Tiedotteet

Fixus tiedotteet2023-05-24T11:12:06+03:00

Varaudu talvirenkaanvaihtoon viimeistään nyt

Uuden tieliikennelain mukana myös talvirenkaita koskeva lakiosuus muuttui. Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun aina, kun sää tai keliolosuhteet sitä edellyttävät. Talvirenkaat voivat olla nastalliset tai nastattomat, ja niiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 3,0 mm. Talvirenkaiden turvasuositus lumisella ja jäisellä kelillä ajettaessa on kuitenkin vähintään 5,0 mm. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita talvirenkaiden uusimista ja noudattaa vaativilla talvikeleillä erityistä varovaisuutta. Turvasuositus ei siis tarkoita, että talvirengas on elinkaarensa lopussa, jos renkaan urasyvyys alittaa 5,0 mm.

Tieliikennelain perustelujen mukaan siis ”säällä tai kelillä, jolloin talvirenkaiden käyttöä edellytettäisiin, tarkoitettaisiin tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, olisi tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi. Liikenteenvalvoja määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä.”

Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastarenkaiden nastamäärät eri renkaissa saavat poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten. Poikkeaman raja-arvot ovat ajoneuvokohtaisia, eivätkä yhdistelmäkohtaisia. Poikkeama saa kuitenkin olla tätä suurempi, jos nastojen lukumäärä on jokaisessa renkaassa vähintään 75 prosenttia uuden vastaavan renkaan nastojen lukumäärästä. Kitkarenkaille ei käyttöaikaa ole rajoitettu.

Suosittelemme kaikkiin ajoneuvoihin talvirenkaita, joissa on lumipitomerkki (3PMSF-merkintä). Lumipitomerkki kertoo renkaiden sopivan talviajoon pohjoisissa olosuhteissa.

Katso kaikki ajantasaiset rengassäädökset Autorengasliitto Ry:n sivulta!

Fixus-ketju 15 vuotta!

Fixus-ketju viettää 15-vuotissynttäreitään 14.10.2020 asti.

Kotimainen Fixus on palvellut suomalaisia autoilijoita jo 15 vuoden ajan. Synttäreitä juhlitaan 14.10.2020 asti huipputarjousten muodossa, katso lisää uudesta Fixus-lehdestä! Synttäritarjouksia voit seurata myös Facebookissa ja Instagramissa, jossa arvomme synttäreiden kunniaksi yhteensä 10 kpl 1000 €:n arvoisia ajokorttistipendejä. Ota siis somekanavat seurantaan!

Fixus-ketjusta on 15 vuoden aikana muodostunut Suomen kattavin autovaraosien ja -lisävarusteiden jakeluketju. Ketju on levinnyt koko Suomeen ja palvelee tällä hetkellä asiakkaita lähes 400 toimipisteessä yli 200 paikkakunnalla sekä verkkokaupan kautta. Fixus-liikeet ja -korjaamot on helppo tunnistaa Fixus-logosta, merkillisen hyvistä varaosista sekä asiantuntevasta ja hyvästä palvelusta.

Fixus-ketjun tukemalle Emil Lindholmille hopeaa SM1-luokassa!

Lindholmin mestaruusjahti päättyi epäonniseen tapahtumasarjaan

GRX-tiimin Emil Lindholmin ja Mikael Korhosen mahdollisuus SM1-luokan ensimmäiseen Suomen mestaruuteen kaatui SM Pohjanmaa-rallin seitsemännellä EK:lla. TGS Worldwiden Škodan konepelti nousi pystyyn ja heti seuraavassa mutkassa Lindholm osui sisäpenkasta esiin kaivautuneeseen maakiveen, josta Škoda kaatui tieltä ulos ja kaksikko joutui keskeyttämään. SM-loppupisteissä Lindholm sijoittui hopealle. Mestariksi nousi SM Pohjanmaa-rallin voittoon ajanut Teemu Asunmaa.

