Fixus tiedotteet 2017-10-06T13:39:09+00:00

Ajankohtaista

Lindholm debytoi komeasti kakkoseksi Rovaniemellä

emil lindholm fixus yhteistyö ralli arctic rally

Uransa ensimmäiseen nelivetoautolla ajettavaan ralliinsa osallistunut Emil Lindholm, 21, nousi yhdessä Mikael Korhosen kanssa ralli SM-kauden avauksessa Rovaniemellä upeasti toiseksi. GRX-tiimin Skodaa ajanut Lindholm malttoi ajaa kaksi pitkää kilpailupäivää omaa ajoaan, joka rallin maalissa palkittiin komealla kakkossijalla.

Ennakkosuunnitelmissaan viidettä sijaa tavoitellut Lindholm oli tietysti tyytyväinen, kun tavoite ylittyi reilusti.

– Tässä rallissa oma ajoni -taktiikka toimii jos jossain. Jatkoin tänään periaatteessa siitä, mihin perjantaina jäätiin. Kun autoon tuli yhä enemmän luottoa niin erikoiskoeajat paranivat itsestään. Enää ei ihan jokaiseen täysmiinus -paikkaan tarvinnut nostaa jalkaa kokonaan kaasulta, Lindholm hymyili rallin maalissa.

Lindholm ja Korhonen kellottivat lauantain erikoiskokeilla myös kaksi pohja-aikaa. Nuoren rallikuljettajan uran ensimmäinen SM-tason pohja-aika syntyi rallin ainoalla uudella erikoiskokeella Untamovaarassa ja toinen Mäntyvaaran yleisö-erikoiskokeella.

– Etenkin Untamovaaran pohja-aika tuli meille yllätyksenä. Omasta mielestämme emme yrittäneet ajaa sen kovempaa kuin muuallakaan. Molemmat pohjat syntyivät edelleen omalla ajolla.

– Viimeisen pätkän maalissa fiilis oli todella hyvä. Ensimmäinen ajatus oli, että ”koska tätä saa lisää?”. Tuloksellisesti tuosta ei voi parantaa kuin yhdellä pykälällä, mutta omassa ajossani on yhä paljon kehitettävää. Seuraavaksi Mikkeliin, jossa uusi yritys. Myös kauden toisessa SM-rallissa tavoite on ajaa omaa parasta. Olisin tyytyväinen, jos pystyisin nostamaan vauhtiani hieman lisää, mutta tässä vaiheessa uraa ja kautta tärkeintä on edelleen päästä rallin maaliin, Lindholm muistutti.

Ralli SM-sarja jatkuu kolmen viikon kuluttua Mikkelissä. SM Vaakuna-rallia ajetaan 16.-17. helmikuuta. Ralli SM-sarjaan kuuluu kaikkiaan seitsemän osakilpailua. Sarja päättyy syyskuun lopulla Turkuun.

Lopputulokset, SM Arctic Lapland ralli, Rovaniemi,

1. Eerik Pietarinen – Juhana Raitanen Skoda Fabia R5 2:08:49,3
2. Emil Lindholm – Mikael Korhonen Skoda Fabia R5 + 2:25,4
3. Takamoto Katsuta (J) – Marko Salminen Ford Fiesta R5 + 2:36,2
4. Jukka Ketomäki –  Jarkko Alanen Skoda Fabia R5 + 2:41,9
5. Marko Mänty – Joni Mäkelä Skoda Fabia R5 + 3:09,3

Emil Lindholm debytoi Skoda Fabia R5:lla Rovaniemellä

Fixus sponsoroi Emil Lindholm ralli SM arctic ralli

Viime kaudella rallin SM3 -luokassa SM-hopeaa ajanut ja Suomen MM-rallin Tulevaisuuden tähti 2017 –kilpailun voittanut Emil Lindholm, 21, ja hänen kartanlukijansa Mikael Korhonen, 32, ovat valmiina Rovaniemellä ajettavaan ralli SM-kauden avaukseen. Ralli SM-sarja käynnistyy tulevana perjantaina SM Arctic Lapland -rallilla, johon ensimmäistä kertaa nelivetoautolla kilpaileva Lindholm osallistuu kolmatta kertaa.
– Arctic Lapland -ralli on SM-sarjan sisällä ainutlaatuinen kilpailu. Se on pitkä kisa ja siksi haasteellinen. Olen tykännyt ajaa napapiirillä. On vain hyvä asia, että erikoiskokeet ovat pitkiä ja reittiä voi nuotittaa enemmän kuin kaksi ajokertaa. Rovaniemellä ajettavat erikoiskokeet ovat lisäksi nopeita ja selkeitä erikoiskokeita, ja ne sopivat mielestäni minulle hyvin. Tarvitsen vähintään viiden kilometrin pätkän, jotta yleensä pääsen edes vauhtiin, Lindholm hymyilee.

