Tiedotteet

Fixus tiedotteet2023-05-24T11:12:06+03:00

Harhaluulo autohuollosta saattaa johtaa kalliiseen laskuun

Fixus-korjaamoilla kannattaa huollattaa auto, sillä säännöllinen autohuolto säästää rahaa ja ympäristöä

Auto voi mennä läpi katsastuksesta, vaikka siinä olisi kyteviä korjaustarpeita. Asiantuntijamme kertoo, mistä ei ainakaan kannata tinkiä – ja murtaa samalla muutaman yleisen harhaluulon.

Ajattele, jos voisit autosi huoltamalla säästää sekä aikaa, rahaa että ympäristöä!

– Se on juuri se vaikutus, mikä säännöllisellä huollolla on, sanoo Fixus-korjaamotoiminnan ketjupäällikkö Jari Prittinen.

Prittinen on ollut alalla yli neljäkymmentä vuotta ja aloittanut itsekin autonasentajana. Autojen huollot, korjaukset ja asiakkaat ovat tulleet tutuiksi joka kantilta. Viime aikoina Prittinen on huomannut asiakkaissa muutoksen, joka on hänen mukaansa vaikealle taloustilanteelle tyypillinen: autojen huoltovälejä ei noudateta. Kun rahatilanne on tiukalla, tulee halu ja tietysti myös pakko tinkiä elämisen kuluista.

– Auton huoltoon ja turvallisuuteen liittyvät tarkastukset ovat kuitenkin osa auton kuljettajan ja tämän perheen terveyttä ja turvallisuutta, eli niitä ei kannata jättää välistä, Prittinen sanoo.
– Tällaisessa tilanteessa voisi paremminkin miettiä, kuinka ajoja muuten sopeuttaa. Autoilu on kokonaisuus, jonka kuluihin voi vaikuttaa monin tavoin.

Tiukasti istuva myytti uuden auton takuusta

Yksi vaivaton tapa säästää on hyödyntää monimerkkikorjaamojen kuten Fixuksen palveluita. Moni esimerkiksi luulee edelleen, että hinnakkaampaa merkkikorjaamoa on pakko käyttää ajoneuvon takuun voimassaoloaikana myös huoltokorjauksiin, tai takuu raukeaa. Näin asia ei ole, vaan huoltokorjaamon on voinut valita vapaasti jo vuodesta 2003.

– Takuun säilyminen edellyttää sitä, että määräaikaishuollot on tehty ajallaan Suomessa voimassa olevan huolto-ohjelman mukaisesti ja huollossa on käytetty alkuperäisiä tai vastaavanlaatuisia varaosia, Prittinen sanoo.

Sen sijaan, kun lähdetään korjaamaan autossa takuuaikana ilmennyttä selkeää vikaa, on syytä ottaa yhteyttä auton merkkiorganisaatioon.

– Takuukorjausasioissa pitääkin käyttää merkkihuoltoa. Jälleenmyyjän oikeus ja velvollisuus on tehdä ja valvoa nämä korjaukset, Prittinen sanoo.

Passelit osat halvemmalla

Termi “alkuperäiset varaosat” on myös hyödyllistä ymmärtää. Alkuperäiset varaosat ovat useimmiten huomattavan paljon kalliimpia verrattuna markkinoilla oleviin, vastaaviin merkkituotteisiin.

– Esimerkiksi jarrupaloissa on tietyt vaatimuskriteerit ja niiden mukaan niitä valmistetaan, Prittinen sanoo.

Joissain tapauksissa sama valmistaja saattaa valmistaa osia sekä autotehtaille alkuperäisosaksi että jälkimarkkinointikanaviin. Auton arvoon tällaisen vastaavan varaosan käyttäminen harvemmin vaikuttaa, ellei kyseessä sitten ole jokin vuosikymmeniä vanha keräilyharvinaisuus. Esimerkiksi niin sanotuista tuontiautoista ei ole aina tietoa millaisia varaosia on käytetty auton elinkaaren aikana.

