Fixus Center Seinäjoki – Lakeuden keskus

Fixus Center Seinäjoki palvelee sekä varaosamyynnin että korjaamon asiakkaita

Seinäjoki on suomenkielisen Pohjanmaan keskus. Pohjalaisuus näkyy kovana yrittämisenä, joka säteilee maakunnan ulkopuolellekin, varsinkin autoalalla. Hyvät välit pääkaupunkiseudulle, reilut 350 km, antavat hiukan logistista haastetta yhä kiivastahtisemmaksi käyvässä elämässä. Siksi Fixus Center Seinäjoki perustettiin toimimaan tehokkaana seudullisena jakelijana. Siellä kevyen ja raskaan kaluston osat ovat nyt ensi kertaa saman katon alla.

Seinäjoen vilkkain väylä, Pohjan valtatie, sivuaa kaupungin keskustaa. Sen varrelle on sijoittunut merkittävä osa paikkakunnan yritystoimintaa. Siellä näkyy myös Fixus Center Seinäjoki, jonka tiloja alettiin remontoida uusia haasteita varten viime kesän alussa. Marraskuun toisena viikonvaihteena pidettiin viralliset avajaiset lumen jo kuorruttaessa maisemaa. Väkeä oli liikkeellä ainakin makkaroiden menekillä mitaten. Niitä kului 1000 kappaleen päivävauhdilla. Se osoittaa, että kuluttajat ovat löytäneet liikkeen.

– Liiketilaa on yhteensä 3500 m², josta korjaamon osuus on 1000 m². Loput ovat varastoa ja myymälää. Kun avajaisista selvitään, on lähdettävä kiertämään aluetta, sanoo liikkeen vetäjä Juha Ristiluoma.

– Meidän on osattava myydä palvelumme paikallisille korjaamoille. Niitä on näillä seuduilla paljon. Hintahäiriköksi emme ole tänne tulleet. Me toimitamme tavaraa, mitä asiakkaat tarvitsevat. Siinä se on.

Ovet auki syyskuussa

– Avasimme ovet syyskuun alussa. Kesän aikana tehtiin varasto valmiiksi, minkä nyt lomat hiukan hidastivat tekemistä. Tavarat on sijoitettu itse rakennettuihin hyllyihin, eli tiedetään, mitä tavaraa on ja missä. Homma sujui hyvin alusta alkaen. Porukka oppi siinä samassa Koivunen Oy:n tuotteet ja tutustui myös tuotepäälliköihin ja -hoitajiin. Sillä tavoin toimien on nyt helppo hakea tukea tuotepuolelta, jos tarvetta ilmenee.

– Korjaamohallissa työskentelee kolme asentajaa sekä työnjohtaja. Palvelukykymme on nykyisellään hyvä. Emme tarjoile huoltoaikaa neljän viikon päähän. Pyrimme myös löytämään uusia mekaanikkoja luonamme käyvistä harjoittelijoista. Automekaanikon ammatti on menettänyt viime vuosikymmeninä paljon muinaisesta hohdostaan muodikkaammille aloille. Automekaanikon työ on myös muuttunut suuresti. Se sisältää tänä päivänä paljon elektroniikkaa. Vianhaku on ykkösasia ja se tapahtuu suurimmaksi osaksi elektroniikkaa apuna käyttäen.

Yleisöä ja asiakaskorjaamoja auttaen

– Vuokraamme myös asiakaskorjaamoillemme erikoistyökaluja, niitähän tarvitaan korjaamoiden jokapäiväisessä työssä. Pienille monimerkkikorjaamoille ei kaikkien erikoistyökalujen hankinta ole taloudellisesti järkevää. Niinpä me tarjoamme ratkaisuksi vuokraamista. Vuokrattavat työkalut ovat oman korjaamomme käytössä olevaa kalustoa. Näistä tyypillisimpiä ovat jakopään ajoitustyökalut sekä jakoketjun katkaisu- ja liittämistyökalut. Myös pyöränlaakerien vaihtotöissä tarvittavat työkalut kuuluvat tähän joukkoon, Juha selvittää.

– Oikean toimintatavan löytäminen laajan asiakasalueen tehokkaaksi palvelemiseksi on vielä selvitettävä. Kyse on siis alueella tehtävien kuljetusratkaisujen tekemisestä. Oman haasteensa antaa vielä raskas puoli. Kun kuljetus pysähtyy maakunnassa, niin apua on saatava ehkä hyvinkin nopeasti. Jos kyydissä on elintarvikkeita, ne saattavat mennä pilalle aika äkkiä, Juha tuumii.

Runsaasti tuontiautoja Ruotsista

Oman erityispiirteensä pohjalaiseen autonvaraosakauppaan antaa reippaasti kehittynyt käytettyjen autojen tuonti Ruotsista. Siitä kuuluu kiitos Vaasan ja Uumajan laivayhteydelle ja viime vuosina reippaasti euroa vastaan devalvoituneelle Ruotsin kruunulle. Tilannetta kuvaakin sanonta, että vanhat Uumajan taksit pyörivät nykyään Pohjanmaalla. Joka tapauksessa muutaman vuoden ikäisiä premium-autoja näkyy liikenteessä siellä enemmän kuin maassamme keskimäärin.

Autoharrastajasta ammattilaiseksi

Juha Ristiluoma on itse ollut autoalalla monessa mukana. Harrastuspuolella hän tunnustautuu perinteiseksi automieheksi, on puhe ”oikeista autoista” tai pienoismalleista, joita on tullut tehtyä reilut 250 kappaletta. Nykyään ei yksi pienoismallikaan enää riitä, vaan kolme on sopivampi luku. Yhdestä tulee ”originaali” ja kaksi eri tavoin kustomoitua. Haasteita pitää olla, sanoo Juha.

Oikeiden autojen sarjassa mielenkiinto kohdistuu Uudenkaupungin suuntaan. Opel Calibra on edustettuna usean version voimin. Syykin löytyy helposti: Noin 60 % kaikista Calibroista on tehty Uudessakaupungissa. Tunneside on siis vahva.

Juhan työura alkoi upseerina Puolustusvoimien hankintatehtävissä. Sitten olivat vuorossa YK-komennukset muun muassa Afrikassa. Siviilipuolella koulutustehtävät ovat tulleet tutuiksi niin Aikuiskoulutuskeskuksessa kuin Työtehoseurassakin, molemmissa paikallisen autopuolen johtajan ominaisuudessa. Nyt Juha on palannut juurilleen Pohjanmaalle. Ensimmäiset puolitoista vuotta Koivunen Oy:n palveluksessa hän asui Pohjanmaalla, mutta kävi viikot töissä Helsingissä. Nyt mies on kokopäivätoiminen pohojalaanen.