AKK-Motorsportin ja Fixuksen yhteistyö laajenee, mukaan myös liikenneturvallisuutta edistävä Turvassa Tiellä -kampanja

AKK-Motorsportin ja Fixuksen yhteistyö laajenee – mukaan myös liikenneturvallisuutta edistävä Turvassa Tiellä -kampanja
Autourheilun lajiliitto AKK-Motorsport ja Fixus-ketju laajentavat yhteistyötään tulevana vuonna 2022. Kuluneen vuoden tapaan yhteistyö jatkuu edelleen niin Ralli SM-, Rata SM-, Rallicross SM- kuin digitaalisen autourheilun arvosarjoissa. Lisäksi yhteistyö näkyy jatkossa myös vastuullista liikennekäyttäytymistä edistävässä Turvassa Tiellä -kampanjassa
Sopimuksen jatkuminen ja varsinkin laajeneminen on AKK-Motorsportin markkinointiyhtiön kaupallisen johtajan Petteri Nikkasen mukaan erittäin hieno asia.
– Yhteistyömme toimi todella hyvin ja sujuvasti kuluneella kaudella – iso kiitos siitä koko Fixuksen väelle. Arvostamme valtavasti sitä, että Fixus jatkaa kanssamme myös tulevaisuudessa ja vieläpä entistä laajemmalla yhteistyösopimuksella. Yhdessä pystymme sekä tarjoamaan parempia autourheiluelämyksiä että edistämään liikenneturvallisuutta.
Myös Fixuksen ketju- ja markkinointipäällikkö Tuomo Koukkari on tyytyväinen sopimuksen jatkosta ja sen uusista elementeistä.
– Laaja-alainen yhteistyö on sopinut meille hyvin, ja Turvassa Tiellä -kampanja on tähän erittäin tervetullut uusi ulottuvuus. Uskomme, että pystymme osaltamme tuomaan tähän kampanjaan lisäarvoa tuomalla sitä esille osana Fixuksen valtakunnallista viestintää.
Tue paikallista yrittäjää ja osta työtä Suomeen!

Osta työtä Suomeen -päivä 3.12. osuu tärkeään ajankohtaan ennen joulusesonkia. Päivän tarkoitus on pysähdyttää miettimään omia valintojaan ja niiden vaikutuksia. Tempaus haastaa ostamaan teemapäivänä vain suomalaista työtä tukevia tuotteita ja palveluita. Kotimarkkinoiden merkitys taloutemme perustana on suuri. Kulutuskysynnän kohdentaminen suomalaista työtä tukeviin tuotteisiin ja palveluihin on jokaisen suomalaisen käsissä olevaa työllisyyspolitiikkaa.
Tutkimustulokset tukevat ajatusta, että kuluttamisella voi vaikuttaa. Työllistävyysvaikutusten lisäksi vastuullisuus on suuri yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa tänä päivänä sekä kuluttajien, julkisten hankkijoiden, että yrityshankkijoiden ostopäätöksiin. Kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen on vastuullisuusteko.
10 euroa, 10 000 työpaikkaa – pienillä valinnoilla on suuri merkitys
Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuussa lisää suomalaisia tuotteita tai palveluita, syntyisi vuodessa 10 000 työpaikkaa. Jokaisella valinnalla on merkitys, ja pienistä puroista koostuu iso virta. Teemapäivän avulla halutaan saada kuluttajat pohtimaan kulutusvalintojaan ja kannustaa heitä valitsemaan ostoksensa suomalaista työtä ajatellen.
Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtajan, Tero Lausalan, mukaan Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostaminen sekä paikallisen yrittäjyyden tukeminen ovat vastuullisuustekoja. Valmistajat ja palveluiden tuottajat luovat työpaikkoja Suomeen ja vahvistavat sekä taloudellista että yhteiskunnallista hyvinvointiamme.
Tänä vuonna jo seitsemättä kertaa järjestettävä Osta työtä Suomeen -päivä puhuttelee suomalaisia siis aiempaa vahvemmin. Peräti 94 prosenttia suomalaisista haluaa tukea kotimaista työllisyyttä ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita. Tämä luku on Suomalaisen työn liiton tutkimusten mukaan ennätyskorkealla, ja varmasti saanut vahvistusta koronan aikana. Häiriöt tuotteiden sekä osa- ja puolivalmisteiden saatavuudessa globaaleilla markkinoilla ovat vahvistaneet kotimaisten tuotantoketjujen asemaa.