Huoltoa kilometreistä riippumatta

Prittinen sanoo, että auto olisi hyvä huoltaa huolto-ohjelman mukaisesti tai vähintään kerran vuodessa. Tämä pätee siinäkin tapauksessa, ettei autolla ajeta paljon.

– Autoon voi tulla ongelmia myös seisoessa, hän huomauttaa.
– Jarrunesteeseen ja moottoriöljyyn voi kondensoitua vettä, mikä heikentää nesteiden laatua ja alkaa vaikuttaa auton toimivuuteen. Nämä nesteet pitäisi vaihtaa säännöllisesti.

Esimerkiksi jarrunesteen suositeltu vaihtoväli on yleensä kaksi vuotta. Myös auton tiivisteet kuivuvat ja renkaiden kumiseos kovettuu ajan kanssa vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään. Tällöin on kysymyksessä jo huomattavasti pidempi seisonta-aika.

Ennakoiva huolto säästää rahaa

Ajoneuvokatsastuksessa auton kunto pyritään tutkimaan huolella. Ajoneuvoja katsastetaan, jotta voidaan varmistua ajoneuvon turvallisuudesta tieliikenteessä. Prittinen pitää suomalaista katsastuskäytäntöä hyvänä mutta muistuttaa, että ajoneuvo on tekninen laite, johon voi milloin tahansa tulla ongelmia.

– Katsastusleima ei siis ole yksiselitteinen tae sille, että voi seuraavaan katsastukseen asti kokonaan huoletta ajella.

Prittinen kannustaa ennakoivaan huoltoon, eli huolto-ohjelman noudattamiseen sekä auton merkkivalojen osoittamien tarpeiden pikaiseen huomiointiin. Kun korjaukset suorittaa ajoissa, voi mahdollisesti säästää kustannuksissa.

– Esimerkiksi jakopään hihnan vaihtaminen on joidenkin satojen eurojen kustannus, kun sen tekee ajoissa. Sen sijaan jos se hajoaa autoa ajaessa, voi edessä olla useita tuhansia euroja maksava, laajempi moottoriremontti.

Löydä lähin korjaamosi ja varaa autollesi huoltoaika heti! Voit myös kokeilla suoraa huoltovarausta osoitteessa www.fixushuolto.fi.

Vinkit hiihtolomalaiselle: Näin valitset sopivan kattokotelon

Näin valitset sopivan kattokotelon

Kattokotelolla kuljetat kätevästi ja turvallisesti kaikki talven hiihtovarusteet, sukset, lumilaudat ja muut harrastusvarusteet viemättä ylimääräistä tilaa auton sisältä. Laadukas kattokotelo on kestävä ja pitkäaikainen ratkaisu kaikenlaisiin kuljetustarpeisiin ympäri vuoden, vaikka kattokoteloista yleisesti puhutaankin suksibokseina.

Kattokotelon valinnassa on ensisijaisesti kiinnitettävä huomiota seuraaviin asioihin


1. Valitse malli kuljetustarpeen mukaan

Kattokotelon valinnassa on ensisijaisesti kiinnitettävä huomiota siihen, mitä kotelossa pääasiallisesti on tarkoitus kuljettaa. Murtomaasuksille tarvitaan pisin mahdollinen kotelomalli, kun taas laskettelusukset ja lumilaudat mahtuvat lyhyempään malliin.

2. Varmista yhteensopivuus

Kattokotelo kiinnitetään auton taakkatelineisiin, joten on syytä varmistaa kotelon ja telineiden yhteensopivuus hyvissä ajoin ennen reissuun lähtöä.

