Välty tyhjältä akulta ja varmistu että auto käynnistyy aina!
Samaan aikaan kun autojen kehittynyt teknologia säästää sähköä lisääntyy autojen sähkönkulutus mukavuus- ja turvallisuusjärjestelmien määrän kasvaessa, ja akku tyhjenee varsinkin talvella helposti. Istuinten lämmitys ja jäähdytys, ratin lämmitys, tuulilasin lämmitin ja muut nykyaikaiset mukavuuslaitteet ovat suuria sähkökuluttajia, mutta myös muu lisääntynyt elektroniikka kuten ajoavustimet lisää akun kuormitusta.
Myös nykyaikaisten autojen väyläjärjestelmä kuluttaa virtaa, vaikka autolla ei edes ajettaisi. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa myös akkua ja usein käyttäjältä unohtuu, että ajomatkan pitäisi olla ajallisesti vähintään yhtä pitkä kuin esilämmitysaika.
Akku kaipaa huoltoa ja ylläpitoa siinä missä muukin auto
Akun itsenäinen vaihtaminen voi sekoittaa auton sähköjärjestelemän ja aiheuttaa ongelmia. Akun vaihdosta pitää ”kertoa” auton tietokoneelle ja yleensä tämä onnistuu vain ammattilaiselta. Lisäksi akkua vaihdettaessa on joissain tapauksissa varmistettava, ettei auto jää ilman sähkövirtaa vaihdon aikana. Virran totaalikatkeaminen saattaa pahimmillaan nollata ajoneuvon tietokoneiden ohella myös ylläpitojärjestelmät, mikä voi aiheuttaa odottamattomia hankaluuksia ja kalliin korjaamolaskun.
Akun lataustarve voidaan hoitaa erillisellä akkulaturilla aina tarpeen niin vaatiessa tai kiinteällä akkulaturilla säännöllisesti. Kuluttajan kannalta kiinteä akkulaturi on erittäin käyttäjäystävällinen ja helppo tapa varmistua akun riittävästä lataustilasta.
DEFA:n valikoimasta löytyy erilaisia kiinteitä akkulatureita kuluttajien kaikkiin käyttötarpeisiin. Yksinkertaisimmillaan kiinteä akkulaturi asennetaan autoon ja sitä käytetään liittämällä tuttu vihreä johto auton pistokkeeseen, jolloin auton akku latautuu yön aikana ilman muita erillisiä toimenpiteitä.
Autoihin joissa on tehdasasennettu tai jälkiasennettu polttoainekäyttöinen lisälämmitin, tulisi aina asentaa kiinteä akkulaturinsarja lisävarusteena.
Akut, DEFA-tuotteet ja muut akkulaturit löydät Fixusnet.fi -verkkokaupasta ja Fixus-varaosaliikkeistä kautta maan. Asennukset onnistuvat puolestaan helposti ja edullisesti lähimmällä Fixus-korjaamolla.
Tiesitkö tämän akuista?
- Täyteen ladatun akun kapasiteetista vain 65 prosenttia on käytössä, kun lämpötila on nollassa ja enää 40 prosenttia, kun lämpötila on -18 astetta.
- Akku ei myöskään lähde latautumaan heti kun autolla ajetaan, vaan jos ulkona on vielä pakkasta vaikkapa 18 astetta, voi mennä varttikin ennen kuin auton akku alkaa ottaa virtaa vastaan.
- Ainoastaan AGM- ja ECM/EFB-akut soveltuvat käytettäväksi Start-Stop-järjestelmällä varustetuissa autoissa. Start-Stop-järjestelmä ei luonnollisestikaan lataa auton akkua stop-tilassa.
- Nykyaikaisten autojen väyläjärjestelmä kuluttaa virtaa, vaikka autolla ei välttämättä edes ajeta, ja akku tyhjenee itsekseen.
- Äärilämpötilat eli kova pakkanen tai kova helle ovat haitallisimmat olosuhteet akuille. Akun kunnon tarkistaminen kannattaa siis myös kesällä. Kuumalla säällä akku ei välttämättä ilmoita ennakkoon ongelmista vaan se voi rikkoontua kertalaakista. Akun toiminnan kannalta optimaalinen lämpötila on noin 5 °C.
