Tiedotteet

Fixus tiedotteet2021-11-30T10:42:06+02:00

AKK Sports Oy:n ja Fixuksen yhteistyö laajenee 2023 – mukaan myös F-Cup ja Jokkis

AKK Sports Oy:n ja Fixuksen yhteistyö laajenee 2023 – mukaan myös F-Cup ja Jokkis

Autourheilun lajiliiton täysin omistama AKK Sports Oy ja Suomen johtava autovaraosa-, lisävaruste- ja huoltopalveluketju Fixus laajentavat yhteistyötään tulevana vuonna 2023. Kuluneen vuoden tapaan yhteistyö jatkuu edelleen niin Ralli SM-, Rata SM-, Rallicross SM- kuin digitaalisen autourheilun arvosarjoissa. Lisäksi yhteistyö näkyy jatkossa myös F-Cup- ja Jokkis-sarjoissa.

Sopimuksen jatkuminen ja varsinkin laajeneminen on AKK Sports Oy:n kaupallisen johtajan Petteri Nikkasen mukaan erittäin hieno asia.
– Yhteistyömme toimi todella hyvin ja sujuvasti kuluneella kaudella – iso kiitos siitä koko Fixuksen väelle. Arvostamme valtavasti sitä, että Fixus jatkaa kanssamme myös tulevaisuudessa ja vieläpä entistä laajemmalla yhteistyösopimuksella. Yhdessä pystymme sekä tarjoamaan parempia autourheiluelämyksiä että edistämään liikenneturvallisuutta.

Myös Fixuksen ketju- ja markkinointipäällikkö Tuomo Koukkari on tyytyväinen sopimuksen jatkosta ja sen uusista elementeistä.
– Valtakunnallisena toimijana laaja-alainen yhteistyö on sopinut meille hyvin, joten uusien sarjojen saaminen mukaan yhteistyön piiriin on erittäin tervetullutta ja antaa mitä parhaimmat lähtökohdat ensi vuoden yhteistyölle.

100 vuotta Bosch-akkuja!

Bosch -akut täyttävät 100 vuotta, saatavilla Koivunen keskusvarastolta ja Fixus-liikkeistä kautta maan.

Tehokkaita Bosch-käynnistysakkuja on nykyään saatavilla henkilöautoihin, hyötyajoneuvoihin, kaksipyöräisiin ja vapaa-ajan ajoneuvoihin. Bosch aloitti käynnistysakkujen valmistuksen Stuttgartin esikaupunkialueella Feuerbachissa – aluksi moottoripyöriin ja vuodesta alkaen myös 1927 henkilöautoihin.

Vuosikymmenten kokemus

Käynnistysakut ovat kuuluneet jo 100 vuoden ajan niihin tuotteisiin, joita Bosch jatkuvasti kehittää yhteistyössä autonvalmistajien kanssa.

Laaja valikoima käynnistysakkuja kaikenlaisiin ajoneuvoihin

Boschilla on käynnistysakuista 100 vuoden kokemus ja asiantuntemus, kuten nämä historialliset virstanpylväät osoittavat: 1960-luvulla Boschin tuoteohjelmassa oli muovikotelollisia akkuja, joissa oli latausilmaisin. Henkilöautojen huoltovapaat akut seurasivat 1980-luvulla. 1990-luvulta lähtien Bosch-käynnistysakkujen PowerFrame-teknologia takasi pitkän käyttöiän ja korkean käynnistystehon. Vuodesta 2000 lähtien Boschin valikoimaa on täydennetty tehokkailla AGM-käynnistysakuilla, jotka on suunniteltu nykyaikaisiin henkilöautoihin, joissa on mm. start-stop-järjestelmä ja monia sähkökuluttajia.

Akkuvalikoimaa kehitetään jatkuvasti

Vuonna 2016 Bosch voitti Automechanika Frankfurtin innovaatiopalkinnon moottoripyöriin suunnitelluilla litiumioniakuillaan. Vuonna 2019 esiteltiin Bosch TA AGM, hyötyajoneuvojen akku, joka vastaa korkeisiin energiatarpeisiin vaativilla pitkän matkan kuljetuksilla. Ensiasennukseen Bosch on kehittänyt ja valmistanut 48 voltin akkuja hybridiautoihin vuodesta 2019. 48 voltin akut varastoivat jarrutusenergiaa ja avustavat polttomoottoria kiihdytyksen aikana. Tämä vähentää polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä.

Akkuvalikoima sisältää henkilöautojen akkujen lisäksi myös hyötyajoneuvojen, kaksipyöräisten ja vapaa-ajan ajoneuvojen, kuten matkailuautojen käynnistysakut. Klassikkoautoille Bosch Classic on julkaissut nykyaikaiseen tekniikkaan perustuvat 1950-luvun tyyliset 6 voltin ja 12 voltin akut, joissa on mm. kalsiumteknologiaan perustuvat levyt ja kotelon kanteen integroitu räjähdyssuojaus. Nämä akut on valmistettu uusimpien ympäristö- ja laatustandardien mukaisesti, ja ne saavuttavat lähes samat turvallisuusvaatimukset ja käyttöiän kuin muut nykyaikaiset käynnistysakut.

Fixus Center Seinäjoelle täydet pisteet korjaamotestissä!

Fixus Center Seinäjoelle riippumattomasta korjaamotestistä täydet pisteet.

Osana Fixus-ketjutoiminnan laadun kehittämistä suoritamme Fixus-korjaamoille vuosittain puolueettoman testaajan toimesta määräaikaishuollon korjaamotestejä varmistaaksemme korjaamotoiminnan laadukkuuden.

