Tiedotteet

Fixus tiedotteet2020-11-11T12:11:07+02:00

Hae mukaan Fixataan se -kampanjaan!

Onko autossasi enemmän kuin tarpeeksi korjauskohteita tai tarvetta varaosille ja lisävarusteille? Entä oletko itse mielelläsi kameran edessä? Esittele itsesi ja autosi videon muodossa meille niin voit päästä autosi kanssa mukaan Fixus-videosarjaan, jossa laitetaan auto kuntoon Fixus-varaosaliikkeiden valikoiman avulla ja Fixus-korjaamoiden palveluja käyttäen.

Lue lisää ja hae mukaan 31.1. mennessä täältä!

Tunnetko jo akkumerkit ja -tyypit?

Talven pakkaset syövät akun helposti. Fixus-liikkeistä ja -korjaamoilta saat onneksi akun autoosi helposti ja nopeasti!

Talven pakkaset syövät akun helposti. Fixus-liikkeistä ja -korjaamoilta saat onneksi akun autoosi helposti ja nopeasti!

Hankook -akut

Rengasvalmistajana paremmin tunnetun Hankookin innovatiivinen teknologia tarjoaa vertaansa vailla olevat tuoteominaisuudet myös akkuihin. X-Frame- ja Grid Protection -tekniikat takaavat pidemmän elinkaaren ja paremman kylmäkäynnistysvirran tavalliseen akkuun verrattuna. Hankook-akut on varustettu tukevalla kantokahvalla ja varaustilan osoittimella, josta on helppo tarkistaa akun olevan kunnossa.

Hankook-akut verkkokaupassa

Fixus -akut

Huipputehoa nykyautojen yhä lisääntyneeseen virrantarpeeseen! Fixus SMF-akkujen lyijy-kalsiumseos takaa pidemmän elinkaaren ja paremman kylmäkäynnistyksen tavalliseen akkuun verrattuna. Varustettu tukevalla kantokahvalla ja varaustilan osoittimella, josta on helppo tarkistaa akun olevan kunnossa. Saatavilla yhdeksän yleisintä akkumallia 44-100 Ah.

Fixus-akut verkkokaupassa

Exide Technologies

Exide Technologies on maailman suurimpia lyijyakkujen valmistajia ja akkuromun kierrättäjiä. Exidellä on edustus yli 80 maassa ja runsaan 130 vuoden kokemus akkujen valmistuksesta. Exide kehittää ratkaisuja energian varastointiin autoalalle ja teollisuudelle ja toimittaa alkuperäistuotteita johtaville henkilö- ja kuorma-auto sekä trukkivalmistajille.

Erittäin kunnianhimoiset EU-lainsäädännön tavoitteet rajoittaa CO2-päästöjä ovat kannustaneet ajoneuvovalmistajia suunnittelemaan entistä tehokkaampia autoja, joissa on nykyaikaiset moottorit ja uudenaikaisimpia polttoainetta säästäviä ominaisuuksia, kuten Start-Stop, varauksen elektroninen ohjaus ja älykkäät vaihtovirtageneraattorit. Start-Stop-ajoneuvojen osuus Euroopassa kasvaa nopeasti vuosittain, ja Exiden akuista löytyykin niihin autonvalmistajien erikoisvaatimukset täyttäviä AGM- ja EFB-akkuja.

Exide-akut verkkokaupassa

Bosch

Vuonna 1922 Bosch valmisti varhaisia moottoripyörän akkuja, ja ensimmäinen akku henkilöautoihin esiteltiin vuonna 1927. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on yhä enemmän sähköllä toimivia laitteita, joissa on oltava luotettavat, huippusuorituskykyiset energianlähteet. Modernilla teknologialla varustetut ja rakenteeltaan korroosionkestävät Bosch-akut tarjoavat erityyppisiin ajoneuvoihin niiden tarvitseman energian pitkiksi ajoiksi. Tehokkaat Bosch-akut S5 A AGM-teknologialla sopivat erityisen hyvin nykyaikaisille ajoneuvoille.

Bosch-akut verkkokaupassa

Termit haltuun!

