Myös autosi ilmastointi kaipaa huoltoa – Nyt on oikea aika varautua kesähelteisiin

Auton ilmastointi kaipaa huoltoa aivan kuten sen moottori, muuten se voi pettää juuri silloin, kun sitä eniten tarvitset. Asiantuntija kertoo, miten usein ilmastointihuolto kannattaa tehdä ja miksi sen laiminlyönti voi tulla kalliiksi.
Moni autoilija yllättyy, kun kuulee, että ilmastointijärjestelmää pitää huoltaa säännöllisesti aivan kuten muutakin autoa. Ilmastoinnin tärkein tehtävä on pitää matkustusmukavuus hyvänä, samalla se on myös turvallisuusvaruste, joka pitää kuljettajan virkeämpänä. Siksi onkin harmillista, jos auton sisäilma ei kesähelteillä viilene tarpeeksi.
Fixuksen tekninen asiantuntija Toni Ikonen kertoo, että koska ilmastointihuolto ei yleensä kuulu polttomoottoriautojen määräaikaishuoltoihin, se jää helposti tekemättä.
– Usein ajatellaan, että toimiva ilmastointi ei kaipaa mitään toimenpiteitä. Autojen ilmastointijärjestelmästä haihtuu kuitenkin luonnostaan kylmäaineita, ja ilman järjestelmän huoltoa vuotojen riski kasvaa ajan myötä, hän toteaa.
Vaikka auton ilmastointijärjestelmä olisi täysin kunnossa, tiivisteiden ja letkujen läpi voi vuotaa vuodessa jopa 5–10 prosenttia kylmäainetta. Kun sitä vuotaa tarpeeksi, viilennysteho heikkenee ja pahimmillaan ilmastointi lakkaa kokonaan toimimasta.
Kylmäaineiden vähetessä myös auton muu kuormitus kasvaa, sillä polttomoottoriautojen ilmastoinnin kompressori saa käyttövoimansa moottorista. Kun kylmäainetta on liian vähän, kompressori joutuu tekemään enemmän töitä, mikä lisää polttoaineenkulutusta ja rasittaa moottoria.
Raikasta ilmaa, vähemmän pölyä, hajua ja aivastelua
Ikosen mukaan säännöllinen vuoden tai kahden vuoden välein tehtävä huolto pitää järjestelmän kunnossa ja varmistaa, että ilmastointi toimii tehokkaasti silloin, kun sitä eniten tarvitaan. Huollon yhteydessä tarkistetaan muun muassa järjestelmän tiiviys ja raitisilmasuodatin sekä kondenssiveden poistokanavat.
Ilmastoinnin lisäksi myös auton raitisilmasuodattimella on suora vaikutus auton sisäilmaan.
– Tukkeutunut suodatin vähentää ilmavirtausta ja voi aiheuttaa hajuhaittoja sekä hengitystieoireita. Puhtaalla suodattimella ilma virtaa suunnitellusti ja auton sisäilma tuntuu raikkaalta.
Suositus on vaihtaa raitisilmasuodatin vähintään kahden vuoden välein tai auton valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti. Toisin kuin ilmastointihuolto, raitisilmasuodatinten vaihto ja puhdistus hoituvat aina auton määräaikaishuoltojen yhteydessä.
Ilmastointijärjestelmän huolto voi estää kalliin remontin
Säännöllinen ilmastointilaitteen huollattaminen kannattaa, sillä laitteen korjaus voi tulla kalliiksi. Huollattaminen voi estää isommat vauriot, kun vuodot tai kylmäaineiden puute havaitaan ajoissa.
– Ilmastointilaitteen kylmäaineet voivat vuotaa myös esimerkiksi lauhdutinkennon vaurion vuoksi. Se sijaitsee auton keulalla ja ottaa ensimmäisenä vastaan edellä ajavien autojen kivien tai nastojen iskut, Ikonen sanoo.
Jos koko ilmastointijärjestelmä pääsee tyhjentymään kylmäaineesta, kompressoriin voi syntyä vaurioita. Ilmastoinnin kompressori on järjestelmän sydän ja sen kallein yksittäinen osa.
– Sen rikkoutuminen voi maksaa autoilijalle useita satoja tai pahimmillaan yli tuhat euroa. Säännöllinen huolto maksaa itsensä takaisin viileänä sisäilmana ja vähentyneenä korjaustarpeena.
Nopea ja vaivaton ilmastointilaitteen huolto onnistuu määräaikaishuollon yhteydessä
Ensimmäisiä merkkejä siitä, että ilmastointilaite kaipaa huoltoa, on heikentynyt viilennysteho, oudot hajut tai tunne, että matkustamon ilmavirta on heikentynyt. Silloin huollon aika on jo käsillä.
Ilmastointihuolto ei ole iso eikä aikaa vievä toimenpide, sillä se hoituu noin tunnissa.
– Käytännössä huolto on helpointa teettää määräaikaishuollon tai muiden korjaamokäyntien yhteydessä, Ikonen vinkkaa.
Sähkö- ja hybridiautojen ilmastointihuolto vaatii erityisosaamista
Siinä missä polttomoottoriautojen ilmastointi ottaa käyttövoimansa polttoaineesta, sähköautojen ilmastointikompressori toimii korkeajännitteellä. Sen huoltaminen edellyttää oikeita työkaluja, öljyjä ja osaamista. Monissa sähköautoissa ilmastoinnin huolto sisältyy määräaikaishuoltojen toimenpiteisiin.
