Tiedotteet

Fixus tiedotteet2023-05-24T11:12:06+03:00

Asiantuntevaa palvelua myös verkkokaupassa

Asiantuntevaa palvelua myös nettikaupassa! Yli 100 000 tuotteen valikoima on saatavilla 24/7 verkkokaupastamme Fixusnetistä.

Suosittelemme tekemään myös myymälästä noudettavat tilaukset verkkokaupan kautta; näin minimoimme myymälässä kuluvan ajan ja kontaktit. Tuotteet saat halutessasi myös toimitettuna: yli 50 euron tilauksiin toimituskulut nyt vain 3,90 (Postipaketti) tai tai kotiinkuljetus 9,90 €.

Tarkasta iskunvaimentimet renkaanvaihdon yhteydessä!

Leuto talvi on takana, ja renkaanvaihto tulee ajankohtaiseksi kevätauringon paistaessa. Renkaanvaihdon yhteydessä tarjoutuu hyvä mahdollisuus tarkastaa iskunvaimentimien ja jousien kunto. Tarkasta, ovatko iskunvaimentimien suojakumit ehjät ja löytyykö öljyvuotoja. Myös renkaiden epätasainen kuluminen on selkeä merkki tehottomista iskunvaimentimista.

Vaikka vain yksi auton iskunvaimentimista olisi kulunut, pysäytysmatka 50 km/h:n nopeudella saattaa pidentyä jopa kahdella metrillä. Suosittelemme iskunvaimentimien tarkastamista 20 000 km:n välein ja vaihtamista 80 000 km:n välein. Iskunvaimentimet pitää aina vaihtaa pareittain, sillä jos toinen iskunvaimennin on vanha ja menettänyt vaimennuskykynsä, tulee autosta epävakaa ajettava. Paras lopputulos saadaan vaihtamalla iskunvaimentimet ja jouset samalla kertaa, koska näiden käyttöikä on suurin piirtein sama.

Mistä tietää, että iskunvaimentimet ovat kuluneet?

Iskunvaimentimet kuluvat vähitellen ajan myötä, joten voi olla vaikea tietää, milloin ne pitää vaihtaa. Mutta jos autossa huomataan seuraavia merkkejä, auto pitäisi viedä korjaamolle tarkastettavaksi:

  • Auton keula laskee jarrutettaessa
  • Auto puoltaa toiselle puolelle
  • Auto tuntuu epävakaalta kaarteissa
  • Renkaissa on kuluneita kohtia
  • Auto huojuu sivutuulessa
  • Ratissa tuntuu tärinää
  • Auto hyppää töyssyihin ajettaessa
  • Auto tuntuu epävakaalta
  • Iskunvaimentimista vuotaa öljyä

KYB on yksi maailman suurimmista autoteollisuuden OEM-iskunvaimentimien valmistajista. Niinpä monissa autoissa eri puolilla maailmaa on jo tuotantolinjalta lähtiessä vakioasennuksena KYB:n iskunvaimentimet. KYB:n jälkimarkkinoiden iskunvaimentimet valmistetaan samoilla tehtailla ja tekniikoilla kuin alkuperäiset osat.

Asenna autoosi KYB-iskunvaimentimet ja varmistu huippulaadusta.

Fixus Center Seinäjoki – Lakeuden keskus

Fixus Center Seinäjoki palvelee sekä varaosamyynnin että korjaamon asiakkaita

Seinäjoki on suomenkielisen Pohjanmaan keskus. Pohjalaisuus näkyy kovana yrittämisenä, joka säteilee maakunnan ulkopuolellekin, varsinkin autoalalla. Hyvät välit pääkaupunkiseudulle, reilut 350 km, antavat hiukan logistista haastetta yhä kiivastahtisemmaksi käyvässä elämässä. Siksi Fixus Center Seinäjoki perustettiin toimimaan tehokkaana seudullisena jakelijana. Siellä kevyen ja raskaan kaluston osat ovat nyt ensi kertaa saman katon alla.