AGM-teknologia (Absorbent Glass Mat)

AGM-akkujen tekniikkana käytetään imeytettyä lasikuitumattoa. Akun elektrolyytti on imeytetty eristinaineeseen ja levyjen aktiiviseen materiaaliin. AGM-akkujen kapasiteetti on erittäin suuri, ja niillä on erinomainen energiareservi, pitkä käyttöaika ja vakioakkuja pitempi käyttöikä. Lasikuitumattoon sidotun hapon ansiosta akun kennon tilavuus hyödynnetään hyvin, ja samalla akuista saadaan äärettömän hyvin tärinää sietäviä. Rekombinaatioteknologia takaa myös korkeimman turvallisuustason, jonka ansiosta akkuja on helppo käsitellä ja kuljettaa.

EBF (Enhanced Flooded Battery)

EBF-akut on kehitetty yhdessä suurimpien autonvalmistajien kanssa ekologisemmaksi vaihtoehdoksi AGM-akuille pienissä ja keskikokoisissa autoissa. EFB-akkujen viimeisimmällä sukupolvella on tuntuvasti parempi varauksen vastaanottokyky ja syklikestävyys. Suljetut, huoltovapaat EFB-akut sopivat autoihin, joissa on Start-Stop-automatiikka sekä mahdollisesti jarrutusenergian talteenotto ja muita polttoainetta säästäviä toimintoja. Niissä on hyvä varauksen vastaanottokyky, kolme kertaa suurempi syklikestävyys kuin vakioakuilla, alhainen itsepurkautuminen ja pitkä varastointikestävyys.

SMF-teknolgia (Sealed Maintenance Free)

Lyhenne SMF tarkoittaa suljettua huoltovapaata akkua. Akkujen kennot ovat suljettuja, eivätkä hetkellisen kallistuksen tai ravistuksen johdosta päästä nesteitään ulos. Akut antavat eniten ampeereita ulos pienellä tasaisella purkuvirralla ja ylläpitävät hyvin varauksen. SMF-akut ovat edullisia verrattuna muihin akkutyyppeihin.

X-Frame-tekniikka

X-Frame Grid -tekniikkaa hyödyntävissä akuissa on stanssausvalmistusprosessin ansiosta tukeva ristikkorakenne. Laajennetulla metalliverkolla varustettuihin perinteisiin akkuihin verrattuna virrankulku on vakaampaa ja käyttöikä pidempi. Valssaus- ja stanssausmenetelmä takaa erinomaisen suojan ruostumista vastaan sekä erinomaisen mekaanisen suorituskyvyn. Säteittäinen, täysin kehystetty ristikkorakenne ehkäisee oikosulkuja ja pitää sähkövastuksen matalana. Akun kennojen edistyksellisen yhdistystapa takaa paremman tehovirtauksen. X-Frame Grid -akkujen valmistusprosessi on myös aiempaa ympäristöystävällisempi.

Grid Protection

Grid Protection -tekniikka pidentää akkujen käyttöikää ja antaa akulle pidemmän elinkaaren. Ensiluokkaiset valmistusmateriaalit suojaavat ristikkoa koko akun elinkaaren ajan ja parantavat akun suorituskykyä. Ultra-mikrokuitu ja erikoisverkkorakenne lisäävät akun levyjen kestävyyttä vähentämällä aktiivisten materiaalien vanhenemista.

Parempi tapa startata aamuun

Lämmin auto on parempi tapa startata aamuun. Moottorinlämmitin pidentää moottorin käyttöikää ja lisää ajomukavuutta.

Harva asia on yhtä ärsyttävä kuin paksun jääkerroksen raaputtaminen tuulilasista ennen istumista jääkylmään autoon. DEFA:n autolämpöjärjestelmällä voit unohtaa kaiken tuon.

DEFA-moottorinlämmitin vähentää moottorin kulumista, laskee polttoaineenkulutusta ja vähentää haitallisia päästöjä. Polttoaineenkulutus pienenee jopa 24% ja päästöt pienenevät jopa 71%. Valmiiksi kirkkaat auton lasit vähentävät kiirettä ja tekevät sinusta paremman ja turvallisemman kuljettajan.

Välty tyhjältä akulta ja varmistu että auto käynnistyy aina!

Samaan aikaan kun autojen kehittynyt teknologia säästää sähköä (esim. siirtyminen perinteisistä polttimoista Led-polttimoihin), lisääntyy autojen sähkönkulutus mukavuus- ja turvallisuusjärjestelmien lisääntyessä. Istuinten lämmitys/jäähdytys, ratin lämmitys, tuulilasin lämmitin ja muut nykyaikaiset mukavuuslaitteet ovat suuria sähkökuluttajia, mutta myös muu lisääntynyt elektroniikka (esim. ajoavustimet) lisää akun kuormitusta.