Sähköautojen ilmastoinnin huollossa on tärkeää valita korjaamo, joka tuntee sähköautojen järjestelmät.
– Jos sähköauton ilmastointihuollossa käytetään esimerkiksi vääränlaista öljyä, se voi vahingoittaa kompressoria tai jopa muuta korkeajännitejärjestelmää, Ikonen tietää.
Etsi lähin korjaamosi ja varaa autollesi huoltoaika heti! Voit myös varata huoltoajan netissä osoitteessa www.fixushuolto.fi.
GoodYear -kesärenkaiden ostajalle cashback-hyvitys!

Kampanjan ehdot
Osta kampanjaan kuuluvalta jälleenmyyjältä sarja 17″ tai sitä suurempia Goodyear kesärenkaita (henkilö- tai pakettiautoon) 1.4. – 15.5.2025 välisenä aikana, rekisteröi ostoksesi kampanjasivulla 31.5.2025 mennessä ja lunasta 80€ ostohyvitys!
Voit ostaa renkaat myymälästä tai kampanjaan kuuluvien jälleenmyyjien verkkokaupasta, valinta on täysin sinun. Löydät kampanjaan kuuluvat jälleenmyyjät tältä kampanjasivulta. Muista, että tämä kampanja koskee vain kampanjaan kuuluvilta jälleenmyyjiltä tehtyjä ostoksia.
Tarvitset ostokuitin rekisteröintiä varten, rekisteröinti on tehtävä 31.5.2025 mennessä. Voit lunastaa ostohyvityksesi täältä.
Kuinka lunastat ostohyvityksen:
1 – Osta renkaat Fixus-myymälästä, korjaamolta tai verkkokaupasta. Lähimmän toimipisteesi löydät täältä.
2 – Kun olet tehnyt ostoksesi, saat kuitin tai laskun. Muista säilyttää se, sillä tarvitset sen ostohyvitystä varten!
3 – https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/promotion-hub/meko-kevtkampanja-2025-pid-4001/registration.html 31.5.2025 mennessä. Huolehdi, että ehdit rekisteröityä ajoissa, sillä rekisteröityminen ei ole mahdollista enää toukokuun jälkeen.
Saadaksesi ostohyvityksen skannaa tai ota valokuva alkuperäisestä ostokuitista tai laskusta, jossa on selkeästi näkyvillä seuraavat tiedot:
- Ostopäivä kampanja-aikana (1.4. – 15.5.2025)
- Ostettujen renkaiden lukumäärä
- Renkaiden malli ja koko
- Jälleenmyyjän nimi
4 – Kun olet rekisteröitynyt kampanjaan, saat ostohyvityksen ilmoittamallesi pankkitilille 30 päivän kuluessa rekisteröinnin hyväksymisestä. Ilmoitamme sinulle sähköpostitse, jos hakemuksessasi ilmenee puutteita.
Katso kampanjan ehdot täältä.
Osta Michelin-kesärenkaat Fixukselta – saat kaupan päälle lahjakortin!

Kampanjan ehdot
Kampanja koskee uusien Michelin-kesärenkaiden (2 tai 4 kpl) ostoa 15.3.-30.4.2025 välisenä aikana, ja ostaessasi saat rengaskoon mukaan määräytyvän GoGift -lahjakortin. Lahjakortilla voit itse valita käyttökohteen GoGift-verkkokaupasta esimerkiksi vaatteisiin, elektroniikkatuotteisiin, kodinsisustukseen tai matkoihin.
Näin osallistut:
1 – Osta renkaat Fixus-myymälästä, korjaamolta tai verkkokaupasta. Lähimmän toimipisteesi löydät täältä.
2 – Täytä tiedot rengasostostasi ja rekisteröi ostosi lataamalla kuva ostokuitista (tai laskusta) Michelin-kampanjasivulle.
3 – Michelin käy läpi kaikki rekisteröinnit manuaalisesti varmistaakseen, että ne ovat oikein. Viimeistään 8 viikkoa lähettämäsi rekisteröitymisen jälkeen saat ilmoituksen rekisteröitymisestäsi sekä lahjakorttisi.
Rengaskoko | 4 rengasta | 2 rengasta |
15-16″ | 20 € | 10 € |
17″ | 60 € | 30 € |
18″ | 80 € | 40 € |
19″ ja isommat | 100 € | 50 € |
Lisätietoja ja kampanjan ehdot ovat luettavissa osoitteessa campaign.michelin.fi. Lisätietoja GoGift-lahjakorteista on osoitteessa shop.gogift.com/fi/fi/eur.
Renkailla on väliä – lue miten valitset oikeat renkaat autoosi

Renkaissa piilee yllättävä turvallisuusriski, ja moni autoilija sortuu samaan virheeseen. Fixuksen asiantuntijat kertovat, milloin on aika vaihtaa kokonaan uudet renkaat alle. Lue myös, miten oikea rengasvalinta voi säästää selvää rahaa!
Renkaat ovat autossa ylivoimaisesti suurin turvallisuustekijä, siksi niiden laadusta ja kunnosta ei kannata tinkiä. Renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta tiehen – ja kosketuspinnan koko voi yllättää.