- Akun hyytyessä on aikaisemmin ollut tapana ottaa virtaa toisesta autosta kaapeleilla, mutta sitä ei suositella nykyautoille elektroniikan rikkoutumisvaaran vuoksi.
Autokorjaamo Jaakola Oy Muhokselta liittyi Fixus-korjaamoketjuun
Autokorjaamo Jaakola Oy liittyi Fixus-korjaamoketjuun!
Uusi Fixus-autokorjaamo sijaitsee Muhoksella 5 km keskustasta Ouluun päin osoitteessa Murtomäentie 36, 91500 Muhos.
Muut yhteystiedot: sähköposti autokorjaamojaakolaoy@gmail.com, puhelin 045 675 5098, kotisivut www.autokorjaamo-jaakola.com ja facebook.
Monimerkkikorjaamo suorittaa määräaikaishuoltoja sekä viankorjauksia kaikkiin merkkeihin.
Yleisimpien korjaamopalveluiden lisäksi korjaamolla ovat muun muassa vianhaku/diagnostiikka, tuulilasien vaihto ja korjaus sekä katsastustarkastukset ja korjaukset.
Olemme avoinna ma-pe 9.00-17.00.
Tervetuloa!
Fixus-ketjun rengasvalikoima kasvaa Michelin -renkailla
Fixus-ketjun rengasvalikoima kasvaa maailman suurimman rengasvalmistajan Michelinin renkailla. Michelinin henkilöauton renkaiden lisäksi valikoimaan tulevat myös BF Goodrichin huippulaadukkaat renkaat maastoautoihin.
Ranskalainen Michelin on kulkenut rengasalan kehityksen kärjessä koko 135-vuotisen historiansa ajan, jo vuodesta 1889. Huippulaadukkaiden tuotteiden kehittäminen jatkuu edelleen: Kaikista rengasvalmistajista Michelin sai vuonna 2022 eniten tunnustusta ja palkintoja eurooppalaisilta autoalan riippumattomilta asiantuntijoilta. Nämä ansiot eivät tule itsestään, sillä Michelin käyttää tuotekehitykseen vuosittain n. 650 miljoonaa euroa.
Laaja Michelin- ja BF Goodrich -valikoima kattaa renkaat joka lähtöön; henkilöautoista suorituskykyisiin urheiluautoihin, C-, SUV- ja 4×4-luokkiin sekä markkinoilla tasaisesti yleistyviin sähköautoihin.
Michelin-renkaat saat Fixus-myymälöistä ja -korjaamoista kautta maan, etsi lähin toimipisteesi täältä! Renkaiden lisäksi saat myös vanteet, varaosat ja autotarvikkeet vuorokauden ympäri verkkokaupastamme www.fixusnet.fi.
Edessä pitkä ajomatka talvella? Muista tarkistaa nämä asiat!
Akun virran loppuminen, dieselauton polttoainesuodattimen tukkeutuminen tai yllättävä tekninen vika ovat haasteita ajomatkalla talvella. Kylmä sää laittaa auton koville. Huolelliset ennakkovalmistelut auttavat varmistamaan, ettei auto jätä tien päälle kovallakaan pakkasella.
Mahdollisia syitä auton hyytymiselle tien varteen on monia. Usein ajomatkan ikävä keskeytyminen olisi kuitenkin vältettävissä huomioimalla muutamat perusasiat. Ennakoiva huolto on avain onnistuneelle automatkalle. Ajomatkaan talvella kannattaa varautua hyvin.
– Jos määräaikaishuolto on lähellä, kannattaa sen aikaistamista harkita esimerkiksi ennen hiihtolomamatkalle lähtemistä. Vähintäänkin kannattaa varmistaa itse esimerkiksi öljyn ja lasinpesunesteen riittävyys, valojen toimivuus sekä renkaiden kunto ja ilmanpaine, vinkkaa kenttäpäällikkö Jari Prittinen.
