Tiedotteet

Fixus tiedotteet2023-05-24T11:12:06+03:00

Hyväkuntoinen jarrujärjestelmä turvaa tiukassakin paikassa

Turvallisen autoilun tärkein edellytys on toimiva jarrujärjestelmä! Toimivat jarrut takaavat nopean äkkijarrutuksen, turvallisen pysäköinnin sekä muun muassa nykyautojen turvajärjestelmien oikeanlaisen toiminnan. Nykyhenkilöautoissa on käytössä yleensä levyjarrut, mutta myös rumpujarrujärjestelmä on tehnyt paluun takajarruna.

Levyjarruissa teho perustuu levyyn sekä jarrupaloihin, jotka jarrutettaessa puristuvat pyörivää levyä vasten. Jarrupalan ja levyn välisen kitkan avulla saadaan jarruvoima, joka aiheuttaa liike-energian muuntumisen lämpöenergiaksi ja ajoneuvon nopeuden hidastumisen.

Rumpujarruissa vastaavasti jarrurummun sisäpuolella olevat jarrukenkien kitkapinnat puristuvat jarrutettaessa vasten pyörivää jarrurumpua, joka on kiinnitetty pyörään.

Jarrujärjestelmän ongelmista voivat kieliä epämääräiset äänet, jarruttaessa esiintyvä tärinä tai pyörännavan voimakas kuumeneminen. Autoilija toki pystyy itse tarkistamaan joitakin kohteita silmämääräisesti, mutta korjaamisen osalta on aina hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen.

Jarrumelu hallintaan

Jarrumelu on yksi yleisimmistä syistä, joiden vuoksi ajoneuvo tuodaan korjaamolle. Yleensä jarruissa esiintyvä melu on häiritsevää, ja sen poistaminen on usein erittäin hankalaa.

Mitä on jarrumelu?
Jarrumelu syntyy tavallisesti renkaan ja akselin välissä sijaitsevan osan värähtelystä. Melusta syytetään yleensä jarrupaloja, mutta sen lähde saattaa olla missä vaan pyöränlaakerista palloniveleen. Pieni tärinä jarrujärjestelmän sisällä on normaalia, eikä ihminen kykene kuulemaan sen aiheuttamaa melua.

Yleisimmät melutyypit, joita kuulemme ajaessamme

Matalataajuista värähtelyä
Kuvaus: Matalaäänistä melua alle 300Hz:n taajuudella.
Syy: Jarrulevy asennettu huonosti napaa vastaan, navan puhdistus tekemättä tai jarrulevyn kierous. Kierouden toteaminen vaatii noin 10 mittauskohtaa.
Ratkaisu: Jarrulevyn vaihto. Puhdista navan pinnat vaihdon yhteydessä.

Keskitaajuista värähtelyä
Kuvaus: Melua 300–5000 Hz:n taajuudella.
Syy: Satulan männän liike on vajavaista. Jarrulevyn epätasainen pinta. Jarrupalan ja/tai äänenvaimennusosien virheellinen asennus. Liian kulunut jarrulevy.
Ratkaisu: Puhdista ja voitele ohjainpultit/liukukappaleet ja satulan jousijärjestelmät sopivalla voiteluaineella. Varmista, että jarrulevy on tasainen ja paksuusvaihtelu alle 0,1 mm. Puhdista pyörän napa huolellisesti ja tarvittaessa vaihda jarrulevy uuteen. Tarkista, että äänenvaimennuslevyt sekä muut tarvikkeet on oikein asennettu.

Korkeataajuista värähtelyä – Vinkuminen
Kuvaus: Melua yli 5kHz:n taajuudella
Syy: Vinkuminen saattaa johtua monesta seikasta, mutta yleensä syynä on jarrupalan kitkamateriaalin molekyylien värähtely palan joutuessa kosketuksiin jarrulevyn kanssa.
Ratkaisu: Vaihda jarrupalat sekä varmista, että käytössä ovat oikeat asennusosat ja että ne on oikein asennettu.

Erittäin korkeataajuista värähtelyä – ultraääni
Kuvaus: Melua yli 12 kHz:n taajuudella. Ihmisen kuuloalueen rajoilla, joten sen havaitseminen on hankalaa.

Kitkapinnan ulkonäkö ohjaa vian luo

Jarrupalan kitkapinnan ulkonäkö voi paljastaa melun aiheuttajan. Alla on 5 esimerkkiä.

KIILAMAINEN
Ulkonäkö: Epätasaisesti kulunut, kiilamainen pala
Syy: Viallinen jarrusatula, liukumekanismi jumissa, jarrusatulassa liikaa väljyyttä
Aiheuttaa: Ennenaikaista jarrupalojen kulumista, epätasaista jarrupainetta, melua
Ratkaisu: Vaihda jarrupalat, korjaa/huolla jarrusatula

EPÄTASAINEN KULUMINEN
Ulkonäkö: Jarrupalan kitkapinta on epätasaisesti kulunut
Syy: Epätasaisesti kulunut jarrulevy (voit nähdä selkeän uran jarrulevyn pinnalla lähellä ulkoreunaa)
Aiheuttaa: vinkumista ja tärinää, ennenaikaista palojen kulumista
Ratkaisu: Vaihda jarrulevyt ja jarrupalat.

