuljettajien että mekaanikkojen elämästä monimutkaisempaa”, Oliver Kuhn sanoo. ”Myös valmistajien kannalta olisi tietenkin helpompaa, jos eri öljytyyppejä ei olisi niin paljon. Mutta tämän kehityksen ovat panneet alulle autonvalmistajat, emme me.”

Tietoja LIQUI MOLYsta
LIQUI MOLYn maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen kattavaan valikoimaan kuuluu noin 4000 kemiallista tuotetta – niin moottoriöljyjä, lisäaineita, rasvoja, tahnoja, suihkeita, autonhoitotuotteita, liimoja kuin tiivisteaineita. Vuonna 1957 perustettu LIQUI MOLY kehittää ja valmistaa tuotteensa yksinomaan Saksassa. Kotimarkkinoillaan yritys on lisäaineiden kiistaton markkinajohtaja, ja se valitaan toistuvasti parhaaksi öljymerkiksi. Yritys markkinoi tuotteitaan yli 120 maassa, ja sen liikevaihto oli 532 miljoonaa euroa vuonna 2017.

Helle tekee hallaa auton akulle

akku auton akku fixus helle

Äärilämpötilat eli kova pakkanen tai kova helle ovat haitallisimmat olosuhteet akuille. Akun kunnon tarkistaminen kannattaa siis myös kesällä. Akkulaturia kannattaa tarvittaessa käyttää ennakoivasti ongelmien välttämiseksi, etenkin jos autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja.  Kuumalla säällä akku ei välttämättä ilmoita ennakkoon ongelmista vaan se voi rikkoontua kertalaakista.

Akun hyytyessä on aikaisemmin ollut tapana ottaa virtaa toisesta autosta kaapeleilla, mutta sitä ei suositella nykyautoille elektroniikan rikkoutumisvaaran vuoksi. Akun vaihto kannattaa jättää ammattilaiselle, jotta auto saa oikeantyyppisen akun ja järjestelmät tulevat tarvittaessa testerillä päivitettyä.

Fixus-korjaamot hoitavat akun vaihdot ammattitaidolla kaikkiin autoihin ja Fixus-varaosaliikkeistä löytyy laaja valikoima akkuja itse asennettavaksi. Autoosi sopivan akun löydät myös suoraan verkkokaupastamme rekisterinumerohaulla!

Emil Lindholm ajoi Suomen MM-rallin kenraaliharjoituksen voittoon

Fixus-ketjun tukema, GRX-tiimin Emil Lindholmin ja Mikael Korhosen Suomen MM-rallin kenraaliharjoitus päättyi voitokkaasti. Lindholm hallitsi Skodallaan Sastamalassa ajettua rallia alusta loppuun ja ajoi uransa ensimmäiseen rallin yleiskilpailun voittoon 29,7 sekunnin erolla ennen Jarkko Nikaraa.

Lindholm, 22, kellotti rallin seitsemälle erikoiskokeelle viisi pohja-aikaan. Nuori rallilupaus jätti testirallissaan taakseen muun muassa Toyota Gazoo Racingin koulutusohjelmassa olevat kolme autokuntaa sekä Skodan tehdaskuljettaja Ole Christian Veibyn.

Lindholmit kirjoittivat samalla ralliin uuden sivun historiaa, sillä rallin voittajaluettelosta löytyy sekä isän että pojan nimet. Emilin isä Sebastian Lindholm voitti saman rallin kolme kertaa peräkkäin vuosina 2001-2003.

Suomen MM-osakilpailu Neste Ralli ajetaan 26.-29. heinäkuuta Keski-Suomen sorateillä. Emil Lindholm ja Mikael Korhonen osallistuvat rallissa WRC-2-luokkaan Skoda Fabia R5:lla. Kaksikon lähtönumero on 46.

Yleiskilpailun lopputulos: KV Autoglym-ralli, Sastamala:

1. Emil Lindholm – Mikael Korhonen Skoda Fabia R5 59:06,3
2. Jarkko Nikara – Adachi Sayaka (J) Ford Fiesta R5 + 0:29,7
3. Ole Christian Veiby (N) – Stig Rune Skjaermoen (N) Skoda Fabia R5 + 0:46,4
4. Takamoto Katsuta (J) – Marko Salminen Ford Fiesta R5 + 0:57,3
5. Hiroki Arai (J) – Jarmo Lehtinen Ford Fiesta R5 + 1:45,8
6. Mattias Monelius (S) – Erik Gustafsson (S) Skoda Fabia R5 + 4:51,0

Uutta! Katso huoltohinta ja varaa aika!

huollon ajanvaraus netissä nettiajanvaraus fixus

Syötä vain rekisteritunnus ja ajetut kilometrit – saat määräaikaishuollon hinnan ja sisällön muutamassa sekunnissa. Tämän jälkeen voit valita haluamasi lisäpalvelut ja varata ajan huollollesi. Nopeaa ja helppoa!

