Tiedotteet

Fixus tiedotteet2023-05-24T11:12:06+03:00

Pohjapanssarilla suojaat autosi alustan kolhuilta ja vaurioilta

Ajoitko roudan rikkomaa tietä? Kolahtiko auton pohja kuoppaan tai oliko tiellä irtokiviä? Vahinko voi sattua nopeasti ja pahimmassa tapauksessa vauriot voivat olla mittavat. Esimerkiksi auton öljypohja tai vaihteisto voivat mennä rikki, jos pohja kolahtaa oikein pahasti. Jäähdytin tai ilmastoinnin kompura voivat tuhoutua.

Jos auton pohjassa olisi ollut teräksinen tai alumiininen pohjapanssari, vahinkoa tuskin olisi tapahtunut. Moni ei tätä tule ajatelleeksi tai uskoo, että auton pohjassa tuleva muovinen pölysuoja on riittävä suojaamaan sitä.

– Muoviset suojat on tarkoitettu Keski-Europan teille, joilla suojaa haetaan lähinnä pölyltä tai pieniltä kiviltä. Suomessa niistä ei välttämättä ole paljonkaan apua, sanoo Fixuksen tuotepäällikkö Juhani Kortelainen.

Suomen talven jäljiltä monessa autossa moottorinsuojamuovit saattavat lerpattaa riekaleina ja niiden uusiminen on joka tapauksessa edessä. Lujempi vaihtoehto näille olisi teräksisen tai alumiinisen pohjapanssarin kertahankinta. Auton pohjaan asennettavat teräksiset tai alumiiniset pohjapanssarit ovat paksuudeltaan kahdesta ja puolesta millistä viiteen milliä. Hinnat vaihtelevat 70 eurosta 300 euroon.

– Parhaimmillaan kestävä pohjapanssari on lisävaruste ja ”vakuutus”, jonka ansiosta autoon ei tule arvaamattomia vahinkoja, Kortelainen sanoo ja lisää, että jo 2,5 millin paksuinen teräspanssari kestää melko suuret auton pohjaan tulevat iskut.

Pohjapanssareita asennetaan kaikenikäisiin autoihin: niin tuliteriin kuin kymmenenkin vuotta vanhoihin autoihin. Vaikka auton pohja olisi jo kerran vaurioitunut, pohjapanssari kannattaa silti pohjaan laittaa.

K27 Sheriff -panssareilla on monia etuja:

1. Suoja vaurioita vastaan
Suojaavat moottoritilan osia vaurioitumiselta ja korin osia epämuodostumilta.

2. Suoja pölyä, kuraa ja ruostumista vastaan
Suojaavat moottorin osia ja sähköjohtoja pölyltä, kuralta ja ruostumiselta.

3. Alhaisempi polttoaineenkulutus
Panssarit optimoivat ilmavirran kulun ajoneuvon alla, mikä vähentää polttoaineenkulutusta.

4. Valmistajan yhteistyö
GM, Ford, Toyota, Hyundai, Nissan, Peugeot, Honda, Mitsubishi, Subaru, Mazda, Fiat.

5. Tuoteominaisuudet takaavat laadun
– Materiaali kestävä teräs/alumiini
– Helppo asentaa autonvalmistajan valmiisiin asennusreikiin eikä poraamista vaadita
– Huoltoaukot varmistavat että panssaria ei tarvitse poistaa esimerkiksi öljynvaihdon yhteydessä
– Kumivaimentimet huolehtivat, että panssari ei kolise auton koria vasten Jauhepinnoite takaa pohjapanssarille kestävän maalipinnan
– Suolasumukoe varmistaa, että pohjapanssari kestää myös Suomen talven

Korjaamoesittelyssä P&T Autohuolto

Helsingissä Pitäjänmäellä toimiva P&T Autohuolto Oy rakentaa toimintansa vahvaan osaamiseen ja ammattitaidon kehittämiseen. Se ei ole ihan helppoa nykymaailmassa, missä autoalan kehitysvauhti sen kuin kiihtyy. P&T Autohuollolla on mittavat tilat, jossa neljä nosturipaikkaa. Mekaanikkoja on kaksi.

Fixus-yrittäjä Petri Julinille autoalalle suuntautuminen oli alusta pitäen selvä juttu. Se ei ole ollut hänelle pelkästään ammatti, vaan myös harrastus. Siitä kertovat työhuoneen vitriinissä kiiltelevät pokaalit takavuosien jokkiskisoista. Kun takana oli ammattikoulu ja puolentoista vuosikymmenentä Volvon merkkihuollossa, Petrin mieleen tuli idea oman yrityksen perustamisesta. Heti alkuun ajatus ketjutoimintaan liittymisestä tuntui hyvältä. Niinpä kirjoitettiin Fixus-ketjusopimus. Ketju antaa varmuutta myös asiakkaalle.