– Yhdessä renkaassa on vain reilun kämmenen kokoinen ala, joka on kosketuksessa tien pintaan, Fixuksen ketjupäällikkö Jari Prittinen huomauttaa.
Vesikelillä kosketuspinta tiehen pienenee merkittävästi ajonopeuden kasvun ja renkaan kulumisen myötä. Prittinen huomauttaa, että esimerkiksi moottoritienopeuksissa 3 millimetrin vesipatjalla ajettaessa sakkorajalla olevan renkaan kontaktipinta tiehen on enää 6 –7 prosenttia kosketuspinnasta. Vaikka laissa kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi on määritelty 1,6 millimetriä, suositus uusien kesärenkaiden hankkimiselle on jo 4 millimetriä.
– Renkaiden kulumisen huomaa kyllä ajossa: rengasmelu kasvaa ja pito heikkenee joka osa-alueella. Pidon puute korostuu varsinkin sateella, jolloin myös vesiliirron riski kasvaa, Prittinen lisää.
Rengas ei kulu ainoastaan ajossa. Iän myötä kumiseos kovettuu ja pito heikkenee.
– Kymmenen vuotta on renkaan ehdoton maksimikäyttöikä, käytti sitä tai ei.
Ammattilainen näkee enemmän – renkaan kunto ei aina näy päälle päin
Prittinen suosittelee vaihdattamaan renkaat ammattilaisella. Fixuksella on käytössä vankka osaaminen ja ammattikäyttöön tarkoitetut työkalut. Tällöin autoilija voi lähteä liikkeelle aina turvallisin mielin. Asentaja tarkistaa renkaiden urasyvyydet ja kunnon, oli kyse sitten kesä- tai talvirenkaista. Hän havaitsee, jos niissä on poikkeamia, runkovikaa, epätasaista kulumista tai jos talvirenkaista on lähtenyt nastoja irti – nastapoikkeama renkaiden välillä saa olla maksimissaan 25 prosenttia. Vaihdon yhteydessä myös pyörännavat puhdistetaan ja tarkistetaan muttereiden kunto. Asentaessa mutterit laitetaan oikeaan momenttiin kiinni, ei liian kireälle eikä liian löysälle. Renkaat on tärkeä asentaa autoon oikein päin renkaiden kylkimerkintöjen mukaisesti.
– Lisäksi erityisesti sähköautojen renkaiden vaihdossa on tärkeä huomioida oikeanlainen nostaminen, ettei akusto mene rikki. Sama koskee ilmajousitettuja autoja, jotka vaativat turvallisen nostotilan.
Myös jälkikiristys on renkaanvaihdon jälkeen olennaista: Usein vanteen ja pyörän navan väliin jää hiekanmurusia, jotka ajon aikana murentuessaan aiheuttavat väljyyttä kiinnitykseen. Siksi jälkikiristys kannattaa tehdä noin 100–200 ajokilometrin jälkeen pyörän irtoamisen riskin välttämiseksi.
– Se tehdään Fixuksella veloituksetta ilman ajanvarausta, Prittinen lupaa.
Oikeanlaiset renkaat voivat tuoda lisää kilometrejä
Kun on aika vaihtaa alle uudet renkaat, ammattilainen osaa suositella kuhunkin autoon sopivia. Erityisesti sähköautoihin kannattaa valita EV-renkaat, joiden ominaisuuksissa on otettu huomioon muun muassa sähköautojen suurempi paino sekä vääntömomentti. Prittinen puhuu myös matalasta vierintävastuksesta, joka tuo autoilijalle ajossa säästöä.
– EV-merkityissä sähköauton renkaissa on usein pienempi vierintävastus tavalliseen renkaaseen nähden. Se tarkoittaa, että autolla pääsee ajamaan pidemmän kilometrisuoritteen yhdellä latauksella.
Samat lainalaisuudet pätevät myös polttomoottoriautojen renkaisiin. Niissä pieni vierintävastus tarkoittaa pidempää ajomatkaa ennen tankkausta.
Halpa rengas voi tulla kalliiksi
Fixuksen valikoimissa on kolme eri rengasbrändiä premium-luokassa: Hankook, Goodyear ja Michelin.
– Kaikki nämä ovat hyviä ja turvallisia renkaita. Sähköautoille suosittelen näistä kuitenkin Hankook iON -tuoteperheen EV-renkaita. Ne on alusta alkaen sähköautoille suunniteltu, jolloin niissä on huomioitu kaikki sähköauton edellyttämät vaatimukset. Hankook voitti myös viimeisimmän sähköautoilla testatun AutoBildin rengastestin.
Premium-renkaat maksavat hieman enemmän, mutta ovat kannattavampi valinta koko renkaan elinkaarta tarkastellessa.
– Moni ostaa kalliin auton ja säästää renkaissa. Se on harmi, koska huonot renkaat vievät pohjan auton hyviltä ajo-ominaisuuksilta, Prittinen huomauttaa.
– Lisäksi jos on hankkinut vääränlaiset tai huonolaatuiset renkaat, voi tulla pettymys, jos renkaat ovatkin kuluneet poikkeuksellisen paljon jo 10 000 ajokilometrin jälkeen, hän lisää.
Etsi lähin korjaamosi ja varaa autollesi renkaanvaihtoaika heti! Voit myös varata ajan netissä osoitteessa www.fixushuolto.fi.
Lähdössä talvilomareissulle? Tarkista auton kunto ajoissa!