Ajanvarauspalvelu on saatavilla seuraavilla Fixus-korjaamoilla:

Espoo, Autohuolto Kivimäki
Espoo, Finno-Auto
Helsinki, CarCorner
Iisalmi, Ahmon Kokoauto
Kerimäki, Autokorjaus ja -huolto Tmi H.Kovanen
Laitila, Laitilan Säle Oy / Fixus Laitila
Naantali, Aurinkotien Auto Oy
Orivesi, Ysitien Auto Oy
Pohjankuru, Pohjan Varaosamyynti & Korjaamo
Raisio, Kakkostien Auto Oy / Fixus-huolto Raisio
Riihimäki, Fixus Center Riihimäki
Tampere, Fixus Huolto Lielahti
Toivala, Fixus Toivala / Korjauspalvelu H.Räsänen
Veikkola, Fixus E-autohuolto Veikkola

Palvelu löytyy ko. korjaamoiden kohdalta korjaamosivun kartalta; hae oikea paikkakunta/korjaamo ja klikkaa korjaamon tietoihin.

Palvelua tarjoavien Fixus-korjaamoiden määrä kasvaa koko ajan – tiedustele oman Fixus-korjaamosi tilannetta suoraan yrittäjältä. Kaikille korjaamoille voi edelleen lähettää tarjouspyyntöjä perinteisillä tarjouspyyntölomakkeilla.

Polkupyörät mukaan lomalle

polkupyöräteline autoon

Polkupyörää voi kuljettaa auton katolla taakkatelineeseen tai vetokoukkuun erikseen kiinnitettävällä polkupyörän kuljetukseen tarkoitetulla telineellä. Mikäli taakkatelineitä tai vetokoukkua ei autosta löydy, kuljetusratkaisuksi käy myös takaluukkuun kiinnitettävä versio.

Pyörät katolle

Laadukkaalla Atera Giro Af+ pyörätelineellä kuljetat polkupyörän/pyörät turvallisesti auton katolla taakkatelineessä. Giro Af+ -pyörätelineitä on mahdollista asentaa jopa neljä kappaletta rinnakkain taakkatelineisiin, ja näin saada koko perheen pyörät mukaan reissuun. Pikakiinnikkeiden ansiosta teline on helppo ja nopea asentaa sekä neliö- että alumiiniprofiilisiin taakkatelinetankoihin. Varkaiden varalta sekä pyörä että teline ovat lukittavissa. Giro Af+ soveltuu maksimissaan 3” paksuille renkaille ja lisävarusteena saatavana olevan adapterisarjan avulla se soveltuu myös jopa 4” renkaille.

Kiinnitä koukkuun

Auton vetokoukkuun kiinnitettävissä pyörätelineissä kannattaa suosia ns. ”laiturimallisia” versioita, joissa telineen mukana on takavalot ja rekisterikilven pidike. Esimerkiksi uudella, lukittavalla Sirio-polkupyörätelineellä voidaan kuljettaa tavallisten pyörien lisäksi myös sähkö- tai fatbike-pyöriä. Telineen kallistustoiminto mahdollistaa viistoperäisen auton takaluukun avaamisen telineen ollessa kiinnitettynä. Sirio- pyörätelineeseen on saatavana erikseen lisävarusteena myös kuormausta helpottava ajoramppi, jota suositellaan käytettäväksi sähköpyörän kanssa.

Myös takaluukkuun voi laittaa telineen

Hatchback- ja farmarimallisiin autoihin joissa ei ole vetokoukkua ja kattotelinettä, löytyy polkupyörän kuljetukseen edullinen kuljetusteline Mistral, joka kiinnitetään hihnoilla auton takaluukkuun. Telineellä on mahdollista kuljettaa kolmea polkupyörää samanaikaisesti.