Tue paikallista yrittäjää
Asioimalla Fixus-ketjun myymälöissä ja korjaamoilla tuet aina paikallista yksityisyrittäjää. Fixus-ketjulla on Suomalaisen työn liiton myöntämä Suomalaista palvelua -avainlipputunnus merkiksi siitä, että ketjumme palvelut on täysin tuotettu Suomessa, palvelumme kotimaisuusaste on vähintään 50 % omakustannusarvosta, ketjumme pääkonttori sijaitsee Suomessa ja meillä on Suomessa toimiva johto. Olisikin tärkeää, että Osta työtä Suomeen -päivästä tulisi kotimaisuuden Black Friday.
Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkavat yhteistyötään

Kuva © Ville Vuorinen/Susijengi
Suomen johtava autovaraosa-, lisävaruste- ja huoltopalveluketju Fixus on solminut uuden yhteistyösopimuksen Susijengin ja Susiladiesin kanssa. Fixus on toiminut vuodesta 2020 maajoukkueiden yhteistyökumppanina.
Koripalloliiton myyntijohtaja Timo Vertio on tyytyväinen solmittuun jatkosopimukseen. Tuleva vuosi on yhteistyön kolmas. Sopimukseen kuuluu aikuisten maajoukkueiden lisäksi myös nuorten PM-kisat.
– On hienoa, että Fixus jatkaa meidän maajoukkueiden matkassa ja sopimus pitää sisällään koko maajoukkuepolun nuorista aina aikuisiin. Fixus seisoi upeasti rinnallamme läpi koronapandemian ja uskon, että yhteinen tulevaisuutemme on entistä valoisampi, kommentoi Vertio tuoretta sopimusta.
Fixus-ketjun ketju- ja markkinointipäällikkö Tuomo Koukkari on niin ikään tyytyväinen jatkosopimuksesta:
– Yhteistyö koripallomaajoukkueiden kanssa on sujunut erittäin hyvin ja tuo meille monipuolista näkyvyyttä Suomi-brändin yhteydessä; tämä sopii hyvin kotimaista palvelua korostavalle Fixus-ketjulle, toteaa Koukkari.
Jatkosopimus on kestoltaan vuoden mittainen.
Tunnetko talvirengastarpeesi?
Talvirengassesonki lähestyy kovaa vauhtia. Alla on esittelyt Fixus-ketjun myydyimmistä rengasmalleista ominaisuuksineen. Tiedätkö, mikä on juuri sinulle sopivin rengas?

Hankook
Hankook on maailman kuudenneksi suurin rengasvalmistaja, jonka tuotantolaitokset Aasiassa ja Euroopassa tuottavat tällä hetkellä vuosittain yli 100 miljoonaa rengasta. Hankook-renkaiden kaikissa kehitys- ja tuotantovaiheissa hyödynnetään viimeisintä teknologiaa niin materiaalien, valmistamisen, suunnittelun kuin testauksenkin suhteen. Helmikuussa 2017 Hankook Tire avasi uuden talvirenkaiden testikeskuksen Ivaloon. Objektiiviseen, mittalaitteilla tapahtuvaan testaamiseen tarkoitettu rata on rakennettu täysin suoraksi vailla korkeuseroja, jotta testiautojen mittatulokset olisivat aina vertailukelpoisia keskenään. Uusimpien rengasmallien suunnittelun vahvana vaikuttajana ovatkin Ivalon testiradalta saadut kokemukset ja mittaustulokset. Missä muuallakaan talvirenkaat tulisikaan testata ja kehittää haastamaan Suomen talvea kuin paikan päällä!
Winter i*Pike RS2
Testimenestyjä RS+:n parhaat ominaisuudet on säilytetty ja tuotu nippu uusimpia teknologioita luomaan uusi nastarenkaiden standardi. Nastan muotoa ja mittoja muuttamalla RS2:een on saatu sijoitettua entistä enemmän nastoja, ja suurimmassa koossa määrä on jo huikeat yli 200 kpl. Myös kitkapinnan muodostavia lamelleja on pituussunnassa saatu lisättyä 23 % suurempien keskipalojen ansiosta. Lumi- ja jääominaisuudet eivät siis varmasti jätä pulaan tänäkään talvena. Nastoja renkaassa on renkaan koosta riippuen huimat 166–211 kpl.