Seinäjoen vilkkain väylä, Pohjan valtatie, sivuaa kaupungin keskustaa. Sen varrelle on sijoittunut merkittävä osa paikkakunnan yritystoimintaa. Siellä näkyy myös Fixus Center Seinäjoki, jonka tiloja alettiin remontoida uusia haasteita varten viime kesän alussa. Marraskuun toisena viikonvaihteena pidettiin viralliset avajaiset lumen jo kuorruttaessa maisemaa. Väkeä oli liikkeellä ainakin makkaroiden menekillä mitaten. Niitä kului 1000 kappaleen päivävauhdilla. Se osoittaa, että kuluttajat ovat löytäneet liikkeen.

– Liiketilaa on yhteensä 3500 m², josta korjaamon osuus on 1000 m². Loput ovat varastoa ja myymälää. Kun avajaisista selvitään, on lähdettävä kiertämään aluetta, sanoo liikkeen vetäjä Juha Ristiluoma.

– Meidän on osattava myydä palvelumme paikallisille korjaamoille. Niitä on näillä seuduilla paljon. Hintahäiriköksi emme ole tänne tulleet. Me toimitamme tavaraa, mitä asiakkaat tarvitsevat. Siinä se on.

Ovet auki syyskuussa

– Avasimme ovet syyskuun alussa. Kesän aikana tehtiin varasto valmiiksi, minkä nyt lomat hiukan hidastivat tekemistä. Tavarat on sijoitettu itse rakennettuihin hyllyihin, eli tiedetään, mitä tavaraa on ja missä. Homma sujui hyvin alusta alkaen. Porukka oppi siinä samassa Koivunen Oy:n tuotteet ja tutustui myös tuotepäälliköihin ja -hoitajiin. Sillä tavoin toimien on nyt helppo hakea tukea tuotepuolelta, jos tarvetta ilmenee.

– Korjaamohallissa työskentelee kolme asentajaa sekä työnjohtaja. Palvelukykymme on nykyisellään hyvä. Emme tarjoile huoltoaikaa neljän viikon päähän. Pyrimme myös löytämään uusia mekaanikkoja luonamme käyvistä harjoittelijoista. Automekaanikon ammatti on menettänyt viime vuosikymmeninä paljon muinaisesta hohdostaan muodikkaammille aloille. Automekaanikon työ on myös muuttunut suuresti. Se sisältää tänä päivänä paljon elektroniikkaa. Vianhaku on ykkösasia ja se tapahtuu suurimmaksi osaksi elektroniikkaa apuna käyttäen.

Yleisöä ja asiakaskorjaamoja auttaen

– Vuokraamme myös asiakaskorjaamoillemme erikoistyökaluja, niitähän tarvitaan korjaamoiden jokapäiväisessä työssä. Pienille monimerkkikorjaamoille ei kaikkien erikoistyökalujen hankinta ole taloudellisesti järkevää. Niinpä me tarjoamme ratkaisuksi vuokraamista. Vuokrattavat työkalut ovat oman korjaamomme käytössä olevaa kalustoa. Näistä tyypillisimpiä ovat jakopään ajoitustyökalut sekä jakoketjun katkaisu- ja liittämistyökalut. Myös pyöränlaakerien vaihtotöissä tarvittavat työkalut kuuluvat tähän joukkoon, Juha selvittää.

– Oikean toimintatavan löytäminen laajan asiakasalueen tehokkaaksi palvelemiseksi on vielä selvitettävä. Kyse on siis alueella tehtävien kuljetusratkaisujen tekemisestä. Oman haasteensa antaa vielä raskas puoli. Kun kuljetus pysähtyy maakunnassa, niin apua on saatava ehkä hyvinkin nopeasti. Jos kyydissä on elintarvikkeita, ne saattavat mennä pilalle aika äkkiä, Juha tuumii.