Arctic Lapland -rallin reitti on jonkin verran uudistunut ja muutos sopii nuorelle kuljettajalle hyvin. Lähtönumerolla 7 reitille starttaava Lindholm ei kuitenkaan lähde väkisin tavoittelemaan kärkisijoja. Hän tiedostaa, että siirtyminen etuvetoisesta ralliautosta nelivetoiseen ottaa oman aikansa.
– On hyvä, että vuodesta toiseen ei ajeta koko ajan samoja teitä, sillä uusilla pätkillä konkareille ei tarvitse antaa liikaa tasoitusta. Seiska on hyvä lähtöpaikka. Toivotaan, että pakkanen ei ole liian kireätä, jotta pimeällä säästyisimme ajamasta pakkaslumipölyssä. Ensisijainen tavoitteemme on ajaa maaliin, hakea uuteen autoon tuntumaa ja kerätä mahdollisimman paljon kokemusta. Tuloksella ei nyt tässä kohtaa ole niin väliä. Pääasia on että fiilis autoon ja omaan ajamiseeni on hyvä. Mutta kun olemme ajamassa kilpaa niin vauhdin on oltava hyvällä tasolla, Lindholm muistuttaa.

Lindholm ja Korhonen ovat päässeet tutustumaan testeissä Skodaansa vuoden vaihteen molemmin puolin. Lindholm sanoo, että luotto autoon on jo ihan hyvä.
– Olen mielestäni päässyt auton kanssa nopeasti sinuiksi. Ääritilanteet ovat vielä kokematta, ja toivotaan, että niitä ei ainakaan heti Rovaniemellä opiskella kantapään kautta. Yritetään malttaa, Lindholm hymyilee.

Ralli SM-kauden avaavan kaksipäiväisen Arctic Lapland -rallin  kokonaispituus on 886,76 km. Reitti sisältää 11 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 254,65 km. Ralli käynnistyy perjantaina 26. tammikuuta kello 12.00 Lordiaukiolta. Ensimmäisenä kilpailupäivänä ohjelmassa on viisi erikoiskoetta. Yötauolle Rovaniemelle autokunnat saapuvat illalla noin klo 21.00. Ralli jatkuu lauantaiaamuna klo 6.00. Päätöspäivän ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta. Rallin maaliin Lordiaukiolle  ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan lauantai-iltana noin klo 19.30 alkaen.

Vinkkejä talven kuljetuksiin

kattoboksi suksiboksi kuljetus autoform kattokotelo

Kattokotelolla kuljetat kätevästi ja turvallisesti kaikki talven hiihtovarusteet, sukset, lumilaudat ja muut harrastusvarusteet niiden viemättä ylimääräistä tilaa auton sisältä. Laadukas kattokotelo on kestävä ja pitkäaikainen ratkaisu kaikenlaisiin kuljetustarpeisiin ympäri vuoden.

Kattokotelon valinnassa on ensisijaisesti kiinnitettävä huomiota seuraaviin asioihin

Kuljetustarve. Mitä on tarkoitus pääsääntöisesti kuljettaa? Murtomaasuksille tarvitaan pisin mahdollinen kotelomalli, kun taas laskettelusukset ja lumilaudat mahtuvat lyhyempään malliin.

Sopivuus. Kattokotelo kiinnitetään auton taakkatelineisiin, joten on syytä varmistaa kotelon ja  telineiden  yhteensopivuus.

Käyttömukavuus. Helppoutta ja nopeutta arvostava valitsee pikakiinnikkeillä varustetun kotelon, jonka asentamiseen ei tarvita ylimääräisiä työkaluja. Molemmilta puolilta aukeava ja keskuslukituksella varustettu kotelo on huomattavasti käytännöllisempi, sen kiinnittäminen ja kuorman käsittely on helpompaa. Muista pitää kotelon avaimet hyvässä tallessa, esimerkiksi auton hanskalokerossa.