Sopii sinulle, jos…
vaadit renkailta turvallisuutta ja ensiluokkaista lumi- ja jääpitoa haastaviin talviolosuhteisiin.
Winter i’Cept IZ2
Hankookin IZ2:n suunnittelussa on keskitytty etenkin lumi- ja jääpidon parantamiseen. Renkaan jääpito on peräti 10 % edeltäjäänsä parempi, ja lamellien määrää on lisätty pituussuunnassa 23 % ja vaakatasossakin 15 %. Renkaan käsiteltävyys on saanut ryhtiä yhtenäisellä nuolenmuotoisella keskirivalla, joka takaa myös parhaan veden ja sohjon poiston renkaan alta. Syvätkään urat renkaassa eivät auta, jos ne pakkautuvat täyteen lumesta ja tukkivat kuviopinnan. Tässä renkaassa lumenmurskaimen tavoin toimivat hampaat kuviopohjassa rikkovat paakkuuntunutta lunta väsymättä pitäen lumipidon optimaalisena.
Sopii sinulle, jos…
vaadit renkailta hiljaisuutta, ajomukavuutta ja satojen lamellien takaamaa erinomaista pitoa pohjoismaisiin talviolosuhteisiin.
Winter i*Pike LV
Seuraavan polven pakettiautojen nastarengas, jonka nastamäärä on maksimoitu optimaalisella sijoittelulla. Teräväreunaiset Torx-nastat ovat kotimaista tekoa ja takaavat huippuluokan jääpidon. Aggressiiviset, paloja halkovat V-viilteet yhdistettynä entistä suurempaan palamäärään luovat erinomaiset pito-ominaisuudet lumella ja erityisesti jäällä. Maksimipitoa maksimikuormalla!
Sopii sinulle, jos…
haluat pakettiautoosi uusimmalla rengasteknologialla valmistetut nastarenkaat, jotka kestävät ajoa painavilla kuormilla pidosta, ajomukavuudesta ja turvallisuudesta tinkimättä.

Laufenn
Laufenn perii teknologiansa suoraan Hankookin lippulaivamalleilta erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Laufennin Suomen debyytti 2017/2018 -kauden talvirenkailla onnistui loistavasti, ja rengas sai erinomaisen käyttäjäpalautteen. Valikoima on sittemmin täydentynyt pohjoisen talveen suunnitellulla kitkarengasmallilla, jonka kehityksessä on hyödynnetty Hankookin omaa testikeskusta Ivalossa. Laufennin renkaissa pyörää ei ole keksitty uudelleen, vaan ne perivät innovaationsa suoraan Hankookin menestyneiltä pintamalleilta.
I Fit Ice
I Fit Ice -nastarenkaan esikuvana on Hankookin I*Pike RS+, joka saavutti parhaat kierrosajat niin lumi- kuin jääradoilla Tekniikan Maailman suuressa talvirengastestissä vuonna 2017. Pito-ominaisuudet on optimoitu syvällä 3D-muotoillulla lamelloinnilla, joka minimoi kuviopalojen liikkeen. Kosketuspinta tiehen pysyy näin aina optimaalisena taaten erinomaisen käsiteltävyyden. Kuuteentoista yksilölliseen linjaan sijoitetut nastat takaavat maksimaalisen pidon ja jarrutusvoiman jäisissä olosuhteissa.
Sopii sinulle, jos…
haluat luotettavan rengasvalmistajan valmistamat, suomalaisella nastalla nastoitetut ja Suomessa testatut talvirenkaat, joissa hinta ja laatu todella kohtaavat.
I Fit IZ
Kitkarengas I Fit IZ:n tapauksessa taas koko pintamalli on lainattu suoraan Hankookin kitkarengasmallista, joten kehuttu jääpito ei ole syntynyt sattumalta. Kynnen muotoiset 3D-leikkaukset renkaan keskirivassa purevat erinomaisesti lumisiin ja jäisiin teihin. Uusi, talviolosuhteisiin suunniteltu kumiseos varmistaa tehokkaan pidon kovimmillakin pakkasilla. Pintakuvion siperianhuskyn jalanjälkeä jäljittelevä kuviointi tuo renkaaseen erinomaisen vetopidon ja suuntavakauden vaikeissakin olosuhteissa. Rengas on turvallinen myös vesikelillä, sillä pienet, vettä absorboivat reiät renkaan kuviossa toimivat pumpun tavoin maksimoiden ajettavuuden loskaisissa ja märissä ajo-olosuhteissa.