Tarkista jäähdytys- ja pesunesteet sekä akku ennen ajomatkaa talvella
Ennen pitkää ajomatkaa kannattaa aina varmistaa jäähdytys- ja pesunesteiden pakkasenkestävyys.
Myös auton akku tulisi testauttaa viimeistään pakkasten kiristyessä, sillä kovilla pakkasilla auton latausjärjestelmä joutuu koville. Kylmänä akku ottaa huonosti vastaan virtaa, ja ongelmia saattaa ilmetä etenkin sellaisissa autoissa, joilla ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja. Haasteena on, ettei akku ehdi silloin latautua täyteen.
– Akun kunnon tarkistuttaminen kannattaa ottaa tavaksi ennen talvikautta, Prittinen lisää.
Auton moottorin esilämmittäminen ennen liikkeelle lähtemistä on suotavaa jo lämpötilan laskiessa alle viiden asteen. Pienillä pakkasilla lohkolämmittimen käyttöajaksi riittää alle tunti, mutta kovemmilla pakkasilla lämmitintä voi käyttää huoletta kolmisenkin tuntia.
Pakkaa mukaan tärkeimmät varusteet myös ikäviä tilanteita varten
Siihenkin kannattaa varautua, että auto voi jättää tien päälle.
– Lämpimät vaatteet kannattaa olla mukana, sillä puolenkin tunnin odottelu kovassa pakkasessa tuntuu todella ikävältä. Kannattaa myös selvittää etukäteen numero, johon voi soittaa tarvittaessa, Prittinen kertoo.
Autoon kannattaa pakata yllättäviä tilanteita varten ainakin lumilapio ja -harja, varoituskolmio, taskulamppu, jääskrapa ja hinausköysi. Jos haluaa varautua erityisen vaikeisiin olosuhteisiin, mukaan voi ottaa myös liikkeellelähtöketjut tai takavetoisiin autoihin sopivat luistonestolevyt tilanteisiin, joissa pyörien alle tarvitaan pitoa jäällä tai lumessa.
– Suosittelisin pakkaamaan mukaan myös pienikokoisen käynnistysapuakun, jonka avulla tyhjään akkuun saa virtaa. Se toimii pitkillä automatkoilla myös kätevänä latauslaitteena kännyköille ja muille älylaitteille, vinkkaa tuotepäällikkö Aki Autio.
Onko sinulla sähkö- tai hybridiauto? Huomioi seuraavat asiat:
- Käytä akuston esilämmitystä, mikäli autossa on tämä ominaisuus.
- Tarkista latausjohtojen liittimet ja latausjohdon eristyksen kunto silmämääräisesti aika ajoin.
- Katso, että latausluukut toimivat ja varaudu matkalla myös siihen, että luukku voi olla jäätynyt.
- Aja varovasti isojen jääkasojen ja irtopalojen kohdalla, ettei maavara lopu kesken ja akusto saa iskuja ja siten vaurioidu.
- Katso ennakkoon riittävästi lataus- ja varalatauspaikkoja ja huomioi latausajat myös matkan aikataulussa.
- Ota mukaan esimerkiksi Schuko -matkalaturi yllättäviä lataustarpeita varten.
Ota mukaan ainakin nämä
- Lämpimät vaatteet
- Lumilapio
- Lumiharja
- Jääskrapa
- Varoituskolmio
- Hinausköysi
- Taskulamppu
Varaa aika autosi talvihuollolle korjaamoiltamme heti! Auton talvivarusteet löydät myymälöistämme sekä verkkokaupastamme!
Artikkeli julkaistu 3.1.2024 myös Iltalehti.fi:ssä.
Fixus yhteistyössä Top Gear Suomi -ohjelman kanssa
Se on vihdoin täällä – legendaarinen Top Gear -ohjelma saapuu nimittäin vihdoin Suomeen! Top Gear Suomi on autojen ja autoilun maailmaan sijoittuva koko perheen viihdeohjelma, jossa Ismo Leikola, Teemu Selänne ja Christoffer Strandberg kisaavat erilaisissa autoiluun liittyvissä haasteissa selvittääkseen, kuka heistä on kovin autoilija.
