SM-rallit jatkuvat 4.-5.9. Kouvolassa

Fixus-ketjun tukema Emil Lindholm tavoittelee viittä lisäpistettä rallin SM-sarjan jatkuessa kuuden kuukauden tauon jälkeen tulevana viikonloppuna Kouvolassa. GRX-tiimin Emil Lindholmin ja Mikael Korhosen tavoitteena on ajaa TGS Worldwiden Škodalla toiseksi viimeisestä osakilpailusta hyvät askelmerkit mestaruuden ratkaisevaan viimeiseen osakilpailuun Seinäjoelle. Talvikaudella kaksi SM-rallin yleiskilpailun voittoa ajanut Lindholm lähtee Kouvolaan SM1-luokan hallitsevan Suomen mestarin Teemu Asunmaan kanssa tasapisteistä.
Uusi Fixus Center avattu Kuopioon

Fixus Centeristä löydät varaosat, varusteet, kemikaalit, työkalut ja -koneet sekä renkaat ja vanteet parhailta merkeiltä kilpailukykyiseen hintaan. Saman katon alla hoituvat kaikkien yleisten automerkkien ja -mallien määräaikaishuollot sekä korjaukset valmistajan määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti, autovalmistajan takuun säilyttäen.
Fixus Center Kuopio palvelee osoitteessa Leväsentie 2, 70700 Kuopio.
Avoinna
Ma-pe klo 8.00-17.00
Puhelin: 010 320 8750
Sähköposti: fixuskuopio@fixus.fi
Tervetuloa tutustumaan kaikki vanhat ja uudet asiakkaat!
Rallitie vie Emil Lindholmin seuraavaksi Roomaan

