Älä tingi turvallisuudesta! Vaihda ainakin nämä varaosat aina pareittain

Vinkumista ja kolinaa – mitä auton vikaäänet kertovat? Fixus korjaamo ja autokorjaamo korjaa kaikki oudot kilinät, kolinat ja vinkunat autosta.

Autosta paloi polttimo, pitäisikö molemmat ajovalopolttimot vaihtaa?

Tilanne lienee tuttu tilanne lähes jokaiselle autoilijalle. Useimmat myös tietävät, että molemmat polttimot kannattaa vaihtaa, vaikka vain toinen olisi palanut.

Kuinka on muiden varaosien laita? Milloin autoa korjatessa kannattaa vaihtaa vain yksi tai kaikki samaan kokonaisuuteen kuuluvat osat ja miksi?

Fixus -korjaamotoiminnan kenttäpäällikkö Jari Prittinen listasi yleisimmät kohteet, jotka kannattaa vaihtaa aina vähintään pareittain. ”Pareittain vaihto” säästää autoilijan aikaa ja vaivaa, kun korjaamokäynnit vähenevät. Usein säästöä voi tulla myös kokonaiskustannuksissa, kun esimerkiksi auton purkamista ja kokoamista ei tarvitse tehdä useaan kertaan, vaan kaikki samaan kokonaisuuteen liittyvät osat vaihtuvat lähes samalla työajalla.

Polttimot

Vaikka ajovalopolttimo ei olisi rikki, sen valoteho heikkenee ajan myötä. Moni autoilija huomaa tämän ajaessaan syyspimeillä. Heikentynyt valoteho on luonnollisesti turvallisuusriski, kun esimerkiksi pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden havaitseminen vaikeutuu. Valo myös saattaa alkaa näyttää kellertävältä.

Eniten valoteho heikkenee Xenon polttimoissa, joissa se heikkenee ensimmäisen vuoden aikana jopa noin 30-35 prosenttia, jonka jälkeen valotehon heikkeneminen tasaantuu.

Omia ajovaloja kannattaa siis tarkkailla eikä odottaa, että niistä huomautetaan vasta katsastuksessa. Valotehon ja iän vuoksi polttimot kannattaa vaihtaa aina pareittain.

– Jos toiselta puolelta on valoteho jo heikentynyt, niin on oletettavaa, että samoin on toisen polttimon laita. Samalla on syytä ottaa huomioon myös umpion lasin kunto. Iäkkäässä autossa lasin pinta on usein niin kulunut, että se kannattaa hiottaa kuntoon. Fixukselta löytyy umpioiden lasien kunnostamiseen edullisia DIY-tuotteita, jotka sisältävät kaikki kunnostuksessa tarvittavat aineet ja välineet. Kun umpiot ovat kunnossa, saa polttimoista täyden hyödyn irti, kertoo tuotepäällikkö Janne Peltola.

Jarruosat

Sanomattakin on selvää, että myös jarruosien kohdalla turvallisuus on ensisijainen syy siihen, että jarruosat vaihdetaan auton molemmille puolille yhtä aikaa eli etu- tai taka-akseli kohtaisesti. Useimmiten tämä on itsestään selvyys, sillä jarruosat kuluvat samalla akselilla yleensä melko tasaisesti, ellei kyseessä ole esimerkiksi toimintahäiriö.

Mikäli jarrulevyt tai -rummut vaihdetaan, on samassa yhteydessä aina syytä vaihtaa myös jarrupalat tai -kengät. Vanhat jarrupalat tai -kengät ovat kuluneet vanhojen levyjen/rumpujen mukana eivätkä siksi tarjoa optimaalista jarrutustehoa. Jarrupalat ja -kengät ovat tavallisesti edullisia, eikä niiden vaihtaminen levyjen tai rumpujen vaihdon yhteydessä juurikaan lisää työaikaa.

Iskunvaimentimet ja jouset

Iskunvaimentajien ja jousien toiminta vaikuttaa myös jarrutuksiin. Jos iskunvaimentimet ovat heikot, auton jarrutusteho heikkenee. Mikäli iskunvaimentimet tai jouset vaihtaisi vain toiselle puolelle autoa, ajamisesta tulisi rauhattomampaa, jousituksesta epämukava, ja auto alkaisi puoltamaan. Ohjauskulmat on tarkistettava jousien ja iskunvaimentajien vaihdon jälkeen. Myös autonvalmistajien korjausohjeet määrittävät, että osat on vaihdettava aina molemmin puolin.

On siis tärkeää, että molemmilla puolilla pito on samanlainen. Siksi iskunvaimentimet ja jouset pitää vaihtaa pareittain.

Renkaat

Myös renkaat tulisi vaihtaa pareittain tai mieluiten kaikki neljä rengasta yhtä aikaa. Jos autossa esimerkiksi on toisella puolella kuluneempia renkaita kuin toisella, sillä on väistämättä vaikutusta turvallisuuteen. Muun muassa jarrutustilanne heikkenee. Kulunut rengas joutuu helpommin vesiliirtoon. Joissain nelivetoautoissa on määritelty kuinka iso ero renkaiden kulutuspinnoissa saa olla. Tällä on vaikutusta muun muassa voimansiirron osien rasituksiin.

Autossa ei myöskään kannata käyttää liian vanhoja renkaita, vaan ne tulisi uusia säännöllisin väliajoin. Kumiseos kovenee ajan myötä ja menettää ominaisuuksiaan sekä kesä- että talvirenkaissa. Käyttöiän suositus on yleensä noin 6 vuotta renkaan käyttöönottohetkestä.

Etsi lähin korjaamosi ja varaa autollesi huoltoaika heti! Voit myös varata huoltoajan netissä osoitteessa www.fixushuolto.fi.

Hae tuotteet lähimmästä myymälästä tai tilaa verkkokaupastamme suoraan kotiisi!