Sopii sinulle, jos…
etsit ajomukavuutta sekä hyvää talvipitoa kaikkiin käänteisiin. Kevyempään budjettiin erinomaiset renkaat pohjolan lumisille teille.
Lämpötilan laskeminen vaikuttaa huomattavasti auton akun tehoon. Samalla moottorin käynnistys vaatii enemmän käynnistysvirtaa. Esim. -18 ºC lämpötilassa akun todellisesta kapasiteetista saadaan hyödynnettyä vain noin 40 %. Kylmä akku ei heti käynnistyksen jälkeen kykene vastaanottamaan virtaa auton laturilta kuten lämmin akku, ja jos ajomatkat ovat lyhyitä, akku ei lataudu läheskään täyteen varaustilaan kylminä vuodenaikoina.
Tien poskeen on onnetonta hyytyä, jos akku tekee tenän. DEFA:n integroitu akkulaturi varmistaa, että virtaa piisaa myös lyhyessä ajossa, kylmässä tai kun kaikki sähkölaitteet ovat käytössä. Ja jos autossasi on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, on integroitu akkulaturi aivan ehdoton. Liitä vain tuttu vihreä johto pistorasiaan kerran viikossa yön ajaksi ja pidät autosi akun aina kunnossa.
DEFA:n valikoimasta löytyy erilaisia kiinteitä akkulatureita kuluttajien kaikkiin käyttötarpeisiin. Yksinkertaisimmillaan kiinteä akkulaturi asennetaan autoon ja sitä käytetään liittämällä tuttu vihreä johto auton pistokkeeseen, jolloin auton akku latautuu yön aikana ilman muita erillisiä toimenpiteitä. Autoihin joissa on tehdasasennettu tai jälkiasennettu polttoainekäyttöinen lisälämmitin, tulisi aina asentaa kiinteä akkulaturisarja lisävarusteena.
Lindholm tavoittelee Jyväskylästä ehjää kokonaisuutta

Kuva: Meritapix/Merita Mäkinen
Fixus-ketjun tukema GRX-tiimin Emil Lindholm ja kartturinsa Reeta Hämäläinen kilpailevat TGS Worldwiden tiimin tutulla Škoda Fabia R5 Evolla perjantaina Jyväskylästä käynnistyvässä Suomen MM-rallissa WRC3-luokan MM-pisteistä. Rallin tuore Suomen mestaripari lähtee kotikilpailuunsa ajamaan omaa parastaan.
Sunnuntaina Ralli SM-sarjan kuninkuusluokan SM1-luokan Suomen mestaruutta juhlineet Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen valmistautuvat jo täyttä häkää perjantaina käynnistyvään Suomen MM-ralliin. TGS Worldwiden tiimin Škoda Fabia R5 Evolla ajava kaksikko on valmis kohtaamaan Keski-Suomen sorateiden tuomat haasteet.
– Kotona kävin kääntymässä ja mestaruutta emme ehtineet juhlia yhtään. Tässä on ollut kiire aikataulu. Emme aja ennakkotestiä, eikä tässä olisi ollut siihen aikaakaan, sillä kaverit TGS:llä käyvät parhaillaan autoamme SM-rallin jäljiltä läpi. Joka paikka tarkastetaan, jotta kaikki olisi perjantaina viimeisen päälle kunnossa.
– Meillä on hyvä auto ja hyvät säädöt. Kokkolassa oli hyvä fiilis autosta ja ajamisestani koko ajan. Ainoa kysymysmerkki on se, että miten rikki pienemmät tiet Jyväskylässä menevät. Jos ne kestävät niin meidän ei tarvitse tehdä autollemme mitään, ja jos ne eivät kestä niin toteutamme ihan pikku juttuja säätöihin, Lindholm toteaa.
Lindholm näkee poikkeuksellisen myöhäisessä ajankohdassa ajattavassa Suomen MM-rallissa uusia haasteita.