Automatkaajan kesävarusteet

Autoilijan kesävarusteet ensiapulaukku navigaattori kylmälaukku jerrykannu renkaanpaikkausaine varavirtalähde kesälomareissu automatka

Kesä on autoilun parasta aikaa, ja automatkasta tulee entistä mukavampi, kun siihen varautuu hyvin. Lue alta vinkkimme onnistuneeseen reissuun.

Suunnittele reitti huolella

Reitti kannattaa suunnitella etukäteen, varsinkin jos matka suuntautuu jonnekin muualle kuin tuttuun määränpäähän. Hyvä navigaattori auttaa reitin valinnassa ja mallista riippuen näyttää myös bensa-asemat, taukopaikat, ruuhkat, tietyöt sekä nopeusvalvontakamerat. Varsinkin Garminin navigaattoreissa on erinomaiset kartat, jotka kattavat vähintäänkin koko Euroopan, ja ne sisältävät elinikäiset karttapäivitykset. Navigaattoreista on saatavilla myös erityisesti moottoripyöräilijöille ja karavaanareille suunnattuja malleja sekä malleja, joissa on sisäänrakennettu liikennekamera.

Viihdettä myös takapenkille

Mikäli musiikkia kuunnellaan suoraan tabletista tai navigoidaan puhelimen navigaattorilla, akku loppuu nopeasti varsinkin pidemmällä matkalla. Myös takapenkin tyytyväisenä pitävät pelit, videot ja suoratoistopalvelut voivat olla aikamoisia akkusyöppöjä. Akkuja on kuitenkin onneksi helppo ladata joko autoon kiinteästi asennettavilla latureilla tai esimerkiksi tupakansytyttimeen tai 12 voltin virtapistokkeeseen kytkettävällä laturilla. Mikäli autossa ei ole kovin montaa pistoketta tai latauskaapelit ovat lyhyitä, kannettava varavirtalähde on kätevä vaihtoehto. Sen saa tarvittaessa ladattua lyhyemmälläkin kaapelilla, kunhan varsinaisen laitteen virrantarve on tyydytetty.

Eväät kylmään

Mikäli matkalla on tarkoitus syödä eväitä tai ruoat pitää saada mökille ilman kylmäketjun katkeamista, sähkötoiminen kylmälaukku on ehdoton hankinta. Laite ottaa virtansa auton 12 V pistokkeesta tai verkkovirrasta ja on oiva hankinta esimerkiksi karavaanareille tai teltassa majoittujille, miksei myös mökille jääkaapin jatkeeksi. Pakastavassa kylmälaukussa jäätelötkään eivät sula, ja joskus taas kylmäominaisuuden lisäksi on tärkeää myös ruoan lämpimänä pysyminen matkan aikana. Kankainen kylmälaukku menee tyhjänä pienempään tilaan kuin muoviset laukut ja säästää tilaa säilytyksessä.

Välitä, muista, ennakoi

Liikenteessä voi sattua kaikenlaista, mutta hyvin varustautumalla ja ennakoimalla matkan jatkumista voi helpottaa huomattavasti. Esimerkiksi polttoaineen loppumiseen on hyvä varautua jerrykannulla, jonka lisäksi autossa on hyvä olla myös renkaanpaikkausainetta rengasrikon varalle. Myös riittävästä lastin kiinnityksestä on hyvä huolehtia niin auton sisäpuolella kuin peräkärryssäkin. Kolaritilanteessa nopea ensiapu on ensiarvoisen tärkeää, ja videotallenne tapahtuneesta selvittää tapahtuman kulkua jälkeenpäin. Järkevä kuljettaja myös varmistuu ajokunnostaan ennen paluumatkalle lähtemistä ja välttää puhelimen näpelöimistä ajon aikana.

Turvallisia ja sujuvia kesäreissuja!

Cederroth-tuotevalikoima laajenee

Cederroth ensiapu ensiapulaukku palovamma

Cederrothin ensiapuvalikoimamme on kasvanut. Löydät uutuudet Fixus-liikkeistä kautta maan sekä verkkokaupastamme Fixusnet.fi.

Cederroth ensiapupakkaus First Aid Kit Small

Cederroth First Aid Kit Small on pieni ensiapulaukku, mutta silti se on hyvin varustettu. Kuorimateriaali on kestävää nylonkangasta, joka suojaa tuotteet lialta ja pölyltä. Käytännöllinen tarrakiinnitys tekee laukusta nopean ja helposti avattavan. Pieni, joustava laukku kulkee mukana taskussa tai lenkeillä vyöhön kiinnitettynä. Kaikki tuotteet on varustettu selkeillä kuvallisilla ohjeilla. Vihreän ja keltaisen huomiovärin ansiosta laukun havaitsee jo kaukaa.. Mitat: L 145 x K 74 x S 51 mm.