Fixus-ketjun tukema GRX-tiimin Emil Lindholm ja Mikael Korhonen palaavat koronapandemian aiheuttaman tauon jälkeen tositoimiin 24.-26. heinäkuuta Italiassa ajettavassa EM-rallissa. Kaksikko osallistuu asfaltilla kilpailtavaan Rally di Roma Capitale -ralliin TGS Worldwiden Škodalla intialaisen MRF Tyresin testikuljettajina.
Ennen koronapandemian alkua Emil Lindholmin ja Mikael Korhosen rallikalenteriin olisi kuulunut kaksi kevätkaudella ajettavaa intialaisen MRF Tyres -rengasyhtiön rahoittamaa EM-rallia, jotka pandemia siirsi myöhemmin ilmoitettavaan ajankohtaan. MRF:n testiohjelmaan kuulunut kolmas EM-osakilpailu Italian Roomassa säilyi alkuperäisellä kalenteripaikalla, ja nyt on myös vahvistettu, että ralli ajetaan alkuperäisen suunnitelman ja aikataulun mukaisesti.
Rallin EM-sarjaan kuuluva Rally di Roma Capitale kilpaillaan kokonaisuudessaan asfalttialustalla.
– Hienoa, että pääsen lähes viiden kuukauden tauon jälkeen takaisin ralliauton rattiin. Onhan se vähän erikoista aloittaa kesäkausi asfalttirallilla, mutta aika erikoinen tämä vuosi on kaiken kaikkiaan tähänkin asti ollut.
Lindholm kertoo, että hän odottaa mielenkiinnolla, miten MRF:n rengas toimii kilpailuolosuhteissa.
– Olen päässyt rengasta kerran jo ajamaan. Se oli lähtökohtiin nähden yllättävän hyvä. Rengasvalmistajan toisena testikuljettajana samoissa ralleissa ajaa Hyundain Craig Breen. On huippujuttu, että samalla renkaalla ajaa todella hyvä ammattilaiskuljettaja ja mittari, johon verrata omaa vauhtiani. Breen ajaa Hyundain R5-autoa, Lindholm kertoo.
Italian pääkaupunki Rooman liepeillä ajettavaan ralliin Lindholm osallistuu ensimmäistä kertaa. Nuorella suomalaiskuljettajalla on kuitenkin Italian asfalttiteistä jo jonkin verran kokemusta.
– Paikalliset kuljettajat menevät huikean kovaa. Olen kuitenkin hiljattain ajanut Italiassa pari asfalttirallia. Esimerkiksi pari vuotta sitten ajoin Italian kansalliseen mestaruussarjaan kuuluvan Rally Casentinon, jota käytetään Rooman EM-sarjan testikilpailuna. Minulla on siis jonkinlainen käsitys ajo-olosuhteista ja tulevien teiden profiilista, Lindholm muistuttaa.
Vaikka Suomen MM-osakilpailu elokuulta peruuntui, elokuusta on tulossa Lindholmille ja Korhoselle kiireinen. Ohjelmassa on SM-rallia sekä kenties EM-rallista MM-ralliksi muuttuvia ralleja.
– Jos MRF:n testiohjelmaan kuuluva EM-ralli muuttuu MM-ralliksi, ajan kyseiset rallit MRF:n kanssa sovitun ohjelman mukaisesti. Suomen MM-rallin peruuntuminen oli harmittava takaisku. Mikäli koronapandemia tästä ennusteiden mukaan hellittää niin ei syksyllä montaa viikonloppua vapaaksi jää. Ei se mitään. Tässä on lepäilty jo sen verran että intoa ajamiseen kyllä riittää.
Pitkän kevättauon aikana Lindholm keskittyi kauppakorkeakouluopintoihin sekä edusti Skoda Motorsportia kolmessa virtuaalisessa rallin MM-osakilpailussa.
– Kandin paperit ovat jo hyväksytysti kirjoitettu ja opintopisteet täynnä, mutta muutama kurssi pitää vielä käydä. Virtuaalinen ralliautoilu oli mukava haaste vaikka se osoittautui yllättävän vaikeaksi. Ajoin noin neljää tuhatta rallifania vastaan, ja olin EK-ajoissa parhaimmillaan kahdenkymmenen nurkilla. Hyvin erilaista ajamista, mutta mielenkiintoinen kokemus kaiken kaikkiaan. Tarvitsisin paljon lisää treeniä, jotta voisin pärjätä virtuaalierikoiskokeilla alan harrastajia vastaan paremmin, Lindholm hymyilee.
Rallin EM-sarjaan kuuluva Rally di Roma Capitale käynnistyy perjantaina 24. heinäkuuta kahdella yleisöerikoiskokeella. Ralli jatkuu lauantaina kuudella erikoiskokeella ja päättyy sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on kymmenen erikoiskoetta. Kilpailussa ajetaan kaikkiaan 18 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 206,00 km.
Miksi auto kannattaa huoltaa säännöllisesti?