Myös nykyaikaisten autojen väyläjärjestelmä kuluttaa virtaa, vaikka autolla ei välttämättä edes ajeta. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa myös akkua ja usein käyttäjältä unohtuu, että ajomatkan pitäisi olla ajallisesti vähintään yhtä pitkä kuin esilämmitysaika.

Akku kaipaa huoltoa ja ylläpitoa siinä missä muukin auto

Akun lataustarve voidaan hoitaa erillisellä akkulaturilla aina tarpeen niin vaatiessa tai kiinteällä akkulaturilla säännöllisesti. Kuluttajan kannalta kiinteä akkulaturi on erittäin käyttäjäystävällinen ja helppo tapa varmistua akun riittävästä lataustilasta.

DEFA:n valikoimasta löytyy erilaisia kiinteitä akkulatureita kuluttajien kaikkiin käyttötarpeisiin. Yksinkertaisimmillaan kiinteä akkulaturi asennetaan autoon ja sitä käytetään liittämällä tuttu vihreä johto auton pistokkeeseen, jolloin auton akku latautuu yön aikana ilman muita erillisiä toimenpiteitä.

Autoihin joissa on tehdasasennettu tai jälkiasennettu polttoainekäyttöinen lisälämmitin, tulisi aina asentaa kiinteä akkulaturinsarja lisävarusteena.

Merkillisen hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Sinisellä taustalla joulupalloja, joissa sininen auto, varastomies ja iloinen mekaanikko.

Fixus-ketju toivottaa hauskaa joulua ja onnellista uutta vuotta 2021!

Kaikki toimipisteemme ovat pyhäpäivinä suljettuina, muut joulun ja uudenvuoden poikkeusaukioloajat kannattaa tarkastaa myymälä– ja korjaamokohtaisesti. Fixus Tieturva sekä verkkokauppa Fixusnet.fi palvelevat myös pyhäpäivinä.

 Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkosopimukseen

Fixus jatkaa yhteistyötä Susijengin kanssa myös vuonna 2021

Suomen johtava autovaraosa-, lisävaruste- ja huoltopalveluketju Fixus on solminut uuden yhteistyösopimuksen Susijengin ja Susiladiesin kanssa. Lisäksi sopimus kattaa nuorten Pohjoismaiden mestaruuskisat ensi kesänä.  Koripalloliiton myyntijohtaja Timo Vertio on tyytyväinen Koripalloliiton kumppanien panokseen vaikeassa koronatilanteessa.
– Koko urheilun toimiala on tällä hetkellä isossa murroksessa. On hienoa, että kumppanimme pysyvät mukana näinkin vaikeina aikoina. Uudet sopimukset antavat uskoa tulevaisuuteen sekä siihen, että koronatilanteesta noustaan entistä vahvempana, Vertio kiittelee.

Fixuksen ketju- ja markkinointipäällikkö Tuomo Koukkari on ollut tyytyväinen tämän vuoden yhteistyön antiin:
– Yhteistyö kuluneena vuonna on sujunut erittäin hyvin, joten päätös sopimuksen jatkosta ensi vuoden osalta oli helppo tehdä. Koripalloliitto on haastavassa koronatilanteessa osoittanut kiitettävää tilanteeseen reagoimista, ja yhteistyössä on saatu käyttöön uusia toimintamalleja, joita pystytään mahdollisesti hyödyntämään myös jatkossa.

Sopimus on kestoltaan vuoden mittainen.

AKK-Motorsport ja Fixus laaja-alaiseen yhteistyöhön 2021

Ralliauto ajaa talvirallissa lumi pöllyten, mukana myös Fixus ja AKK logot.

Autourheilun lajiliitto AKK-Motorsport on solminut Suomen johtavan autovaraosa-, lisävaruste- ja huoltopalveluketju Fixuksen kanssa kattavan yhteistyösopimuksen. Yhteistyö näkyy ensi vuonna peräti neljässä arvosarjassa; Ralli SM-, Rata SM-, Rallicross SM- sekä digitaalisen autourheilun sarjoissa. Sopimus on kestoltaan 1+1-mittainen.