Lähdössä talvilomareissulle? Tarkista auton kunto ja varsinkin välineet
Hyvä valmistautuminen on avain onnistuneeseen reissuun. Kun auto ja varusteet ovat kunnossa, voit suunnata huoletta määränpäähäsi ja keskittyä nauttimaan matkasta.
Talviautoilussa turvallisuus on a ja o.
– Ihan ensimmäiseksi on hyvä tarkistaa määräaikaishuollon ajankohta. Jos se on lähellä, kannattaa harkita huollon aikaistamista ennen hiihtolomamatkaa. On mukavampi lähteä pidemmälle reissulle, kun tietää auton olevan varmasti kunnossa, Fixus korjaamoketjun ketjupäällikkö Jari Prittinen ohjeistaa.
Jos et ole viemässä autoa erikseen huoltoon, on se hyvä silmäillä muuten huolellisesti läpi. Käynnistä siis auto ja testaa valojen toimivuus. Katso samalla, että ajovaloumpiot ovat ehjät ja puhtaat, jotta valot oikeasti näkyvät. Peilit ja tuulilasi on myös syytä puhdistaa.
Tuulilasinpyyhkimien sulat pitää vaihtaa, jos lasiin jää ikäviä, näkemistä haittaavia raitoja tai pyyhkimet pitävät kovaa ääntä.
– Tuulilasin puhtaana pysyminen varmistetaan pakkasenkestävällä lasinpesunesteellä. Varsinkin pidemmälle reissulle lähtiessä kannattaa säiliön täyttämisen lisäksi ottaa varanestettä mukaan. Liian alhainen pakkasenkestävyys pesunesteessä voi aiheuttaa nesteen jäätymisen pesujärjestelmän sisällä ja vaurioittaa järjestelmää, Prittinen neuvoo.
Myös moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen riittävyys on hyvä katsoa.
Renkaat kannattaa niin ikään silmäillä läpi: pullottaako jossain kohtaa kupru, onko kulutuspintaa riittävästi?
Tarkista renkaiden ilmanpaineet, kulutuspinta sekä mahdollisten nastojen kunto ennen pitkää matkaa. Muista myös, että täyteen pakattu auto painaa normaalia enemmän, joten Ilmanpainetta on siis syytä lisätä, jos autossa on paljon kuormaa. Tarkista myös vararenkaan kunto, jos sellainen on, tai renkaan paikkauspullon voimassaolo.
Akku kovilla
Autojen sähkönkulutus kasvaa mukavuus- ja turvallisuusjärjestelmien lisääntymisen mukana. Istuinten lämmitys ja jäähdytys, ratin lämmitys, tuulilasin lämmitin ja muut nykyaikaiset mukavuuslaitteet ovat suuria sähkönkuluttajia.
Talviajossa akku on muutenkin kovilla. Kylmänä akku ottaa huonosti virtaa vastaan. Ongelmia saattaa ilmetä etenkin sellaisissa autoissa, joilla ajetaan normaalisti lähinnä lyhyitä matkoja. Akunkin kunto on siis hyvä tarkistaa ennen reissua.
– Jos on epävarma, akku kannattaa käydä asiantuntijalla testauttamassa ja latauttamassa täyteen ennen matkaa, Prittinen neuvoo.
Entisaikojen kaapelikytkentöjä akusta toiseen ei enää nykyautoille suositella, sillä esimerkiksi ohjainlaitteet saatavat vaurioitua jännitepiikeistä, jos kytkentöjä ei tehdä oikein.
Välttämättömät välineet
Ennen kuin autoa aletaan täyttää talvilomakamppeilla, kannattaa se tyhjentää ylimääräisistä tavaroista. Siivoa siis kesäretkiltä jääneet kumipatjan täyttöpumput, jäätelöiden käärepaperit ja krokettimailat ulos.
Irtotavarat ovat auton sisätiloissa turvallisuusriski. Pakkaa pakaasit mieluummin tavaratilaan. Sinne on monojen lisäksi mahduttava myös ainakin vararengas, lumiharja ja -lapio, varoituskolmio ja hinausköysi.
– Peräkärryllä on muuten oltava oma varoituskolmionsa, Prittinen muistuttaa.
Myös huomioliivi on hyvä hankinta. Se takaa pimeässä rengasta vaihtavan kuskin näkyvyyden muille tienkäyttäjille.
– Talvikeleillä myös lämpimät vaatteet on aina otettava mukaan. Jos joutuu tienposkeen, jo puolen tunnin seisoskelu pakkasessa tuntuu ikävältä. Yleensähän lämmityslaitekaan ei toimi, jos tulee moottori- tai virtavika, Prittinen toteaa.
Hanskalokerosta tulisi myös löytyä ainakin jääraappa ja taskulamppu.
Suksiboksit ja kattotelineet
– Jos suksia tai lumilautoja tulee katolle, telineet tai kotelot on kiinnitettävä huolella. Niiden paikallaan pysyminen kannattaa myös tarkistaa matkalla, sillä ilmanvastus voi löysyttää kiinnityksiä, Prittinen muistuttaa.
Pakkaa katolle kevyemmät varusteet ja tavaratilaan painavimmat.
Huomioi myös, että kattotelineet ja boksit lisäävät auton korkeutta. Ei ole mitenkään tavatonta, että paketti- tai tila-auton katolle kiinnitetty taakka tömäytetään esimerkiksi autopesulan tai huoltohallin ovenkarmiin. Tällöin pitää muistaa, että katollakin on tavaraa.