3. Mieti käyttömukavuutta

Helppoutta ja nopeutta arvostava valitsee pikakiinnikkeillä varustetun kotelon, jonka asentamiseen ei tarvita ylimääräisiä työkaluja. Myös molemmilta puolilta aukeava ja keskuslukituksella varustettu kotelo on huomattavasti käytännöllisempi, ja sen kiinnittäminen ja kuorman käsittely on helpompaa.
Muista pitää kotelon avaimet hyvässä tallessa esimerkiksi auton hanskalokerossa.

4. Huomioi kiinnitys

Kaikki kuorma mitä kattokotelossa kuljetetaan, on kiinnitettävä huolellisesti niille tarkoitetuilla kiristyshihnoilla. Huonosti kiinnitetty kuorma voi aiheuttaa koko kattokotelon irtoamisen äkkijarrutustilanteessa. Muista myös huolehtia itse kotelon kiinnityksen tarkistus jokaisen avauksen jälkeen.

5. Tarkasta kattokotelon materiaali ja sen paksuus

Yleensä kaikki kattokotelot on valmistettu ABS-thermomuovista, joka kestää pakkasta ja auringon ultraviolettisäteilyä. Merkkikotelot ovat kalliimpia, kuin niin sanotut merkittömät kattokotelot. Niissä on kuitenkin se ero, että merkkikotelon seinämä on paksumpi kuin halvemmissa koteloissa. Liikenteessä tämän huomaa siitä, että ohuemmasta materiaalista valmistettu halpa kattokotelo hytisee moottoritievauhdissa. Halvemmat kotelot eivät välttämättä ole myöskään törmäystestattuja.

Kattokotelot ja taakkatelineet löydät Fixusnet.fi -verkkokaupasta ja Fixus-varaosaliikkeistä kautta maan.

Välty tyhjältä akulta ja varmistu että auto käynnistyy aina!

Akku tyhjenee talvella helposti. Varmistu että auto käynnistyy aina! Uuden akun saat ostettua Fixus myymälöistä ja Fixus korjaamoilta kautta maan.

Samaan aikaan kun autojen kehittynyt teknologia säästää sähköä lisääntyy autojen sähkönkulutus mukavuus- ja turvallisuusjärjestelmien määrän kasvaessa, ja akku tyhjenee varsinkin talvella helposti. Istuinten lämmitys ja jäähdytys, ratin lämmitys, tuulilasin lämmitin ja muut nykyaikaiset mukavuuslaitteet ovat suuria sähkökuluttajia, mutta myös muu lisääntynyt elektroniikka kuten ajoavustimet lisää akun kuormitusta.

Myös nykyaikaisten autojen väyläjärjestelmä kuluttaa virtaa, vaikka autolla ei edes ajettaisi. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa myös akkua ja usein käyttäjältä unohtuu, että ajomatkan pitäisi olla ajallisesti vähintään yhtä pitkä kuin esilämmitysaika.

Akku kaipaa huoltoa ja ylläpitoa siinä missä muukin auto

Akun itsenäinen vaihtaminen voi sekoittaa auton sähköjärjestelemän ja aiheuttaa ongelmia. Akun vaihdosta pitää ”kertoa” auton tietokoneelle ja yleensä tämä onnistuu vain ammattilaiselta. Lisäksi akkua vaihdettaessa on joissain tapauksissa varmistettava, ettei auto jää ilman sähkövirtaa vaihdon aikana. Virran totaalikatkeaminen saattaa pahimmillaan nollata ajoneuvon tietokoneiden ohella myös ylläpitojärjestelmät, mikä voi aiheuttaa odottamattomia hankaluuksia ja kalliin korjaamolaskun.

Akun lataustarve voidaan hoitaa erillisellä akkulaturilla aina tarpeen niin vaatiessa tai kiinteällä akkulaturilla säännöllisesti. Kuluttajan kannalta kiinteä akkulaturi on erittäin käyttäjäystävällinen ja helppo tapa varmistua akun riittävästä lataustilasta.