Sisältö:
1 kpl Cederroth 4-in-1 Iso Ensiapuside
6 kpl Salvequick Laastarit
2 kpl Salvequick Maxi Cover Laastarit
2 kpl Salvequick Haavapyyhe

Tuote Fixusnetissä

Cederroth ensiapupakkaus First Aid Kit Medium

Cederroth First Aid Kit Medium on hyvin varustettu ensiapulaukku, joka on valmistettu kulutusta kestävästä mattapintaisesta muotoon puristetusta kumimaisesta materiaalista, joka pitää pölyn, kosteuden ja lian ulkopuolella. Tuotteet on pakattu läpinäkyviin muovitaskuihin, jotta ne näkyvät selkeästi. Oikea tuote on helppo löytää silloin, kun jokainen sekunti merkitsee. Kaikki tuotteet on varustettu selkeillä kuvallisilla ohjeilla. Vihreän ja keltaisen huomiovärin ansiosta laukun havaitsee jo kaukaa. Käytännöllinen kantokahva, jonka säädettäviä tarranauhoja voi käyttää ensiapulaukun kiinnittämiseen tai mukana kantamiseen. Mitat: L 231 x K 190 x S 78 mm.

Sisältö:
1 kpl Cederroth 4-in-1 Iso Ensiapuside
1 kpl Cederroth 4-in-1 mini Ensiapuside
10 kpl Salvequick Laastarit
6 kpl Salvequick Haavapyyhe
4 kpl Salvequick Maxi Cover Laastarit
1 kpl Elvytyssuoja
2 kpl Safety Hand Cleanser
2 paria Suojakäsineet
1 kpl Pelastuspeite
1 kpl Elastinen tukiside
1 kpl Cederroth Burn Gel Palovammataitos
1 kpl Sakset
1 Ensiapuohje

Tuote Fixusnetissä

Cederroth ensiapupakkaus First Aid Kit Large

Cederroth First Aid Kit Large on hyvin varustettu ensiapulaukku, joka on valmistettu mattapintaisesta muotoon puristetusta kumimaisesta materiaalista, joka pitää pölyn, kosteuden ja lian ulkopuolella. Tarvikkeet pysyvät hygieenisinä ja aina käyttövalmiina. Tuotteet on pakattu läpinäkyviin muovitaskuihin, jotta ne näkyvät selkeästi. Oikea tuote on helppo löytää silloin, kun jokainen sekunti merkitsee. Kaikki tuotteet on varustettu selkeillä kuvallisilla ohjeilla. Vihreän ja keltaisen huomiovärin ansiosta laukun havaitsee jo kaukaa. Laukkua on helppo kantaa kätevästä kahvasta. Mitat: L 310 x K 247 x S 80 mm.

Sisältö:
3 kpl Cederroth 4-in-1 Iso Ensiapuside
2 kpl Cederroth 4-in-1 pieni ensiapuside
20 kpl Salvequick Laastarit
10 kpl Salvequick Haavapyyhe
1 kpl Soft Foam-laastari 6 x 40 cm
1 kpl Elvytyssuoja
2 kpl Safety Hand Cleanser
2 paria Suojakäsineet
1 kpl Pelastuspeite
2 kpl Elastinen tukiside
2 kpl Metalloitu haavaside 20×40 cm
1 kpl Verkkoside
1 kpl Cederroth Burn Gel Palovammataitos
1 kpl Kolmioliina
1 kpl Sakset
1 Ensiapuohje

Tuote Fixusnetissä

Cederroth Palovammaspray Burn Gel 50 ml

Cederroth Burn Gel viilentää nopeasti, lieventää tehokkaasti kipua ja estää palovamman etenemistä syvemmälle ihokudoksiin. Geeli jäähdyttää yhtä tehokkaasti kuin juokseva vesi nopeuttaen siten palovamman paranemista.
Palovammat tulee hoitaa nopeasti ja siksi on hyvä pitää Burn Gel -tuotteita aina sekä kotona, työpaikalla että matkalla mukana. Erityisesti mikäli puhdasta, juoksevaa vettä ei ole saatavilla. Cederroth Burn Gel -suihketta käytetään pinnallisiin ja osittain syviin palovammoihin sekä auringon ja sähköiskujen aiheuttamiin palovammoihin. Pullon sisältö on steriili kunnes se on avattu.
Säilyvyys 5 vuotta. Avattu pullo tulee käyttää 24 tunnin kuluessa. 50 ml/pullo.