– Tiet ovat pehmeämmässä kunnossa, on kylmempää ja kuten Kokkolassa viime viikonloppuna, mutkia leikatessa ojista nousee tielle mutaa ja kuraa, ja tällaiset leikkaukset ovat yllättävänkin haasteellisia ja liukkaita.
Tulevana perjantaina Jyväskylästä käynnistyvä Suomen MM-ralli on Lindholmille hänen uransa neljäs Suomen MM-ralli. Aikaisempina vuosina vauhti on ollut jokaisena kerralla hyvällä tasolla, mutta myös epäonnea on riittänyt. Lindholm starttaa reitille lähtönumerolla 32 ja hänen paikkansa perjantaina lähtöjärjestyksessä on 23.
– Lähdemme ajamaan omaa parastamme ja katsotaan mihin se riittää. Pyrimme olemaan korkealla sijoituksissa, mutta väkisin emme lähde tulosta yrittämään. Reitistä kolmasosa on uutta ja puhtaasti nuotista ajaminen on ollut meille yleensä vahvuus. Ehjään kokonaisuuteen pyritään. Ehkä on viisainta ajaa oman luokkamme (WRC3) tuloksesta ja mennä sen mukaan. Totta kai vähän kiinnostaa myös verrata vauhtiamme WRC2-luokkaan.
– Ja jos kulkee hyvin niin antaa mennä vaan. Yritetään kurvailla ja nauttia rallista. Tavoitteemme on sunnuntaina olla mahdollisimman korkealla, mutta sitä ennen edessämme on muutama melko haasteellinen erikoiskoe, Lindholm muistuttaa.
Kauden kymmenes MM-osakilpailu Suomen MM-ralli käynnistyy perjantaina 1. lokakuuta Jyväskylästä klo 13:07. Avauspäivän ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta (89,42 km). Ralli jatkuu lauantaina yhdeksällä erikoiskokeella (151,95 km) ja päättyy sunnuntaina neljän erikoiskokeen (45,74 km) jälkeen klo 13:18 Ruuhimäessä ajettavaan Power Stage-erikoiskokeeseen. Rallin kaikki erikoiskokeet ovat nähtävissä Yle Ralli Plus -palvelun avulla Yle Areenassa suorina lähetyksinä.
Emil Lindholm on rallin SM1-luokan uusi Suomen mestari!

Kuvaaja: Meritapix/Merita Mäkinen
GRX-tiimin Škoda Fabia R5 Evolla kilpaileva Emil Lindholm on rallin SM1-luokan uusi Suomen mestari! Lindholm ratkaisi mestaruuden yhdessä Reeta Hämäläisen kanssa voittamalla ralli SM-sarjan finaaliosakilpailun Kokkolassa. Mestaruus on Lindholmille uran ensimmäinen.
GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen säilyttivät Kokkolan SM-rallissa avauspäivänä hankitun kärkitilan ja ajoivat sunnuntaina rallin voittoon. Ykköstila merkitsi TGS Worldwiden Škoda Fabia R5 Evolla kilpailevalle kaksikolle Suomen mestaruutta. Rallissa toiseksi SM-pisteiden ulkopuolella ajoi Venäjän Nikolai Gryazin, joka joutui taipumaan Lindholmille 7 sekuntia.
Lindholmin kanssa Suomen mestaruudesta taistelleet Teemu Asunmaa oli rallissa kolmas 11,0 sekuntia ja Mikko Heikkilä neljäs 11,4 sekuntia Lindholmista.
Lindholm ja Hämäläinen ratkaisivat mestaruuden, ajamalla kauden kolmesta viimeisestä SM-rallista täydet SM-pisteet. Kokkolassa Lindholm menetti kärkipaikkansa hetkellisesti sunnuntain ensimmäisen EK:n jälkeen, mutta nousi uudelleen kärkeen heti seuraavalla EK:lla.
– Aamun toinen EK ratkaisi tämän rallin. Siinä noustiin uudelleen rallin johtoon ja sen jälkeen homma oli hanskassa. Viimeiselle pätkälle lähdettäessä en edes jännittänyt yhtään. Ajoni oli rentoa koko päivän.