DEFA:n valikoimasta löytyy erilaisia kiinteitä akkulatureita kuluttajien kaikkiin käyttötarpeisiin. Yksinkertaisimmillaan kiinteä akkulaturi asennetaan autoon ja sitä käytetään liittämällä tuttu vihreä johto auton pistokkeeseen, jolloin auton akku latautuu yön aikana ilman muita erillisiä toimenpiteitä.

Autoihin joissa on tehdasasennettu tai jälkiasennettu polttoainekäyttöinen lisälämmitin, tulisi aina asentaa kiinteä akkulaturinsarja lisävarusteena.

Akut, DEFA-tuotteet ja muut akkulaturit löydät Fixusnet.fi -verkkokaupasta ja Fixus-varaosaliikkeistä kautta maan. Asennukset onnistuvat puolestaan helposti ja edullisesti lähimmällä Fixus-korjaamolla.

Tiesitkö tämän akuista?

  • Täyteen ladatun akun kapasiteetista vain 65 prosenttia on käytössä, kun lämpötila on nollassa ja enää  40 prosenttia, kun lämpötila on -18 astetta.
  • Akku ei myöskään lähde latautumaan heti kun autolla ajetaan, vaan jos ulkona on vielä pakkasta vaikkapa 18 astetta, voi mennä varttikin ennen kuin auton akku alkaa ottaa virtaa vastaan.
  • Ainoastaan AGM- ja ECM/EFB-akut soveltuvat käytettäväksi Start-Stop-järjestelmällä varustetuissa autoissa. Start-Stop-järjestelmä ei luonnollisestikaan lataa auton akkua stop-tilassa.
  • Nykyaikaisten autojen väyläjärjestelmä kuluttaa virtaa, vaikka autolla ei välttämättä edes ajeta, ja akku tyhjenee itsekseen.
  • Äärilämpötilat eli kova pakkanen tai kova helle ovat haitallisimmat olosuhteet akuille. Akun kunnon tarkistaminen kannattaa siis myös kesällä. Kuumalla säällä akku ei välttämättä ilmoita ennakkoon ongelmista vaan se voi rikkoontua kertalaakista. Akun toiminnan kannalta optimaalinen lämpötila on noin 5 °C.
  • Akun hyytyessä on aikaisemmin ollut tapana ottaa virtaa toisesta autosta kaapeleilla, mutta sitä ei suositella nykyautoille elektroniikan rikkoutumisvaaran vuoksi.

Autokorjaamo Jaakola Oy Muhokselta liittyi Fixus-korjaamoketjuun

Päivitys TRICO Flex -sulkalinjaan

Autokorjaamo Jaakola Oy liittyi Fixus-korjaamoketjuun!

Uusi Fixus-autokorjaamo sijaitsee Muhoksella 5 km keskustasta Ouluun päin osoitteessa Murtomäentie 36, 91500 Muhos.

Muut yhteystiedot: sähköposti autokorjaamojaakolaoy@gmail.com, puhelin 045 675 5098, kotisivut www.autokorjaamo-jaakola.com ja facebook.

Monimerkkikorjaamo suorittaa määräaikaishuoltoja sekä viankorjauksia kaikkiin merkkeihin.
Yleisimpien korjaamopalveluiden lisäksi korjaamolla ovat muun muassa vianhaku/diagnostiikka, tuulilasien vaihto ja korjaus sekä katsastustarkastukset ja korjaukset.

Olemme avoinna ma-pe 9.00-17.00.

Tervetuloa!

Fixus-ketjun rengasvalikoima kasvaa Michelin -renkailla

Michelin renkaat Fixus-ketjun henkilöautojen rengasvalikoimaan.

Fixus-ketjun rengasvalikoima kasvaa maailman suurimman rengasvalmistajan Michelinin renkailla. Michelinin henkilöauton renkaiden lisäksi valikoimaan tulevat myös BF Goodrichin huippulaadukkaat renkaat maastoautoihin.