Fixus-ketju onnittelee koko tiimiä hopeamitaleista!

SM1-luokan epävirallinen lopputilanne:

1. Teemu Asunmaa Škoda Fabia R5 Evo 107,5

2. Emil Lindholm Škoda Fabia R5 Evo 95

3. Mikko Heikkilä Škoda Fabia R5 Evo 61

4. Esa Ruotsalainen Škoda Fabia R5 51

5. Juha Salo Škoda Fabia R5 49,5

Fixus-ketju onnittelee Emil Lindholmia O.K. Auto -rallin voitosta!

GRX-tiimin Emil Lindholm ja Mikael Korhonen ajoivat ralli SM-sarjan toiseksi viimeisen SM-osakilpailun voittoon Kouvolassa. Kauden kolmannen ykköstilan myötä kaksikko starttaa kolmen viikon kuluttua SM1-luokan Suomen mestaruuden ratkaisevaan SM Pohjanmaa-ralliin yhteispisteiden kärkipaikalta.

Tuloksia: SM O.K. Auto-ralli, Kouvola:

1. Emil Lindholm – Mikael Korhonen Škoda Fabia R5 Evo 48:13,8
2. Teemu Asunmaa – Jani Salo Škoda Fabia R5 Evo + 5,2
3. Mikko Heikkilä – Topi Luhtinen Škoda Fabia R5 Evo + 5,2

SM1-luokan epävirallinen pistetilanne 4/5 osakilpailua:

1. Emil Lindholm Škoda Fabia R5 Evo 95
2. Teemu Asunmaa Škoda Fabia R5 Evo 88
3. Mikko Heikkilä Škoda Fabia R5 Evo 37

Ardeca-moottoriöljyjen pakkaukset uudistuvat

Korkealaatuiset Ardeca-voiteluaineet ovat vakiinnuttaneet asemansa Suomen öljymarkkinoilla ja nyt on aika terävöittää pakkausten ulkonäköä. Etikettien tyylikkään mustan pohjavärin lisäksi uudistuneista pakkauksista löytyy käyttötarkoituksen ilmaiseva värikoodi. Etiketistä löytyy myös selkeitä teknisiä symboleja esim. DPF- ja hybrid-yhteensopivuuksista sekä tuotteen erityisominaisuuksista.

Värillä on väliä

Korkin väri ilmaisee voiteluaineen valmistukseen käytetyn perusöljyn laadun:
Punainen = täyssynteettinen
Kulta = esteripohjainen
Hopea = hydrokrakattu synteettinen
Musta = mineraali

SM-rallit jatkuvat 4.-5.9. Kouvolassa

Fixus-ketjun tukema Emil Lindholm tavoittelee viittä lisäpistettä rallin SM-sarjan jatkuessa kuuden kuukauden tauon jälkeen tulevana viikonloppuna Kouvolassa. GRX-tiimin Emil Lindholmin ja Mikael Korhosen tavoitteena on ajaa TGS Worldwiden Škodalla toiseksi viimeisestä osakilpailusta hyvät askelmerkit mestaruuden ratkaisevaan viimeiseen osakilpailuun Seinäjoelle. Talvikaudella kaksi SM-rallin yleiskilpailun voittoa ajanut Lindholm lähtee Kouvolaan SM1-luokan hallitsevan Suomen mestarin Teemu Asunmaan kanssa tasapisteistä.

Uusi Fixus Center avattu Kuopioon

Fixus Centeristä löydät varaosat, varusteet, kemikaalit, työkalut ja -koneet sekä renkaat ja vanteet parhailta merkeiltä kilpailukykyiseen hintaan. Saman katon alla hoituvat kaikkien yleisten automerkkien ja -mallien määräaikaishuollot sekä korjaukset valmistajan määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti, autovalmistajan takuun säilyttäen.

