Harhaluulo autohuollosta saattaa johtaa kalliiseen laskuun

Fixus-korjaamoilla kannattaa huollattaa auto, sillä säännöllinen autohuolto säästää rahaa ja ympäristöä

Auto voi mennä läpi katsastuksesta, vaikka siinä olisi kyteviä korjaustarpeita. Asiantuntijamme kertoo, mistä ei ainakaan kannata tinkiä – ja murtaa samalla muutaman yleisen harhaluulon.

Ajattele, jos voisit autosi huoltamalla säästää sekä aikaa, rahaa että ympäristöä!

– Se on juuri se vaikutus, mikä säännöllisellä huollolla on, sanoo Fixus-korjaamotoiminnan ketjupäällikkö Jari Prittinen.

Prittinen on ollut alalla yli neljäkymmentä vuotta ja aloittanut itsekin autonasentajana. Autojen huollot, korjaukset ja asiakkaat ovat tulleet tutuiksi joka kantilta. Viime aikoina Prittinen on huomannut asiakkaissa muutoksen, joka on hänen mukaansa vaikealle taloustilanteelle tyypillinen: autojen huoltovälejä ei noudateta. Kun rahatilanne on tiukalla, tulee halu ja tietysti myös pakko tinkiä elämisen kuluista.

– Auton huoltoon ja turvallisuuteen liittyvät tarkastukset ovat kuitenkin osa auton kuljettajan ja tämän perheen terveyttä ja turvallisuutta, eli niitä ei kannata jättää välistä, Prittinen sanoo.
– Tällaisessa tilanteessa voisi paremminkin miettiä, kuinka ajoja muuten sopeuttaa. Autoilu on kokonaisuus, jonka kuluihin voi vaikuttaa monin tavoin.

Tiukasti istuva myytti uuden auton takuusta

Yksi vaivaton tapa säästää on hyödyntää monimerkkikorjaamojen kuten Fixuksen palveluita. Moni esimerkiksi luulee edelleen, että hinnakkaampaa merkkikorjaamoa on pakko käyttää ajoneuvon takuun voimassaoloaikana myös huoltokorjauksiin, tai takuu raukeaa. Näin asia ei ole, vaan huoltokorjaamon on voinut valita vapaasti jo vuodesta 2003.

– Takuun säilyminen edellyttää sitä, että määräaikaishuollot on tehty ajallaan Suomessa voimassa olevan huolto-ohjelman mukaisesti ja huollossa on käytetty alkuperäisiä tai vastaavanlaatuisia varaosia, Prittinen sanoo.

Sen sijaan, kun lähdetään korjaamaan autossa takuuaikana ilmennyttä selkeää vikaa, on syytä ottaa yhteyttä auton merkkiorganisaatioon.

– Takuukorjausasioissa pitääkin käyttää merkkihuoltoa. Jälleenmyyjän oikeus ja velvollisuus on tehdä ja valvoa nämä korjaukset, Prittinen sanoo.

Passelit osat halvemmalla

Termi “alkuperäiset varaosat” on myös hyödyllistä ymmärtää. Alkuperäiset varaosat ovat useimmiten huomattavan paljon kalliimpia verrattuna markkinoilla oleviin, vastaaviin merkkituotteisiin.

– Esimerkiksi jarrupaloissa on tietyt vaatimuskriteerit ja niiden mukaan niitä valmistetaan, Prittinen sanoo.

Joissain tapauksissa sama valmistaja saattaa valmistaa osia sekä autotehtaille alkuperäisosaksi että jälkimarkkinointikanaviin. Auton arvoon tällaisen vastaavan varaosan käyttäminen harvemmin vaikuttaa, ellei kyseessä sitten ole jokin vuosikymmeniä vanha keräilyharvinaisuus. Esimerkiksi niin sanotuista tuontiautoista ei ole aina tietoa millaisia varaosia on käytetty auton elinkaaren aikana.

Huoltoa kilometreistä riippumatta

Prittinen sanoo, että auto olisi hyvä huoltaa huolto-ohjelman mukaisesti tai vähintään kerran vuodessa. Tämä pätee siinäkin tapauksessa, ettei autolla ajeta paljon.

– Autoon voi tulla ongelmia myös seisoessa, hän huomauttaa.
– Jarrunesteeseen ja moottoriöljyyn voi kondensoitua vettä, mikä heikentää nesteiden laatua ja alkaa vaikuttaa auton toimivuuteen. Nämä nesteet pitäisi vaihtaa säännöllisesti.

Esimerkiksi jarrunesteen suositeltu vaihtoväli on yleensä kaksi vuotta. Myös auton tiivisteet kuivuvat ja renkaiden kumiseos kovettuu ajan kanssa vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään. Tällöin on kysymyksessä jo huomattavasti pidempi seisonta-aika.

Ennakoiva huolto säästää rahaa

Ajoneuvokatsastuksessa auton kunto pyritään tutkimaan huolella. Ajoneuvoja katsastetaan, jotta voidaan varmistua ajoneuvon turvallisuudesta tieliikenteessä. Prittinen pitää suomalaista katsastuskäytäntöä hyvänä mutta muistuttaa, että ajoneuvo on tekninen laite, johon voi milloin tahansa tulla ongelmia.

– Katsastusleima ei siis ole yksiselitteinen tae sille, että voi seuraavaan katsastukseen asti kokonaan huoletta ajella.

Prittinen kannustaa ennakoivaan huoltoon, eli huolto-ohjelman noudattamiseen sekä auton merkkivalojen osoittamien tarpeiden pikaiseen huomiointiin. Kun korjaukset suorittaa ajoissa, voi mahdollisesti säästää kustannuksissa.

– Esimerkiksi jakopään hihnan vaihtaminen on joidenkin satojen eurojen kustannus, kun sen tekee ajoissa. Sen sijaan jos se hajoaa autoa ajaessa, voi edessä olla useita tuhansia euroja maksava, laajempi moottoriremontti.

Löydä lähin korjaamosi ja varaa autollesi huoltoaika heti! Voit myös kokeilla suoraa huoltovarausta osoitteessa www.fixushuolto.fi.