Ranskalainen Michelin on kulkenut rengasalan kehityksen kärjessä koko 135-vuotisen historiansa ajan, jo vuo­desta 1889. Huippulaadukkaiden tuotteiden kehittäminen jatkuu edelleen: Kaikista rengasvalmistajista Miche­lin sai vuonna 2022 eniten tunnustusta ja palkintoja eurooppalaisilta autoalan riippumattomilta asiantuntijoilta. Nämä ansiot eivät tule itsestään, sillä Michelin käyttää tuotekehitykseen vuosittain n. 650 miljoonaa euroa.

Laaja Michelin- ja BF Goodrich -valikoima kattaa renkaat joka lähtöön; henkilöautoista suorituskykyisiin urheilu­autoihin, C-, SUV- ja 4×4-luokkiin sekä markkinoilla tasaisesti yleistyviin sähköautoihin.

Michelin-renkaat saat Fixus-myymälöistä ja -korjaamoista kautta maan, etsi lähin toimipisteesi täältä! Renkaiden lisäksi saat myös vanteet, varaosat ja autotarvikkeet vuorokauden ympäri verkkokaupastamme www.fixusnet.fi.

Edessä pitkä ajomatka talvella? Muista tarkistaa nämä asiat!

Tiedossa talvinen ajomatka? Fixus tarjoaa Fixut vinkit mitä pakata mukaan ja miten varautua

Akun virran loppuminen, dieselauton polttoainesuodattimen tukkeutuminen tai yllättävä tekninen vika ovat haasteita ajomatkalla talvella. Kylmä sää laittaa auton koville. Huolelliset ennakkovalmistelut auttavat varmistamaan, ettei auto jätä tien päälle kovallakaan pakkasella.

Mahdollisia syitä auton hyytymiselle tien varteen on monia. Usein ajomatkan ikävä keskeytyminen olisi kuitenkin vältettävissä huomioimalla muutamat perusasiat. Ennakoiva huolto on avain onnistuneelle automatkalle. Ajomatkaan talvella kannattaa varautua hyvin. 

– Jos määräaikaishuolto on lähellä, kannattaa sen aikaistamista harkita esimerkiksi ennen hiihtolomamatkalle lähtemistä. Vähintäänkin kannattaa varmistaa itse esimerkiksi öljyn ja lasinpesunesteen riittävyys, valojen toimivuus sekä renkaiden kunto ja ilmanpaine, vinkkaa kenttäpäällikkö Jari Prittinen.

Tarkista jäähdytys- ja pesunesteet sekä akku ennen ajomatkaa talvella

Ennen pitkää ajomatkaa kannattaa aina varmistaa jäähdytys- ja pesunesteiden pakkasenkestävyys.

Myös auton akku tulisi testauttaa viimeistään pakkasten kiristyessä, sillä kovilla pakkasilla auton latausjärjestelmä joutuu koville. Kylmänä akku ottaa huonosti vastaan virtaa, ja ongelmia saattaa ilmetä etenkin sellaisissa autoissa, joilla ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja. Haasteena on, ettei akku ehdi silloin latautua täyteen.

– Akun kunnon tarkistuttaminen kannattaa ottaa tavaksi ennen talvikautta, Prittinen lisää.

Auton moottorin esilämmittäminen ennen liikkeelle lähtemistä on suotavaa jo lämpötilan laskiessa alle viiden asteen. Pienillä pakkasilla lohkolämmittimen käyttöajaksi riittää alle tunti, mutta kovemmilla pakkasilla lämmitintä voi käyttää huoletta kolmisenkin tuntia.

Pakkaa mukaan tärkeimmät varusteet myös ikäviä tilanteita varten

Siihenkin kannattaa varautua, että auto voi jättää tien päälle.

– Lämpimät vaatteet kannattaa olla mukana, sillä puolenkin tunnin odottelu kovassa pakkasessa tuntuu todella ikävältä. Kannattaa myös selvittää etukäteen numero, johon voi soittaa tarvittaessa, Prittinen kertoo.

