Korjaamoesittelyssä P&T Autohuolto

Helsingissä Pitäjänmäellä toimiva P&T Autohuolto Oy rakentaa toimintansa vahvaan osaamiseen ja ammattitaidon kehittämiseen. Se ei ole ihan helppoa nykymaailmassa, missä autoalan kehitysvauhti sen kuin kiihtyy. P&T Autohuollolla on mittavat tilat, jossa neljä nosturipaikkaa. Mekaanikkoja on kaksi.

Fixus-yrittäjä Petri Julinille autoalalle suuntautuminen oli alusta pitäen selvä juttu. Se ei ole ollut hänelle pelkästään ammatti, vaan myös harrastus. Siitä kertovat työhuoneen vitriinissä kiiltelevät pokaalit takavuosien jokkiskisoista. Kun takana oli ammattikoulu ja puolentoista vuosikymmenentä Volvon merkkihuollossa, Petrin mieleen tuli idea oman yrityksen perustamisesta. Heti alkuun ajatus ketjutoimintaan liittymisestä tuntui hyvältä. Niinpä kirjoitettiin Fixus-ketjusopimus. Ketju antaa varmuutta myös asiakkaalle.

– Se oli harkinnan tulos. Ensin oli päätös yksin toimimisen ja ketjuun liittymisen välillä, ja sitten Fixus-ketjusta. Muutakin oli tarjolla, mutta tämä vaikutti järkevimmältä, Petri perustelee.

Koulutusta tarvitaan

Tänä päivänä koulutus on tärkeää. On pysyttävä yhä vauhdikkaammin etenevän kehityksen mukana. Avainsana on vianetsintä. Kuka hyvänsä osaa vaihtaa osan, kysymys onkin siitä, mikä osa pitäisi vaihtaa.

Tässä ovat keskeisessä asemassa niin sanotut PassThru-järjestelmät. Ne sallivat monimerkkitestereiden päästä yhteyteen eri autonvalmistajien testausjärjestelmien kanssa. Ilman autonvalmistajan järjestelmään pääsyä ei vianetsintä ole mahdollista, koska auton tietokanta ei avaudu. PassThru-järjestelmien koulutus on ensiarvoisen tärkeää, jotta pystytään käsittelemään uusimpia automalleja.

Fixus-varaosapalvelu tukee hyvin

Eräs keskeinen seikka tuloksellisen toiminnan kannalta on Fixus-varaosapalvelu. Varaosavarasto on mittava, ja osia toimitetaan kolmesti päivässä. Sen puolesta työt sujuvat hyvin. Oikeiden osien saantia varmistavat hyvät linkit. Toinen tärkeä seikka osatoimituksissa on virheettömyys. Väärän osan toimittaminen on nimittäin suora isku sekä huollon että asiakkaan talouteen, kun auto seisoo osaa odottamassa. Työ ei aina jää edes osan vaihtamiseen, vaan varsinkin elektroniikkaosat on ”esiteltävä” auton järjestelmälle, ennen kuin laite toimii.

Sähköistyminen ja muita haasteita

Eräs tulevaisuuden haaste ovat sähköautot, niin hybridit kuin täyssähköiset. Niistä puhutaan paljon, mutta arjessa niitä ei vielä paljon tule vastaan. Huolto-ohjeet on haettava maahantuojan sivuilta. Tärkeää on tietää, miten auto saadaan virrattomaksi, jotta sen huoltotoimet voi tehdä turvallisesti. Sähköautojen painavan akuston vuoksi perinteisiä autoja suurempi paino ja sen vuoksi järeytyvä alusta tai suuremman kiihtyvyyden takia lisääntynyt jarrujen kuluminen tuskin tuo ongelmaa. Se on vain perinteistä mekaanisten osien vaihtoa.

Aika näyttää, kuinka asiassa edetään, sillä sähköistyminen on vielä suuresta julkisesta kohusta huolimatta vasta alullaan. On hyvä muistaa, että autokannan keski-ikä on yli 11 vuotta, tosin pääkaupunkialueella vähemmän. Asiat ennättävät selkiytyä ennen kuin sähköistetty kalusto tulee laajemmin monimerkkikorjaamoiden ovelle.

– Sitä ennen on kuitenkin huolehdittava koulutuksen kautta siitä, että ollaan valmiita, sanoo Petri.

Oma lukunsa ovat kaasuautot, joiden korjaaminen edellyttää lupia. Perinteinen huoltotyökin on osattava tehdä huolellisesti dokumentointi muistaen.

Ketjussa on paljon osaamista

Ketju sinällään on voimavara jäsenten monimerkkiosaamisen kautta. Henkilöillä on erilainen kokemustausta, ja monen yrittäjän ja mekaanikon ensiaskeleet alalla on otettu eri merkkiorganisaatioissa. Niissä on saatu koulutusta, jota sitten voi jakaa tarvittaessa kollegoiden kesken periaatteella ”vuoroin vieraissa”. Tässä Petri antaa vinkin alalle tuloa harkitseville: kannattaa suuntautua sähköpuolelle. Autojen sähköiset järjestelmät ovat varmasti lisääntymään päin. Osin siksi, että siellä on mahdollisuus kehittää autoon asiakkaita houkuttavia uusia ominaisuuksia, ja osin siksi, että monta erillistä käyttökytkintä on halvempaa korvata yhdellä kosketusnäytöllä.

Ketjun sisällä tietoa saa, kun sitä osaa kysyä. Hyvät yhteydet kollegoiden kesken ovat tärkeitä, kun ongelmiin pitää hakea ratkaisua. Joka päivä täytyy oppia uutta.

– Itse puuhailen tässä ja huolehdin siitä, että homma pyörii, Petri muotoilee.