EPÄTASAINEN KULUMINEN SAMALLA AKSELILLA
Ulkonäkö: Yksi tai useampi jarrupala samalla akselilla on erittäin kulunut
Syy: Liukumekanismi tai mäntä takertelee
Aiheuttaa: Ajoneuvon puskemista voimakkaasti sivulle jarrutuksen aikana, epätasaista ja nopeaa jarrupalojen kulumista, vinkumista ja tärinää
Ratkaisu: Korjaa jarrusatulan liukumekanismi & männät, vaihda jarrupalat. Tarkista jarrulevyt.

VAHINGOITTUNUT TAUSTALEVY
Ulkonäkö: Fyysisesti vahingoittunut taustalevy
Syy: Virheellinen asennus, liiallinen voiman käyttö asennuksen yhteydessä
Aiheuttaa: Jarrujen tehottomuutta, palan epätasaista kulumista, melua ja tärinää,
Ratkaisu: Vaihda jarrupalat.

MÄNNÄN AIHEUTTAMA VAURIO
Ulkonäkö: Jarrusatulan mäntä on vahingoittanut jarrupalan äänenvaimennuslevyä
Syy: Jarrusatulan mäntä ei palaudu oikein, jarrujen kova käyttö
Aiheuttaa: Jarrujen kuumenemista, melua
Ratkaisu: Vaihda jarrupalat ja huolla jarrusatula.

Näin vältät meluongelmat

Helpoin tapa välttää ongelmia on varmistaa, että jarrupalat ja -kengät on asennettu oikein.

Vinkkejä oikeaoppiseen asennukseen:

Puhdista jarrusatulan kaikki liukukappaleet ja tapit. Hiomapaperia voidaan käyttää jarrusatulassa ja tuessa vain, jos se on voimakkaasti ruostunut tai likainen. Jos satula ei liu’u helposti, palat voivat muotoutua kartiomaisiksi tai ne voivat kulua epätasaisesti samalla akselilla, mikä puolestaan aiheuttaa kitinää ja tärinää.

Tappien on oltava asianmukaisesti voideltuja, jotta vapaa liikkuvuus voidaan taata, eikä tappi saa osua jarrusatulan runkoon. Tarkista myös liukutapin kumisuojusten kunto, jottei sisään pääse vettä. Jos tappeja ei ole voideltu, ne voivat jumiutua aiheuttaen näin palojen kulumista, kiilamaisuutta ja meluongelmia.

Tarkista, että mäntä liikkuu vapaasti ja vedä se sisään kokonaan – tämä on erityisen tärkeää tiivistelevyjen ja kumipäällysteen ehjänä säilymisen kannalta. Varmista myös, että jarrupalat asettuvat vaivatta paikoilleen jarrusatulan kiinnikkeisiin.

Poista jarrupalojen reunojen purseet tarvittaessa. Jos pala ei liiku vapaasti kiinnikkeiden sisällä, se osuu jatkossa jarrulevyihin aiheuttaen kitinää, palojen kiilamaisuutta tai epätasaista kulumaa samalla akselilla.

Joissakin tapauksissa (esim. jos jarrusatula on vanha ja kulunut), metallisen taustalevyn ja liukukappaleiden tartuntapinnat on hyvä voidella kevyesti kupari- tai keraamisella rasvalla ajoneuvovalmistajan ohjeita seuraten. Varmista, ettei rasva pääse kosketuksiin kitkamateriaalin kanssa. (Tuotteet: 116-0,5-K 107-2869 (kuparirasva), 116- 0,5 –CE 109-26217 (keraaminen rasva).) Asenna kulumisenilmaisimet tarpeen mukaan jarrupalojen sisään tai päälle.

Ruuvaa jarrusatulan kiinnitysruuvit kiinni ja vaihda kierrelukituspultit uusiin. Käytä oikeaa kiristysmomenttia ja vaihda osat suositellussa järjestyksessä. Kun jarrusatula on vaihdettu uuteen, pumppaa jarrupoljinta, kunnes iskunpituus on noin kolmasosa maksimista. Tarkista, että jarrut toimivat oikein ja että jarrupala palautuu oikein. Asenna vanne takaisin. Jos se pyörii vapaasti, auto on jälleen valmiina ajoon.

Huom: Tee ajotesti ennen ajoneuvon käyttöönottoa varmistaaksesi, että jarrujärjestelmä toimii täysin oikein. Osien paikalleen asettuminen ja paras jarrutusteho saavutetaan, kun uudet osat ajetaan sisään välttäen kovia jarrutuksia ensimmäisen 100 km aikana.