– Se oli harkinnan tulos. Ensin oli päätös yksin toimimisen ja ketjuun liittymisen välillä, ja sitten Fixus-ketjusta. Muutakin oli tarjolla, mutta tämä vaikutti järkevimmältä, Petri perustelee.

Koulutusta tarvitaan

Tänä päivänä koulutus on tärkeää. On pysyttävä yhä vauhdikkaammin etenevän kehityksen mukana. Avainsana on vianetsintä. Kuka hyvänsä osaa vaihtaa osan, kysymys onkin siitä, mikä osa pitäisi vaihtaa.

Tässä ovat keskeisessä asemassa niin sanotut PassThru-järjestelmät. Ne sallivat monimerkkitestereiden päästä yhteyteen eri autonvalmistajien testausjärjestelmien kanssa. Ilman autonvalmistajan järjestelmään pääsyä ei vianetsintä ole mahdollista, koska auton tietokanta ei avaudu. PassThru-järjestelmien koulutus on ensiarvoisen tärkeää, jotta pystytään käsittelemään uusimpia automalleja.

Fixus-varaosapalvelu tukee hyvin

Eräs keskeinen seikka tuloksellisen toiminnan kannalta on Fixus-varaosapalvelu. Varaosavarasto on mittava, ja osia toimitetaan kolmesti päivässä. Sen puolesta työt sujuvat hyvin. Oikeiden osien saantia varmistavat hyvät linkit. Toinen tärkeä seikka osatoimituksissa on virheettömyys. Väärän osan toimittaminen on nimittäin suora isku sekä huollon että asiakkaan talouteen, kun auto seisoo osaa odottamassa. Työ ei aina jää edes osan vaihtamiseen, vaan varsinkin elektroniikkaosat on ”esiteltävä” auton järjestelmälle, ennen kuin laite toimii.

Sähköistyminen ja muita haasteita

Eräs tulevaisuuden haaste ovat sähköautot, niin hybridit kuin täyssähköiset. Niistä puhutaan paljon, mutta arjessa niitä ei vielä paljon tule vastaan. Huolto-ohjeet on haettava maahantuojan sivuilta. Tärkeää on tietää, miten auto saadaan virrattomaksi, jotta sen huoltotoimet voi tehdä turvallisesti. Sähköautojen painavan akuston vuoksi perinteisiä autoja suurempi paino ja sen vuoksi järeytyvä alusta tai suuremman kiihtyvyyden takia lisääntynyt jarrujen kuluminen tuskin tuo ongelmaa. Se on vain perinteistä mekaanisten osien vaihtoa.

Aika näyttää, kuinka asiassa edetään, sillä sähköistyminen on vielä suuresta julkisesta kohusta huolimatta vasta alullaan. On hyvä muistaa, että autokannan keski-ikä on yli 11 vuotta, tosin pääkaupunkialueella vähemmän. Asiat ennättävät selkiytyä ennen kuin sähköistetty kalusto tulee laajemmin monimerkkikorjaamoiden ovelle.

– Sitä ennen on kuitenkin huolehdittava koulutuksen kautta siitä, että ollaan valmiita, sanoo Petri.

Oma lukunsa ovat kaasuautot, joiden korjaaminen edellyttää lupia. Perinteinen huoltotyökin on osattava tehdä huolellisesti dokumentointi muistaen.

Ketjussa on paljon osaamista

Ketju sinällään on voimavara jäsenten monimerkkiosaamisen kautta. Henkilöillä on erilainen kokemustausta, ja monen yrittäjän ja mekaanikon ensiaskeleet alalla on otettu eri merkkiorganisaatioissa. Niissä on saatu koulutusta, jota sitten voi jakaa tarvittaessa kollegoiden kesken periaatteella ”vuoroin vieraissa”. Tässä Petri antaa vinkin alalle tuloa harkitseville: kannattaa suuntautua sähköpuolelle. Autojen sähköiset järjestelmät ovat varmasti lisääntymään päin. Osin siksi, että siellä on mahdollisuus kehittää autoon asiakkaita houkuttavia uusia ominaisuuksia, ja osin siksi, että monta erillistä käyttökytkintä on halvempaa korvata yhdellä kosketusnäytöllä.