Suksiboksi voi vaikuttaa ajettavuuteen etenkin tuulisella säällä. Se lisää myös polttoaineenkulutusta, joka kannattaa huomioida mikäli polttoaine- tai latausasemia on reitillä harvakseltaan.
Malttia ja mukavuutta
Pitkät ajomatkat voivat olla rasittavia, joten pieni panostus mukavuuteen kannattaa. Esimerkiksi auton sisätilan esilämmitys tekee matkan aloituksesta kylmillä keleillä miellyttävämmän. Viihdykkeet, kuten musiikki ja äänikirjat, pitävät mielen virkeänä myös takapenkillä.
Matkareitti kannattaa suunnitella etukäteen ja siitä on hyvä kertoa myös määränpäässä odottaville.
– Jätä aikatauluun joustonvaraa, sillä keliolosuhteet ja ruuhkat voivat sotkea suunnitelmia. Pitkässä ajossa myös tauot ovat tärkeitä. Sitten vain iloista mieltä ja malttia liikenteeseen, Prittinen toivottaa.
Jos talvireissu autoillen kuitenkin edelleen epäilyttää, mielenrauhaa saa käyttämällä auton ammattilaisen tekemässä huollossa tai kuntotarkistuksessa. Mikäli matkalla autoon iskee ongelma tai huomaat tarvitsevasi uuden varaosan, suuntaa esimerkiksi kohti Fixuksen korjaamoja ja myymälöitä, joita on runsaasti ympäri Suomen. Myös Fixus Tieturvasta saat apua tienposkeen 24/7, ja se kannattaakin hankkia lähimmältä korjaamolta etukäteen. Talleta numero puhelimeesi: 09 315 815 47.
Helppoa ja asiantuntevaa huoltoa
Fixus-korjaamoilta ja -myymälöistä saat laadukkaat varaosat ja huoltopalvelut ammattitaitoisen osientuntijan varmuudella kautta koko maan ja aina lähellä sinua. Fixus-ketju on suomen luotetuin autokorjaamoketju jo toista vuotta peräkkäin.
Etsi lähin korjaamosi ja varaa autollesi huoltoaika heti! Voit myös varata huoltoajan netissä osoitteessa www.fixushuolto.fi.
Etsi lähin myymäläsi tai käy verkkokaupassamme!
Fixus-ketjun ja Top Gear Suomen yhteistyö jatkuu myös toisella tuotantokaudella
Fixus-ketju jatkaa yhteistyötään Top Gear Suomen kanssa, kun ohjelma palaa ruutuihin toisella kaudella talla pohjassa! Uudella tuotantokaudella Ismo Leikola, Teemu Selänne ja Christoffer Strandberg ottavat mittaa toistensa ajotaidoista ja kilpailuhenkisyydestä mitä yllättävämmissä haasteissa ja kisoissa.
Kolmikko jättää jäähyväiset manuaalivaihteille, kiertää autoveroja ja tutustuu Suomen harvinaisimpiin autoihin tunteella ja tietämyksellä. Kyytiä saavat niin golf-viheriöt, aurinkoiset hiekkarannat kuin idylliset maalaispellot – kiitoradasta puhumattakaan.
Uudella kaudella ajetaan muun muassa traktoreilla, avo-autoilla, lava-autoilla ja tietenkin huipputehokkailla urheiluautoilla ja tietysti vertaillaan juontajien ja Fixuksen aidon osientuntijan taitotasoja auto-ongelmissa. Top Gear Suomessa nähdään tuttuun tapaan klassinen Star in a Car -osuus, jossa julkkisvieraat pääsevät ajamaan kierroksen Top Gear -ajoradalla. Kauden päätteeksi selviää, kuka oli kauden nopein kuski.
Top Gear Suomen kakkoskausi alkaa maaliskuussa, ja voit katsoa sen Neloselta ja Ruudusta.
Etsi lähin korjaamosi ja varaa autollesi huoltoaika heti! Voit myös varata huoltoajan netissä osoitteessa www.fixushuolto.fi. Varaosa- ja autotarviketarpeisiisi voit etsiä lähimmän myymäläsi tai käydä verkkokaupassamme.
Osta Michelin-talvirenkaat Fixukselta – saat kaupan päälle lahjakortin!

Kampanja koskee uuden Michelin-talvirengassarjan (4 kpl) ostoa 15.10.– 30.11.2024 välisenä aikana.
GoGift-lahjakortilla voit itse valita käyttökohteen GoGift-verkkokaupasta, esimerkiksi vaatteisiin, elektroniikkatuotteisiin, kodinsisustukseen tai matkoihin. Lisätietoja GoGift-lahjakorteista on osoitteessa https://shop.gogift.com/fi/fi/eur. Lahjakortin arvo riippuu rengaskoosta.
Rengaskoko
15”-16” = 20 €
17” = 60 €
18” = 80 €
19”+ = 100 €
Etsi lähin toimipisteesi osoitteesta fixus.fi!
Lisätietoja ja kampanjan ehdot ovat luettavissa osoitteessa campaign.michelin.fi.
Tee itsellesi ja muille turvallisuuteko: vaihda pyyhkijänsulat ajoissa

Tiesitkö, että joissakin pyyhkijänsulissa on väri-indikaattori, joka kertoo, kun on aika vaihtaa uudet sulat?