– Aamun ensimmäisellä EK:lla ilman lämpötila oli vain neljä astetta plussaa, ja kun lämpötila nousi, pito parani. Renkaamme toimivat koko kauden yleensäkin erinomaisesti.
SM1-luokasta saavutettujen kahden SM-hopean ja yhden pronssin jälkeen uran ensimmäinen Suomen mestaruus maistuu.
– Hieno fiilis. Tätä on odotettu. Hymyilyttää koko ajan, mutta juhlat valitettavasti jäävät tällä kertaa väliin. Kokkolasta lähdemme heti kohti kotia ja jo kotimatkalla alkaa keskittyminen ensi viikolla ajettavaan Suomen MM-ralliin.
Lindholm kertoo, että vaikka mestaruus oli ollut jo useana vuonna lähellä, vasta tänä vuonna hän oli riittävän kypsä voittamaan sen.
– Aikaisempina vuosina on ollut liikaa nuoren miehen intoa. Joka pätkälle piti saada hyvä aika. Tänä vuonna olen ymmärtänyt paremmin, mitä ralli lajina vaatii. Se, että osaa ajaa pohja-aikoja, ei vain riitä. Ralli on loppujen lopuksi myös taktinen laji. Jokainen tulos ja EK-aika ei vain vaikuta omaan ajoosi vaan myös muiden suoritukseen. Olen oppinut ajattelemaan rallia kokonaisuutena, Lindholm kertoo.
– Haluan myös kiittää ensimmäisestä mestaruudestani kaikkia vuosien varrella mukana olleita. Luettelo olisi pitkä, mutta he kaikki mukana olleet tietävät, keitä tarkoitan. Iso kiitos! Suuri kiitos myös tiimilleni sekä Reetalle, joka jaksoi hienosti tsempata minua kauden aikana.
Fixus-ketju onnittelee Emiliä ja koko tiimiä voitosta sekä loistavasta kaudesta!
Lopputulokset: Kokkolan SM-ralli:
1. Emil Lindholm – Reeta Hämäläinen (FIN) Škoda Fabia R5 Evo 59:35,4
2. Nikolai Gryazin – Konstantin Alekssandrov (RUS) VW Polo GTI R5 + 7,0
3. Teemu Asunmaa – Marko Salminen (FIN) Škoda Fabia R5 Evo + 11,0
4. Mikko Heikkilä – Topi Luhtinen (FIN) Škoda Fabia R5 Evo + 11,4
5. Eerik Pietarinen – Antti Linnaketo (FIN) VW Polo GTI R5 + 20,4
Epäviralliset SM-pisteet SM1-luokka:
1. Emil Lindholm Škoda 119
2. Mikko Heikkilä Škoda 106
3. Teemu Asunmaa Škoda 104
Puhaltaako ilmastointi lämmintä kuin lehmän henkäys, onko sisääntuleva ilma kosteaa tai jopa haisee pahalle? 😫
Ei haittaa, Fixataan se! 👌
Niina ja Lore Backmanin auto ei ole saanut viime aikoina riittävästi huolenpitoa, ja on monilta osin päässyt hieman heikkoon happeen. Tässä sarjassa laitetaan Backmanien auto kuntoon ja annetaan vinkkejä autoiluun. Kuinka paljon auton yleisilmettä ja ajoturvallisuutta voi parantaa ihan pienilläkin jutuilla, ja mitkä asiat kannattaa tarkistaa säännöllisesti? Pysy mukana koko syksy, niin saat Fixus-asiantuntijoilta itsekin hyviä autoiluvinkkejä!
Bosch sytytystulpat – testattu kilparadoilla

Bosch-sytytystulpat ovat olleet osa menestyksekästä moottoriurheilua jo yli 100 vuoden ajan, mutta myös ”tavalliset” autoilijat pääsevät hyötymään niistä. Usein moottoriurheiluun varta vasten kehitetyt sytytystulpat tulevat ennen pitkää saataville myös sarjatuotantoautoihin – ainakin muunneltuina versioina. BOSCH-sytystystulppia käytetään useissa kilpasarjoissa. Kuinka tärkeässä roolissa moottoriurheilu on sytytystulppien kehittämisessä? Boschin kehitysinsinöörit Ronald Ritter ja Bernd Müller kertovat moottoriurheilussa käytettävistä Boschin sytytystulpista.