Fixus Center Seinäjoen korjaamo onnistui viimeisimmässä testissä lokakuussa 2022 tekemään täyden suorituksen, eli sai kaikista testin osa-alueista maksimipisteet, yhteensä siis 100 pistettä! Tähän päästiin noudattamalla ketjun ohjeistuksia työn tilauksen, työn valmisteluiden, työn vastaanoton, asentajan työsuorituksen ja laskutuksen osalta. Osoituksena korjaamon esimerkillisestä toiminnasta korjaamolle on myönnetty Korjaamotestimenestyjä-logon käyttöoikeus.

Korjaamotestien tavoitteena on aina paras mahdollinen suoritus eli 100 pistettä. Pisteytys on jaettu palveluiden ja teknisten suoritusten osille. Testaus perustuu ajoneuvojen huolto- ja korjausohjeistukseen sekä muihin testimalleihin monimerkkiketjulle sovellettuna. Tärkeää on, että testeistä saatuja tuloksia voidaan verrata myös muihin testattaviin tahoihin.

Testien tarkoituksena on laadunvalvonnan lisäksi myös kehittää korjaamoiden palveluja sekä teknisiä suorituksia. Testaamalla saadaan esille päivittäisen työrutiinin tulokset, ja saatuja tuloksia käytetään hyväksi korjaamotoiminnan kehittämisessä sekä testattavana olleen korjaamon osalta että yleisesti koko ketjussa. Fixus Center Seinäjoen korjaamon 100 pisteen tulos on ensimmäinen täysin pistein tehty testitulos ketjussamme.

Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkavat yhteistyötään myös vuonna 2023

Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkavat yhteistyötään myös vuonna 2023

Fixus ja koripallomaajoukkueet ovat solmineet vuoden 2023 kattavan jatkosopimuksen. Suomen johtava autovaraosa-, lisävaruste- ja huoltopalveluketju Fixus on toiminut maajoukkueiden yhteistyökumppanina vuodesta 2020 lähtien.

Koripalloliiton myyntijohtaja Timo Vertio on tyytyväinen solmittuun jatkosopimukseen. Tuleva vuosi on yhteistyön neljäs. Sopimukseen kuuluu aikuisten maajoukkueiden lisäksi myös nuorten PM-kisat.

– Koriksella on Suomessa tällä hetkellä kova noste ja on hienoa, että pitkäaikaiset kumppanit ovat halukkaita toimimaan meidän kanssamme pitkään. Tuleva MM-kisavuosi tulee olemaan mielenkiintoinen ja se varmasti tuo myös uudenlaista näkyvyyttä Susijengille ja Fixukselle, kommentoi Vertio.

Fixus-ketjun ketju- ja markkinointipäällikkö Tuomo Koukkari on niin ikään tyytyväinen jatkosopimuksesta:

– Olemme erittäin tyytyväisiä päästessämme jatkamaan yhteistyötä koripallomaajoukkueiden kanssa myös ensi vuonna, etenkin kun tiedossa on MM-kisat Susijengin osalta. Yhteistyö tuo meille monipuolista näkyvyyttä Suomi-brändin yhteydessä; tämä sopii meille valtakunnallisena toimijana todella hyvin, toteaa Koukkari. 

Jatkosopimus on kestoltaan vuoden mittainen.  

Oletko jo kokeillut Fixus Huoltovarausta?

Fixus Huoltovaraus on helppokäyttöinen määräaikaishuoltojen varausohjelma, josta saat samalla selville myös huollon hinnan.

Fixus Huoltovaraus on helppokäyttöinen määräaikaishuoltojen kustannusarvio- ja ajanvarausohjelma, joka toimii selainpohjaisena kaikilla laitteilla – myös mobiilissa! Huoltovarauksella saat tehtyä ajanvarauksen ja selvitettyä huoltohinnan helposti ja nopeasti: anna vain ajoneuvon rekisteritunnus, ajetut kilometrit ja postinumero, jonka jälkeen voit valita itsellesi sopivan korjaamon läheltäsi.

Kuinka Fixus Huoltovaraus toimii?

Ohjelma laskee automaattisesti kustannusarvion seuraavalle huolto-ohjelman mukaiselle huollolle, ottaen huomioon auton iän sekä ajetut kilometrit. Osalla korjaamoista voi saman palvelun kautta hankkia myös uudet renkaat! Keskustele tarvittaessa korjaamoyrityksen kanssa varmistaaksesi, että jo aiemmin vaaditut tai lähiaikoina tehtävät huoltotyöt on suoritettu, vai olisiko niitä tarpeellista suorittaa samalla.

Fixus-ketjun korjaamot käyttävät huolloissa ja korjauksissa laadukkaita, alkuperäistä vastaavia varaosia. Huollot suoritetaan valmistajan ja maahantuojan huolto-ohjelman mukaisesti huomioiden Suomen olosuhteet, jolloin auton valmistajan antama takuu säilyy!

Varaa heti!

Autolämpöjärjestelmät pitävät auton lasit puhtaana jäästä ja huurteesta

Fixukselta saatavat Defa autolämpöjärjestelmä moottorin lisälämmittimet ja sisätilalämmittimet lisäävät mukavuutta ja turvallisuutta.

Harva asia on yhtä ärsyttävä kuin paksun jääkerroksen raaputtaminen tuulilasista ennen istumista jääkylmään autoon. DEFA:n autolämpöjärjestelmällä voit unohtaa kaiken tuon. Tee talvestasi lämpöisempi maailman myydyimmällä auton sähköisellä esilämmitysjärjestelmällä!

DEFA-moottorinlämmittimet on suunniteltu juuri sinun autoosi

DEFA on maailman johtava moottorinlämmittimien valmistaja, ja heidän tavoitteenaan on suunnitella kaikkiin markkinoilla oleviin autoihin parhaiten sopiva moottorinlämmitin.  Voit siis olla varma, että saat aina parhaan mahdollisen ratkaisun moottorillesi, olipa kyseessä perinteinen auton lohkolämmitin, säteilylämmitin ti moderni PTC-letkulämmitin.