Tuote Fixusnetissä

Emil Lindholm ajoi kauden toisen kakkossijansa Kouvolasta

emil lindholm ralli sm fixus sponsorointi
Kuva: Merita Mäkinen

Fixus-ketjun tukemaa, GRX-tiimin Skodaa ajavat Emil Lindholm ja Mikael Korhonen aloittivat ralli SM-sarjan kesäkauden sivuamalla parasta yleiskilpailutulostaan Kouvolassa. Lindholm ja Korhonen sijoittuivat SM O.K. Auto -rallin yleiskilpailussa kauden avanneen Arctic Lapland -rallin tavoin toiseksi.

SM1-luokan kakkossija ratkaistiin rallin viimeisellä EK:lla, jossa Lindholm nousi pohja-ajan myötä 0,8 sekunnin erolla toiseksi ohi Marko Männyn. Kilpailun voittoon ajoi SM1-luokan SM-sarjaa johtava Eerik Pietarinen.

– Voittoonhan sitä aina tähdätään, mutta ei tämäkään (kakkossija) huono ole. Mulla oli kakkossijan suhteen koko ajan sellainen kutina, että jos saan puhtaan ajosuorituksen niin kaikki kääntyy vielä parhain päin.

Kakkossijan myötä Lindholm nousi SM-yhteispisteissä SM1-luokan pistetaulukossa kolmanneksi.

Sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Seinäjoella, jossa Lindholm ei ole koskaan aiemmin kilpaillut.

– Jos EK:t ovat nopeita ja lukusia risteyksiä sisältäviä teitä niin se sopivat minulle, Lindholm hymyili.

Ralli SM-sarja jatkuu 15.-16. kesäkuuta Pohjanmaa-rallilla Seinäjoella. Kesäkauden jatko-ohjelmassa on jäljellä kaikkiaan kolme SM-osakilpailua. Sarja päättyy syyskuun lopulla Salon ja Turun seudulla ajettavaan SM TeijoTalot -ralliin.

SM O.K. Auto-ralli, Kouvola lopputulokset:

1. Eerik Pietarinen – Juhana Raitanen Skoda Fabia R5 48:42,4
2. Emil Lindholm – Mikael Korhonen Skoda Fabia R5 + 16,5
3. Marko Mänty – Joni Mäkelä Skoda Fabia R5 + 17,3
4. Teemu Asunmaa – Ville Mannisenmäki Skoda Fabia R5 + 22,5
5. Juha Salo – Topi Luhtinen Peugeot 208 T16 R5 + 32,1
6. Jarkko Nikara – Sayaka Adachi (J) Subaru Impreza WRX STI + 1:21,2

SM1-luokan epäviralliset SM-pisteet 4/7 osakilpailua:

1. Eerik Pietarinen 99
2. Marko Mänty 53
3. Emil Lindholm 51
4. Teemu Asunmaa 48

Jarruneste, unohdettu turvallisuustekijä

Jarruneste toimii jarruvoiman välittäjänä kuljettajalta tehokkaimmillekin jarruille. Siltä vaaditaan siis paljon, varsinkin hätätilanteessa. On kuitenkin usein unohtunut, että jarruneste menettää ajan myötä ominaisuuksiaan, vaikka sitä ei käytettäisi lainkaan. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS), luistonestot sekä ajonvakautusjärjestelmät vaativat lisää ja monipuolisempia ominaisuuksia jarruilta sekä jarrunesteiltä. Tämä on johtanut siihen, että jarrunesteillekin asetetaan korkeampia vaatimuksia. Oli jarrujärjestelmä minkälainen tai minkä ikäinen tahansa täytyy jarruneste uusia riittävän usein turvallisen toiminnan ylläpitämiseksi. Jarrunesteissä ja niiden vaihtoajoissa pitää aina noudattaa autovalmistajan asettamia suosituksia.

Jarrunesteitä on useita erilaisia. Aiemmin jarrunesteen valinta onnistui yksinkertaisesti DOT-luokan varmistuksella. Tiukimman ABS-jarruille kehitetyn DOT5-luokan vaatimuksiin päästään kahdella täysin erilaisella nesteellä, joita ei saa sekoittaa keskenään.