AKK-Motorsportin markkinointiyhtiön kaupallinen johtaja Petteri Nikkanen on tyytyväinen syntyneeseen sopimukseen.
– Hienoa päästä yhteistyöhön alansa vahvimman toimijan kanssa. Fixukselle tärkeät arvot, kuten välittömyys, reiluus ja tehokas palveluasenne ovat juuri oikeita lähtökohtia tarjota yhdessä suomalaiselle yleisölle autourheiluelämyksiä.

Fixuksen ketju- ja markkinointipäällikkö Tuomo Koukkari näkee uudessa yhteistyökumppanuudessa monia positiivia asioita.
– Yhteistyö sopii erittäin hyvin Fixus-ketjun tavoitteisiin, kuten tunnettuuden kasvattamiseen ydinkohderyhmässä sekä ketjun kotimaisuuden, kattavuuden ja paikallisen yrittäjyyden esiin tuomiseen luontaisessa toimintaympäristössä.

AKK:ssa johdetaan, hallinnoidaan, kehitetään ja toteutetaan suomalaista autourheilua sekä edistetään suomalaisen autourheilun asemaa ja näkyvyyttä sekä kansallisesti että kansainvälisesti, eettisten ja kestävää kehitystä tukevien periaatteiden mukaisesti. AKK:n muodostavat autourheilun kansallinen lajiliitto AKK-Motorsport ry sekä lajiliiton 100 % omistama markkinointiyhtiö AKK Sports Oy. Kansallinen lajiliitto on kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n oikeuksienhaltija Suomessa. Markkinointiyhtiön suurimpana vuosittaisena projektina on rallin MM-sarjan Suomen osakilpailun järjestäminen. Lisäksi yhtiö myy tv-tuotantopalveluja.

Varaudu talvirenkaanvaihtoon viimeistään nyt

Uuden tieliikennelain mukana myös talvirenkaita koskeva lakiosuus muuttui. Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun aina, kun sää tai keliolosuhteet sitä edellyttävät. Talvirenkaat voivat olla nastalliset tai nastattomat, ja niiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 3,0 mm. Talvirenkaiden turvasuositus lumisella ja jäisellä kelillä ajettaessa on kuitenkin vähintään 5,0 mm. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita talvirenkaiden uusimista ja noudattaa vaativilla talvikeleillä erityistä varovaisuutta. Turvasuositus ei siis tarkoita, että talvirengas on elinkaarensa lopussa, jos renkaan urasyvyys alittaa 5,0 mm.

Tieliikennelain perustelujen mukaan siis ”säällä tai kelillä, jolloin talvirenkaiden käyttöä edellytettäisiin, tarkoitettaisiin tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, olisi tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi. Liikenteenvalvoja määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä.”

Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastarenkaiden nastamäärät eri renkaissa saavat poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten. Poikkeaman raja-arvot ovat ajoneuvokohtaisia, eivätkä yhdistelmäkohtaisia. Poikkeama saa kuitenkin olla tätä suurempi, jos nastojen lukumäärä on jokaisessa renkaassa vähintään 75 prosenttia uuden vastaavan renkaan nastojen lukumäärästä. Kitkarenkaille ei käyttöaikaa ole rajoitettu.

Suosittelemme kaikkiin ajoneuvoihin talvirenkaita, joissa on lumipitomerkki (3PMSF-merkintä). Lumipitomerkki kertoo renkaiden sopivan talviajoon pohjoisissa olosuhteissa.

Katso kaikki ajantasaiset rengassäädökset Autorengasliitto Ry:n sivulta!

Fixus-ketju 15 vuotta!

Fixus-ketju viettää 15-vuotissynttäreitään 14.10.2020 asti.

Kotimainen Fixus on palvellut suomalaisia autoilijoita jo 15 vuoden ajan. Synttäreitä juhlitaan 14.10.2020 asti huipputarjousten muodossa, katso lisää uudesta Fixus-lehdestä! Synttäritarjouksia voit seurata myös Facebookissa ja Instagramissa, jossa arvomme synttäreiden kunniaksi yhteensä 10 kpl 1000 €:n arvoisia ajokorttistipendejä. Ota siis somekanavat seurantaan!

Fixus-ketjusta on 15 vuoden aikana muodostunut Suomen kattavin autovaraosien ja -lisävarusteiden jakeluketju. Ketju on levinnyt koko Suomeen ja palvelee tällä hetkellä asiakkaita lähes 400 toimipisteessä yli 200 paikkakunnalla sekä verkkokaupan kautta. Fixus-liikeet ja -korjaamot on helppo tunnistaa Fixus-logosta, merkillisen hyvistä varaosista sekä asiantuntevasta ja hyvästä palvelusta.