Syksy on aivan yhtä otollista aikaa tarkastaa tuulilasin pyyhkijänsulkien kunto kuin kevätkin.
– Kesän jälkeen sulat voivat olla huonossa kunnossa siinä missä talvenkin jälkeen, sanoo Fixusen tuotepäällikkö Aki Autio.
Pyyhkijänsulat ovat auton kuluva osa, ja ne kannattaa vaihtaa mieluummin liian usein kuin liian harvoin. Vaihtotiheyteen vaikuttajat monet tekijät. Esimerkiksi se, ovatko sulan kumit päässeet hapertumaan kesällä suorassa auringonpaisteessa tai ovatko ne talvella jäätyneet jatkuvasti kiinni auton tuulilasiin, tai päässeet ehkä jopa rikkoutumaan.
Oman auton pyyhkijänsulkien kunto kannattaa tarkistaa viimeistään siinä vaiheessa, kun vaihtaa autoon talvirenkaita.
– Samalla kannattaa varmistaa myös lasinpesunesteen pakkaskestävyys. Jos lasinpesunesteet ovat jo nyt vähissä, kannattaa laittaa suoraan pakkasenkestävää lasinpesunestettä, Autio vinkkaa.
Mutta mistä sen sitten tietää, milloin on aika vaihtaa pyyhkijänsulat?
– Kannattaa testata suihkuttamalla lasinpesunestettä lasille. Jos ikkunaan tulee pyyhkiessä viirua, raitaa, kalvoa tai pyyhkimet pitävät kovaa ääntä, se on varma merkki sulkien loppuun kulumisesta.
Joissakin sulissa on myös automaattinen väri-indikaattori, joka kertoo, ovatko sulat tulleet jo tiensä päähän.
– Kutsun sitä Naantalin auringoksi, Autio kertoo.
Tätä moni ei ole tullut välttämättä katsoneeksi, mutta usein sulkien päässä tai keskellä on pieni harmaa tai musta piste, joka ajan myötä muuttuu keltaiseksi.
– Kun se on kirkkaankeltainen, on aika vaihtaa sulat!
Autio ei anna tarkkoja aikasuosituksia sulkien vaihtamiselle.
– Tämä riippuu monesta asiasta. Ajokilometreistä ja ajo-olosuhteista. Paljon ajaville hyvä suositus on vaihtaa pyyhkijänsulat kaksi kertaa vuodessa, aina syksyllä ja keväällä.
Sulkien kestävyyteen vaikuttaa myös tuulilasin kunto. Jos tuulilasi on naarmuuntunut pahasti, se kuluttaa sulat nopeammin loppuun. Huonoilla pyyhkimillä ajaminen taas kuluttaa tuulilasia. Eli etenkin tuulilasin vaihdon yhteydessä on perusteltua vaihtaa myös uudet pyyhkijänsulat.
Seuraa asennusohjeita sulkia vaihtaessa
Halvimmat sulat eivät välttämättä ole kovin kestäviä. Tosin laadukkaampikaan sulka ei kestä kauan, jos siitä ei pidetä huolta.
– Esimerkiksi pakkasilla tuulilasia pitäisi malttaa lämmittää ennen kuin sulan irrottaa ikkunasta. Paras olisi tietysti, ettei kumin antaisi jäätyä lasiin alkuunkaan. Tätä voi estää vanhalla hyvällä konstilla eli nostamalla pyyhkimen varret yöksi ylös. Joissakin autoissa varret tosin menevät konepellin sisään niin, ettei niitä pysty nostamaan.
Sulkien asennuksessa kannattaa myös olla tarkkana.
– Paketeissa on yleensä kuvallinen asennusohje tai QR-koodi, jonka avaamalla voi katsoa asennusvideon kännykältä, Autio vinkkaa.
Pyyhkijänsulatkin ovat kehittyneet hurjasti viime vuosina. Perinteisten rautarunkosulkien rinnalle on tullut rungottomia flat-sulkia, jotka käyvät myös talvisulista. Niin sanottu hybridisulka on taas perinteisen ja flat-sulan yhdistelmä, joka on päällystetty aerodynaamisella muovikuorella ja näyttää lasissa myös hyvältä.
Autio muistuttaa, että sulkia hankkiessa kannattaa tarkastaa niiden vaihtomekanismin kiinnitystapa. Kaikkiaan markkinoilla on noin 15 erilaista adapteria, joten väärin kiinnityksen riski kasvaa, ellei tätä tarkista huolellisesti ennen sulan hankintaa.
– Sulkien kunto kannattaa tarkistaa myös ajoissa, eikä vasta sitten kun on tien päällä eivätkä sulat toimikaan!
Jos epäröit sulkien vaihtoa, pyydä apua lähimmältä Fixus-korjaamoltasi.
Pidä huoli tuulilasista
Aki Autio sanoo, että monissa nykyautoissa tuulilasi on niin ohut, että se vaurioituu helposti pienistäkin kiven iskuista. Myös pyyhkijänsulkien asentaminen kannattaa tehdä huolella, ettei pyyhkijän varsi iskeydy lasiin asennettaessa. Väärin asennetut pyyhkijänsulat voivat myös naarmuttaa lasia nopeasti.