Moottorinlämmitin esilämmittää moottorin varmistaen paremman voitelun ja pienemmän kitkan. Tämä vähentää moottorin kulumisen lisäksi myös polttoaineenkulutusta ja haitallisia päästöjä. Moottorinlämmitin lämmittää moottorin nesteitä, jolloin moottori palaa puhtaammin ja tuottaa lämpöä myös auton sisätiloihin. Kun yhdistät moottorinlämmittimen sisätilanlämmittimeen, saat sekä lämpimän auton että kirkkaat lasit.

Lämmin auto ja kirkkaat ikkunat

Termini™ II -sisätilanlämmitin on yhdistelmä tehokkuutta ja tyylikästä muotoilua. Se lämmittää autosi ikkunat sekä sulattaa jään ja lumen. Lämmin ilma ja lämpimät ikkunat estävät kondension muodostumista ajomatkan alussa. Valmiiksi kirkkaat auton lasit säästävät aikaasi ja tekevät autostasi turvallisemman liikenteessä. Mallisto sisältää sopivan tehoisen sisätilanlämmittimen kaikkiin ajoneuvoihin ja olosuhteisiin.

Termini™ II on yksinkertainen asentaa kaikkiin ajoneuvoihin; joko keskikonsolin sivuun, hansikaslokeron alle tai jalkatilan sivuseinään. DEFA Termini™ sopii kompaktin koon ja tyylikkään muotoilun ansiosta kaikkiin asennuspaikkoihin. DEFAn täydellisellä autolämpöjärjestelmällä Termini™ lämmittää automaattisesti autosi esiasetetun lähtöajan mukaan. PTC-teknologian avulla se laskee lämmitystehoa sisätilan lämmetessä säästäen sähköä.

Varma käynnistys jokaisena aamuna

Moderneissa autoissa on useita ominaisuuksia, jotka kuormittavat akkua. Kylmä ilma, mukavuustoiminnot ja lyhyet ajomatkat kuluttavat akun varaustasoa nopeammin kuin laturi ehtii sitä ladata. Kun auton akku on tyhjä, se ei enää kykene käynnistämään autoa, ja jatkuva alhainen varaustila tai toistuvat syväpurkaukset heikentävät akkua nopeasti. Kun näin on käynyt, usein ainoa vaihtoehto akun vaihtaminen uuteen.

MultiCharger-akkulaturi pitää auton akun täynnä, jolloin auto käynnistyy talven jokaisena aamuna. MultiCharger-akkulaturi sisältyy kaikkiin WarmUp-sarjoihin.

Hallitse lämmitystä myös kotisohvalta autolämpöjärjestelmän avulla!

Asentamalla Link- tai Bluetooth-autolämpöjärjestelmän pystyt ohjaamaan lämmitystä matkapuhelimellasi täydellisesti.  Sovelluksella voit määrittää lähtöaikoja, kytkeä lämmityksen päälle ja pois, seurata akun lataustilaa ja vastaanottaa varoituksen, mikäli lämmittimen virtajohto on kytkettynä autoa käynnistettäessä.

Autolämpöjärjestelmä sisältää myös sisätilanlämmittimen ja kiinteän akkulaturin. Järjestelmän avulla pidät entistä parempaa huolta moottorista, akusta ja sähköisistä järjestelmistä sekä takaat kuskille mukavamman matkan.

Tunnetko kesärenkaamme?

Tunnetko jo uudet kesärengasmallimme?

Hankook

Ventus Prime 4 on testivoittaja Ventus Prime3 -mallin seuraava askel, jonka ajo-ominaisuudet on kehitetty uusia huippuja tavoitellen, mikä tekee siitä vielä edeltäjäänsäkin kestävämmän, turvallisemman ja mukavamman ajaa. Optimoidulla suunnittelulla on saavutettu tehokas kuivausefekti, joka ehkäisee vesiliirron vaaraa. Renkaan kumiseoksessa on käytetty aiempaa enemmän funktionaalisia polymeerejä, jotka muodostavat sidoksia polymeerien ja täyteaineiden välille. Äänilaboratorioiden mittaushuoneiden eristyskennoja vastaava kuviointi pääurien seinämissä vaimentaa ajomelua merkittävästi.

Huippusuorituskykyinen Ventus S1 Evo3 -rengas nostaa ajokokemuksen uudelle tasolle ensiluokkaisella käsiteltävyydellään ja hiljaisella äänitasollaan, josta nauttivat sekä kuljettaja että matkustajat. Ventus S1 Evo3:n muotoilu ylläpitää ajomukavuutta, energiatehokkuutta sekä tasaista ajoa. Renkaan urien rakenne poistaa veden tehokkaasti renkaan pinnalta, tehden sadekelillä ajamisesta entistä turvallisempaa. Renkaasta löytyy myös katumaastureille suunniteltu Ventus S1 Evo3 SUV, ja Ventus S1 Evo3 EV -malli taas on kehitetty nimenomaan sähköautojen rengastarpeisiin.

Laufenn

Laufenn Z Fit Eq on premium-luokan henkilöauton rengas loistavalla ajotuntumalla. Sen pintasuunnittelu on saanut inspiraationsa Hankookin edellisestä pintamallista. Varma ohjattavuus ja lyhyet jarrutusmatkat ovat ominaista tälle renkaalle, niin kuivalla kuin märälläkin tienpinnalla. Renkaan ulkoreunan leveä pitkittäinen ura upotettuna aaltomaiseen syvennykseen pitää renkaan kosketuspinnan muodon optimaalisena ehkäisten samalla tehokkaasti vesiliirron vaaraa.