Mittaa toisistaan ja toistensa ajotaidoista, autovalinnoista ja autotietoudesta otetaan muun muassa klassisilla teiniautoilla, uusilla city-maastureilla ja näyttävillä superautoilla. Kiperiltä ja yllättäviltä tilanteilta ei vältytä, kun kolmikko laittaa kaiken maailman menopelejä testiin kaupungissa, metsässä, maanteillä ja merellä. Top Gear Suomessa nähdään myös klassinen Star in a Car-osuus, jossa julkkisvieraat pääsevät ajamaan kierroksen Top Gear -ajoradalla. Kauden päätteeksi selviää, kuka oli kauden nopein kuski.
Ohjelma toteutetaan yhteistyössä Fixuksen kanssa ja ”perinteisten” katkotunniste-elementtien lisäksi Fixus on mukana ohjelman sisällössä, mutta ei kaikilta osin ehkä sillä ilmeisimmällä tavalla – seuraamalla sarjaa näet miten!
Top Gear Suomi alkaa Nelosella ja Ruudussa helmikuussa 2024.
TRICO Flex -pyyhkijänsulista on lanseerattu päivitetty versio
Trico Flex -pyyhkijänsulista on lanseerattu päivitetty versio. Sulkien kiinnitysjärjestelmää on yksinkertaistettu ja pakkausmateriaali on vaihtunut blisteristä ympäristöystävällisempään kartonkiin. Lisäksi Flex-sulkien valmistus on siirtynyt EU:n alueella toimivalle tehtaalle, joka valmistaa sulkia myös ensiasennukseen.
Trico Flex -sulkalinja sisältää 15 tuotenumeroa, joilla on 95 % ajoneuvokattavuus. Flex-sulat käyvät lisäksi myös koukkukiinnitteisiin varsiin.
TRICON laajasta valikoimasta löytyvät lisäksi myös perinteiset teräsrunkoiset sulat, japanilaistyyppiset Hybrid-sulat, TX- raskaan kaluston sulat sekä multikiinnitteiset Flat-takasulat.
TRICO (Tri-Continental Corporation) on perustettu vuonna 1917, ja se on maailman ensimmäinen massatuotettujen pyyhkijänsulkien valmistaja.
TRICO Flex -pyyhkijänsulat löytyvät Fixus-liikkeistä kautta maan sekä verkkokaupastamme Fixusnet.fi.
Fixus-korjaamo STS Evitskog korjaa autot uusista aina museoikäisiin asti
Fixus-korjaamo STS Evitskog sijaitsee Kirkkonummen pohjoisosassa lähellä Lapinkylää. Lähiseudun asukkaat ovat löytäneet palvelun hyvin, ja monet asiakkaista tulevat myös Espoosta, Siuntiosta ja Helsingistä asti. Asiakkaat arvostavat korjaamon työnlaatua, hyvää palvelua sekä kohtuuhintaisuutta.
Fixus-korjaamo STS Evitskog huoltaa ja korjaa kaikki autot. Korjaamo on varustettu tarvittavin nykyaikaisin korjaamolaittein ja kaikki korjaustoimet pystytään suorittamaan. Erikoistyökaluja saadaan tarvittaessa hankittua nopeasti toisista Fixus-korjaamoista. Korkeat tilat mahdollistavat myös raskaan kaluston, matkailuautojen ja pakettiautojen huoltamisen.
Autohuollon lisäksi korjaamo toimii yleiskorjaamona monille kodin pienkoneille, kuten ruohonleikkureille ja lumilingoille. Korjaamon toiminnasta vastaa Jan Jepsen. Palvelua on saatavilla suomeksi, ruotsiksi, tanskaksi, englanniksi ja saksaksi. Alkujaan lentomekaanikoksi kouluttautunut, nykyisin lentokoneinsinööri (Lisensed Aircraft engineer) Jan Jepsen korjasi autoja lähinnä harrastusmielessä Tanskan länsirannalla. Vierailut äidin synnyinseuduilla Kirkkonummella ja kumppanin löytyminen Suomesta johtivat kuitenkin pysyvään muuttoon Suomeen. Samassa yhteydessä vanhasta harrastuksesta tulikin uusi työ, kun autokorjaamo STS Evitskog perustettiin vuonna 2008.