Fixus Center Kuopio palvelee osoitteessa Leväsentie 2, 70700 Kuopio.
Avoinna
Ma-pe klo 8.00-17.00
Puhelin: 010 320 8750
Sähköposti: fixuskuopio@fixus.fi

Tervetuloa tutustumaan kaikki vanhat ja uudet asiakkaat!

Rallitie vie Emil Lindholmin seuraavaksi Roomaan

Rallitie vie Fixus-ketjun tukeman Emil Lindholmin seuraavaksi Roomaan

Fixus-ketjun tukema GRX-tiimin Emil Lindholm ja Mikael Korhonen palaavat koronapandemian aiheuttaman tauon jälkeen tositoimiin 24.-26. heinäkuuta Italiassa ajettavassa EM-rallissa. Kaksikko osallistuu asfaltilla kilpailtavaan Rally di Roma Capitale -ralliin TGS Worldwiden Škodalla intialaisen MRF Tyresin testikuljettajina.

Ennen koronapandemian alkua Emil Lindholmin ja Mikael Korhosen rallikalenteriin olisi kuulunut kaksi kevätkaudella ajettavaa intialaisen MRF Tyres -rengasyhtiön rahoittamaa EM-rallia, jotka pandemia siirsi myöhemmin ilmoitettavaan ajankohtaan. MRF:n testiohjelmaan kuulunut kolmas EM-osakilpailu Italian Roomassa säilyi alkuperäisellä kalenteripaikalla, ja nyt on myös vahvistettu, että ralli ajetaan alkuperäisen suunnitelman ja aikataulun mukaisesti.

Rallin EM-sarjaan kuuluva Rally di Roma Capitale kilpaillaan kokonaisuudessaan asfalttialustalla.

– Hienoa, että pääsen lähes viiden kuukauden tauon jälkeen takaisin ralliauton rattiin. Onhan se vähän erikoista aloittaa kesäkausi asfalttirallilla, mutta aika erikoinen tämä vuosi on kaiken kaikkiaan tähänkin asti ollut.

Lindholm kertoo, että hän odottaa mielenkiinnolla, miten MRF:n rengas toimii kilpailuolosuhteissa.

– Olen päässyt rengasta kerran jo ajamaan. Se oli lähtökohtiin nähden yllättävän hyvä. Rengasvalmistajan toisena testikuljettajana samoissa ralleissa ajaa Hyundain Craig Breen. On huippujuttu, että samalla renkaalla ajaa todella hyvä ammattilaiskuljettaja ja mittari, johon verrata omaa vauhtiani. Breen ajaa Hyundain R5-autoa, Lindholm kertoo.

Italian pääkaupunki Rooman liepeillä ajettavaan ralliin Lindholm osallistuu ensimmäistä kertaa. Nuorella suomalaiskuljettajalla on kuitenkin Italian asfalttiteistä jo jonkin verran kokemusta.

– Paikalliset kuljettajat menevät huikean kovaa. Olen kuitenkin hiljattain ajanut Italiassa pari asfalttirallia. Esimerkiksi pari vuotta sitten ajoin Italian kansalliseen mestaruussarjaan kuuluvan Rally Casentinon, jota käytetään Rooman EM-sarjan testikilpailuna. Minulla on siis jonkinlainen käsitys ajo-olosuhteista ja tulevien teiden profiilista, Lindholm muistuttaa.

Vaikka Suomen MM-osakilpailu elokuulta peruuntui, elokuusta on tulossa Lindholmille ja Korhoselle kiireinen. Ohjelmassa on SM-rallia sekä kenties EM-rallista MM-ralliksi muuttuvia ralleja.

– Jos MRF:n testiohjelmaan kuuluva EM-ralli muuttuu MM-ralliksi, ajan kyseiset rallit MRF:n kanssa sovitun ohjelman mukaisesti. Suomen MM-rallin peruuntuminen oli harmittava takaisku. Mikäli koronapandemia tästä ennusteiden mukaan hellittää niin ei syksyllä montaa viikonloppua vapaaksi jää. Ei se mitään. Tässä on lepäilty jo sen verran että intoa ajamiseen kyllä riittää.