Ketjun sisällä tietoa saa, kun sitä osaa kysyä. Hyvät yhteydet kollegoiden kesken ovat tärkeitä, kun ongelmiin pitää hakea ratkaisua. Joka päivä täytyy oppia uutta.

– Itse puuhailen tässä ja huolehdin siitä, että homma pyörii, Petri muotoilee.

Erityisen kestävät ja helppohuoltoiset suodattimet Hengstiltä!

Modernien polttomoottoreiden on oltava aina vain tehokkaampia. Tällöin on ensiarvoisen tärkeää, että moottorin voitelu toimii optimaalisesti. Käyttökohteesta riippuen moottorin kiertojärjestelmän läpi pumpataan minuutissa useita satoja litroja voiteluainetta liikkuvien osien kitkan vähentämiseksi ja tätä kautta mäntien, kiertokankien ja muiden osien ennenaikaisen kulumisen estämiseksi. Laadukkaan voiteluaineen lisäksi tarvitaan ehdottomasti myös luotettavasti toimiva öljysuodatin.

Hengstin valikoimissa on yli 120 erilaista suodatinelementtiä jokaiseen käyttökohteeseen. Laadukkaalla suodattimella pöly, metallihiukkaset ja muut jäämät, jopa pienimmät 10 μm:n (0,01 mm:n) kokoiset hiukkaset pysyvät luotettavasti poissa voitelupiiristä. Korkealaatuinen öljysuodatin kestää jopa 160 °C:n lämpötilaa, ja sen staattinen paineenkestävyys on jopa 20 baaria. Myös moottorinosien vaurioitumis- sekä kulumisriskit pienenevät merkittävästi ja polttoaineenkulutus ja päästöt vähenevät, koska öljy on puhtaampaa ja voiteluaine toimii tehokkaammin

Hengst-suodattimen edut:

  • Suodattimen suorituskyky on optimaalinen tehokkaan epäpuhtauksien suodatuksen ansiosta
  • Paineen- ja lämmönkestävyys ovat huippuluokkaa kaikissa käyttöolosuhteissa
  • Korkealuokkainen koneistus ja suodatinkomponenttien tarkka hitsaus varmistavat laadukkuuden
  • Suodattimen mittatarkkuus helpottaa asennusta ja takaa luotettavan toiminnan
  • Moottorin osien vaurioituminen ja kuluminen vähenevät merkittävästi
  • Suojattu paineiskuilta äärimmäisissä käyttöolosuhteissa

Vinkit turvalliseen renkaanvaihtoon – tiedätkö mitä pitää ottaa huomioon?

Vaihto sujuu turvallisesti ja oikein kun siihen on oikeat työvälineet. Pyöränpultti- tai -mutteriavain, laadukas nostotunkki, autopukki, momenttiavain, pyöräkiilat sekä tarvittaessa voiteluainetta. Huom. katso auton ohjekirjasta saako voiteluainetta käyttää!

Auton nostokohta on katsottava ohjekirjasta huolellisesti, ettei auton koriin tule vaurioita. Renkaanvaihtoa ei saa koskaan suorittaa pelkän tunkin varassa, vaan auto on asetettava työn ajaksi autopukin varaan. On myös turvallisempaa käyttää kunnollista tunkkia autossa olevan kokoontaittuvan tunkin sijaan.

Mikäli et ole varma, että voit vaihtaa renkaat turvallisesti, anna ammattitaitoisen asentajan vaihtaa renkaat!

Rengaspaineet ja renkaiden kuluminen

Tarkista ennen asennusta rengaspaineet, renkaiden kunto ja kulutuspinnan urasyvyys. Muista tarkastaa samalla myös vararengas, jos sellainen on autossa varusteena, tai paikkausaineen voimassaolo. Suositellut rengaspaineet löydät auton ohjekirjasta tai asiasta ilmoittavasta tarrasta esimerkiksi auton ovipilarissa tai polttoainetankin luukussa.

Mikäli renkaiden kulutuspinnoissa havaitaan epätasaista kulumista, on hyvä tarkistaa ohjauskulmat ennen renkaiden vaihtoa tai heti vaihdon jälkeen. Renkaissa ollut väärä rengaspaine voi myös aiheuttaa epänormaalia kulumista.

Mitä huomioida vanteista?