Erikoisuutena museoautojen huolto ja korjaus
Erikoisuutena korjaamo huoltaa ja korjaa muun muassa Gårdskullan kartanon museoajoneuvoja. Yhteistyö sai alkunsa korjaamoasiakassuhteesta ja keskustelun aikana ilmenneestä yhteisestä autoharrastuksesta. Huollettavaan autokokoelmaan sisältyy muun muassa Willys Jeep, Mercedes-Benz SLC, Triumph TR4, VW T-2, VW kupla, Porsche 911 jne. Triumph TR4 -ajoneuvon korjauksien kohdalla yksityiskohtana oli muuttaa moottori toimimaan lyijyttömällä polttoaineella. Ajoneuvojen siirrot korjaamolle tapahtuvat pääosin omistajien toimesta ajaen. On nostalgiaa parhaimmillaan, ajaa kauniilla säällä kapeilla ja mutkaisilla asfalttiteillä tuulen kohinaa ja moottorin ”laulua” kuunnellen.
Janin mukaan museoajoneuvojen huollot ja korjaukset tuovat vaihtelua uudemman autokannan rinnalle. Autojen hoidot voidaan usein ajoittaa korjaamon hiljaisimpiin hetkiin, jolloin korjaamon käyttöastetta saadaan parannettua. Työ on mielenkiintoista ja vaatii kärsivällisyyttä sekä erityistä huolellisuutta.
Museoautojen huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan usein vanhempia työkaluja ja testilaitteita. Näitä Janilta löytyy tarpeiden mukaan. Teknistä osaamista on oltava esimerkiksi kaasuttimien säätötöissä ja erilaisissa sähköjärjestelmien töissä. Moniko asentaja ymmärtää nykyään magneettojen, kärjellisten sytytysjärjestelmien toiminnasta? Töihin tarvittavia varaosia löytyy oman Fixus-kauppiaan kautta ja vanhojen autojen erikoismyymälöistä. Varaosia on etsittävä välillä ulkomaita myöten. Ongelmia esiintyy eniten erilaisten tiivisteiden hankintojen osalta.
Huomioitavaa Janin korjaamotoiminnassa oli erityisesti se, että asiakas- ja korjaamotilat olivat silmiinpistävän siistit. Kaikilla tavaroilla oli oma paikkansa eikä ylimäärisiä, vanhoja ja käytettyjä osia ei ollut näkyvissä. Tästä korjaamosta on turha etsiä roskia muualta kuin roska-astiasta. Lentokoneinsinööritausta tuli hyvin esiin parhaillaan jarrukorjauksessa olevasta autosta, jossa työn jälki ja siisteys oli esimerkillistä. Ei ihme, että korjaamo on hyvässä maineessa asiakkaiden keskuudessa!
Uusi liikenneturvallisuutta parantava GPS-nopeusnäyttö nopeuden tarkkailuun
Tuotevalikoimamme on laajentunut digitaalisella K27-nopeusnäytöllä. Digitaalinen GPS-nopeusnäyttö sopii lähes kaikkiin 12/24V ajoneuvoihin. Nopeuden seuraamisen helpottuessa myös liikenneturvallisuus paranee, kun katsetta ei tarvitse laskea alas mittaristoon. Näyttö soveltuu mainiosti myös ajo-opettajille opetusajoneuvon nopeuden tarkkailuun.
Laite on erittäin kevyt ja siinä on 2,2” näyttö. Asentaminen auton USB-pistokkeeseen on helppoa (Plug & Play) ja mikäli autossa ei ole USB-pistoketta, on esimerkiksi USB-laturi 929-USB2 saatavilla lisävarusteena. Nopeusnäyttö kiinnitetään kojetauluun imukuppikiinnikkeellä tai kaksipuolisella tarralla.
Näytön tiedot: ajoneuvon nopeus, kompassi, ylinopeusvaroitin, väsymysmuistutus, satelliittien määrä, kirkkauden manuaalinen tai automaattinen säätö, hälytysäänen katkaisin ja automaattinen virrankatkaisu. Valittavissa kilometri- tai mailinäyttö.