Autoon kannattaa pakata yllättäviä tilanteita varten ainakin lumilapio ja -harja, varoituskolmio, taskulamppu, jääskrapa ja hinausköysi. Jos haluaa varautua erityisen vaikeisiin olosuhteisiin, mukaan voi ottaa myös liikkeellelähtöketjut tai takavetoisiin autoihin sopivat luistonestolevyt tilanteisiin, joissa pyörien alle tarvitaan pitoa jäällä tai lumessa.

– Suosittelisin pakkaamaan mukaan myös pienikokoisen käynnistysapuakun, jonka avulla tyhjään akkuun saa virtaa. Se toimii pitkillä automatkoilla myös kätevänä latauslaitteena kännyköille ja muille älylaitteille, vinkkaa tuotepäällikkö Aki Autio.

Onko sinulla sähkö- tai hybridiauto? Huomioi seuraavat asiat:

  • Käytä akuston esilämmitystä, mikäli autossa on tämä ominaisuus.
  • Tarkista latausjohtojen liittimet ja latausjohdon eristyksen kunto silmämääräisesti aika ajoin.
  • Katso, että latausluukut toimivat ja varaudu matkalla myös siihen, että luukku voi olla jäätynyt.
  • Aja varovasti isojen jääkasojen ja irtopalojen kohdalla, ettei maavara lopu kesken ja akusto saa iskuja ja siten vaurioidu.
  • Katso ennakkoon riittävästi lataus- ja varalatauspaikkoja ja huomioi latausajat myös matkan aikataulussa.
  • Ota mukaan esimerkiksi Schuko -matkalaturi yllättäviä lataustarpeita varten.

Ota mukaan ainakin nämä

  • Lämpimät vaatteet
  • Lumilapio
  • Lumiharja
  • Jääskrapa
  • Varoituskolmio
  • Hinausköysi
  • Taskulamppu

Varaa aika autosi talvihuollolle korjaamoiltamme heti! Auton talvivarusteet löydät myymälöistämme sekä verkkokaupastamme!

Artikkeli julkaistu 3.1.2024 myös Iltalehti.fi:ssä.

Fixus yhteistyössä Top Gear Suomi -ohjelman kanssa

Päivitys TRICO Flex -sulkalinjaan

Se on vihdoin täällä – legendaarinen Top Gear -ohjelma saapuu nimittäin vihdoin Suomeen! Top Gear Suomi on autojen ja autoilun maailmaan sijoittuva koko perheen viihdeohjelma, jossa Ismo Leikola, Teemu Selänne ja Christoffer Strandberg kisaavat erilaisissa autoiluun liittyvissä haasteissa selvittääkseen, kuka heistä on kovin autoilija.

Mittaa toisistaan ja toistensa ajotaidoista, autovalinnoista ja autotietoudesta otetaan muun muassa klassisilla teiniautoilla, uusilla city-maastureilla ja näyttävillä superautoilla. Kiperiltä ja yllättäviltä tilanteilta ei vältytä, kun kolmikko laittaa kaiken maailman menopelejä testiin kaupungissa, metsässä, maanteillä ja merellä. Top Gear Suomessa nähdään myös klassinen Star in a Car-osuus, jossa julkkisvieraat pääsevät ajamaan kierroksen Top Gear -ajoradalla. Kauden päätteeksi selviää, kuka oli kauden nopein kuski.

Ohjelma toteutetaan yhteistyössä Fixuksen kanssa ja ”perinteisten” katkotunniste-elementtien lisäksi Fixus on mukana ohjelman sisällössä, mutta ei kaikilta osin ehkä sillä ilmeisimmällä tavalla – seuraamalla sarjaa näet miten!
Top Gear Suomi alkaa Nelosella ja Ruudussa helmikuussa 2024.