S Fit EQ -henkilöauton renkaassa nähdään Hankookin Ultra High Performance -luokan vahvaa otetta suorituskyvyssä ja turvallisuudessa, ajomukavuutta unohtamatta. Neljä leveää vesiuraa virtaviivaisilla vesikanavilla ja vesiviisteet pitävät huolta siitä, että pito säilyy myös vesikelillä, ja epäsymmetrinen muotoilu sekä kuviopalojen yhdyssidokset tuovat kaarreajoon roppakaupalla turvallisuutta ja ajomukavuutta. Kulutuspinnan hybridikumiseos ja sen alla oleva erikoisvalmistettu kumikerros pienentävät polttoaineen kulutusta ja maksimoivat ajokilometrit suorituskyvystä tinkimättä.

Petlas

Petlas Powergreen on polttoainetaloudellinen rengas suurella kilometrisuoritteella. Erinomaisen runkosuunnittelunsa ansiosta rengas säilyttää muotonsa ja sitä kautta pitonsa tiehen myös nopeimmissa väistöissä. Renkaan epäsymmetrinen kuviointi takaa korkealaatuisen ajotuntuman sekä kuivalla että märällä tienpinnalla. Optimoitu urien ja lamellien sijoittelu varmistaa maksimaalisen kontaktin tien pintaan, madaltaa vierintävastusta ja takaa turvallisuuden, ja kolme keskiuraa poistavat veden tehokkaasti ja nopeasti renkaan pinnalta.

Velox Sport on urheilullisiin autoihin kehitetty korkean suorituskyvyn rengas (UHP) loistavilla pito- ja käsiteltävyysominaisuuksilla. Vahvistetut, leveät olkapalat mahdollistavat suuren kosketuspinnan tiehen luoden erinomaisen hallittavuuden. Tiivis ulkoreuna pitää renkaan vakaana, ja erityinen kanaalirakenne auttaa rengasta säilyttämään pitonsa niin kuivalla kuin märälläkin pinnalla. Mallintamalla suunniteltu palojen asettelu pitää ajomelun minimissä ja ajokokemuksen nautinnollisena, vesikelillä kolme vesiuraa poistaa vettä nopeasti ja tehokkaasti renkaan pinnalta.

Uusia tuulia iskunvaimennuksen alalla

Intelligent Damping Control -jousitusjärjestelmä on KYB:n kehittämä innovatiivinen tekniikka, jota käytetään useissa luksusajoneuvoissa. Euroopassa PSA käyttää sitä DS7:ssa nimellä DS Active Scan Suspension. Se on käytössä myös Peugeot 508:ssa ja uudessa DS9:ssä, Japanissa se on saatavana Lexus LS- ja LC-malleissa sekä Toyota Crownissa ja Avalonissa. Tässä älykkäässä tekniikassa tuulilasin takana on monokamera, joka analysoi tieprofiilin ja lähettää sen elektroniselle IDC-keskusyksikölle. Se mittaa neljän korkeusanturin ja kolmen kiihtyvyysanturin avulla ajoneuvon reaktioita, kuten nopeus, jarrutus- ja ohjauskulma.

Ohjausyksikkö laskee jatkuvasti iskunvaimentimen optimaalisia asetuksia, mikä tasoittaa mahdollisia epätasaisuuksia ja tuo lisämukavuutta luoden ainutlaatuisen ja tasaisen ajokokemuksen. Jokaisessa vaimentimessa on magneettiventtiili, joka säätää ylä - ja alakammioiden välistä sisäistä painetta, jolloin kaikkien neljän pyörän puristuspainetta ja joustoa voidaan hallita yksilöllisesti. Testit osoittavat, että edut ovat erityisen selkeästi havaittavissa takaistuimilla, ja skannausjärjestelmä vähentää värähtelyä, jota voi esiintyä epätasaisilla teillä.

Äkkiseltään tämä saattaa vaikuttaa vain ajomukavuuden parannukselta, mutta sillä on positiivinen vaikutus myös turvallisuuteen. Tasaisemman ajon myötä kaikki neljä pyörää pysyvät paremmin kiinni tiessä, jolloin ohjaamisesta ja jarruttamisesta tulee turvallisempaa. Tasaisempi ajotuntuma vähentää lisäksi myös kuljettajan väsymistä.

KYB Europe Aftermarketin toimitusjohtaja Juan Carlos Diez toteaa: ”Tämä OE-järjestelmä on jälleen yksi esimerkki ensiluokkaisesta teknologisesta kehityksestä, jonka takana ovat KYB:n tutkimus- ja kehitysinsinöörit täällä Euroopassa sekä Japanin pääkonttorissamme”.

Katso video aiheesta KYB:n YouTube -kanavalla! 

AKK-Motorsportin ja Fixuksen yhteistyö laajenee, mukaan myös liikenneturvallisuutta edistävä Turvassa Tiellä -kampanja

AKK-Motorsportin ja Fixuksen yhteistyö laajenee – mukaan myös liikenneturvallisuutta edistävä Turvassa Tiellä -kampanja

AKK-Motorsportin ja Fixuksen yhteistyö laajenee – mukaan myös liikenneturvallisuutta edistävä Turvassa Tiellä -kampanja

Autourheilun lajiliitto AKK-Motorsport ja Fixus-ketju laajentavat yhteistyötään tulevana vuonna 2022. Kuluneen vuoden tapaan yhteistyö jatkuu edelleen niin Ralli SM-, Rata SM-, Rallicross SM- kuin digitaalisen autourheilun arvosarjoissa. Lisäksi yhteistyö näkyy jatkossa myös vastuullista liikennekäyttäytymistä edistävässä Turvassa Tiellä -kampanjassa

Sopimuksen jatkuminen ja varsinkin laajeneminen on AKK-Motorsportin markkinointiyhtiön kaupallisen johtajan Petteri Nikkasen mukaan erittäin hieno asia.