Kiinnitys. Kaikki kuorma, mitä kattokotelossa kuljetetaan, on  kiinnitettävä huolellisesti niille tarkoitetuilla kiristyshihnoilla. Huonosti kiinnitetty kuorma voi aiheuttaa koko kattokotelon irtoamisen äkkijarrutustilanteessa. Muista myös huolehtia itse kotelon kiinnityksen tarkistus jokaisen avauksen jälkeen.

NTN-SNR pyöränlaakerisarjat nyt tuotevalikoimassa

Japanilaisomisteinen NTN-SNR Europe on yksi maailman johtavista pyöränlaakereiden valmistajista ja OEM-toimittajista. Se valmistaa myös mm. vetoniveliä ja jousituksen osia. Yritys suunnittelee, kehittää ja valmistaa tuotteensa. NTN-SNR mm. esitteli nopeuden tunnistavan ASB-pyöränlaakerin vuonna 1997. NTN- ja SNR-tuotemerkit ovat haluttuja sekä OEM- että jälkimarkkinoilla.

”First to market” -filosofiansa mukaisesti yritys pyrkii tuomaan uusia tuotteita markkinoille mahdollisimman pian auton markkinoille tulon jälkeen. NTN-SNR takaa ensiluokkaisen luotettavuuden sekä laadun autonvalmistajien vaatimusten mukaisesti.

Valitse turvallisuus ja laatu!

Fixus Emil Lindholmin tukena rallin SM-sarjassa

fixus sponsorointi ralli sm-ralli emil lindholm

Fixus-ketju on tehnyt yhteistyösopimuksen nuoresta iästään huolimatta jo monissa eri sarjoissa menestystä niittäneen Emil Lindholmin kanssa.

Rallin SM3-luokassa viime kaudella SM-hopeaa ajanut ja Suomen MM-rallin Tulevaisuuden tähti 2017 –kilpailun voittanut 21-vuotias Emil vaihtaa pian alkavalle kaudelle luokkaa ja ottaa samalla merkittävän askeleen ralliuralla eteenpäin. Lindholm nähdään alkavalla kaudella rallin SM1-pääsarjassa Marcus Grönholmin GRX-tallin nelivetoisen Skoda Fabia R5:n ratissa, kartanlukijanaan Mikael Korhonen, 32. Ohjelmassa kuluvalle vuodelle on myös Suomen MM-ralli, Neste Rally Finland.

Emilin ja Sebateamin rallikauteen valmistautuminen on täydessä vauhdissa – kauden aloittavaan Tunturiralliin on enää kaksi viikkoa aikaa! Katso oheiselta videolta viimeisimpiä testitunnelmia.

Talven uutuustuotteet

Fixus Instagram Facebook sosiaalinen media

Kungs STAR-IS -lumiharja/-jääkaavin

Teleskooppinen lumiharja/jääkaavin käännettävällä harjasosalla sekä kuivainlastalla. Star-Is -lumiharjassa on portaattomasti säädettävä ja kevyt alumiininen teleskooppivarsi, jonka avulla yletyt puhdistamaan suurenkin auton lumesta. Harjan pituus T-asennossa 82-114 cm, suorana 93-125 cm. Laadukkaalla harjalla saat lumen poistettua kevyesti auton päältä. Kuivainlastan avulla on helppo työntää nuoskalumi pois auton katolta. Star-Isin harjaosa on käännettävä, joten sitä voi käyttää joko T-asennossa tai varren suuntaisena tarpeen mukaan. Harjan asentoa on helppo kääntäää harjapäätä pitävän lukitusmekanismin avulla. Star-isin harjakset on valmistettu kierrätetyistä vesipulloista saadusta PET-muovista. Harjas kestää hyvin taivuttamista ja liukuu kitkattomasti puhdistettavalla pinnalla.

Kungs MONSTER-IS -jääkaavin 30 cm

Monster-Is on tarkoitettu paksun jään poistamiseen auton laseilta. Kaksiosainen, vaihdettava raappa on kestävää polykarbonaattia. Raapan toisella puolella on tehokkaat jäähampaat, jotka irrottavat tiukan teräsjään laseilta. Toisella raappareunalla voi viimeistellä lasit kirkkaiksi. Monster-Isin 30 cm pitkästä suiposta rungosta saa hyvän ja pitävän otteen. Rungon pää on muotoiltu niin, että toiselle kädellekin saa hyvän otteen ja raappaamiseen saa lisävoimaa ergonomisessa asennossa.