Lindholmille voitto Seinäjoelta – Fixus-ketju onnittelee!

Kuva: Meritapix/Merita Mäkinen

GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen ajoivat TGS Worldwiden Škoda Fabia R5 Evolla SM Pohjanmaa-rallin voittoon. Ykköstilan myötä Lindholm nousi SM1-luokan SM-pisteissä jaetulle toiselle sijalle.

Täydellinen onnistuminen tulee usein silloin kun sitä vähiten odottaa. GRX-tiimin Emil Lindholm joutui turvautumaan SM Pohjanmaa-rallin rengasvalinnoissa varasuunnitelmaan, koska koronapandemian riivaamassa Intiassa MRF Tyresin rengastehdas ei tautitilanteen takia pystynyt toimittamaan tehtaan uusia sorarallirenkaita Suomeen. Vanhassa oli tällä kertaa vara parempi.

– Huh, huh! En villeimmissäkään unelmissani kuvitellut voittavani tätä rallia. En odottanut täältä mitään pyttyä saati sitten voittopokaalia. Tiedostan toki, että eilinen tulos eli viides sija ja viides lähtöpaikka 8,4 sekuntia kärjestä, oli ratkaisevassa roolissa. Meillä oli hyvä paikka ajaa ja iskeä.

Seinäjoen eteläpuolen ja Jalasjärven alueen hiekkapohjaiset tiet toivat voittovauhtiin tarvittavan pidon.

– Renkaamme toimivat tällaisessa kisassa, jossa tiellä oli paljon irtosoraa, erinomaisesti. Toki olen ajamiseeni ja yhteistyöhön Reetan kanssa myös todella tyytyväinen. Neljä pohja-aikaa kahdeksasta myös tyydyttää.

Lindholm kertoi, että he ajoivat sen, minkä järkevästi pystyivät.

– Ja emme tehneet ajovirheitä. Kun nuotista ajetaan niin aina voi jossitella, minkä kohdan voisi ajaa paremmin tai mihin jarruttaa myöhemmin, mutta me tultiin koko päivä hyvin, Lindholm iloitsi.

Kauden ensimmäisen SM-voiton myötä Lindholm nousi SM1-luokan SM-pisteissä jaetulle toiselle sijalle kaksi pistettä kärjestä.

– Sarja heräsi osaltamme uudelleen eloon. Onnistuminen tuntuu tosi hyvältä. Tässä oli jo pitkä jakso, kun tuntui siltä, että mikään ei onnistu. Tästä on hyvä jatkaa kautta eteenpäin, Lindholm iloitsi maalissa.

Ralli SM-sarjan seuraava osakilpailu SM Top Building -ralli ajetaan 13.–14. elokuuta Lahdessa.

Tuloksia: SM Pohjanmaa-rallin yleiskilpailu, Seinäjoki:
1. Emil Lindholm – Reeta Hämäläinen Škoda Fabia R5 Evo 1:00:31,3
2. Mikko Heikkilä – Topi Luhtinen Škoda Fabia R5 Evo + 5,3
3. Teemu Asunmaa – Marko Salminen Škoda Fabia R5 Evo + 17,4
4. Aleksi Röyhkiö – Ville Mannisenmäki Škoda Fabia R5 + 24,7
5. Jukka Ketomäki – Kari Kuivinen Škoda Fabia R5 + 1:39,5

SM-pisteet SM1-luokka 4/6 osakilpailua:
1. Teemu Asunmaa 74
2. Mikko Heikkilä 72
3. Emil Lindholm 72
4. Juha Salo 55
5. Aleksi Röyhkiö 43

Mistä tunnistat laadukkaat alustan osat?

Laadukkaat alustan osat tunnistaa tietenkin materiaalien laadukkuudesta, osien yhteensopivuudesta alkuperäisosien kanssa sekä luotettavasta valmistajasta. Kaikki CTR-tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan samojen periaatteiden mukaisesti, kuin CTR:n alkuperäistuotteet. CTR on johtava ohjauksen ja alustan osien ensiasennusvalmistaja, joka toimittaa teknisesti huippulaatuisia osia useille autonvalmistajille: mm Hyundai, Kia, Audi, BMW ja Volvo.

Materiaalien sopivuus

Terästä, alumiinia ja kumia on saatavilla useina erilaisina seoksina, joilla kaikilla on erilaiset ominaisuudet. Kehittäessään tuotteita OE-markkinoille yli 40 vuoden ajan CTR on oppinut tarkasti, miten eri materiaalit käyttäytyvät erilaisissa olosuhteissa. Siksi CTR käyttää vain materiaaleja, jotka varmistavat parhaat tulokset kunkin tuotteen vaatimissa olosuhteissa. Olisi helppoa säästää kustannuksia käyttämällä sopimatonta materiaalia, mutta lopputulos voisi osoittautua heikoksi. CTR ei halua toimia niin.