Ritter: Bosch-sytytystulppia käytetään yleisesti ja erittäin hyvällä menestyksellä kansainvälisessä moottoriurheilussa, mikä osoittaa niiden korkean suorituskyvyn ja luotettavuuden. Hyödynnämme moottoriurheilukäytössä karttunutta kokemusta myös Boschin sarjatuotannon sytytystulppien kehittämisessä. Nykyään sytytystulppamme edustavat alansa huippukehitystä.
Mitä moottoriurheilukäytössä hyväksi havaittuja ominaisuuksia on otettu käyttöön Boschin huipputehoisissa sytytystulpissa?
Müller: Esimerkiksi M10-kierteet kehitettiin moottoriurheilussa käytettäviin sytytystulppiin, mutta myöhemmin ne otettiin käyttöön myös sarjatuotantoautojen Bosch-tulpissa. Sytytystulpan liitin on myös kehitetty alun perin moottoriurheilukäyttöön parantamaan liitäntöjä erikoismoottoreissa. Boschin huipputehoisissa sytytystulpissa nykyään käytettävät liitännät ovat näistä jalostettu variaatio sarjatuotannon tulpille. Keskitetty ja hitsattu maaelektrodi on myös alun perin moottoriurheilukäyttöön suunniteltua tekniikkaa, joka on sittemmin löytänyt tiensä sarjatuotantoon.
Alkuperäistuotteiden laatu ja sama korkea suorituskyky myös jälkimarkkinoille
Bosch tarjoaa huipputehokkaita sytytystulppia moderneille, turboahdetuille bensiinin suoraruiskutusmoottoreille myös korjaamovalikoimassa. Näin myös jälkimarkkinat pääsevät hyötymään Boschin laajasta OE-kokemuksesta ja osaamisesta.
Millaisia ovat uusimmat suuntaukset ajoneuvojen sytytystulpissa? Miltä tulevaisuuden sytytystulpat näyttävät?
Müller: Nykyisten sarjatuotannon sytytystulppien rungossa on M12-kierre, kun taas M10-kierteestä on tullut vakio moottoriurheilussa käytettävissä sytytystulpissa. Joissakin tapauksissa Bosch-tulpissa on jo M8-kierre. Tarkkailemme moottoriurheilun nykysuuntausta, jossa moottorit pienenevät jatkuvasti. Yleisesti ottaen asennustila pienenee, mikä jättää myös sytytystulpille vähemmän tilaa. Samaan aikaan on varmistettava korkea eristelujuus. Kyse ei kuitenkaan ole vain geometrisestä koosta. Uudessa suuntauksessa näkyvät myös huipputehokkaiden materiaalien käyttö sekä parannetut ominaisuudet ja mallit.
Mitä tämä merkitsee korjaamoille ja auton omistajille?
Müller: Boschin sytytystulpat testataan äärimmäisissä olosuhteissa. Autoilijat voivat luottaa täysin tulppien huipputehoon päivittäisessä käytössä. Tietenkään tämä ei koske vain Boschin sarjatuotannon sytytystulppia, vaan myös jälkimarkkinoiden Bosch-tuotteita.
Kuten moottoriurheilussakin, myös sarjatuotannossa sytytystulpat on suunniteltu erityisesti kullekin moottorille sopivaksi. Asiakkaat hyötyvät Boschin pitkäaikaisesta kokemuksesta, innovatiivisista teknologioista ja erittäin korkealaatuisista tuotteista.
Ritter: Olisi harhaluulo kuvitella, että sytytystulpat eivät ole muuttuneet paljoakaan viimeisen 100 vuoden aikana. Materiaalit ovat hyvin erilaisia, uutta tekniikkaa on otettu käyttöön ja sitä kehitetään edelleen. Useimmat autoilijat eivät varmaan edes tiedä, kuinka paljon Bosch-tekniikkaa heidän ajoneuvoihinsa on asennettu.
Lisätietoa Bosch-sytytystulpista saat lähimmästä Fixus-myymälästäsi!