Fixus-ketjun tukemalle Emil Lindholmille hopeaa SM1-luokassa!

Lindholmin mestaruusjahti päättyi epäonniseen tapahtumasarjaan

GRX-tiimin Emil Lindholmin ja Mikael Korhosen mahdollisuus SM1-luokan ensimmäiseen Suomen mestaruuteen kaatui SM Pohjanmaa-rallin seitsemännellä EK:lla. TGS Worldwiden Škodan konepelti nousi pystyyn ja heti seuraavassa mutkassa Lindholm osui sisäpenkasta esiin kaivautuneeseen maakiveen, josta Škoda kaatui tieltä ulos ja kaksikko joutui keskeyttämään. SM-loppupisteissä Lindholm sijoittui hopealle. Mestariksi nousi SM Pohjanmaa-rallin voittoon ajanut Teemu Asunmaa.

Fixus-ketju onnittelee koko tiimiä hopeamitaleista!

SM1-luokan epävirallinen lopputilanne:

1. Teemu Asunmaa Škoda Fabia R5 Evo 107,5

2. Emil Lindholm Škoda Fabia R5 Evo 95

3. Mikko Heikkilä Škoda Fabia R5 Evo 61

4. Esa Ruotsalainen Škoda Fabia R5 51

5. Juha Salo Škoda Fabia R5 49,5

Fixus-ketju onnittelee Emil Lindholmia O.K. Auto -rallin voitosta!

GRX-tiimin Emil Lindholm ja Mikael Korhonen ajoivat ralli SM-sarjan toiseksi viimeisen SM-osakilpailun voittoon Kouvolassa. Kauden kolmannen ykköstilan myötä kaksikko starttaa kolmen viikon kuluttua SM1-luokan Suomen mestaruuden ratkaisevaan SM Pohjanmaa-ralliin yhteispisteiden kärkipaikalta.

Tuloksia: SM O.K. Auto-ralli, Kouvola:

1. Emil Lindholm – Mikael Korhonen Škoda Fabia R5 Evo 48:13,8
2. Teemu Asunmaa – Jani Salo Škoda Fabia R5 Evo + 5,2
3. Mikko Heikkilä – Topi Luhtinen Škoda Fabia R5 Evo + 5,2

SM1-luokan epävirallinen pistetilanne 4/5 osakilpailua:

1. Emil Lindholm Škoda Fabia R5 Evo 95
2. Teemu Asunmaa Škoda Fabia R5 Evo 88
3. Mikko Heikkilä Škoda Fabia R5 Evo 37

Ardeca-moottoriöljyjen pakkaukset uudistuvat

Korkealaatuiset Ardeca-voiteluaineet ovat vakiinnuttaneet asemansa Suomen öljymarkkinoilla ja nyt on aika terävöittää pakkausten ulkonäköä. Etikettien tyylikkään mustan pohjavärin lisäksi uudistuneista pakkauksista löytyy käyttötarkoituksen ilmaiseva värikoodi. Etiketistä löytyy myös selkeitä teknisiä symboleja esim. DPF- ja hybrid-yhteensopivuuksista sekä tuotteen erityisominaisuuksista.

Värillä on väliä

Korkin väri ilmaisee voiteluaineen valmistukseen käytetyn perusöljyn laadun:
Punainen = täyssynteettinen
Kulta = esteripohjainen
Hopea = hydrokrakattu synteettinen
Musta = mineraali

SM-rallit jatkuvat 4.-5.9. Kouvolassa

Fixus-ketjun tukema Emil Lindholm tavoittelee viittä lisäpistettä rallin SM-sarjan jatkuessa kuuden kuukauden tauon jälkeen tulevana viikonloppuna Kouvolassa. GRX-tiimin Emil Lindholmin ja Mikael Korhosen tavoitteena on ajaa TGS Worldwiden Škodalla toiseksi viimeisestä osakilpailusta hyvät askelmerkit mestaruuden ratkaisevaan viimeiseen osakilpailuun Seinäjoelle. Talvikaudella kaksi SM-rallin yleiskilpailun voittoa ajanut Lindholm lähtee Kouvolaan SM1-luokan hallitsevan Suomen mestarin Teemu Asunmaan kanssa tasapisteistä.