Runsaasti tuontiautoja Ruotsista

Oman erityispiirteensä pohjalaiseen autonvaraosakauppaan antaa reippaasti kehittynyt käytettyjen autojen tuonti Ruotsista. Siitä kuuluu kiitos Vaasan ja Uumajan laivayhteydelle ja viime vuosina reippaasti euroa vastaan devalvoituneelle Ruotsin kruunulle. Tilannetta kuvaakin sanonta, että vanhat Uumajan taksit pyörivät nykyään Pohjanmaalla. Joka tapauksessa muutaman vuoden ikäisiä premium-autoja näkyy liikenteessä siellä enemmän kuin maassamme keskimäärin.

Autoharrastajasta ammattilaiseksi

Juha Ristiluoma on itse ollut autoalalla monessa mukana. Harrastuspuolella hän tunnustautuu perinteiseksi automieheksi, on puhe ”oikeista autoista” tai pienoismalleista, joita on tullut tehtyä reilut 250 kappaletta. Nykyään ei yksi pienoismallikaan enää riitä, vaan kolme on sopivampi luku. Yhdestä tulee ”originaali” ja kaksi eri tavoin kustomoitua. Haasteita pitää olla, sanoo Juha.

Oikeiden autojen sarjassa mielenkiinto kohdistuu Uudenkaupungin suuntaan. Opel Calibra on edustettuna usean version voimin. Syykin löytyy helposti: Noin 60 % kaikista Calibroista on tehty Uudessakaupungissa. Tunneside on siis vahva.

Juhan työura alkoi upseerina Puolustusvoimien hankintatehtävissä. Sitten olivat vuorossa YK-komennukset muun muassa Afrikassa. Siviilipuolella koulutustehtävät ovat tulleet tutuiksi niin Aikuiskoulutuskeskuksessa kuin Työtehoseurassakin, molemmissa paikallisen autopuolen johtajan ominaisuudessa. Nyt Juha on palannut juurilleen Pohjanmaalle. Ensimmäiset puolitoista vuotta Koivunen Oy:n palveluksessa hän asui Pohjanmaalla, mutta kävi viikot töissä Helsingissä. Nyt mies on kokopäivätoiminen pohojalaanen.

Fixus ja koronaviruksen ennaltaehkäisy

Koronavirus vaikuttaa tällä hetkellä lähes jokaisen ihmisen arkeen. Henkilökuntamme ja asiakkaidemme turvallisuus on meille ensisijaisen tärkeää. Huolehdimme hyvästä käsihygieniasta, puhdistamme pintoja erityisen huolella ja pyrimme pitämään turvaetäisyyden kaikessa kanssakäymisessä. Suosittelemme käyttämään korttimaksua aina kun mahdollista.

Toimipisteemme aukioloajat löydät myymälä– ja korjaamosivuilta. Ostoksia on mahdollisuus tehdä myös Fixusnet.fi -verkkokaupasta. Vaikka haluaisit noutaa tuotteet, voit silti tehdä ja maksaa tilauksen nettikaupassa ennakkoon. Näin nopeutamme asiointia myymälässä ja vähennämme viruksen leviämistä.

Huolehditaan omasta ja läheisten terveydestä!

Halkeamat, kiveniskemät ja kuluminen ovat syitä vaihtaa tuulilasi uuteen

Kiveniskemät, kuluminen ja halkeamat ovat syy vaihtaa tuulilasi uuteen.

Iskikö kivi tuulilasiin? Käskikö katsastusmies vaihtamaan lasin? Onko näkyvyys heikentynyt? Kaikki edellä mainitut ovat hyviä syitä vaihtaa tuulilasi uuteen.

K27 -tuulilasit tarjoavat erinomaisen hinta-laatusuhteen ja niitä löytyy jo 270 eri mallia. Tuulilasien valmistaja on yksi maailman suurimmista OEM-valmistajista, joka toimittaa ensiasennuslaseja mm. Audille, Fordille, Hondalle, Lexuselle, MB:lle, Nissanille, Toyotalle ja VW:lle.