Tuulilasin kunnosta tulisi pitää huolta pesemällä se riittävän usein sekä ulkopuolelta että sisältä. Tuulilaseille on olemassa myös erikseen vettä ja likaa hylkiviä lasipinnoitteita, joiden ansiosta lika ja sadepisarat liukuvat ajaessa helpommin pois. Käsittely tehdään puhtaalle tuulilasille ja se parantaa sulkien toimivuutta ja pidentää niiden ikää.
Hae tuotteet lähimmästä myymälästä tai tilaa verkkokaupastamme suoraan kotiisi!
Muista huoltaa jarrut ajoissa!

Auton jarrujärjestelmä on yksi ajoneuvon tärkeimmistä turvavarusteista. Sen tehtävä on yksinkertainen mutta kriittinen: pysäyttää ajoneuvo turvallisesti ja hallitusti. Jarrujen toimintahäiriöt voivat johtaa vakaviin onnettomuuksiin, joten niiden säännöllinen huolto on elintärkeää.
Miksi jarrujen huolto on tärkeää?
1. Turvallisuus
Auton jarrujärjestelmän huolto on keskeinen osa ajoneuvon ylläpitoa, ja vaikuttaa suoraan sekä kuljettajan että muiden tienkäyttäjien turvallisuuteen. Toimivat jarrut ovat ainoa keino pysäyttää auto nopeasti ja hallitusti hätätilanteessa. Kuluneet tai huonosti toimivat jarrut lisäävät jarrutusmatkaa, mikä voi olla kohtalokasta erityisesti korkeissa nopeuksissa tai liukkaissa olosuhteissa.
2. Ennaltaehkäisy
Säännöllinen jarrujen huolto auttaa havaitsemaan mahdolliset ongelmat ennen kuin ne kehittyvät vakaviksi. Esimerkiksi jarrupalojen kuluminen on normaali osa jarrujen toimintaa, mutta jos niitä ei vaihdeta ajoissa, voi jarrulevy vahingoittua. Tämä taas lisää korjauskustannuksia.
3. Ajomukavuus
Toimivat jarrut parantavat ajokokemusta. Hyvin huollettu jarrujärjestelmä mahdollistaa tasaisen ja hallitun pysähtymisen, vähentäen esimerkiksi jarrupolkimen tärinää ja äänekästä jarrutusta. Tämä parantaa ajomukavuutta ja vähentää stressiä ajon aikana.
4. Arvon säilyminen
Säännöllinen huolto ei ainoastaan pidä jarruja toimintakunnossa, vaan ehkäisee myös kalliita korjauksia ja säilyttää auton arvon. Hyvin huollettu auto on arvokkaampi sen kriittisten osien, kuten jarrujen, ollessa kunnossa.
Mitä jarrujen huoltoon kuuluu?
Jarrujen huolto koostuu useista eri toimenpiteistä, jotka on hyvä tehdä säännöllisesti:
- Jarrupalojen ja -levyjen tarkastus ja vaihto: Jarrupalat kuluvat ajan myötä, ja ne on vaihdettava ennen kuin ne kuluvat liian ohuiksi. Samalla on hyvä tarkistaa myös jarrulevyjen kunto.
- Jarrusatuloiden huolto: Jarrusatulat, jotka puristavat jarrupalat levyjä vasten, voivat ajan myötä likaantua tai juuttua. Tämä voi johtaa epätasaiseen jarrutukseen, jarrupalojen kulumiseen sekä jarrulevyjen kieroutumiseen.
- Jarrunesteen tarkastus ja vaihto: Jarruneste välittää voiman jarrupolkimelta jarruille. Vuosien mittaan jarruneste voi kerätä kosteutta, mikä heikentää sen tehoa ja voi johtaa jarrujen pettämiseen. Jarruneste tulisi vaihtaa valmistajan suositusten mukaisesti, yleensä kahden vuoden välein.
- Jarruletkujen ja -putkien tarkastus: Jarruletkut ja -putket voivat kulua tai vahingoittua ajan myötä, mikä voi aiheuttaa jarrunestevuotoja. Letkut ja putket tulisi tarkastaa säännöllisesti ja vaihtaa tarvittaessa.
Milloin jarrut tulisi huoltaa?
Vaikka jarrujen huoltoon ei ole yhtä oikeaa aikataulua, useimmat asiantuntijat suosittelevat jarrujen tarkistamista vähintään kerran vuodessa tai noin 20 000 ajokilometrin välein. On kuitenkin tärkeää kiinnittää huomiota auton antamiin merkkeihin, kuten jarrutusääniin, polkimen tärinään tai pidentyneeseen jarrutusmatkaan, jotka kaikki voivat viitata huollon tarpeeseen. Kaikissa uusissa autoissa on myös nykyään anturi, joka ilmoittaa, jos jarrupala on kulunut liian ohueksi.
Huolehtimalla jarrujen kunnosta varmistat, että ajoneuvosi on aina valmiina pysähtymään silloin, kun sitä eniten tarvitset.
Etsi lähin korjaamosi ja varaa autollesi huoltoaika heti! Voit myös varata huoltoajan netissä osoitteessa www.fixushuolto.fi.
Älä tingi turvallisuudesta! Vaihda ainakin nämä varaosat aina pareittain

Autosta paloi polttimo, pitäisikö molemmat ajovalopolttimot vaihtaa?