Auto on syytä huollattaa säännöllisesti, sillä hyväkuntoinen auto on turvallinen ajaa, ja säännöllisellä huolenpidolla pienet ongelmat eivät välttämättä ehdi kasautua isoiksi ja kalliiksi vioiksi. Huollettu auto myös kulkee puhtaammin ja tehokkaammin, mikä näkyy esimerkiksi polttoaineen kulutuksessa. Kunnossa oleva alusta ja oikeat rengaspaineet puolestaan säästävät mm. rengaskuluissa renkaiden kuluessa tasaisesti.
Määräaikaishuollot
Määräaikaishuolto sisältää auton valmistajan määrittelemät huoltotoimenpiteet. Huolto-ohjelmat perustuvat auton merkki- ja mallikohtaisesti mukautuvaan tai kiinteään aika- ja kilometriperustaiseen huolto-ohjelmaan.
Huolto-ohjelmaa noudattaen autosi pysyy kunnossa. Huoltojen yhteydessä voidaan havaita ennaltaehkäisevästi vikoja, jotka saattaisivat aiheuttaa suurempia ongelmia ja matkan keskeytymisen. Havaitut viat kannattaa korjata, jotta matkanteko jatkuisi ongelmitta. Määräaikaishuollot suoritetaan Fixus-korjaamoilla valmistajan myöntämä takuu säilyttäen.
Vuosi- tai kausihuollot
Auton takuuajan päättyessä voidaan jatkaa auton valmistajan mukaista huolto-ohjelmaa.
Ajoneuvon ikääntyessä on usein järkevää siirtyä käyttämään vuosittaista tai kausittaista huolto-ohjelmaa. Yleensä tämä tapahtuu noin 10 vuoden tai paljon (yli 150 000 km) ajetun ajoneuvon kohdalla.
Vuosi- tai kausihuolto on edullinen vaihtoehto pitää yllä ajoneuvon kuntoa. Tarvittavassa huollossa huomioidaan yksilöllisesti ajoneuvon kunto ja huoltotarve. Vuosittain pitäisi vaihtaa huolto-ohjelmaan kuuluvat öljyt, nesteet, suodattimet, sytytystulpat jne. sekä suorittaa ajoneuvon turvallisuuteen liittyvät tarkastukset. Näitä ovat renkaiden, alustan ja ohjauksen nivelien, jarrujen, valojen, pesulaitteiden ja pyyhkijöiden, turvavöiden sekä muiden turva- tai lisävarusteiden kunto. Akun tarkastusta ei kannata laiminlyödä. Näiden kohteiden tarkastukset hoituvat yleensä kätevästi katsastustarkastuksen yhteydessä.
Lisäksi ajalliset tai kilometriperustaiset tarkastus- ja huoltotyöt kannattaa huolehtia oman Fixus-korjaamon kanssa, riippuen siitä, miten paljon autolla ajetaan vuosittain tai millaisessa käytössä ajoneuvo on.
Kestävällä pohjapanssarilla suojaat autosi alustan kolhuilta ja pysyviltä vauriolta
Ajoitko roudan rikkomaa tietä? Kolahtiko auton pohja kuoppaan tai oliko tiellä irtokiviä? Vahinko voi sattua nopeasti ja pahimmassa tapauksessa vauriot voivat olla mittavat.
Esimerkiksi auton öljypohja tai vaihteisto voivat mennä rikki, jos pohja kolahtaa oikein pahasti. Jäähdytin tai ilmastoinnin kompura voivat tuhoutua. Jos auton pohjassa olisi ollut teräksinen tai alumiininen pohjapanssari, vahinkoa tuskin olisi tapahtunut. Moni ei tätä tule ajatelleeksi tai uskoo, että auton pohjassa tuleva muovinen pölysuoja on riittävä suojaamaan sitä.
– Muoviset suojat on tarkoitettu Keski-Europan teille, joilla suojaa haetaan lähinnä pölyltä tai pieniltä kiviltä. Suomessa niistä ei välttämättä ole paljonkaan apua, sanoo Fixuksen tuotepäällikkö Juhani Kortelainen.
Suomen talven jäljiltä monessa autossa moottorinsuojamuovit saattavat lerpattaa riekaleina ja niiden uusiminen on joka tapauksessa edessä. Lujempi vaihtoehto näille olisi teräksisen tai alumiinisen pohjapanssarin kertahankinta. Auton pohjaan asennettavat teräksiset tai alumiiniset pohjapanssarit ovat paksuudeltaan kahdesta ja puolesta millistä viiteen milliä. Hinnat vaihtelevat 70 eurosta 300 euroon.
– Parhaimmillaan kestävä pohjapanssari on lisävaruste ja ”vakuutus”, jonka ansiosta autoon ei tule arvaamattomia vahinkoja, Kortelainen sanoo ja lisää, että jo 2,5 millin paksuinen teräspanssari kestää melko suuret auton pohjaan tulevat iskut.
Pohjapanssareita asennetaan kaikenikäisiin autoihin: niin tuliteriin kuin kymmenenkin vuotta vanhoihin autoihin. Vaikka auton pohja olisi jo kerran vaurioitunut, pohjapanssari kannattaa silti pohjaan laittaa.
K27 Sheriff -panssareilla on monia etuja:
1. Suoja vaurioita vastaan
Suojaavat moottoritilan osia vaurioitumiselta ja korin osia epämuodostumilta
2. Suoja pölyä, kuraa ja ruostumista vastaan
Suojaavat moottorin osia ja sähköjohtoja pölyltä, kuralta ja ruostumiselta
3. Alhaisempi polttoaineenkulutus
Panssarit optimoivat ilmavirran kulun ajoneuvon alla, mikä vähentää polttoaineenkulutusta
4. Valmistajan yhteistyö
GM, Ford, Toyota, Hyundai, Nissan, Peugeot, Honda, Mitsubishi, Subaru, Mazda, Fiat
5. Tuoteominaisuudet
- Teräs/alumiini
- Helppo asennus
- Huoltoaukot (ei kaikissa malleissa)
- Kumivaimentimet
- Jauhepinnoite
- Käyttäen valmiita asennusreikiä
- Suolasumukoe
K27 Sheriff -pohjapanssarit saat Fixus-liikkeistä kautta maan ja Fixusnetistä vuorokauden ympäri!
Uusi Fixus Center avattu Lieksaan