Ottinger liikkeellelähtöketjut Speedy

Laadukkaat yleismalliset liikkeellelähtöketjut erityisesti citymaastureihin, paketti- ja asuntoautoihin. Ketjuissa 6 mm paksuiset teräsketjut lunta ja jäätä varten. Helppo ja nopea kiinnitys vanteen reikiin vyöllä. Kestävää saksalaista laatua. Pakkauksessa 2 kpl.

Hyvää Joulua!

Fixus-ketju toivottaa kaikille rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta!

Liikkeiden ja korjaamoiden aukioloajat pyhien aikaan voit tarkastaa myymälät tai korjaamot -sivuilta. Verkkokauppa Fixusnet.fi sekä Fixus Tieturva palvelevat läpi pyhien vuorokauden ympäri.

Tuemme Pelastakaa Lapset ry:n työtä jouluna 2017

Pelastakaa Lapset Ry joulukeräys

Olemme tänäkin vuonna mukana tukemassa Pelastakaa Lapset ry:tä osallistumalla joulukeräykseen.

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi yli 120 maassa.

Lisätietoa keräyksestä sekä yhdistyksestä voit lukea täältä.

Jakoketjusarjavalikoimamme laajenee

Ina Schaeffler jakoketju jakoketjut

Moottorin jakoketjusarjavalikoimamme on laajentunut Schaefflerin INA-jakoketjusarjoilla. Valikoimaan tulee uusia soveltuvuuksia koko ajan, sillä ketjujen käyttö on yleistynyt henkilöautojen moottoreissa. Sarjojen sisällöt vaihtelevat moottorimallien mukaan. Sarjat sisältävät pääsääntöisesti jakoketjun, laahaimet, kiristimen sekä joissakin tapauksissa hammaspyörän. Nykymoottoreissa jakoketju on vaihdettava määräajoin uuteen, sillä ketjut venyvät ja näin ollen voivat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa moottorivaurion.

INA-jakoketjusarjojen tuotenumerot alkavat tuotekoodilla 029-559XXXXXX.

Muista autoilijaa Fixus-lahjakortilla!

Fixus lahjakortti joululahja

Fixus-lahjakortti on varmasti jokaiselle autoilijalle hyödyllinen lahja, jolla voi hankkia niin varaosat, huollot, lisävarusteet, työkalut kuin kemikaalitkin. Kysy lisää lähimmästä toimipisteestä!

Kuinka tehdä alustasta vakaampi ja hiljaisempi?

auton alusta vakaa fixus

Tukivarret ja kallistuksenvakaajat eivät yksin pysty minimoimaan häiritsevää tärinää ja melua auton alustassa. Siihen tarvitaan myös useita turvallisuuden ja mukavuuden kannalta olennaisia kumi-metalliosia. Lemförder suositteleekin ammattilaista tarkastamaan kumi-metalliosat säännöllisesti ja vaihtamaan ne tarvittaessa, mieluiten saman tien pareittain.

Auton alustassa on osia, jotka ensi silmäyksellä vaikuttavat vähäpätöisiltä, mutta lähemmässä tarkastelussa huomataan niiden olevan keskeisiä koko järjestelmän optimaalisen tehokkuuden kannalta -tämä koskee etenkin kumi-metalliosia. ZF Aftermarket toimittaa niitä Lemförder-tuotemerkillään. Kumi-metalliosien tehtävänä on vaimentaa tehokkaasti ei-toivottua tärinää ja melua. Tämä lisää mukavuutta ja varmistaa samanaikaisesti hiljaisen, vakaan ja siten turvallisen ajon. Automallista ja valmistajasta riippuen alustaan voidaan asentaa jopa 12 erilaista kumi-metalliosaa – esimerkiksi jousijalan ylätuet, apurungon kumityynyt, tukivarren helat, kallistuksenvakaajan kumit tai taka-akselin helat. Vakiohelojen lisäksi käytetään myös hydraulisia kumi-metalliosia. Tällöin ylimääräinen hydraulinen iskunvaimennus tasapainottaa tärinää.