TRICO Flex -pyyhkijänsulista on lanseerattu päivitetty versio

Päivitys TRICO Flex -sulkalinjaan

Trico Flex -pyyhkijänsulista on lanseerattu päivitetty versio. Sulkien kiinnitysjärjestelmää on yksinkertaistettu ja pakkausmateriaali on vaihtunut blisteristä ympäristöystävällisempään kartonkiin. Lisäksi Flex-sulkien valmistus on siirtynyt EU:n alueella toimivalle tehtaalle, joka valmistaa sulkia myös ensiasennukseen.

Trico Flex -sulkalinja sisältää 15 tuotenumeroa, joilla on 95 % ajoneuvokattavuus. Flex-sulat käyvät lisäksi myös koukkukiinnitteisiin varsiin.

TRICON laajasta valikoimasta löytyvät lisäksi myös perinteiset teräsrunkoiset sulat, japanilaistyyppiset Hybrid-sulat, TX- raskaan kaluston sulat sekä multikiinnitteiset Flat-takasulat.

TRICO (Tri-Continental Corporation) on perustettu vuonna 1917, ja se on maailman ensimmäinen massatuotettujen pyyhkijänsulkien valmistaja.

TRICO Flex -pyyhkijänsulat löytyvät Fixus-liikkeistä kautta maan sekä verkkokaupastamme Fixusnet.fi.

Fixus-korjaamo STS Evitskog korjaa autot uusista aina museoikäisiin asti

Fixus-korjaamo STS Evitskogissa hoituu myös museoauton korjaus

Fixus-korjaamo STS Evitskog sijaitsee Kirkkonummen pohjoisosassa lähellä Lapinkylää. Lähiseudun asukkaat ovat löytäneet palvelun hyvin, ja monet asiakkaista tulevat myös Espoosta, Siuntiosta ja Helsingistä asti. Asiakkaat arvostavat korjaamon työnlaatua, hyvää palvelua sekä kohtuuhintaisuutta.

Fixus-korjaamo STS Evitskog huoltaa ja korjaa kaikki autot. Korjaamo on varustettu tarvittavin nykyaikaisin korjaamolaittein ja kaikki korjaustoimet pystytään suorittamaan. Erikoistyökaluja saadaan tarvittaessa hankittua nopeasti toisista Fixus-korjaamoista. Korkeat tilat mahdollistavat myös raskaan kaluston, matkailuautojen ja pakettiautojen huoltamisen.

Autohuollon lisäksi korjaamo toimii yleiskorjaamona monille kodin pienkoneille, kuten ruohonleikkureille ja lumilingoille. Korjaamon toiminnasta vastaa Jan Jepsen. Palvelua on saatavilla suomeksi, ruotsiksi, tanskaksi, englanniksi ja saksaksi. Alkujaan lentomekaanikoksi kouluttautunut, nykyisin lentokoneinsinööri (Lisensed Aircraft engineer) Jan Jepsen korjasi autoja lähinnä harrastusmielessä Tanskan länsirannalla. Vierailut äidin synnyinseuduilla Kirkkonummella ja kumppanin löytyminen Suomesta johtivat kuitenkin pysyvään muuttoon Suomeen. Samassa yhteydessä vanhasta harrastuksesta tulikin uusi työ, kun autokorjaamo STS Evitskog perustettiin vuonna 2008.

Erikoisuutena museoautojen huolto ja korjaus

Erikoisuutena korjaamo huoltaa ja korjaa muun muassa Gårdskullan kartanon museoajoneuvoja. Yhteistyö sai alkunsa korjaamoasiakassuhteesta ja keskustelun aikana ilmenneestä yhteisestä autoharrastuksesta. Huollettavaan autokokoelmaan sisältyy muun muassa Willys Jeep, Mercedes-Benz SLC, Triumph TR4, VW T-2, VW kupla, Porsche 911 jne. Triumph TR4 -ajoneuvon korjauksien kohdalla yksityiskohtana oli muuttaa moottori toimimaan lyijyttömällä polttoaineella. Ajoneuvojen siirrot korjaamolle tapahtuvat pääosin omistajien toimesta ajaen. On nostalgiaa parhaimmillaan, ajaa kauniilla säällä kapeilla ja mutkaisilla asfalttiteillä tuulen kohinaa ja moottorin ”laulua” kuunnellen.