Vetolujuus

Kuulanivelten kriittisin ominaisuus on kyky kestää alustan kautta liikkeen aikana välittyviä suuria voimia. Tutkimalla näitä voimia CTR on saanut tietää, kuinka suurta vetolujuutta kunkin kokoinen nivel vaatii. CTR:n kullekin tuotteelle määrittelemä vetolujuus on aina yhtä hyvä tai parempi kuin alkuperäistuotteen.

Kuulatappiliitos

Tasainen liike ja riittävä vastus varmistavat, että ajoneuvo pysyy hallinnassa. Uudenaikaisen nylonmateriaalista valmistetun kuulaistukan ansiosta voitelua ei tarvita, mutta oikeanlainen materiaali ja alkuperäismomentti varmistavat, että osa pysyy yhtä kestävänä koko elinkaarensa ajan. OE-tuotteita kehittäessään CTR on kasvattanut tietämystään myös tässä suhteessa.

Osien yhteensopivuus

CTR-tuotteet on suunniteltu korvaamaan alkuperäinen osa ongelmitta. CTR takaa, että mitat ja kiinnitysosat ovat täysin yhteensopivia OE-osan kanssa ja varmistavat kestävän lopputuloksen mahdollisimman lyhyellä asennusajalla.

Pohjapanssarilla suojaat autosi alustan kolhuilta ja vaurioilta

Ajoitko roudan rikkomaa tietä? Kolahtiko auton pohja kuoppaan tai oliko tiellä irtokiviä? Vahinko voi sattua nopeasti ja pahimmassa tapauksessa vauriot voivat olla mittavat. Esimerkiksi auton öljypohja tai vaihteisto voivat mennä rikki, jos pohja kolahtaa oikein pahasti. Jäähdytin tai ilmastoinnin kompura voivat tuhoutua.

Jos auton pohjassa olisi ollut teräksinen tai alumiininen pohjapanssari, vahinkoa tuskin olisi tapahtunut. Moni ei tätä tule ajatelleeksi tai uskoo, että auton pohjassa tuleva muovinen pölysuoja on riittävä suojaamaan sitä.

– Muoviset suojat on tarkoitettu Keski-Europan teille, joilla suojaa haetaan lähinnä pölyltä tai pieniltä kiviltä. Suomessa niistä ei välttämättä ole paljonkaan apua, sanoo Fixuksen tuotepäällikkö Juhani Kortelainen.

Suomen talven jäljiltä monessa autossa moottorinsuojamuovit saattavat lerpattaa riekaleina ja niiden uusiminen on joka tapauksessa edessä. Lujempi vaihtoehto näille olisi teräksisen tai alumiinisen pohjapanssarin kertahankinta. Auton pohjaan asennettavat teräksiset tai alumiiniset pohjapanssarit ovat paksuudeltaan kahdesta ja puolesta millistä viiteen milliä. Hinnat vaihtelevat 70 eurosta 300 euroon.

– Parhaimmillaan kestävä pohjapanssari on lisävaruste ja ”vakuutus”, jonka ansiosta autoon ei tule arvaamattomia vahinkoja, Kortelainen sanoo ja lisää, että jo 2,5 millin paksuinen teräspanssari kestää melko suuret auton pohjaan tulevat iskut.

Pohjapanssareita asennetaan kaikenikäisiin autoihin: niin tuliteriin kuin kymmenenkin vuotta vanhoihin autoihin. Vaikka auton pohja olisi jo kerran vaurioitunut, pohjapanssari kannattaa silti pohjaan laittaa.

K27 Sheriff -panssareilla on monia etuja:

1. Suoja vaurioita vastaan
Suojaavat moottoritilan osia vaurioitumiselta ja korin osia epämuodostumilta.

2. Suoja pölyä, kuraa ja ruostumista vastaan
Suojaavat moottorin osia ja sähköjohtoja pölyltä, kuralta ja ruostumiselta.

3. Alhaisempi polttoaineenkulutus
Panssarit optimoivat ilmavirran kulun ajoneuvon alla, mikä vähentää polttoaineenkulutusta.

4. Valmistajan yhteistyö
GM, Ford, Toyota, Hyundai, Nissan, Peugeot, Honda, Mitsubishi, Subaru, Mazda, Fiat.

5. Tuoteominaisuudet takaavat laadun
– Materiaali kestävä teräs/alumiini
– Helppo asentaa autonvalmistajan valmiisiin asennusreikiin eikä poraamista vaadita
– Huoltoaukot varmistavat että panssaria ei tarvitse poistaa esimerkiksi öljynvaihdon yhteydessä
– Kumivaimentimet huolehtivat, että panssari ei kolise auton koria vasten Jauhepinnoite takaa pohjapanssarille kestävän maalipinnan
– Suolasumukoe varmistaa, että pohjapanssari kestää myös Suomen talven

Korjaamoesittelyssä P&T Autohuolto

Helsingissä Pitäjänmäellä toimiva P&T Autohuolto Oy rakentaa toimintansa vahvaan osaamiseen ja ammattitaidon kehittämiseen. Se ei ole ihan helppoa nykymaailmassa, missä autoalan kehitysvauhti sen kuin kiihtyy. P&T Autohuollolla on mittavat tilat, jossa neljä nosturipaikkaa. Mekaanikkoja on kaksi.