Uusi Fixus Center avattu Kuopioon

Fixus Centeristä löydät varaosat, varusteet, kemikaalit, työkalut ja -koneet sekä renkaat ja vanteet parhailta merkeiltä kilpailukykyiseen hintaan. Saman katon alla hoituvat kaikkien yleisten automerkkien ja -mallien määräaikaishuollot sekä korjaukset valmistajan määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti, autovalmistajan takuun säilyttäen.

Fixus Center Kuopio palvelee osoitteessa Leväsentie 2, 70700 Kuopio.
Avoinna
Ma-pe klo 8.00-17.00
Puhelin: 010 320 8750
Sähköposti: fixuskuopio@fixus.fi

Tervetuloa tutustumaan kaikki vanhat ja uudet asiakkaat!

Rallitie vie Emil Lindholmin seuraavaksi Roomaan

Rallitie vie Fixus-ketjun tukeman Emil Lindholmin seuraavaksi Roomaan

Fixus-ketjun tukema GRX-tiimin Emil Lindholm ja Mikael Korhonen palaavat koronapandemian aiheuttaman tauon jälkeen tositoimiin 24.-26. heinäkuuta Italiassa ajettavassa EM-rallissa. Kaksikko osallistuu asfaltilla kilpailtavaan Rally di Roma Capitale -ralliin TGS Worldwiden Škodalla intialaisen MRF Tyresin testikuljettajina.

Ennen koronapandemian alkua Emil Lindholmin ja Mikael Korhosen rallikalenteriin olisi kuulunut kaksi kevätkaudella ajettavaa intialaisen MRF Tyres -rengasyhtiön rahoittamaa EM-rallia, jotka pandemia siirsi myöhemmin ilmoitettavaan ajankohtaan. MRF:n testiohjelmaan kuulunut kolmas EM-osakilpailu Italian Roomassa säilyi alkuperäisellä kalenteripaikalla, ja nyt on myös vahvistettu, että ralli ajetaan alkuperäisen suunnitelman ja aikataulun mukaisesti.

Rallin EM-sarjaan kuuluva Rally di Roma Capitale kilpaillaan kokonaisuudessaan asfalttialustalla.

– Hienoa, että pääsen lähes viiden kuukauden tauon jälkeen takaisin ralliauton rattiin. Onhan se vähän erikoista aloittaa kesäkausi asfalttirallilla, mutta aika erikoinen tämä vuosi on kaiken kaikkiaan tähänkin asti ollut.

Lindholm kertoo, että hän odottaa mielenkiinnolla, miten MRF:n rengas toimii kilpailuolosuhteissa.

– Olen päässyt rengasta kerran jo ajamaan. Se oli lähtökohtiin nähden yllättävän hyvä. Rengasvalmistajan toisena testikuljettajana samoissa ralleissa ajaa Hyundain Craig Breen. On huippujuttu, että samalla renkaalla ajaa todella hyvä ammattilaiskuljettaja ja mittari, johon verrata omaa vauhtiani. Breen ajaa Hyundain R5-autoa, Lindholm kertoo.

Italian pääkaupunki Rooman liepeillä ajettavaan ralliin Lindholm osallistuu ensimmäistä kertaa. Nuorella suomalaiskuljettajalla on kuitenkin Italian asfalttiteistä jo jonkin verran kokemusta.

– Paikalliset kuljettajat menevät huikean kovaa. Olen kuitenkin hiljattain ajanut Italiassa pari asfalttirallia. Esimerkiksi pari vuotta sitten ajoin Italian kansalliseen mestaruussarjaan kuuluvan Rally Casentinon, jota käytetään Rooman EM-sarjan testikilpailuna. Minulla on siis jonkinlainen käsitys ajo-olosuhteista ja tulevien teiden profiilista, Lindholm muistuttaa.

Vaikka Suomen MM-osakilpailu elokuulta peruuntui, elokuusta on tulossa Lindholmille ja Korhoselle kiireinen. Ohjelmassa on SM-rallia sekä kenties EM-rallista MM-ralliksi muuttuvia ralleja.

– Jos MRF:n testiohjelmaan kuuluva EM-ralli muuttuu MM-ralliksi, ajan kyseiset rallit MRF:n kanssa sovitun ohjelman mukaisesti. Suomen MM-rallin peruuntuminen oli harmittava takaisku. Mikäli koronapandemia tästä ennusteiden mukaan hellittää niin ei syksyllä montaa viikonloppua vapaaksi jää. Ei se mitään. Tässä on lepäilty jo sen verran että intoa ajamiseen kyllä riittää.