Tilanne lienee tuttu tilanne lähes jokaiselle autoilijalle. Useimmat myös tietävät, että molemmat polttimot kannattaa vaihtaa, vaikka vain toinen olisi palanut.
Kuinka on muiden varaosien laita? Milloin autoa korjatessa kannattaa vaihtaa vain yksi tai kaikki samaan kokonaisuuteen kuuluvat osat ja miksi?
Fixus -korjaamotoiminnan kenttäpäällikkö Jari Prittinen listasi yleisimmät kohteet, jotka kannattaa vaihtaa aina vähintään pareittain. ”Pareittain vaihto” säästää autoilijan aikaa ja vaivaa, kun korjaamokäynnit vähenevät. Usein säästöä voi tulla myös kokonaiskustannuksissa, kun esimerkiksi auton purkamista ja kokoamista ei tarvitse tehdä useaan kertaan, vaan kaikki samaan kokonaisuuteen liittyvät osat vaihtuvat lähes samalla työajalla.
Polttimot
Vaikka ajovalopolttimo ei olisi rikki, sen valoteho heikkenee ajan myötä. Moni autoilija huomaa tämän ajaessaan syyspimeillä. Heikentynyt valoteho on luonnollisesti turvallisuusriski, kun esimerkiksi pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden havaitseminen vaikeutuu. Valo myös saattaa alkaa näyttää kellertävältä.
Eniten valoteho heikkenee Xenon polttimoissa, joissa se heikkenee ensimmäisen vuoden aikana jopa noin 30-35 prosenttia, jonka jälkeen valotehon heikkeneminen tasaantuu.
Omia ajovaloja kannattaa siis tarkkailla eikä odottaa, että niistä huomautetaan vasta katsastuksessa. Valotehon ja iän vuoksi polttimot kannattaa vaihtaa aina pareittain.
– Jos toiselta puolelta on valoteho jo heikentynyt, niin on oletettavaa, että samoin on toisen polttimon laita. Samalla on syytä ottaa huomioon myös umpion lasin kunto. Iäkkäässä autossa lasin pinta on usein niin kulunut, että se kannattaa hiottaa kuntoon. Fixukselta löytyy umpioiden lasien kunnostamiseen edullisia DIY-tuotteita, jotka sisältävät kaikki kunnostuksessa tarvittavat aineet ja välineet. Kun umpiot ovat kunnossa, saa polttimoista täyden hyödyn irti, kertoo tuotepäällikkö Janne Peltola.
Jarruosat
Sanomattakin on selvää, että myös jarruosien kohdalla turvallisuus on ensisijainen syy siihen, että jarruosat vaihdetaan auton molemmille puolille yhtä aikaa eli etu- tai taka-akseli kohtaisesti. Useimmiten tämä on itsestään selvyys, sillä jarruosat kuluvat samalla akselilla yleensä melko tasaisesti, ellei kyseessä ole esimerkiksi toimintahäiriö.
Mikäli jarrulevyt tai -rummut vaihdetaan, on samassa yhteydessä aina syytä vaihtaa myös jarrupalat tai -kengät. Vanhat jarrupalat tai -kengät ovat kuluneet vanhojen levyjen/rumpujen mukana eivätkä siksi tarjoa optimaalista jarrutustehoa. Jarrupalat ja -kengät ovat tavallisesti edullisia, eikä niiden vaihtaminen levyjen tai rumpujen vaihdon yhteydessä juurikaan lisää työaikaa.
Iskunvaimentimet ja jouset
Iskunvaimentajien ja jousien toiminta vaikuttaa myös jarrutuksiin. Jos iskunvaimentimet ovat heikot, auton jarrutusteho heikkenee. Mikäli iskunvaimentimet tai jouset vaihtaisi vain toiselle puolelle autoa, ajamisesta tulisi rauhattomampaa, jousituksesta epämukava, ja auto alkaisi puoltamaan. Ohjauskulmat on tarkistettava jousien ja iskunvaimentajien vaihdon jälkeen. Myös autonvalmistajien korjausohjeet määrittävät, että osat on vaihdettava aina molemmin puolin.
On siis tärkeää, että molemmilla puolilla pito on samanlainen. Siksi iskunvaimentimet ja jouset pitää vaihtaa pareittain.
Renkaat
Myös renkaat tulisi vaihtaa pareittain tai mieluiten kaikki neljä rengasta yhtä aikaa. Jos autossa esimerkiksi on toisella puolella kuluneempia renkaita kuin toisella, sillä on väistämättä vaikutusta turvallisuuteen. Muun muassa jarrutustilanne heikkenee. Kulunut rengas joutuu helpommin vesiliirtoon. Joissain nelivetoautoissa on määritelty kuinka iso ero renkaiden kulutuspinnoissa saa olla. Tällä on vaikutusta muun muassa voimansiirron osien rasituksiin.
Autossa ei myöskään kannata käyttää liian vanhoja renkaita, vaan ne tulisi uusia säännöllisin väliajoin. Kumiseos kovenee ajan myötä ja menettää ominaisuuksiaan sekä kesä- että talvirenkaissa. Käyttöiän suositus on yleensä noin 6 vuotta renkaan käyttöönottohetkestä.
Etsi lähin korjaamosi ja varaa autollesi huoltoaika heti! Voit myös varata huoltoajan netissä osoitteessa www.fixushuolto.fi.
Hae tuotteet lähimmästä myymälästä tai tilaa verkkokaupastamme suoraan kotiisi!