Vanteiden pultit tai mutterit kiristetään aina ristikkäisessä järjestyksessä. Tarkista myös tarvitaanko vanteen keskiöön erillistä soviterengasta.  Alumiinivanteita vaihdettaessa tarkistetaan auton ohjekirjasta valmistajan suositusten mukainen kiristysmomentti. Alumiinivanteille suoritetaan pulttien tai muttereiden jälkikiristystä noin 100 km ajon jälkeen, jossa tarkastetaan, että kaikki pultit tai mutterit ovat pysyneet asetetussa kireydessä.

Koko, urasyvyydet ja pyörimissuunta syyniin

Renkaiden asennuksessa on tarkistettava oikea pyörimissuunta, jos sellainen on renkaille määritelty. Renkaiden kulutuspinnan urasyvyyden tulee olla kesärenkaissa vähintään 1,6 millimetriä ja talvirenkaissa minimissään 3,0 millimetriä. Syvyys mitataan renkaan pääurista renkaan keskialueen kulutuspinnasta. Renkaiden tulee olla mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset samalla akselilla asennettuna. Mikäli kyseessä on nelivetoauto, katso mahdollinen lisäohjeistus auton käyttöohjekirjasta, ettei renkaiden erilainen koko tai kuluminen aiheuta ennenaikaista kulumista tai rikkoontumista auton voimansiirron komponentteihin.

Säilytys ja merkinnät

Merkitse renkaaseen aina vaihdetun renkaan sijainti, jotta se voidaan asentaa myöhemmin takaisin samaan paikkaan. On myös mahdollista kierrättää renkaita eri paikoissa tasaisemman kulutuksen edistämiseksi, riippuen siitä, onko esimerkiksi renkaiden pyörimissuunta määritetty.

Kausisäilytyksen tai renkaanvaihdon yhteydessä voi hyvin tarkistuttaa renkaiden tasapainotuksen tai jopa tarpeen uusia renkaat. Renkaat on hyvä pestä ja kuivata hyvin ennen kausisäilytystä, ja myös vanteiden vahaus on suositeltavaa pesun jälkeen. Säilytä renkaat kuivassa, viileässä ja mielellään pimeässä tilassa, jotta ne säilyttävät ominaisuutensa myös kausisäilytyksen aikana mahdollisimman tasaisesti.

Moogin uuden Hybrid Core -tekniikan ansiosta ohjauksen osat ovat entistä kestävämpiä

Ohjauksen ja alustan osia Euroopassa valmistavan Moogin tuotevalikoima on markkinoiden kattavin. Moog laajentaa valikoimaansa sadoilla tuotteilla vuosittain. Jokainen osa suunnitellaan ja testataan täydellisen suorituskyvyn ja erinomaisen kestävyyden varmistamiseksi. Moog tarjoaa vain ja ainoastaan OE-vaatimukset täyttävää laatua, ja osien takuuaika on 3 vuotta kuluttajakaupassa, kun tuote on asennettu autokorjaamolla.

Uusi Hybrid Core Technology yhdistää hiilikuituvahvistetun kuulakehän ja induktiolämpökäsitellyn kuulatapin, joita käytetään pallonivelissä, tukivarsissa, raidetangoissa ja raidetangon päissä. Moog käyttää tuotteissaan lämpökäsittelyä, koska sillä on useita etuja, esimerkiksi kuulatapin parempi kestävyys. Se myös vähentää vääntymää, joka aiheutuu kuormituksesta kuulatapin metallissa ja vahvistaa sen pintaa kuormitetuilla alueilla. Tämä kaikki pidentää tuotteen käyttöikää. Tuotantokapasiteetin laajentamiseksi Moog on avannut uuden tehtaan Euroopassa.

Hybrid Core Technology pähkinänkuoressa

Moog on kehittänyt uuden Hybrid Core -tekniikan nivelille. Siinä yhdistyvät hiilikuituvahvistettu kuulakehä  ja induktiolämpökäsitelty kuulatappi. Tekniikkaa käytetään osissa, joihin kohdistuu suurin kuormitus: esimerkiksi pallonivelissä, alatukivarsissa, kolmiotukivarsissa, raidetangoissa ja raidetangon päissä.

Hiilikuitukuulakehä
Hiilikuituvahvisteisen PTFE-materiaalin käytön ansiosta Hybrid Core -tekniikka lisää merkittävästi kuulakehän kestävyyttä.

Induktiolämpökäsitelty kuulatappi.
Kestävyys ja turvallisuus paranevat entisestään, kun osissa käytetään induktiokarkaistuja kuulatappeja. Induktiokarkaisu on lämpökäsittelymenetelmä, joka lisää osan pintakovuutta kovan rasituksen alaisilla alueilla, mikä voi jopa kaksinkertaistaa tappien lujuuden pidentäen samalla tuotteen käyttöikää.