Fixus-yrittäjä Petri Julinille autoalalle suuntautuminen oli alusta pitäen selvä juttu. Se ei ole ollut hänelle pelkästään ammatti, vaan myös harrastus. Siitä kertovat työhuoneen vitriinissä kiiltelevät pokaalit takavuosien jokkiskisoista. Kun takana oli ammattikoulu ja puolentoista vuosikymmenentä Volvon merkkihuollossa, Petrin mieleen tuli idea oman yrityksen perustamisesta. Heti alkuun ajatus ketjutoimintaan liittymisestä tuntui hyvältä. Niinpä kirjoitettiin Fixus-ketjusopimus. Ketju antaa varmuutta myös asiakkaalle.

– Se oli harkinnan tulos. Ensin oli päätös yksin toimimisen ja ketjuun liittymisen välillä, ja sitten Fixus-ketjusta. Muutakin oli tarjolla, mutta tämä vaikutti järkevimmältä, Petri perustelee.

Koulutusta tarvitaan

Tänä päivänä koulutus on tärkeää. On pysyttävä yhä vauhdikkaammin etenevän kehityksen mukana. Avainsana on vianetsintä. Kuka hyvänsä osaa vaihtaa osan, kysymys onkin siitä, mikä osa pitäisi vaihtaa.

Tässä ovat keskeisessä asemassa niin sanotut PassThru-järjestelmät. Ne sallivat monimerkkitestereiden päästä yhteyteen eri autonvalmistajien testausjärjestelmien kanssa. Ilman autonvalmistajan järjestelmään pääsyä ei vianetsintä ole mahdollista, koska auton tietokanta ei avaudu. PassThru-järjestelmien koulutus on ensiarvoisen tärkeää, jotta pystytään käsittelemään uusimpia automalleja.

Fixus-varaosapalvelu tukee hyvin

Eräs keskeinen seikka tuloksellisen toiminnan kannalta on Fixus-varaosapalvelu. Varaosavarasto on mittava, ja osia toimitetaan kolmesti päivässä. Sen puolesta työt sujuvat hyvin. Oikeiden osien saantia varmistavat hyvät linkit. Toinen tärkeä seikka osatoimituksissa on virheettömyys. Väärän osan toimittaminen on nimittäin suora isku sekä huollon että asiakkaan talouteen, kun auto seisoo osaa odottamassa. Työ ei aina jää edes osan vaihtamiseen, vaan varsinkin elektroniikkaosat on ”esiteltävä” auton järjestelmälle, ennen kuin laite toimii.

Sähköistyminen ja muita haasteita

Eräs tulevaisuuden haaste ovat sähköautot, niin hybridit kuin täyssähköiset. Niistä puhutaan paljon, mutta arjessa niitä ei vielä paljon tule vastaan. Huolto-ohjeet on haettava maahantuojan sivuilta. Tärkeää on tietää, miten auto saadaan virrattomaksi, jotta sen huoltotoimet voi tehdä turvallisesti. Sähköautojen painavan akuston vuoksi perinteisiä autoja suurempi paino ja sen vuoksi järeytyvä alusta tai suuremman kiihtyvyyden takia lisääntynyt jarrujen kuluminen tuskin tuo ongelmaa. Se on vain perinteistä mekaanisten osien vaihtoa.

Aika näyttää, kuinka asiassa edetään, sillä sähköistyminen on vielä suuresta julkisesta kohusta huolimatta vasta alullaan. On hyvä muistaa, että autokannan keski-ikä on yli 11 vuotta, tosin pääkaupunkialueella vähemmän. Asiat ennättävät selkiytyä ennen kuin sähköistetty kalusto tulee laajemmin monimerkkikorjaamoiden ovelle.

– Sitä ennen on kuitenkin huolehdittava koulutuksen kautta siitä, että ollaan valmiita, sanoo Petri.

Oma lukunsa ovat kaasuautot, joiden korjaaminen edellyttää lupia. Perinteinen huoltotyökin on osattava tehdä huolellisesti dokumentointi muistaen.