– Yhteistyömme toimi todella hyvin ja sujuvasti kuluneella kaudella – iso kiitos siitä koko Fixuksen väelle. Arvostamme valtavasti sitä, että Fixus jatkaa kanssamme myös tulevaisuudessa ja vieläpä entistä laajemmalla yhteistyösopimuksella. Yhdessä pystymme sekä tarjoamaan parempia autourheiluelämyksiä että edistämään liikenneturvallisuutta.

Myös Fixuksen ketju- ja markkinointipäällikkö Tuomo Koukkari on tyytyväinen sopimuksen jatkosta ja sen uusista elementeistä.

– Laaja-alainen yhteistyö on sopinut meille hyvin, ja Turvassa Tiellä -kampanja on tähän erittäin tervetullut uusi ulottuvuus. Uskomme, että pystymme osaltamme tuomaan tähän kampanjaan lisäarvoa tuomalla sitä esille osana Fixuksen valtakunnallista viestintää.

Tue paikallista yrittäjää ja osta työtä Suomeen!

Osta työtä Suomeen -päivä 3.12. osuu tärkeään ajankohtaan ennen joulusesonkia. Päivän tarkoitus on pysähdyttää miettimään omia valintojaan ja niiden vaikutuksia. Tempaus haastaa ostamaan teemapäivänä vain suomalaista työtä tukevia tuotteita ja palveluita. Kotimarkkinoiden merkitys taloutemme perustana on suuri. Kulutuskysynnän kohdentaminen suomalaista työtä tukeviin tuotteisiin ja palveluihin on jokaisen suomalaisen käsissä olevaa työllisyyspolitiikkaa.

Tutkimustulokset tukevat ajatusta, että kuluttamisella voi vaikuttaa. Työllistävyysvaikutusten lisäksi vastuullisuus on suuri yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa tänä päivänä sekä kuluttajien, julkisten hankkijoiden, että yrityshankkijoiden ostopäätöksiin. Kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen on vastuullisuusteko.

 10 euroa, 10 000 työpaikkaa – pienillä valinnoilla on suuri merkitys

Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuussa lisää suomalaisia tuotteita tai palveluita, syntyisi vuodessa 10 000 työpaikkaa. Jokaisella valinnalla on merkitys, ja pienistä puroista koostuu iso virta. Teemapäivän avulla halutaan saada kuluttajat pohtimaan kulutusvalintojaan ja kannustaa heitä valitsemaan ostoksensa suomalaista työtä ajatellen.

Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtajan, Tero Lausalan, mukaan Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostaminen sekä paikallisen yrittäjyyden tukeminen ovat vastuullisuustekoja. Valmistajat ja palveluiden tuottajat luovat työpaikkoja Suomeen ja vahvistavat sekä taloudellista että yhteiskunnallista hyvinvointiamme.

Tänä vuonna jo seitsemättä kertaa järjestettävä Osta työtä Suomeen -päivä puhuttelee suomalaisia siis aiempaa vahvemmin. Peräti 94 prosenttia suomalaisista haluaa tukea kotimaista työllisyyttä ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita. Tämä luku on Suomalaisen työn liiton tutkimusten mukaan ennätyskorkealla, ja varmasti saanut vahvistusta koronan aikana. Häiriöt tuotteiden sekä osa- ja puolivalmisteiden saatavuudessa globaaleilla markkinoilla ovat vahvistaneet kotimaisten tuotantoketjujen asemaa.

Tue paikallista yrittäjää

Asioimalla Fixus-ketjun myymälöissä ja korjaamoilla tuet aina paikallista yksityisyrittäjää. Fixus-ketjulla on Suomalaisen työn liiton myöntämä Suomalaista palvelua -avainlipputunnus merkiksi siitä, että ketjumme palvelut on täysin tuotettu Suomessa, palvelumme kotimaisuusaste on vähintään 50 % omakustannusarvosta, ketjumme pääkonttori sijaitsee Suomessa ja meillä on Suomessa toimiva johto. Olisikin tärkeää, että Osta työtä Suomeen -päivästä tulisi kotimaisuuden Black Friday.

Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkavat yhteistyötään

Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkavat yhteistyötään. Kuva © Ville Vuorinen/Susijengi
Kuva © Ville Vuorinen/Susijengi

Suomen johtava autovaraosa-, lisävaruste- ja huoltopalveluketju Fixus on solminut uuden yhteistyösopimuksen Susijengin ja Susiladiesin kanssa. Fixus on toiminut vuodesta 2020 maajoukkueiden yhteistyökumppanina. 

Koripalloliiton myyntijohtaja Timo Vertio on tyytyväinen solmittuun jatkosopimukseen. Tuleva vuosi on yhteistyön kolmas. Sopimukseen kuuluu aikuisten maajoukkueiden lisäksi myös nuorten PM-kisat.
– On hienoa, että Fixus jatkaa meidän maajoukkueiden matkassa ja sopimus pitää sisällään koko maajoukkuepolun nuorista aina aikuisiin. Fixus seisoi upeasti rinnallamme läpi koronapandemian ja uskon, että yhteinen tulevaisuutemme on entistä valoisampi, kommentoi Vertio tuoretta sopimusta. 

Fixus-ketjun ketju- ja markkinointipäällikkö Tuomo Koukkari on niin ikään tyytyväinen jatkosopimuksesta:
– Yhteistyö koripallomaajoukkueiden kanssa on sujunut erittäin hyvin ja tuo meille monipuolista näkyvyyttä Suomi-brändin yhteydessä; tämä sopii hyvin kotimaista palvelua korostavalle Fixus-ketjulle, toteaa Koukkari. 

Jatkosopimus on kestoltaan vuoden mittainen. 

Tunnetko talvirengastarpeesi?