Janin mukaan museoajoneuvojen huollot ja korjaukset tuovat vaihtelua uudemman autokannan rinnalle. Autojen hoidot voidaan usein ajoittaa korjaamon hiljaisimpiin hetkiin, jolloin korjaamon käyttöastetta saadaan parannettua. Työ on mielenkiintoista ja vaatii kärsivällisyyttä sekä erityistä huolellisuutta.

Museoautojen huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan usein vanhempia työkaluja ja testilaitteita. Näitä Janilta löytyy tarpeiden mukaan. Teknistä osaamista on oltava esimerkiksi kaasuttimien säätötöissä ja erilaisissa sähköjärjestelmien töissä. Moniko asentaja ymmärtää nykyään magneettojen, kärjellisten sytytysjärjestelmien toiminnasta? Töihin tarvittavia varaosia löytyy oman Fixus-kauppiaan kautta ja vanhojen autojen erikoismyymälöistä. Varaosia on etsittävä välillä ulkomaita myöten. Ongelmia esiintyy eniten erilaisten tiivisteiden hankintojen osalta.

Huomioitavaa Janin korjaamotoiminnassa oli erityisesti se, että asiakas- ja korjaamotilat olivat silmiinpistävän siistit. Kaikilla tavaroilla oli oma paikkansa eikä ylimäärisiä, vanhoja ja käytettyjä osia ei ollut näkyvissä. Tästä korjaamosta on turha etsiä roskia muualta kuin roska-astiasta. Lentokoneinsinööritausta tuli hyvin esiin parhaillaan jarrukorjauksessa olevasta autosta, jossa  työn jälki ja siisteys oli esimerkillistä. Ei ihme, että korjaamo on hyvässä maineessa asiakkaiden keskuudessa!

Uusi liikenneturvallisuutta parantava GPS-nopeusnäyttö nopeuden tarkkailuun

Uusi liikenneturvallisuutta parantava GPS nopeusnäyttö nopeuden tarkkailuun saatavilla Fixus-liikkeistä kautta maan

Tuotevalikoimamme on laajentunut digitaalisella K27-nopeusnäytöllä. Digitaalinen GPS-nopeusnäyttö sopii lähes kaikkiin 12/24V ajoneuvoihin. Nopeuden seuraamisen helpottuessa myös liikenneturvallisuus paranee, kun katsetta ei tarvitse laskea alas mittaristoon. Näyttö soveltuu mainiosti myös ajo-opettajille opetusajoneuvon nopeuden tarkkailuun.

Laite on erittäin kevyt ja siinä on 2,2” näyttö. Asentaminen auton USB-pistokkeeseen on helppoa (Plug & Play) ja mikäli autossa ei ole USB-pistoketta, on esimerkiksi USB-laturi 929-USB2 saatavilla lisävarusteena. Nopeusnäyttö kiinnitetään kojetauluun imukuppikiinnikkeellä tai kaksipuolisella tarralla.

Näytön tiedot: ajoneuvon nopeus, kompassi, ylinopeusvaroitin, väsymysmuistutus, satelliittien määrä, kirkkauden manuaalinen tai automaattinen säätö, hälytysäänen katkaisin ja automaattinen virrankatkaisu. Valittavissa kilometri- tai mailinäyttö.

Pakkauksen sisältö: digitaalinen nopeusmittari, USB-kaapeli (pituus 2,5 m), kaksipuolinen tarra, imukuppikiinnike ja käyttöopas.

Tuote 880-GPS Fixusnet-verkkokaupassa