Ketjussa on paljon osaamista

Ketju sinällään on voimavara jäsenten monimerkkiosaamisen kautta. Henkilöillä on erilainen kokemustausta, ja monen yrittäjän ja mekaanikon ensiaskeleet alalla on otettu eri merkkiorganisaatioissa. Niissä on saatu koulutusta, jota sitten voi jakaa tarvittaessa kollegoiden kesken periaatteella ”vuoroin vieraissa”. Tässä Petri antaa vinkin alalle tuloa harkitseville: kannattaa suuntautua sähköpuolelle. Autojen sähköiset järjestelmät ovat varmasti lisääntymään päin. Osin siksi, että siellä on mahdollisuus kehittää autoon asiakkaita houkuttavia uusia ominaisuuksia, ja osin siksi, että monta erillistä käyttökytkintä on halvempaa korvata yhdellä kosketusnäytöllä.

Ketjun sisällä tietoa saa, kun sitä osaa kysyä. Hyvät yhteydet kollegoiden kesken ovat tärkeitä, kun ongelmiin pitää hakea ratkaisua. Joka päivä täytyy oppia uutta.

– Itse puuhailen tässä ja huolehdin siitä, että homma pyörii, Petri muotoilee.

Erityisen kestävät ja helppohuoltoiset suodattimet Hengstiltä!

Modernien polttomoottoreiden on oltava aina vain tehokkaampia. Tällöin on ensiarvoisen tärkeää, että moottorin voitelu toimii optimaalisesti. Käyttökohteesta riippuen moottorin kiertojärjestelmän läpi pumpataan minuutissa useita satoja litroja voiteluainetta liikkuvien osien kitkan vähentämiseksi ja tätä kautta mäntien, kiertokankien ja muiden osien ennenaikaisen kulumisen estämiseksi. Laadukkaan voiteluaineen lisäksi tarvitaan ehdottomasti myös luotettavasti toimiva öljysuodatin.

Hengstin valikoimissa on yli 120 erilaista suodatinelementtiä jokaiseen käyttökohteeseen. Laadukkaalla suodattimella pöly, metallihiukkaset ja muut jäämät, jopa pienimmät 10 μm:n (0,01 mm:n) kokoiset hiukkaset pysyvät luotettavasti poissa voitelupiiristä. Korkealaatuinen öljysuodatin kestää jopa 160 °C:n lämpötilaa, ja sen staattinen paineenkestävyys on jopa 20 baaria. Myös moottorinosien vaurioitumis- sekä kulumisriskit pienenevät merkittävästi ja polttoaineenkulutus ja päästöt vähenevät, koska öljy on puhtaampaa ja voiteluaine toimii tehokkaammin

Hengst-suodattimen edut:

  • Suodattimen suorituskyky on optimaalinen tehokkaan epäpuhtauksien suodatuksen ansiosta
  • Paineen- ja lämmönkestävyys ovat huippuluokkaa kaikissa käyttöolosuhteissa
  • Korkealuokkainen koneistus ja suodatinkomponenttien tarkka hitsaus varmistavat laadukkuuden
  • Suodattimen mittatarkkuus helpottaa asennusta ja takaa luotettavan toiminnan
  • Moottorin osien vaurioituminen ja kuluminen vähenevät merkittävästi
  • Suojattu paineiskuilta äärimmäisissä käyttöolosuhteissa

Vinkit turvalliseen renkaanvaihtoon – tiedätkö mitä pitää ottaa huomioon?

Vaihto sujuu turvallisesti ja oikein kun siihen on oikeat työvälineet. Pyöränpultti- tai -mutteriavain, laadukas nostotunkki, autopukki, momenttiavain, pyöräkiilat sekä tarvittaessa voiteluainetta. Huom. katso auton ohjekirjasta saako voiteluainetta käyttää!

Auton nostokohta on katsottava ohjekirjasta huolellisesti, ettei auton koriin tule vaurioita. Renkaanvaihtoa ei saa koskaan suorittaa pelkän tunkin varassa, vaan auto on asetettava työn ajaksi autopukin varaan. On myös turvallisempaa käyttää kunnollista tunkkia autossa olevan kokoontaittuvan tunkin sijaan.

Mikäli et ole varma, että voit vaihtaa renkaat turvallisesti, anna ammattitaitoisen asentajan vaihtaa renkaat!

Rengaspaineet ja renkaiden kuluminen

Tarkista ennen asennusta rengaspaineet, renkaiden kunto ja kulutuspinnan urasyvyys. Muista tarkastaa samalla myös vararengas, jos sellainen on autossa varusteena, tai paikkausaineen voimassaolo. Suositellut rengaspaineet löydät auton ohjekirjasta tai asiasta ilmoittavasta tarrasta esimerkiksi auton ovipilarissa tai polttoainetankin luukussa.

Mikäli renkaiden kulutuspinnoissa havaitaan epätasaista kulumista, on hyvä tarkistaa ohjauskulmat ennen renkaiden vaihtoa tai heti vaihdon jälkeen. Renkaissa ollut väärä rengaspaine voi myös aiheuttaa epänormaalia kulumista.

