ESC ja iskunvaimentimet

Laita tähän lyhyt kuvaus artikkelista, sisällytä Fixus

Mikä on ESC?

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä eli ESC on elektroninen järjestelmä, joka on lukkiutumattomien jarrujen teknisen jatkokehityksen tulos. Sen tehtävänä on vakauttaa ajoneuvo ohjaamalla ajoneuvon jarruja sekä moottoria. ESC-anturit toimittavat tietoa ajoneuvon käyttöolosuhteista ajotietokoneelle. Kun tietokone havaitsee, että ajoneuvo on menettämässä hallinnan, kallistuu liian paljon tai kun renkaat alkavat menettää pitoa, se alkaa välittömästi vähentää moottorin tehoa moottorin hallintajärjestelmän kautta ja käyttää sitten sopivaa yksittäistä jarrua juuri oikeassa suhteessa pitääkseen ajoneuvon hallinnassa.

ESC on ollut markkinoilla vuodesta 1995 lähtien, ja vuodesta 2014 se on ollut pakollinen kaikissa EU:ssa myytävissä uusissa ajoneuvoissa. Noin 80–90 % Euroopan teillä ajavista autoista on nyt varustettu ESC-tekniikalla. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että ESC on erittäin tehokas estämään hallinnan menetystä ja kohtalokkaita onnettomuuksia. On arvioitu, että ESC:n käyttöönoton jälkeen Euroopassa on vältetty ainakin 188 500 loukkaantumiseen johtavaa onnettomuutta ja yli 6 100 ihmishenkeä on pelastettu.

Miten ESC liittyy iskunvaimentimiin?

ESC:n tehokkuutta rajoittavat jarrujen toiminta, renkaiden suorituskyky ja ajoneuvon jousitus. Jos renkailla ei ole pitoa tiehen, ESC ei voi suorittaa tarvittavia korjaustoimenpiteitä. Hyvä pito perustuu renkaiden lisäksi hyvin toimiviin iskunvaimentimiin ja jousiin.

On tärkeää muistaa, että auton ESC on kalibroitu, kun auto oli uusi, joten mikäli iskunvaimentimet, jouset, jarrut tai renkaat ovat kuluneet tai huonolaatuiset, ESC:llä ei välttämättä ole oikeita työkaluja toimiakseen oikealla tavalla ja turvallisesti. ESC:n suorituskyvyn kannalta on ratkaisevan tärkeää, että näitä osia vaihdettaessa käytetään varaosia, jotka on suunniteltu palauttamaan ajoneuvon alkuperäiset käsittely- ja hallintaominaisuudet.

Kaikki ajoneuvojen alkuperäisosia tekevät valmistajat (OE-toimittajat), kuten KYB, ovat yhtä mieltä siitä, että iskunvaimentimet menettävät tehonsa 80 000 kilometrin jälkeen. Tämä johtuu iskunvaimentimen sisällä olevien venttiilien asteittaisesta väsymisestä. Iskunvaimentimien suorituskyky heikkenee tavallisesti hyvin huomaamattomasti, eikä kuljettaja edes välttämättä huomaa sitä.

Miksi valita KYB-iskunvaimentimet ESC-ajoneuvoihin?

KYB-iskunvaimentimet on kalibroitu niin, että ne palauttavat ESC-ominaisuudet sekä iskunvaimenninyksikön suorituskyvyn alkuperäiselle tasolle. KYB-iskunvaimentimilla varmistat, että koko jousitusjärjestelmä toimii yhdessä tarjoten uudenveroiset ja turvalliset ajo-ominaisuudet. KYB-iskunvaimentimet ovat alan ammattilaisten suosima valinta!