Iskunvaimentimet testissä

LIQUI MOLY esittelee uuden AdBlue® lisäaineen

Jousituksen asiantuntijat keskustelevat usein siitä, pitäisikö iskunvaimentimet vaihtaa, jos niissä ei ole näkyviä vaurioita tai vuotoja. Testatakseen tämän käytännössä, KYB Italian teknisen ja operatiivisen markkinointituen päällikkö Matteo Turolla vieraili autokorjaamossa Veronassa, Pohjois-Italiassa.

Ajamme autoillamme päivittäin niin lyhyitä kuin pitkiäkin matkoja. Käännämme avainta, moottori käynnistyy ja ajoneuvomme ominaisuudet tulevat kilometri kilometriltä tutuiksi. Sopeutamme jatkuvasti ja tiedostamatta ajotyyliämme niihin ominaisuuksiin, jotka muuttuvat ajan ja ennen kaikkea eräiden keskeisten osien kulumisen myötä. Kaikkien näiden osien vaihtoa ei kuitenkaan usein huomioida vakiohuolloissa ja -korjauksissa.

Testit osoittavat, että alkuperäinen iskunvaimennin ei enää 80 000 km jälkeen toimi autonvalmistajan määrittämällä tavalla. Näillä ajokilometreillä hydrauliöljy on virrannut iskunvaimentimen sisälle asennettujen herkkien venttiilien läpi noin 75 miljoonaa kertaa, mikä on johtanut niiden asteittaiseen kulumiseen. Venttiilit eivät enää säädä öljyn virtausta samalla tavoin kuin uusina, mikä heikentää iskunvaimentimen vaimennustehoa.

Iskunvaimentimien tehtävänä on pitää pyörät jatkuvassa kosketuksessa tien pintaan. Edes parhaat ominaisuudet omaavat renkaat eivät takaa hallittua kiihdytystä, lyhyempää jarrutusmatkaa tai vakautta kaarteissa, elleivät ne toimi yhdessä suorituskykyisten iskunvaimentimien kanssa.

Smartien jousitustesti

Autot

Veronassa Matteo tapasi Federicon ja Susannan, joilla on samanlaiset autot, mutta täysin erilaiset vaatimukset käytön ja ajotavan suhteen. Susanna tekee toimistotyötä ja ajaa päivittäin 700 cm3 Smart Fortwolla. Autolla on ajettu hieman alle 100 000 km, joten Susanna uskoo sen olevan edelleen ihanteellisessa kunnossa. Federico omistaa autokorjaamon ja ajaa työmatkat 700 cm3 Smart Fortwolla, jolla on ajettu yli 180 000 km. Federico tietää, ettei auto käyttäydy samoin kuin uutena, mutta hänen mielestään iskunvaimentimilla on vielä paljon annettavaa, sillä auto toimii ajettaessa erittäin hyvin.

Testi

Ensimmäisessä vaiheessa osallistujat vaihtoivat autoja keskenään. Seuraavaksi autoon, jolla on ajettu enemmän, vaihdettiin iskunvaimentimet, jouset, suojasarjat ja yläkiinnityssarjat, minkä jälkeen molemmat koeajoivat auton uudelleen voidakseen välittömästi huomata eron uusilla KYB-iskunvaimentimilla varustetun, 180 000 km ajetun auton ajo-ominaisuuksissa. Lopuksi myös toisen Smartin jousitusosat vaihdettiin, minkä jälkeen molemmat osallistujat suorittivat uuden koeajon.

180 000 km ajetun auton testitulokset

Susanna: Ajattelin heti Federicon autoa testatessani, ettei se voi olla samanlainen kuin oma autoni. Kuoppien ja töyssyjen kohdalla tuntui siltä kuin jokin osa olisi antamassa periksi. Kun koeajoin auton uudelleen uusilla iskunvaimentimilla, huomasin sen käyttäytyvän samalla tavoin kuin oma autoni, tosin vielä sitäkin vakaammin ja hiljaisemmin.

Federico: Olin jo niin tottunut autoon, etten tajunnut, kuinka paljon sen tarkkuus ja ohjattavuus oli kärsinyt. Uskoin erityisesti kaarreajossa ilmenevän jarrutuksen aikaisen vakauden puutteen johtuvan erittäin lyhyestä akselivälistä. Olin selvästi väärässä! Nyt ajettavuus on aivan erilainen. Voin vain kuvitella miten paljon parempi auton ennakoitavuus on märillä pinnoilla. Huomasin heti, että ajonvakautusjärjestelmä aktivoituu huomattavasti harvemmin eikä reagoi yhtä herkästi epätasaisuuteen ja mukulakiviin.

100 000 km ajetun auton testitulokset

Susanna: En osannut odottaa tätä, auto kulkee todella hienosti! Ajettavuus ei aiemminkaan ollut huono, mutta asian tarkastelu objektiivisesti ei ollut mahdollista ajaessani autoa päivittäin. Nyt tunnen eron selvästi siitä huolimatta, että vanhoilla iskunvaimentimilla oli ajettu ”vain” 97 000 km.

Federico: Ero on selvä. Molemmat autot tuntuvat nyt samanlaisilta ajettaessa. Ne ovat tarkempia, vakaampia ja paremmin hallittavia. En olisi koskaan uskonut eron olevan näin selkeä. Tästä lähtien ehdotan korjaamoni asiakkaille vanhojen iskunvaimentimien vaihtoa, vaikka ne näyttäisivät silmämääräisesti olevan kunnossa. Minulla on asiakkaita, joiden autoilla on ajettu yli 200 000 km eikä iskunvaimentimia ole koskaan vaihdettu. He eivät tiedä, kuinka merkittävästi ajoneuvon suorituskyky ja hallittavuus on heikentynyt.

Johtopäätös

Molemmat testiimme osallistuneet Smart Fortwon omistajat hämmästyivät, miten suuren eron iskunvaimentimien, jousien, yläkiinnityssarjojen ja suojasarjojen vaihto sai ajoneuvoissa aikaan. Testin osallistujat vastaavat hyvin keskivertokuljettajaa, joka mukauttaa ajotapaansa ajoneuvon suorituskyvyn mukaan ymmärtämättä jarrutustehon ja ajo-ominaisuuksien heikentyneen.

KYB suosittelee, että iskunvaimentimet vaihdetaan 80 000 km jälkeen ja aina pareittain.