Mitä huomioida vanteista?

Vanteiden pultit tai mutterit kiristetään aina ristikkäisessä järjestyksessä. Tarkista myös tarvitaanko vanteen keskiöön erillistä soviterengasta.  Alumiinivanteita vaihdettaessa tarkistetaan auton ohjekirjasta valmistajan suositusten mukainen kiristysmomentti. Alumiinivanteille suoritetaan pulttien tai muttereiden jälkikiristystä noin 100 km ajon jälkeen, jossa tarkastetaan, että kaikki pultit tai mutterit ovat pysyneet asetetussa kireydessä.

Koko, urasyvyydet ja pyörimissuunta syyniin

Renkaiden asennuksessa on tarkistettava oikea pyörimissuunta, jos sellainen on renkaille määritelty. Renkaiden kulutuspinnan urasyvyyden tulee olla kesärenkaissa vähintään 1,6 millimetriä ja talvirenkaissa minimissään 3,0 millimetriä. Syvyys mitataan renkaan pääurista renkaan keskialueen kulutuspinnasta. Renkaiden tulee olla mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset samalla akselilla asennettuna. Mikäli kyseessä on nelivetoauto, katso mahdollinen lisäohjeistus auton käyttöohjekirjasta, ettei renkaiden erilainen koko tai kuluminen aiheuta ennenaikaista kulumista tai rikkoontumista auton voimansiirron komponentteihin.

Säilytys ja merkinnät

Merkitse renkaaseen aina vaihdetun renkaan sijainti, jotta se voidaan asentaa myöhemmin takaisin samaan paikkaan. On myös mahdollista kierrättää renkaita eri paikoissa tasaisemman kulutuksen edistämiseksi, riippuen siitä, onko esimerkiksi renkaiden pyörimissuunta määritetty.

Kausisäilytyksen tai renkaanvaihdon yhteydessä voi hyvin tarkistuttaa renkaiden tasapainotuksen tai jopa tarpeen uusia renkaat. Renkaat on hyvä pestä ja kuivata hyvin ennen kausisäilytystä, ja myös vanteiden vahaus on suositeltavaa pesun jälkeen. Säilytä renkaat kuivassa, viileässä ja mielellään pimeässä tilassa, jotta ne säilyttävät ominaisuutensa myös kausisäilytyksen aikana mahdollisimman tasaisesti.

Moogin uuden Hybrid Core -tekniikan ansiosta ohjauksen osat ovat entistä kestävämpiä

Ohjauksen ja alustan osia Euroopassa valmistavan Moogin tuotevalikoima on markkinoiden kattavin. Moog laajentaa valikoimaansa sadoilla tuotteilla vuosittain. Jokainen osa suunnitellaan ja testataan täydellisen suorituskyvyn ja erinomaisen kestävyyden varmistamiseksi. Moog tarjoaa vain ja ainoastaan OE-vaatimukset täyttävää laatua, ja osien takuuaika on 3 vuotta kuluttajakaupassa, kun tuote on asennettu autokorjaamolla.

Uusi Hybrid Core Technology yhdistää hiilikuituvahvistetun kuulakehän ja induktiolämpökäsitellyn kuulatapin, joita käytetään pallonivelissä, tukivarsissa, raidetangoissa ja raidetangon päissä. Moog käyttää tuotteissaan lämpökäsittelyä, koska sillä on useita etuja, esimerkiksi kuulatapin parempi kestävyys. Se myös vähentää vääntymää, joka aiheutuu kuormituksesta kuulatapin metallissa ja vahvistaa sen pintaa kuormitetuilla alueilla. Tämä kaikki pidentää tuotteen käyttöikää. Tuotantokapasiteetin laajentamiseksi Moog on avannut uuden tehtaan Euroopassa.

Hybrid Core Technology pähkinänkuoressa

Moog on kehittänyt uuden Hybrid Core -tekniikan nivelille. Siinä yhdistyvät hiilikuituvahvistettu kuulakehä  ja induktiolämpökäsitelty kuulatappi. Tekniikkaa käytetään osissa, joihin kohdistuu suurin kuormitus: esimerkiksi pallonivelissä, alatukivarsissa, kolmiotukivarsissa, raidetangoissa ja raidetangon päissä.

Hiilikuitukuulakehä
Hiilikuituvahvisteisen PTFE-materiaalin käytön ansiosta Hybrid Core -tekniikka lisää merkittävästi kuulakehän kestävyyttä.

Induktiolämpökäsitelty kuulatappi.
Kestävyys ja turvallisuus paranevat entisestään, kun osissa käytetään induktiokarkaistuja kuulatappeja. Induktiokarkaisu on lämpökäsittelymenetelmä, joka lisää osan pintakovuutta kovan rasituksen alaisilla alueilla, mikä voi jopa kaksinkertaistaa tappien lujuuden pidentäen samalla tuotteen käyttöikää.