Talvirengassesonki lähestyy kovaa vauhtia. Alla on esittelyt Fixus-ketjun myydyimmistä rengasmalleista ominaisuuksineen. Tiedätkö, mikä on juuri sinulle sopivin rengas?

Hankook talvirenkaissa on sekä kitkarengas- että nastarengas vaihtoehtoina.

Hankook

Hankook on maailman kuudenneksi suurin rengasvalmistaja, jonka tuotantolaitokset Aasiassa ja Euroopassa tuottavat tällä hetkellä vuosittain yli 100 miljoonaa rengasta. Hankook-renkaiden kaikissa kehitys- ja tuotantovaiheissa hyödynnetään viimeisintä teknologiaa niin materiaalien, valmistamisen, suunnittelun kuin testauksenkin suhteen. Helmikuussa 2017 Hankook Tire avasi uuden talvirenkaiden testikeskuksen Ivaloon. Objektiiviseen, mittalaitteilla tapahtuvaan testaamiseen tarkoitettu rata on rakennettu täysin suoraksi vailla korkeuseroja, jotta testiautojen mittatulokset olisivat aina vertailukelpoisia keskenään. Uusimpien rengasmallien suunnittelun vahvana vaikuttajana ovatkin Ivalon testiradalta saadut kokemukset ja mittaustulokset. Missä muuallakaan talvirenkaat tulisikaan testata ja kehittää haastamaan Suomen talvea kuin paikan päällä!

Winter i*Pike RS2

Testimenestyjä RS+:n parhaat ominaisuudet on säilytetty ja tuotu nippu uusimpia teknologioita luomaan uusi nastarenkaiden standardi. Nastan muotoa ja mittoja muuttamalla RS2:een on saatu sijoitettua entistä enemmän nastoja, ja suurimmassa koossa määrä on jo huikeat yli 200 kpl. Myös kitkapinnan muodostavia lamelleja on pituussunnassa saatu lisättyä 23 % suurempien keskipalojen ansiosta. Lumi- ja jääominaisuudet eivät siis varmasti jätä pulaan tänäkään talvena. Nastoja renkaassa on renkaan koosta riippuen huimat 166–211 kpl.

Sopii sinulle, jos…
vaadit renkailta turvallisuutta ja ensiluokkaista lumi- ja jääpitoa haastaviin talviolosuhteisiin.

Winter i’Cept IZ2

Hankookin IZ2:n suunnittelussa on keskitytty etenkin lumi- ja jääpidon parantamiseen. Renkaan jääpito on peräti 10 % edeltäjäänsä parempi, ja lamellien määrää on lisätty pituussuunnassa 23 % ja vaakatasossakin 15 %. Renkaan käsiteltävyys on saanut ryhtiä yhtenäisellä nuolenmuotoisella keskirivalla, joka takaa myös parhaan veden ja sohjon poiston renkaan alta. Syvätkään urat renkaassa eivät auta, jos ne pakkautuvat täyteen lumesta ja tukkivat kuviopinnan. Tässä renkaassa lumenmurskaimen tavoin toimivat hampaat kuviopohjassa rikkovat paakkuuntunutta lunta väsymättä pitäen lumipidon optimaalisena.

Sopii sinulle, jos…
vaadit renkailta hiljaisuutta, ajomukavuutta ja satojen lamellien takaamaa erinomaista pitoa pohjoismaisiin talviolosuhteisiin.

Winter i*Pike LV

Seuraavan polven pakettiautojen nastarengas, jonka nastamäärä on maksimoitu optimaalisella sijoittelulla. Teräväreunaiset Torx-nastat ovat kotimaista tekoa ja takaavat huippuluokan jääpidon. Aggressiiviset, paloja halkovat V-viilteet yhdistettynä entistä suurempaan palamäärään luovat erinomaiset pito-ominaisuudet lumella ja erityisesti jäällä. Maksimipitoa maksimikuormalla!

Sopii sinulle, jos…
haluat pakettiautoosi uusimmalla rengasteknologialla valmistetut nastarenkaat, jotka kestävät ajoa painavilla kuormilla pidosta, ajomukavuudesta ja turvallisuudesta tinkimättä.

Laufenn

Laufenn perii teknologiansa suoraan Hankookin lippulaivamalleilta erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Laufennin Suomen debyytti 2017/2018 -kauden talvirenkailla onnistui loistavasti, ja rengas sai erinomaisen käyttäjäpalautteen. Valikoima on sittemmin täydentynyt pohjoisen talveen suunnitellulla kitkarengasmallilla, jonka kehityksessä on hyödynnetty Hankookin omaa testikeskusta Ivalossa. Laufennin renkaissa pyörää ei ole keksitty uudelleen, vaan ne perivät innovaationsa suoraan Hankookin menestyneiltä pintamalleilta.

I Fit Ice

I Fit Ice -nastarenkaan esikuvana on Hankookin I*Pike RS+, joka saavutti parhaat kierrosajat niin lumi- kuin jääradoilla Tekniikan Maailman suuressa talvirengastestissä vuonna 2017. Pito-ominaisuudet on optimoitu syvällä 3D-muotoillulla lamelloinnilla, joka minimoi kuviopalojen liikkeen. Kosketuspinta tiehen pysyy näin aina optimaalisena taaten erinomaisen käsiteltävyyden. Kuuteentoista yksilölliseen linjaan sijoitetut nastat takaavat maksimaalisen pidon ja jarrutusvoiman jäisissä olosuhteissa.

Sopii sinulle, jos…
haluat luotettavan rengasvalmistajan valmistamat, suomalaisella nastalla nastoitetut ja Suomessa testatut talvirenkaat, joissa hinta ja laatu todella kohtaavat.