Fixus Center Lieksasta löydät varaosat, varusteet, kemikaalit, työkalut ja -koneet sekä renkaat ja vanteet parhailta merkeiltä kilpailukykyiseen hintaan. Saman katon alla hoituvat kaikkien yleisten automerkkien ja -mallien määräaikaishuollot sekä korjaukset valmistajan määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti, autovalmistajan takuu säilyttäen.
Fixus Center Lieksa palvelee osoitteessa Rautatienkatu 2, 81700 Lieksa.
Avoinna
Ma-pe klo 8.00-18.00
La klo 9.00-13.00
Puhelin: 013-285341
Sähköposti: lieksa@fixus.fi
Tervetuloa tutustumaan kaikki vanhat ja uudet asiakkaat!
Luvassa hyvää ilmaa!

Hyvin huollettu ilmastointi pitää auton sisätilan miellyttävän viileänä ja kuivana, ja ehkäisee näin myös ikkunoiden huurtumista. Säännöllisesti noin kahden vuoden välein suoritettu ilmastointihuolto takaa järjestelmän tehokkaan toiminnan ja pidentää koko järjestelmän käyttöikää. Ilmastointihuolto tehdään, koska järjestelmään kertyy ajan myötä kosteutta ja järjestelmästä haihtuu kylmäainetta, jolloin sen toiminta heikkenee ja se saattaa rikkoutua kokonaan. Huollossa ilmastointilaitteeseen lisättävä kylmäaine ja öljy huolehtivat laitteiston voitelusta ja pitävät tiivisteet kunnossa. Ilmastointihuollossa myös varmistetaan laitteiston tiiviys.
Raitisilmasuodattimen kunto vaikuttaa oleellisesti matkustusmukavuuteen. Likainen raitisilmasuodatin ei suodata tehokkaasti auton sisään tulevia epäpuhtauksia ja aiheuttaa myös ikkunoiden huurtumista. Pahimmillaan suodatin voi jopa homehtua ja aiheuttaa täten terveyshaittoja. Raitisilmasuodatin kannattaa vaihtaa vähintään kerran vuodessa tai noin 15 000 ajokilometrin välein. Suodattimista on saatavilla myös erityisesti allergikolle sopivia erikoismalleja, esimerkiksi HengstBlue.care -suodattimet. Kysy lisää lähimmästä Fixus-myymälästä tai -korjaamosta!
Fixus Tieturva uudistuu!

Fixus Tieturva sisältää nyt helppokäyttöisen DIGITILAUKSEN.
DIGITILAUS-verkkosivulta voit vaivattomasti tilata apua paikan päälle.
Ongelman ilmaannuttua ilmoita siitä, anna sijainti, valitse vientipaikka ja seuraa tilauksen etenemistä.
Helppoa ja vaivatonta.
Hanki nyt Fixus Tieturva Fixus-korjaamosta!
Raitisilmasuodatin varmistaa hyvän ilmanlaadun