Uusi tekniikka vähentää jopa 40 % säteittäistaipuman asteittaista kasvua eli välystä, jota osissa voi esiintyä käytön aikana. Tämän epänormaalin taipuman pienentyminen tarkoittaa, että ohjaustuntuma pysyy tarkkana ja jousituksen liike hallittuna osan koko käyttöiän ajan.

Testatusti turvallisempi ja kestävämpi

Uusia Hybrid Core -tekniikkaa hyödyntäviä MOOG-osia verrattiin testeissä MOOG:n edellisen sukupolven osiin, OE-osiin sekä muiden toimittajien valikoituihin perus- ja premium-osiin.  Testatuille osille tehtiin 3-akselitesti, jossa ne altistettiin säteittäiskuormitukselle, tapin pyörimiselle ja tapin kääntymiselle samanaikaisesti. Käytyään läpi 150 000 testausjaksoa 50 Ksi:n kuormituksella, Hybrid Core ‑tekniikalla varustetun MOOG-osan keskimääräinen säteittäistaipuman kasvu oli lähes 40 % pienempi verrattuna edelliseen malliin.

MOOGin insinöörit arvioivat myös väsymislujuutta mittaamalla kuulatapin kovuuden [Vickers-kovuus HV10], ja testitulosten perusteella Hybrid Core -tekniikkaa käyttävät MOOG-osat olivat selvästi ylivoimaisia verrattuna kilpailijoiden osiin ja jopa OE-osiin. Testit suoritettiin DRiV:n tutkimus- ja kehityslaitoksissa (St Louis, USA ja Sittard, Alankomaat)

MOOG-osia ei käytetä ainoastaan maanteillä, vaan ne ovat löytäneet tiensä myös kilparadoille. MOOG on tehnyt yhteistyötä Nascar-sarjan kanssa Yhdysvalloissa yli 50 vuoden ajan, aina vuodesta 1966 lähtien.

Mikä erottaa MOOG-tuotteet kilpailijoista?

  • Todisteena osiensa ensiluokkaisesta laadusta ja luotettavuudesta MOOG tarjoaa tuotteilleen 3 vuoden takuun.
  • MOOGin oma, patentoitu Hybrid Core -tekniikka on ainutlaatuinen alallaan.
  • Uudet tuoteominaisuudet ja kokoonpanomenetelmät takaavat, että MOOG-osat ovat ensiluokkaisen laadukkaita ja kestäviä varmistaen samalla optimaalisen ohjauksen hallinnan ja ajomukavuuden. Kestävyyden parantuessa myös auton huolto- ja korjauskustannukset pienenevät.

Auton takuu säilyy myös merkkiriippumattomissa korjaamoissa

Auton takuu ei pakota omistajaa huollattamaan autoaan merkkikorjaamossa. EU-ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti auton takuu säilyy, kunhan määräaikaishuolto on tehty noudattaen autonvalmistajan merkin ja mallin mukaista huolto-ohjeistusta. Suomessa eräät autojen maahantuojat ovat määritelleet lisänä huolto-ohjelmaan vaadittavan Suomen olosuhteet. Ketjun jäsenkorjaamoilla on mahdollisuus hankkia huolto-ohjelmat autovalmistajan portaaleista yhteistyökumppaneidemme huolto- ja korjausohjelmien avulla, jonka lisäksi osalla korjaamoista on myös automerkkikohtaisia testauslaitteistoja ja -ohjelmia

Jotta auton takuu jatkuisi katkeamattomana, huolto-osina on käytettävä alkuperäisiä tai laadultaan alkuperäistä vastaavia merkkivaraosia. Fixus-ketjussa käytetyistä alkuperäisistä tuotemerkeistä mainittakoon esimerkiksi Bosch, Hengst, Mahle, KYB, Continental, NGK ja Ferodo. Moottorin voiteluun korjaamoillamme on käytössä hyväksytysti laatuluokitetut voiteluaineet esimerkiksi Nesteeltä, Liqui Molylta ja Ardecalta.

Myös sähköisten huoltokirjojen käyttö onnistuu muillakin korjaamoilla kuin merkkiorganisaatioiden korjaamoilla. Käytännössä huoltotietojen täyttämistä sähköiseen huoltokirjaan kirjaudutaan autovalmistajan portaaliin, jonne tehdään autokohtaisesti tarvittavat merkinnät. Ohjelmapäivitykset voidaan suorittaa ottamalla yhteys autonvalmistajan portaaliin esimerkiksi PassThru -toiminnon avulla, joka mahdollistaa automallikohtaisten ohjelmapäivitysten suorittamisen autoon. Ohjelmapäivityksissä voi olla esimerkiksi virheiden korjausta, turvallisuuteen, taloudellisuuteen tai mukavuuteen vaikuttavia ohjelman muutoksia.