Kysy tarjous lasinvaihdosta lähimmältä Fixus-korjaamoltasi!

Lindholm uusi SM Itärallin voittonsa Joensuussa

GRX Teamin Emil Lindholm ja Mikael Korhonen ajoivat Itärallin SM-osakilpailun voittoon Joensuussa.

Fixus-ketjun tukema, GRX-tiimin Emil Lindholm ja Mikael Korhonen puolustivat menestyksellisesti SM Itärallin voittoa Joensuussa. TGS Worldwiden Škodalla kilpaileva kaksikko ajoi rallin ykköseksi 6,7 sekunnin erolla ennen Teemu Asunmaata. Irlannin Craig Breen oli kolmas.

Talvikauden toinen SM-voitto ei tullut Lindholmille helpolla. SM-pisteiden kärkipaikalla ennen Joensuuta ajanut Teemu Asunmaa haastoi Lindholmia tiukasti rallin alusta sen loppuun. Viiden erikoiskokeen jälkeen kaksikon ero maalissa oli 6,7 sekuntia.
– Sain voiton eteen kyllä puristaa. Aamun kaksi ensimmäistä pätkää tultiin kovaa, mutta maltilla. Ja se riitti pohja-aikoihin. Päivän kolmas EK ajettiin samalla tavalla, ja se vauhtimme ei sitten enää riittänytkään. Teemu (Asunmaa) tuli todella lujaa, joten nelosella Oskolan klassikkopätkällä laitoin aika paljon peliin.
– Välillä sen pätkän aikana huimasi jo hieman itseänikin. Siellä on todella huikeita paikkoja ja niitä on useita. On nyppyjä, hyppyjä ja tie kääntyy ylityksissä. Hieno voitto. Kyllä tämä ralli menee tiestönsä osalta omalla listallani Suomen Top 3 -rallien joukkoon. Olen ylpeä siitä, että pystyin toistamiseen voittamaan tämän hienon suomalaisen ralliklassikon, Lindholm muistuttaa.

Rallin talvikausi 2020 sujui kokonaisuudessaan Lindholmilta hyvin. Talven kolmessa SM- ja yhdessä MM-rallissa tulokseksi kirjattiin kaksi voittoa ja jokaisessa rallissa sijoitus palkintopallilla.
– Vauhdillisesti olemme menneet tänä vuonna eteenpäin ja oppia on tullut taas aika paljon lisää. Oli kiva huomata, että pystyimme pärjäämään täällä testaamassa olleelle MM-tason huippukuljettajallekin. Toki kun tässä maailmalle tähdätään niin nämä suomalaiset rallit pitääkin silloin voittaa.

Rallin SM-pisteissä Lindholm ja Korhonen siirtyivät kahden voiton turvin tasapisteillä SM1-luokan kärkipaikalle.
– Kesään lähdetään taas samalta viivalta. Ei muuta kun uutta matoa koukkuun, Lindholm hymyili.

Ralli SM-sarja jää Joensuusta kolmen ja puolen kuukauden mittaiselle kevättauolle. Seuraavan kerran SM-pisteistä ajetaan 12.-13. kesäkuuta Kouvolassa.

Lopputulokset: SM Itäralli, Joensuu:

1. Emil Lindholm – Mikael Korhonen Škoda Fabia R5 Evo 46:41,0
2. Teemu Asunmaa – Jani Salo Škoda Fabia R5 Evo + 6,7
3. Craig Breen (IRL) – John Rowan (IRL) Hyundai i20 R5 + 24,2
4. Juha Salo – Mikko Markkula Škoda Fabia R5 + 42,9
5. Esa Ruotsalainen – Antti Linnaketo Škoda Fabia R5 + 1:46,6

Epävirallinen SM-pistetilanne SM1-luokka:

1. Emil Lindholm Škoda Fabia R5 Evo 70
2. Teemu Asunmaa Škoda Fabia R5 Evo 70
3. Eerik Pietarinen Škoda Fabia R5 Evo 35