Moogin uuden Hybrid Core -tekniikan ansiosta ohjauksen osat ovat entistä kestävämpiä

Ohjauksen ja alustan osia Euroopassa valmistavan Moogin tuotevalikoima on markkinoiden kattavin. Moog laajentaa valikoimaansa sadoilla tuotteilla vuosittain. Jokainen osa suunnitellaan ja testataan täydellisen suorituskyvyn ja erinomaisen kestävyyden varmistamiseksi. Moog tarjoaa vain ja ainoastaan OE-vaatimukset täyttävää laatua, ja osien takuuaika on 3 vuotta kuluttajakaupassa, kun tuote on asennettu autokorjaamolla.

Uusi Hybrid Core Technology yhdistää hiilikuituvahvistetun kuulakehän ja induktiolämpökäsitellyn kuulatapin, joita käytetään pallonivelissä, tukivarsissa, raidetangoissa ja raidetangon päissä. Moog käyttää tuotteissaan lämpökäsittelyä, koska sillä on useita etuja, esimerkiksi kuulatapin parempi kestävyys. Se myös vähentää vääntymää, joka aiheutuu kuormituksesta kuulatapin metallissa ja vahvistaa sen pintaa kuormitetuilla alueilla. Tämä kaikki pidentää tuotteen käyttöikää. Tuotantokapasiteetin laajentamiseksi Moog on avannut uuden tehtaan Euroopassa.

Hybrid Core Technology pähkinänkuoressa

Moog on kehittänyt uuden Hybrid Core -tekniikan nivelille. Siinä yhdistyvät hiilikuituvahvistettu kuulakehä  ja induktiolämpökäsitelty kuulatappi. Tekniikkaa käytetään osissa, joihin kohdistuu suurin kuormitus: esimerkiksi pallonivelissä, alatukivarsissa, kolmiotukivarsissa, raidetangoissa ja raidetangon päissä.

Hiilikuitukuulakehä
Hiilikuituvahvisteisen PTFE-materiaalin käytön ansiosta Hybrid Core -tekniikka lisää merkittävästi kuulakehän kestävyyttä.

Induktiolämpökäsitelty kuulatappi.
Kestävyys ja turvallisuus paranevat entisestään, kun osissa käytetään induktiokarkaistuja kuulatappeja. Induktiokarkaisu on lämpökäsittelymenetelmä, joka lisää osan pintakovuutta kovan rasituksen alaisilla alueilla, mikä voi jopa kaksinkertaistaa tappien lujuuden pidentäen samalla tuotteen käyttöikää.

Uusi tekniikka vähentää jopa 40 % säteittäistaipuman asteittaista kasvua eli välystä, jota osissa voi esiintyä käytön aikana. Tämän epänormaalin taipuman pienentyminen tarkoittaa, että ohjaustuntuma pysyy tarkkana ja jousituksen liike hallittuna osan koko käyttöiän ajan.

Testatusti turvallisempi ja kestävämpi

Uusia Hybrid Core -tekniikkaa hyödyntäviä MOOG-osia verrattiin testeissä MOOG:n edellisen sukupolven osiin, OE-osiin sekä muiden toimittajien valikoituihin perus- ja premium-osiin.  Testatuille osille tehtiin 3-akselitesti, jossa ne altistettiin säteittäiskuormitukselle, tapin pyörimiselle ja tapin kääntymiselle samanaikaisesti. Käytyään läpi 150 000 testausjaksoa 50 Ksi:n kuormituksella, Hybrid Core ‑tekniikalla varustetun MOOG-osan keskimääräinen säteittäistaipuman kasvu oli lähes 40 % pienempi verrattuna edelliseen malliin.

MOOGin insinöörit arvioivat myös väsymislujuutta mittaamalla kuulatapin kovuuden [Vickers-kovuus HV10], ja testitulosten perusteella Hybrid Core -tekniikkaa käyttävät MOOG-osat olivat selvästi ylivoimaisia verrattuna kilpailijoiden osiin ja jopa OE-osiin. Testit suoritettiin DRiV:n tutkimus- ja kehityslaitoksissa (St Louis, USA ja Sittard, Alankomaat)

MOOG-osia ei käytetä ainoastaan maanteillä, vaan ne ovat löytäneet tiensä myös kilparadoille. MOOG on tehnyt yhteistyötä Nascar-sarjan kanssa Yhdysvalloissa yli 50 vuoden ajan, aina vuodesta 1966 lähtien.

Mikä erottaa MOOG-tuotteet kilpailijoista?

  • Todisteena osiensa ensiluokkaisesta laadusta ja luotettavuudesta MOOG tarjoaa tuotteilleen 3 vuoden takuun.
  • MOOGin oma, patentoitu Hybrid Core -tekniikka on ainutlaatuinen alallaan.
  • Uudet tuoteominaisuudet ja kokoonpanomenetelmät takaavat, että MOOG-osat ovat ensiluokkaisen laadukkaita ja kestäviä varmistaen samalla optimaalisen ohjauksen hallinnan ja ajomukavuuden. Kestävyyden parantuessa myös auton huolto- ja korjauskustannukset pienenevät.