Pitkän kevättauon aikana Lindholm keskittyi kauppakorkeakouluopintoihin sekä edusti Skoda Motorsportia kolmessa virtuaalisessa rallin MM-osakilpailussa.

– Kandin paperit ovat jo hyväksytysti kirjoitettu ja opintopisteet täynnä, mutta muutama kurssi pitää vielä käydä. Virtuaalinen ralliautoilu oli mukava haaste vaikka se osoittautui yllättävän vaikeaksi. Ajoin noin neljää tuhatta rallifania vastaan, ja olin EK-ajoissa parhaimmillaan kahdenkymmenen nurkilla. Hyvin erilaista ajamista, mutta mielenkiintoinen kokemus kaiken kaikkiaan. Tarvitsisin paljon lisää treeniä, jotta voisin pärjätä virtuaalierikoiskokeilla alan harrastajia vastaan paremmin, Lindholm hymyilee.

Rallin EM-sarjaan kuuluva Rally di Roma Capitale käynnistyy perjantaina 24. heinäkuuta kahdella yleisöerikoiskokeella. Ralli jatkuu lauantaina kuudella erikoiskokeella ja päättyy sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on kymmenen erikoiskoetta. Kilpailussa ajetaan kaikkiaan 18 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 206,00 km.

Miksi auto kannattaa huoltaa säännöllisesti?

Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti.

Auto on syytä huollattaa säännöllisesti, sillä hyväkuntoinen auto on turvallinen ajaa, ja säännöllisellä huolenpidolla pienet ongelmat eivät välttämättä ehdi kasautua isoiksi ja kalliiksi vioiksi. Huollettu auto myös kulkee puhtaammin ja tehokkaammin, mikä näkyy esimerkiksi polttoaineen kulutuksessa. Kunnossa oleva alusta ja oikeat rengaspaineet puolestaan säästävät mm. rengaskuluissa renkaiden kuluessa tasaisesti.

Määräaikaishuollot

Määräaikaishuolto sisältää auton valmistajan määrittelemät huoltotoimenpiteet. Huolto-ohjelmat perustuvat auton merkki- ja mallikohtaisesti mukautuvaan tai kiinteään aika- ja kilometriperustaiseen huolto-ohjelmaan.

Huolto-ohjelmaa noudattaen autosi pysyy kunnossa. Huoltojen yhteydessä voidaan havaita ennaltaehkäisevästi vikoja, jotka saattaisivat aiheuttaa suurempia ongelmia ja matkan keskeytymisen. Havaitut viat kannattaa korjata, jotta matkanteko jatkuisi ongelmitta. Määräaikaishuollot suoritetaan Fixus-korjaamoilla valmistajan myöntämä takuu säilyttäen.

Vuosi- tai kausihuollot

Auton takuuajan päättyessä voidaan jatkaa auton valmistajan mukaista huolto-ohjelmaa.

Ajoneuvon ikääntyessä on usein järkevää siirtyä käyttämään vuosittaista tai kausittaista huolto-ohjelmaa. Yleensä tämä tapahtuu noin 10 vuoden tai paljon (yli 150 000 km) ajetun ajoneuvon kohdalla.

Vuosi- tai kausihuolto on edullinen vaihtoehto pitää yllä ajoneuvon kuntoa. Tarvittavassa huollossa huomioidaan yksilöllisesti ajoneuvon kunto ja huoltotarve. Vuosittain pitäisi vaihtaa huolto-ohjelmaan kuuluvat öljyt, nesteet, suodattimet, sytytystulpat jne. sekä suorittaa ajoneuvon turvallisuuteen liittyvät tarkastukset. Näitä ovat renkaiden, alustan ja ohjauksen nivelien, jarrujen, valojen, pesulaitteiden ja pyyhkijöiden, turvavöiden sekä muiden turva- tai lisävarusteiden kunto. Akun tarkastusta ei kannata laiminlyödä. Näiden kohteiden tarkastukset hoituvat yleensä kätevästi katsastustarkastuksen yhteydessä.

Lisäksi ajalliset tai kilometriperustaiset tarkastus- ja huoltotyöt kannattaa huolehtia oman Fixus-korjaamon kanssa, riippuen siitä, miten paljon autolla ajetaan vuosittain tai millaisessa käytössä ajoneuvo on.