Mitä siis pitää selvittää ennen jarrunesteen valintaa?

Nykyään markkinoilla on DOT5-luokkaan sekä silikonipohjaisia että synteettisiä nesteitä. Silikonipohjaisen merkintä on ”DOT5” ja synteettisen ”DOT5.1”. Tämän luokan nesteiden hyvät kylmäviskositeettiominaisuudet tekevät jarrujen reagoinnin nopeammaksi kylmissä oloissa, mikä on erityisen tärkeää mm. ABS-järjestelmien yhteydessä. Jarrunesteessä oleva vesi huonontaa sen kylmäviskositeettiominaisuuksia. DOT5.1-neste ei korkeampien vaatimustensa myötä ole siinä määrin hydroskooppista kuin DOT3- ja DOT4-nesteet. Sen vaihtoväliksi suositellaan 30 kuukautta. Vaikka DOT5.1-neste on hieman kalliimpaa, sen käyttö on pidemmän käyttöiän ansiosta kokonaistaloudellisempaa.

Silikoninesteet ovat täysin oma ryhmänsä. Ne kuuluvat suositusarvojensa pohjalta selvästi DOT5-luokkaan, mutta eivät ole sekoituskelpoisia synteettisten jarrunesteiden kanssa. Silikonipohjainen neste ei itse ime vettä, mutta itse järjestelmä on tällöin hyvin vesiherkkä. Veden joutuminen järjestelmään voi saada aikaan välittömästi paikallisen korroosiovaurion ja jopa aiheuttaa järjestelmän vuotoa. Järjestelmässä olevat vesipisarat heikentävät myös jarrutustehoa. On olemassa lisäksi maaöljypohjaisia mineraalijarrunesteitä, joiden käyttö on hyvin harvinaista. Voimassa olevien säännösten mukaan DOT3-, DOT4- ja DOT5.1-nesteet ovat väriltään värittömästä kullanruskeaan, DOT5-neste purppuranväristä ja mineraaliöljyt vihreitä.

Vääränlainen jarruneste voi tuhota tiivisteet. Esimerkiksi Citroenin jarru- ja jousijärjestelmissä öljy on yhteistä taka-akselin nestejousituksen ja jarrujärjestelmän kanssa. Jos tässä tapauksessa jarrunesteenä toimivaa hydrauliöljyä laitetaan perinteiselle nesteelle suunniteltuun järjestelmään, on nopea jarruvaurio todennäköinen. Hiljattain silikonijarrunesteestä esille tullut ominaisuus on, että se vaikuttaa heikentävästi standardijärjestelmässä oleviin tiivisteisiin. Silikonijarrunestettä onkin syytä käyttää vain varta vasten suunnitellussa järjestelmässä.

Huippuhyväksi kehutun silikonipohjaisen jarrunesteen puristettavuus on ikävä kyllä osoittautunut epästabiiliksi jopa normaalikäytössä. Kun lämpötila kasvaa, puristuu neste enemmän kokoon, eli jarrunesteessä tuntuu olevan ”ilmaa”. Se voi johtua silikoninesteessä yleisistä pienistä ilmakuplista, joita on lähes mahdoton poistaa järjestelmästä tai järjestelmään joutuneista vesipisaroista, jotka kiehuvat jarruttaessa. Kohonnut lämpötila johtaa tällöin jarrutehon heikentymiseen, koska pääsylinterin männän liike ”hukkuu” seoksen puristamiseen.

Minkälainen jarruneste sopii minulle?

DOT3- ja DOT4-nesteiden perinteiset heikkoudet ovat hallittavissa järkevällä huollolla ja niiden ominaisuudet ovat täysin riittävät normaaliajoon. Esimerkiksi DOT4-luokassa on useita nesteitä, joiden kiehumispisteet ovat jopa lähellä DOT5-normin rajaa tai jopa ylittävät sen, mutta kylmäviskositeetti ei riitä luokitukseen. Nämä DOT4 superit ja plussat kestävät hyvin kuumuutta ja kovaa ajoa, jolloin niitä käytetään yleisesti tehokasta jarruvoimaa vaativissa kohteissa, kuten kilpa-autoissa. ABS-jarruille suositellaan käytännössä ainoastaan DOT5.1-laatua sen stabiilisuuden sekä hyvien kylmäviskositeettiominaisuuksiensa vuoksi.