I Fit IZ

Kitkarengas I Fit IZ:n tapauksessa taas koko pintamalli on lainattu suoraan Hankookin kitkarengasmallista, joten kehuttu jääpito ei ole syntynyt sattumalta. Kynnen muotoiset 3D-leikkaukset renkaan keskirivassa purevat erinomaisesti lumisiin ja jäisiin teihin. Uusi, talviolosuhteisiin suunniteltu kumiseos varmistaa tehokkaan pidon kovimmillakin pakkasilla. Pintakuvion siperianhuskyn jalanjälkeä jäljittelevä kuviointi tuo renkaaseen erinomaisen vetopidon ja suuntavakauden vaikeissakin olosuhteissa. Rengas on turvallinen myös vesikelillä, sillä pienet, vettä absorboivat reiät renkaan kuviossa toimivat pumpun tavoin maksimoiden ajettavuuden loskaisissa ja märissä ajo-olosuhteissa.

Sopii sinulle, jos…
etsit ajomukavuutta sekä hyvää talvipitoa kaikkiin käänteisiin. Kevyempään budjettiin erinomaiset renkaat pohjolan lumisille teille.

Varaudu talveen Defan avulla jo nyt!

Lämpötilan laskeminen vaikuttaa huomattavasti auton akun tehoon. Samalla moottorin käynnistys vaatii enemmän käynnistysvirtaa. Esim. -18 ºC lämpötilassa akun todellisesta kapasiteetista saadaan hyödynnettyä vain noin 40 %. Kylmä akku ei heti käynnistyksen jälkeen kykene vastaanottamaan virtaa auton laturilta kuten lämmin akku, ja jos ajomatkat ovat lyhyitä, akku ei lataudu läheskään täyteen varaustilaan kylminä vuodenaikoina.

Tien poskeen on onnetonta hyytyä, jos akku tekee tenän. DEFA:n integroitu akkulaturi varmistaa, että virtaa piisaa myös lyhyessä ajossa, kylmässä tai kun kaikki sähkölaitteet ovat käytössä. Ja jos autossasi on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, on integroitu akkulaturi aivan ehdoton. Liitä vain tuttu vihreä johto pistorasiaan kerran viikossa yön ajaksi ja pidät autosi akun aina kunnossa.

DEFA:n valikoimasta löytyy erilaisia kiinteitä akkulatureita kuluttajien kaikkiin käyttötarpeisiin. Yksinkertaisimmillaan kiinteä akkulaturi asennetaan autoon ja sitä käytetään liittämällä tuttu vihreä johto auton pistokkeeseen, jolloin auton akku latautuu yön aikana ilman muita erillisiä toimenpiteitä. Autoihin joissa on tehdasasennettu tai jälkiasennettu polttoainekäyttöinen lisälämmitin, tulisi aina asentaa kiinteä akkulaturisarja lisävarusteena.

Lindholm tavoittelee Jyväskylästä ehjää kokonaisuutta

Kuva: Meritapix/Merita Mäkinen

Fixus-ketjun tukema GRX-tiimin Emil Lindholm ja kartturinsa Reeta Hämäläinen kilpailevat TGS Worldwiden tiimin tutulla Škoda Fabia R5 Evolla perjantaina Jyväskylästä käynnistyvässä Suomen MM-rallissa WRC3-luokan MM-pisteistä. Rallin tuore Suomen mestaripari lähtee kotikilpailuunsa ajamaan omaa parastaan.

Sunnuntaina Ralli SM-sarjan kuninkuusluokan SM1-luokan Suomen mestaruutta juhlineet Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen valmistautuvat jo täyttä häkää perjantaina käynnistyvään Suomen MM-ralliin. TGS Worldwiden tiimin Škoda Fabia R5 Evolla ajava kaksikko on valmis kohtaamaan Keski-Suomen sorateiden tuomat haasteet.

– Kotona kävin kääntymässä ja mestaruutta emme ehtineet juhlia yhtään. Tässä on ollut kiire aikataulu. Emme aja ennakkotestiä, eikä tässä olisi ollut siihen aikaakaan, sillä kaverit TGS:llä käyvät parhaillaan autoamme SM-rallin jäljiltä läpi. Joka paikka tarkastetaan, jotta kaikki olisi perjantaina viimeisen päälle kunnossa.

– Meillä on hyvä auto ja hyvät säädöt. Kokkolassa oli hyvä fiilis autosta ja ajamisestani koko ajan. Ainoa kysymysmerkki on se, että miten rikki pienemmät tiet Jyväskylässä menevät. Jos ne kestävät niin meidän ei tarvitse tehdä autollemme mitään, ja jos ne eivät kestä niin toteutamme ihan pikku juttuja säätöihin, Lindholm toteaa.

Lindholm näkee poikkeuksellisen myöhäisessä ajankohdassa ajattavassa Suomen MM-rallissa uusia haasteita.

– Tiet ovat pehmeämmässä kunnossa, on kylmempää ja kuten Kokkolassa viime viikonloppuna, mutkia leikatessa ojista nousee tielle mutaa ja kuraa, ja tällaiset leikkaukset ovat yllättävänkin haasteellisia ja liukkaita.

Tulevana perjantaina Jyväskylästä käynnistyvä Suomen MM-ralli on Lindholmille hänen uransa neljäs Suomen MM-ralli. Aikaisempina vuosina vauhti on ollut jokaisena kerralla hyvällä tasolla, mutta myös epäonnea on riittänyt. Lindholm starttaa reitille lähtönumerolla 32 ja hänen paikkansa perjantaina lähtöjärjestyksessä on 23.

– Lähdemme ajamaan omaa parastamme ja katsotaan mihin se riittää. Pyrimme olemaan korkealla sijoituksissa, mutta väkisin emme lähde tulosta yrittämään. Reitistä kolmasosa on uutta ja puhtaasti nuotista ajaminen on ollut meille yleensä vahvuus. Ehjään kokonaisuuteen pyritään. Ehkä on viisainta ajaa oman luokkamme (WRC3) tuloksesta ja mennä sen mukaan. Totta kai vähän kiinnostaa myös verrata vauhtiamme WRC2-luokkaan.