Kumi-metalliosat eivät ole tavanomaisia kuluvia osia, mutta voivat silti paljastaa väsymisen merkkejä. Niillä on auton alustassa monimutkaisia tehtäviä, joissa niihin kohdistuu suuri dynaaminen kuormitus. Lisäksi ympäröivät tekijät, kuten kuumuus, tiesuola ja otsoni, vaikuttavat heikentävästi kumi-metalliosiin.

Ilmeiset ongelmat ja niiden seuraukset

Jos tukivarren helat tai taka-akselin helat eivät enää toimi oikein, voidaan havaita vinkuvia, kitiseviä tai jyriseviä ääniä auton ajaessa lyhyen, epätasaisen ja kovan tieosuuden yli. Muita indikaattoreita ovat ohjauspyörän tai jarrujen täristäminen. Niin kuljettajan kuin mekaanikonkin tulisi aina suhtautua näihin merkkeihin vakavasti, sillä esimerkiksi vaurioituneet jousijalan ylätuet voivat pidentää jarrutusmatkaa, johtaa ajoneuvon epävakaaseen hallintaan, hidastaa ohjausta tai aiheuttaa auton heittelehtimistä.

Alustan vialliset kumi-metalliosat paitsi vähentävät turvallisuutta ja mukavuutta, saattavat myös vahingoittaa viereisiä osia – aina jousijalan ylätuista, ohjauksesta ja renkaista koko alustaan asti. Vian ilmettyä helat tai kiinnikkeet on vaihdettava välittömästi, mieluiten pareittain. Lemförder suositteleekin säännöllisiä tarkastuksia: esimerkiksi autokatsastukset, jarrujen korjaustyöt tai renkaanvaihdot tarjoavat oivan tilaisuuden myös kumi-metalliosien tarkastukseen.

Tutki tarkkaan

Silmämääräinen tarkastus halkeamien, metallin kuoriutumisen tai hydraulisten helojen nestevuodon varalta auttaa kumi-metalliosien mahdollisten vikojen määrittämisessä. Jousijalan ylätukia tarkastellessa voi olla syytä myös varmistaa osan irrottamisen jälkeen, ettei osa ”laskeudu epätavallisesti”: jos vanha ja uusi osa ovat suoraan vierekkäin, niiden korkeuden erotus saa olla enintään 2-3 millimetriä. Lisäksi kumissa ei saa olla halkeamia tai poimuja eikä se saa olla irronnut metallista. Jos alustassa on hydraulisia kumi-metalliosia, on mekaanikon myös huomioitava mahdollinen nestevuoto.

Vaihtaminen vaatii asiantuntemusta

Laadukkaiden Lemförder-osien asennus vaatii aina sopivien työkalujen, toisinaan myös erikoistyökalujen käyttöä. Erityisen tärkeää on muistaa, että joissakin tapauksissa asennusasentoa tulee ehdottomasti noudattaa. Asento täytyykin siksi merkitä muistiin ennen viallisten helojen irrottamista. Joskus osissa tai asennuskohdassa on jo itsessään paikannusmerkit, joiden avulla uuden Lemförder-helan asennus sujuu tarkasti. Öljyn käyttöä kumi-metalliosien asennusapuna tulee ehdottomasti välttää, koska öljy vaikuttaa kumipintoihin ja tekee osista käyttökelvottomia. Öljyn sijaan Lemförder suosittelee käyttämään tarvittaessa saippualiuosta. Mm. tukitangon helojen ja jousijalan ylätukien kohdalla kiinnityspultit saa kiristää vain vaadittuun vääntömomenttiin. Tämä estää helaa vääntymästä ja ehkäisee siten ennenaikaista kulumista.

Hyvää isänpäivää!

Fixus Instagram Facebook sosiaalinen media

Fixus-ketju toivottaa hyvää isänpäivää kaikille isille!

Fixus-liikkeistä mainiot lahjaideat isälle!

Fixus Instagram Facebook sosiaalinen media

Kuvassa loistavina esimerkkeinä mm.
-Vuorelliset työsormikkaat vuohennahkaa 4,50 /pari
-Kungs lumiharja/jääkaavin Star-Is, jossa pitkä teleskooppivarsi, käännettävä harjaosa ja kuivauslasta, 19,90
-Laadukas 172 -osainen hylsysarja (1/4″, 3/8″ & 1/2″ hylsyt), 139,00
Garmin DriveAssist DA51, monipuolinen navigaattori ja autokamera samassa paketissa 349,00

Katso lisää lahjaideoita Fixus-lehdykästä ja verkkokaupasta www.fixusnet.fi!