Tiesitkö, että jokaista tunnin ajomatkaa kohden autosi sisälle kulkeutuu jopa 540 000 litraa ilmaa? Tutkimukset ovat osoittaneet, että tässä ilmassa on noin viisi kertaa enemmän pakokaasuja, epäpuhtauksia ja allergeeneja kuin tienvarren ilmassa. Silti moni ei tiedä, kuinka paljon raitisilmasuodattimilla on merkitystä auton ilmanlaadulle ja kuinka usein suodattimet pitäisi vaihtaa.
-Monet vaihtavat tai vaihdattavat auton öljynvaihdon huollossa öljynsuodattimen, mutta raitisilmasuodattimen vaihto tuppaa unohtumaan, sanoo Fixus-ketjun tuotepäällikkö Hannu-Pekka Ala-Poikela.
-Likaantunut suodatin menettää tehokkuuttaan. Suodattimeen kertynyt lika rajoittaa läpi pyrkivän ilman määrää ja kuormittaa auton ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmää, Ala-Poikela muistuttaa.
Yksi merkki huonosti toimivista suodattimista on se, että auton ikkunat alkavat huurtua. Jos suodattimet ovat esimerkiksi kastuneet syksyllä, ne pysyvät pitkään kosteina ja tuovat kosteutta auton sisäilmaan ikkunoita huurruttamaan. Kosteissa suodattimissa voi alkaa muhia myös home. Ala-Poikela sanookin, että suodattimet kannattaisi vaihtaa sekä syksyllä että keväällä tai noin 15 000 ajokilometrin välein. Moni ei kuitenkaan ole vaihtanut niitä koskaan, tai on vain imuroinut suodattimet ”puhtaaksi”.
-Puhtaaksi imurointi ei poista talven tai kevään kosteutta ja kosteuden tuomaa kasvualustaa homeitiöille. Vaihtamattomat suodattimet tekevät myös sen, että autossa kiertää tunkkainen sisäilma ja kuljettaja alkaa väsyä helposti.
-Näin ollen myös onnettomuusriski kasvaa.
Uudet suodattimet sopivat allergisille
Uusin innovaatio on Hengstin Blue.care -raitisilmasuodatin, joka suodattaa myös allergeenit pois sisäilmasta. Bakteerit ja homeitiöt eivät läpäise suodatinta, ja näin auton sisäilma on raikkaampaa esimerkiksi allergikoille.
Erityisesti siitepölyaikana suodattimilla on iso vaikutus auton sisäilmaan, sillä ne suodattavat myös hienojakoisen pölyn sekä allergeenit lähes sataprosenttisesti.
– Siitepölyaikaan allergikon on todennäköisesti helpompi hengittää auton sisällä kuin sen ulkopuolella, Ala-Poikela sanoo.
Suodattimet vaihtuvat muutamalla kympillä
Suodatinmalleja ovat normaali paperisuodatin ja aktiivihiilisuodatin sekä Hengstin uusin innovaatio Blue.care-suodatin. Paperisuodatin suodattaa pölyä ja suojaa ilmastointilaitetta. Aktiivihiilisuodatin suodattaa lisäksi hienojakoista pölyä sekä pahanhajusia ja vaarallisia kaasuja. Hebgstin Blue.care-malli neutralisoi myös allergeeneja ja bakteereja. Tämä malli soveltuu hyvin astmasta kärsiville, allergikoille ja lapsiperheille.
Suodatinten hinnat vaihtelevat runsaasta kymmenestä eurosta muutamiin kymmeniin euroihin. Ammattilainen tai muuten käsistään kätevä vaihtaa suodattimen puolessa tunnissa.
Hengst-raitisilmasuodattimet löydät Fixus-liikkeistä ja –korjaamoilta sekä verkkokaupasta fixusnet.fi.
Osta nyt, maksa myöhemmin!

Juuri nyt saat 60 päivää korotonta maksuaikaa valitessasi huoltosi tai varaosaostoksesi maksutavaksi osamaksun. Kampanja on voimassa 21.6.2020 asti Fixus-korjaamoissa ja myymälöissä. Kampanja ei koske verkkokauppaa.
Katso lisää Fixus Laskusta täältä!