Pakkauksen sisältö: digitaalinen nopeusmittari, USB-kaapeli (pituus 2,5 m), kaksipuolinen tarra, imukuppikiinnike ja käyttöopas.
Ensiapulaukku autoon on halpa lisäturva tien päällä
Autoilijan on hyvä varautua siihen, että tien päällä saattaa joskus sattua. Ensiapulaukku autoon onkin aina kannattava hankinta. Cederrothin innovatiivinen, mukaan otettava ensiapulaukku on aina käyttövalmiina auton lisäksi esimerkiksi mökille, matkailuautoon, veneeseen ja tietysti myös kotiin. Vamman hoito tai veren tyrehdyttäminen ajoissa saattaa usein estää lisävahingot kudoksissa ja tehdä vammasta pienemmän kuin ilman ensiapuhoitoa, ja puhtaat ensiaputarvikkeet estävät haavan tulehtumisesta aiheutuvat ongelmat. Oikein ajoitettu ja asetettu paineside saattaa jopa pelastaa henkiä!
Alta löydät viisi syytä sille, miksi mukaan otettava ensiapulaukku on hyvä pitää aina lähettyvillä:
Nopea apu tarvittaessa
Cederrothin ensiapulaukun avulla apu on aina lähellä. Mukaan otettavat ensiapulaukut sopivat myös erinomaisesti yrityksen ajoneuvoihin tai työpaikan ulkopuolella tehtäviin riskialttiisiin töihin.
Kaikki tarvittava yhdessä paikassa
Cederroth tarjoaa hyvin varusteltuja laukkuja eri kokoluokissa. Tuotteet on pakattu läpinäkyviin muovitaskuihin, jotta ne näkyvät hyvin ja oikea tuote on helppo löytää, kun jokainen sekunti on tärkeä. Kaikkien tuotteiden mukana toimitetaan selkeät, helposti ymmärrettävät ohjeet.
Tukeva ja kestävä
Ensiapulaukut on valmistettu kovasta muovista (X-Large), kestävästä kumimaisesta materiaalista (Large, Medium, Burn) tai nailonista (Small), jotka suojaavat pölyltä, kosteudelta ja lialta. Näin ensiaputarvikkeet pysyvät hygieenisesti puhtaina ja ovat aina käyttövalmiina.
Yleissiteet älykkäillä ominaisuuksilla
Ensiapulaukuissa on Cederroth ensiapuside ja 4-in-1 steriili yleisside, neljällä älykkäällä ominaisuudella:
- Paineside voimakkaaseen verenvuotoon
- Peiteside pintahaavoihin
- Palovammaside, jossa on tarttumaton haavataitoksen pinta
- Tilapäinen tukiside
Hoitoa palovammoihin
Mukaan otettavia palovammatuotteita suositellaan, jos lähistöllä ei ole saatavilla vettä. Kaikissa Cederrothin ensiapulaukuissa (paitsi pienissä) on vähintään yksi jäähdyttävä palovammataitos, joka jäähdyttää palovamman nopeasti, rajoittaa vamman leviämistä ja lievittää kipua.
Cederroth-ensiaputarvikkeet löydät Fixus-myymälöistä kautta maan sekä tietysti myös verkkokauppa Fixusnetistä.
Valikoimamme kasvaa auton takaluukun sähkömoottoreilla
Olemme laajentaneet tuotevalikoimaamme auton takaluukun sähkömoottoreilla, joita käytetään automaattisesti avautuvissa takaluukuissa perinteisten kaasujousien sijaan.
Tuotteita on myyntiohjelmassamme tällä hetkellä noin 30 erilaista. Sopivuuksia mm. Volvo XC60, VW Tiguan, Skoda, MB. Autonvalmistajan ratkaisuista riippuen sähkömoottorit voivat sijaita joko takaluukun molemmilla reunoilla, tai vain toisella reunalla, jolloin toisella puolella on kaasujousi.
Tuotteet autoyhteensopivuustietoineen löytyvät Fixus-liikkeistä kautta maan sekä verkkokaupastamme Fixusnet.fi.