– Ja jos kulkee hyvin niin antaa mennä vaan. Yritetään kurvailla ja nauttia rallista. Tavoitteemme on sunnuntaina olla mahdollisimman korkealla, mutta sitä ennen edessämme on muutama melko haasteellinen erikoiskoe, Lindholm muistuttaa.

Kauden kymmenes MM-osakilpailu Suomen MM-ralli käynnistyy perjantaina 1. lokakuuta Jyväskylästä klo 13:07. Avauspäivän ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta (89,42 km). Ralli jatkuu lauantaina yhdeksällä erikoiskokeella (151,95 km) ja päättyy sunnuntaina neljän erikoiskokeen (45,74 km) jälkeen klo 13:18 Ruuhimäessä ajettavaan Power Stage-erikoiskokeeseen. Rallin kaikki erikoiskokeet ovat nähtävissä Yle Ralli Plus -palvelun avulla Yle Areenassa suorina lähetyksinä.

Emil Lindholm on rallin SM1-luokan uusi Suomen mestari!

Kuvaaja: Meritapix/Merita Mäkinen

GRX-tiimin Škoda Fabia R5 Evolla kilpaileva Emil Lindholm on rallin SM1-luokan uusi Suomen mestari! Lindholm ratkaisi mestaruuden yhdessä Reeta Hämäläisen kanssa voittamalla ralli SM-sarjan finaaliosakilpailun Kokkolassa. Mestaruus on Lindholmille uran ensimmäinen.

GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen säilyttivät Kokkolan SM-rallissa avauspäivänä hankitun kärkitilan ja ajoivat sunnuntaina rallin voittoon. Ykköstila merkitsi TGS Worldwiden Škoda Fabia R5 Evolla kilpailevalle kaksikolle Suomen mestaruutta. Rallissa toiseksi SM-pisteiden ulkopuolella ajoi Venäjän Nikolai Gryazin, joka joutui taipumaan Lindholmille 7 sekuntia.

Lindholmin kanssa Suomen mestaruudesta taistelleet Teemu Asunmaa oli rallissa kolmas 11,0 sekuntia ja Mikko Heikkilä neljäs 11,4 sekuntia Lindholmista.
Lindholm ja Hämäläinen ratkaisivat mestaruuden, ajamalla kauden kolmesta viimeisestä SM-rallista täydet SM-pisteet. Kokkolassa Lindholm menetti kärkipaikkansa hetkellisesti sunnuntain ensimmäisen EK:n jälkeen, mutta nousi uudelleen kärkeen heti seuraavalla EK:lla.
– Aamun toinen EK ratkaisi tämän rallin. Siinä noustiin uudelleen rallin johtoon ja sen jälkeen homma oli hanskassa. Viimeiselle pätkälle lähdettäessä en edes jännittänyt yhtään. Ajoni oli rentoa koko päivän.
– Aamun ensimmäisellä EK:lla ilman lämpötila oli vain neljä astetta plussaa, ja kun lämpötila nousi, pito parani. Renkaamme toimivat koko kauden yleensäkin erinomaisesti.

SM1-luokasta saavutettujen kahden SM-hopean ja yhden pronssin jälkeen uran ensimmäinen Suomen mestaruus maistuu.
– Hieno fiilis. Tätä on odotettu. Hymyilyttää koko ajan, mutta juhlat valitettavasti jäävät tällä kertaa väliin. Kokkolasta lähdemme heti kohti kotia ja jo kotimatkalla alkaa keskittyminen ensi viikolla ajettavaan Suomen MM-ralliin.

Lindholm kertoo, että vaikka mestaruus oli ollut jo useana vuonna lähellä, vasta tänä vuonna hän oli riittävän kypsä voittamaan sen.
– Aikaisempina vuosina on ollut liikaa nuoren miehen intoa. Joka pätkälle piti saada hyvä aika. Tänä vuonna olen ymmärtänyt paremmin, mitä ralli lajina vaatii. Se, että osaa ajaa pohja-aikoja, ei vain riitä. Ralli on loppujen lopuksi myös taktinen laji. Jokainen tulos ja EK-aika ei vain vaikuta omaan ajoosi vaan myös muiden suoritukseen. Olen oppinut ajattelemaan rallia kokonaisuutena, Lindholm kertoo.
– Haluan myös kiittää ensimmäisestä mestaruudestani kaikkia vuosien varrella mukana olleita. Luettelo olisi pitkä, mutta he kaikki mukana olleet tietävät, keitä tarkoitan. Iso kiitos! Suuri kiitos myös tiimilleni sekä Reetalle, joka jaksoi hienosti tsempata minua kauden aikana.

Fixus-ketju onnittelee Emiliä ja koko tiimiä voitosta sekä loistavasta kaudesta!

Lopputulokset: Kokkolan SM-ralli:
1. Emil Lindholm – Reeta Hämäläinen (FIN) Škoda Fabia R5 Evo 59:35,4
2. Nikolai Gryazin – Konstantin Alekssandrov (RUS) VW Polo GTI R5 + 7,0
3. Teemu Asunmaa – Marko Salminen (FIN) Škoda Fabia R5 Evo + 11,0
4. Mikko Heikkilä – Topi Luhtinen (FIN) Škoda Fabia R5 Evo + 11,4
5. Eerik Pietarinen – Antti Linnaketo (FIN) VW Polo GTI R5 + 20,4

Epäviralliset SM-pisteet SM1-luokka:
1. Emil Lindholm Škoda 119
2. Mikko Heikkilä Škoda 106
3. Teemu Asunmaa Škoda 104