Tiesitkö tämän moottoriöljystä?

moottoriöljy laatuluokitus acea longlife sae-arvo

Ajoneuvojen moottoriöljyt ovat vaativan paikan edessä nykyisten pitkien huoltovälien kanssa. Autovalmistajien kilpailu pidennetyistä huoltoväleistä on johtanut siihen, että kaikilta autojen kuluviltakin osilta vaaditaan lähes kohtuutonta kestoa. Moottorin öljyt ovat tärkeässä asemassa pitkien huoltovälien mahdollistamisessa; pitäväthän ne moottorin sisäisen kitkan ja olosuhteet optimaalisina mm. poistamalla kuona-aineet.

Nykyisin on lähes poikkeuksetta siirrytty käyttämään erinomaiset voiteluominaisuudet omaavia moniasteisia täyssynteettisiä öljyjä. Näiden luokitusnormit ja –vaatimukset kasvavat sitä mukaa, kun moottoriöljyt kehittyvät. Uusissa autoissa usein vaaditaankin uusimmat normit täyttävää öljyä.

SAE-arvo, esimerkiksi 5W-40, kuvaa öljyn viskositeettiä kylmissä sekä kuumissa olosuhteissa (moniaste).

API-luokitus, esim SM/CF, kertoo öljyn laadusta. Siinä S-koodi koskee bensiini-moottoreita ja C-alkuinen koodi dieselmoottoreita. Niiden jälkeen tuleva kirjain kertoo nousevalla asteikolla öljyn laatuluokituksen, ts. M on ominaisuuksiltaan kehittyneempää, kuin L-arvoinen öljy.

ACEA-normi, esim. A3, B3 tai E3, on eurooppalaisten autonvalmistajien luokitusjärjestelmä. Kirjain A tarkoittaa bensiinimoottoreita, B kevyitä dieseleitä ja E raskaan kaluston dieseleitä. Numero kertoo lähinnä öljyn käyttötapaluokan, esim. A3-öljy soveltuu suorituskykyiseen bensiinimoottoriin. Autonvalmistajat ilmoittavat yleensä moottoreittain vaadittavat luokat. Monet autovalmistajat vaativat öljyn tuottajia lisäksi hyväksyttämään tuotteensa erikseen heillä, jotta etikettiin voidaan merkitä sen täyttävän kyseisen valmistajan omat vaatimukset. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että öljy välttämättä olisi erilaista, kun vastaavat API ja ACEA-luokitukset ja saman SAE-arvon omaava toinen öljy. Autonvalmistajilta hankittavat hyväksynnät ovat öljyn tuottajille kalliita ja korottavat täten edullisenkin öljyn hintaa.

Uusien moottoreiden kiristyneet laatumääreet vaikuttavat myös öljyn laatuvaatimuksiin. Pidennetyt huoltovälit edellyttävät moottoriöljyiltä yhä enemmän ja ainoastaan korkealuokkaiseen perusöljyyn oikealla lisäainepaketilla valmistettu voiteluaine kestää leikkautumatta koko huoltovälin. Valitettavasti öljyn ennenaikainen väsyminen näkyy vasta pitkällä aikavälillä moottorin kulumisena. Öljyn laadussa tinkiminen tulee kuitenkin lopulta erittäin kalliiksi.

Aina vaihdettaessa ajoneuvoon öljyjä, täytyy tarkistaa autonvalmistajan ilmoittamat vaatimukset. Ohjekirjassa voi olla mainittu nimeltä joku öljymerkki ja –laatu sekä teksti ”tai muuta vastaavaa”, jolloin voidaan käyttää samat luokitukset täyttävää saman SAE-arvon perusöljyä. Muutoin on noudatettava annettuja ohjeita ja vaatimuksia.

Kiitos Fixus-ketjupäiville osallistuneille!

Fixus Instagram Facebook sosiaalinen media

Vuoden 2017 Fixus-yrittäjät julkistettiin Fixus-ketjupäivillä Helsingin Wanhassa Satamassa. Palkitut yrittäjät ovat Automaalit T. Keränen Oy Kotkasta ja Ulvilan Autopiste Oy Ulvilasta. Onnea voittajille ja kiitos kaikille osallistuneille onnistuneesta päivästä.