Pitkän kevättauon aikana Lindholm keskittyi kauppakorkeakouluopintoihin sekä edusti Skoda Motorsportia kolmessa virtuaalisessa rallin MM-osakilpailussa.

– Kandin paperit ovat jo hyväksytysti kirjoitettu ja opintopisteet täynnä, mutta muutama kurssi pitää vielä käydä. Virtuaalinen ralliautoilu oli mukava haaste vaikka se osoittautui yllättävän vaikeaksi. Ajoin noin neljää tuhatta rallifania vastaan, ja olin EK-ajoissa parhaimmillaan kahdenkymmenen nurkilla. Hyvin erilaista ajamista, mutta mielenkiintoinen kokemus kaiken kaikkiaan. Tarvitsisin paljon lisää treeniä, jotta voisin pärjätä virtuaalierikoiskokeilla alan harrastajia vastaan paremmin, Lindholm hymyilee.

Rallin EM-sarjaan kuuluva Rally di Roma Capitale käynnistyy perjantaina 24. heinäkuuta kahdella yleisöerikoiskokeella. Ralli jatkuu lauantaina kuudella erikoiskokeella ja päättyy sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on kymmenen erikoiskoetta. Kilpailussa ajetaan kaikkiaan 18 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 206,00 km.

Miksi auto kannattaa huoltaa säännöllisesti?

Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti.

Auto on syytä huollattaa säännöllisesti, sillä hyväkuntoinen auto on turvallinen ajaa, ja säännöllisellä huolenpidolla pienet ongelmat eivät välttämättä ehdi kasautua isoiksi ja kalliiksi vioiksi. Huollettu auto myös kulkee puhtaammin ja tehokkaammin, mikä näkyy esimerkiksi polttoaineen kulutuksessa. Kunnossa oleva alusta ja oikeat rengaspaineet puolestaan säästävät mm. rengaskuluissa renkaiden kuluessa tasaisesti.

Määräaikaishuollot

Määräaikaishuolto sisältää auton valmistajan määrittelemät huoltotoimenpiteet. Huolto-ohjelmat perustuvat auton merkki- ja mallikohtaisesti mukautuvaan tai kiinteään aika- ja kilometriperustaiseen huolto-ohjelmaan.

Huolto-ohjelmaa noudattaen autosi pysyy kunnossa. Huoltojen yhteydessä voidaan havaita ennaltaehkäisevästi vikoja, jotka saattaisivat aiheuttaa suurempia ongelmia ja matkan keskeytymisen. Havaitut viat kannattaa korjata, jotta matkanteko jatkuisi ongelmitta. Määräaikaishuollot suoritetaan Fixus-korjaamoilla valmistajan myöntämä takuu säilyttäen.

Vuosi- tai kausihuollot

Auton takuuajan päättyessä voidaan jatkaa auton valmistajan mukaista huolto-ohjelmaa.

Ajoneuvon ikääntyessä on usein järkevää siirtyä käyttämään vuosittaista tai kausittaista huolto-ohjelmaa. Yleensä tämä tapahtuu noin 10 vuoden tai paljon (yli 150 000 km) ajetun ajoneuvon kohdalla.

Vuosi- tai kausihuolto on edullinen vaihtoehto pitää yllä ajoneuvon kuntoa. Tarvittavassa huollossa huomioidaan yksilöllisesti ajoneuvon kunto ja huoltotarve. Vuosittain pitäisi vaihtaa huolto-ohjelmaan kuuluvat öljyt, nesteet, suodattimet, sytytystulpat jne. sekä suorittaa ajoneuvon turvallisuuteen liittyvät tarkastukset. Näitä ovat renkaiden, alustan ja ohjauksen nivelien, jarrujen, valojen, pesulaitteiden ja pyyhkijöiden, turvavöiden sekä muiden turva- tai lisävarusteiden kunto. Akun tarkastusta ei kannata laiminlyödä. Näiden kohteiden tarkastukset hoituvat yleensä kätevästi katsastustarkastuksen yhteydessä.