- Huipputehokas sytytystulppa
- Keskitetty ja hitsattu maaelektrodi varmistaa optimaalisen sytytyksen
- Puhdasjalometallinen, CW-laserhitsattu keskielektrodi
- Eristimen nokan uudenlainen muotoilu
- Keraaminen erikoismateriaali, jossa korkea eristelujuus
- Optimoitu eristimen rakenne
Lindholmille täysi SM-pistepotti Lahdesta

Fixus-ketju onnittelee Sebateamia täydestä pistepotista Lahden SM-rallissa.
GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen sijoittuivat Škoda Fabia R5 Evolla kauden viidennessä SM-rallissa Lahdessa toiseksi. Kakkossija merkitsi tällä kertaa täyttä SM-pistepottia, sillä rallin voittoon 19.6 sekunnin erolla ajanut Viron Egon Kaur ei kilpaile SM-sarjassa.
SM Top Building-rallin toiseen kilpailupäivään kärkipaikalta startannut Emil Lindholm ajoi ehjät kaksi kilpailupäivää, jotka toivat rallissa tärkeän toisen sijan ja täydet SM-pisteet.
Rallin avauspäivän kolmelle EK:lle Lindholm kellotti yhdessä Reeta Hämäläisen kanssa kaksi pohja-aikaa ja yhden kakkossijan. Myös toisena kilpailupäivänä TGS Worldwiden Škoda Fabia R5 Evolla kilpaillut Lindholm ajoi kärjen tahtia.
Päivän kuudennelle ja samalla rallin viimeiselle EK:lle yleiskilpailun toisena 6.4 sekuntia Mikko Heikkilän edellä startanneen Lindholmin ero Heikkilään kaventui EK:n maalissa 0.6 sekuntiin.
– Rallin viimeinen EK oli sateen jäljiltä selkeästi reitin mutaisin, ja se oli meille jonkin verran hankala. Oma ajolinjani ei oikein sopinut historic-autojen jättämään ajouraan. EK tuli hyvin, mutta vähän liian tarkalle se tällä kertaa meni, mutta hyvä, että sekunnin kymmenykset olivat puolellamme.
– Saimme MRF Tyresin käyttöön taas kerran paljon tärkeää dataa olosuhteista, joissa en ole MRF:llä aiemmin ajanut, ja se tietysti on meillä jokaisessa rallissa tärkeä agenda.
Viron Egon Kaur siirtyi aamun kolmen ensimmäisen EK:n jälkeen rallin johtoon ja piti paikkansa loppuun asti.
– Egon ajoi kovaa, ja kaikki kunnia hänelle voitosta. Meille maksimipisteet olivat tällä kertaa voittoa tärkeämmät. Näimme aamupäivän jälkeen hänen vauhtinsa, eikä meillä ollut mitään järkeä lähteä nostamaan omaa vauhtiamme ja lisätä riskiä, jotta voisimme ajaa voitosta. Tässä rallissa meillä oli pisteiden muodossa enemmän pelissä, Lindholm muistutti.
Maksimipisteiden myötä Lindholm jatkaa SM1-luokan pisteissä toisena, ainoastaan pisteen kärkeen nousseen Mikko Heikkilän perässä. Teemu Asunmaa ajaa yhdeksän pistettä Heikkilästä.
– Kauden viimeisessä SM-rallissa Mikon ja minun ei tarvitse pisteitä laskea: se kumpi meistä rallin voittaa, on mestari. Tuttu tilanne viime kaudelta. Mestaruuden eteen kuitenkin kaikkemme tehdään, Lindholm lupaa.
Rallin SM-sarjan ratkaisut nähdään 25.–26. syyskuuta SM KokUA 60 vuotta -juhlarallissa Kokkolassa.
Epäviralliset lopputulokset; SM Top Building-ralli, Lahti:
1. Egon Kaur – Silver Simm Volkswagen Polo GTI R5 53:40.8
2. Emil Lindholm – Reeta Hämäläinen Škoda Fabia R5 Evo + 19.6
3. Mikko Heikkilä – Topi Luhtinen Škoda Fabia R5 Evo + 20.2
4. Eerik Pietarinen – Miikka Anttila Volkswagen Polo GTI R5 + 38.6
5. Teemu Asunmaa – Jani Salo Škoda Fabia R5 Evo + 44.8
SM1-luokan epävirallinen pistetilanne 5/6 osakilpailua:
1. Mikko Heikkilä Škoda 86
2. Emil Lindholm Škoda 85
3. Teemu Asunmaa Škoda 77