Lisäksi ajalliset tai kilometriperustaiset tarkastus- ja huoltotyöt kannattaa huolehtia oman Fixus-korjaamon kanssa, riippuen siitä, miten paljon autolla ajetaan vuosittain tai millaisessa käytössä ajoneuvo on.

Kestävällä pohjapanssarilla suojaat autosi alustan kolhuilta ja pysyviltä vauriolta

Ajoitko roudan rikkomaa tietä? Kolahtiko auton pohja kuoppaan tai oliko tiellä irtokiviä? Vahinko voi sattua nopeasti ja pahimmassa tapauksessa vauriot voivat olla mittavat.

Esimerkiksi auton öljypohja tai vaihteisto voivat mennä rikki, jos pohja kolahtaa oikein pahasti. Jäähdytin tai ilmastoinnin kompura voivat tuhoutua. Jos auton pohjassa olisi ollut teräksinen tai alumiininen pohjapanssari, vahinkoa tuskin olisi tapahtunut. Moni ei tätä tule ajatelleeksi tai uskoo, että auton pohjassa tuleva muovinen pölysuoja on riittävä suojaamaan sitä.

– Muoviset suojat on tarkoitettu Keski-Europan teille, joilla suojaa haetaan lähinnä pölyltä tai pieniltä kiviltä. Suomessa niistä ei välttämättä ole paljonkaan apua, sanoo Fixuksen tuotepäällikkö Juhani Kortelainen.

Suomen talven jäljiltä monessa autossa moottorinsuojamuovit saattavat lerpattaa riekaleina ja niiden uusiminen on joka tapauksessa edessä. Lujempi vaihtoehto näille olisi teräksisen tai alumiinisen pohjapanssarin kertahankinta. Auton pohjaan asennettavat teräksiset tai alumiiniset pohjapanssarit ovat paksuudeltaan kahdesta ja puolesta millistä viiteen milliä. Hinnat vaihtelevat 70 eurosta 300 euroon.

– Parhaimmillaan kestävä pohjapanssari on lisävaruste ja ”vakuutus”, jonka ansiosta autoon ei tule arvaamattomia vahinkoja, Kortelainen sanoo ja lisää, että jo 2,5 millin paksuinen teräspanssari kestää melko suuret auton pohjaan tulevat iskut.

Pohjapanssareita asennetaan kaikenikäisiin autoihin: niin tuliteriin kuin kymmenenkin vuotta vanhoihin autoihin. Vaikka auton pohja olisi jo kerran vaurioitunut, pohjapanssari kannattaa silti pohjaan laittaa.

K27 Sheriff -panssareilla on monia etuja:

1. Suoja vaurioita vastaan

Suojaavat moottoritilan osia vaurioitumiselta ja korin osia epämuodostumilta

2. Suoja pölyä, kuraa ja ruostumista vastaan

Suojaavat moottorin osia ja sähköjohtoja pölyltä, kuralta ja ruostumiselta

3. Alhaisempi polttoaineenkulutus

Panssarit optimoivat ilmavirran kulun ajoneuvon alla, mikä vähentää polttoaineenkulutusta

4. Valmistajan yhteistyö

GM, Ford, Toyota, Hyundai, Nissan, Peugeot, Honda, Mitsubishi, Subaru, Mazda, Fiat

5. Tuoteominaisuudet

  • Teräs/alumiini
  • Helppo asennus
  • Huoltoaukot (ei kaikissa malleissa)
  • Kumivaimentimet
  • Jauhepinnoite
  • Käyttäen valmiita asennusreikiä
  • Suolasumukoe

K27 Sheriff -pohjapanssarit saat Fixus-liikkeistä kautta maan ja Fixusnetistä vuorokauden ympäri!