Uusi tekniikka vähentää jopa 40 % säteittäistaipuman asteittaista kasvua eli välystä, jota osissa voi esiintyä käytön aikana. Tämän epänormaalin taipuman pienentyminen tarkoittaa, että ohjaustuntuma pysyy tarkkana ja jousituksen liike hallittuna osan koko käyttöiän ajan.

Testatusti turvallisempi ja kestävämpi

Uusia Hybrid Core -tekniikkaa hyödyntäviä MOOG-osia verrattiin testeissä MOOG:n edellisen sukupolven osiin, OE-osiin sekä muiden toimittajien valikoituihin perus- ja premium-osiin.  Testatuille osille tehtiin 3-akselitesti, jossa ne altistettiin säteittäiskuormitukselle, tapin pyörimiselle ja tapin kääntymiselle samanaikaisesti. Käytyään läpi 150 000 testausjaksoa 50 Ksi:n kuormituksella, Hybrid Core ‑tekniikalla varustetun MOOG-osan keskimääräinen säteittäistaipuman kasvu oli lähes 40 % pienempi verrattuna edelliseen malliin.

MOOGin insinöörit arvioivat myös väsymislujuutta mittaamalla kuulatapin kovuuden [Vickers-kovuus HV10], ja testitulosten perusteella Hybrid Core -tekniikkaa käyttävät MOOG-osat olivat selvästi ylivoimaisia verrattuna kilpailijoiden osiin ja jopa OE-osiin. Testit suoritettiin DRiV:n tutkimus- ja kehityslaitoksissa (St Louis, USA ja Sittard, Alankomaat)

MOOG-osia ei käytetä ainoastaan maanteillä, vaan ne ovat löytäneet tiensä myös kilparadoille. MOOG on tehnyt yhteistyötä Nascar-sarjan kanssa Yhdysvalloissa yli 50 vuoden ajan, aina vuodesta 1966 lähtien.

Mikä erottaa MOOG-tuotteet kilpailijoista?

  • Todisteena osiensa ensiluokkaisesta laadusta ja luotettavuudesta MOOG tarjoaa tuotteilleen 3 vuoden takuun.
  • MOOGin oma, patentoitu Hybrid Core -tekniikka on ainutlaatuinen alallaan.
  • Uudet tuoteominaisuudet ja kokoonpanomenetelmät takaavat, että MOOG-osat ovat ensiluokkaisen laadukkaita ja kestäviä varmistaen samalla optimaalisen ohjauksen hallinnan ja ajomukavuuden. Kestävyyden parantuessa myös auton huolto- ja korjauskustannukset pienenevät.

Auton takuu säilyy myös merkkiriippumattomissa korjaamoissa

Auton takuu ei pakota omistajaa huollattamaan autoaan merkkikorjaamossa. EU-ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti auton takuu säilyy, kunhan määräaikaishuolto on tehty noudattaen autonvalmistajan merkin ja mallin mukaista huolto-ohjeistusta. Suomessa eräät autojen maahantuojat ovat määritelleet lisänä huolto-ohjelmaan vaadittavan Suomen olosuhteet. Ketjun jäsenkorjaamoilla on mahdollisuus hankkia huolto-ohjelmat autovalmistajan portaaleista yhteistyökumppaneidemme huolto- ja korjausohjelmien avulla, jonka lisäksi osalla korjaamoista on myös automerkkikohtaisia testauslaitteistoja ja -ohjelmia

Jotta auton takuu jatkuisi katkeamattomana, huolto-osina on käytettävä alkuperäisiä tai laadultaan alkuperäistä vastaavia merkkivaraosia. Fixus-ketjussa käytetyistä alkuperäisistä tuotemerkeistä mainittakoon esimerkiksi Bosch, Hengst, Mahle, KYB, Continental, NGK ja Ferodo. Moottorin voiteluun korjaamoillamme on käytössä hyväksytysti laatuluokitetut voiteluaineet esimerkiksi Nesteeltä, Liqui Molylta ja Ardecalta.

Myös sähköisten huoltokirjojen käyttö onnistuu muillakin korjaamoilla kuin merkkiorganisaatioiden korjaamoilla. Käytännössä huoltotietojen täyttämistä sähköiseen huoltokirjaan kirjaudutaan autovalmistajan portaaliin, jonne tehdään autokohtaisesti tarvittavat merkinnät. Ohjelmapäivitykset voidaan suorittaa ottamalla yhteys autonvalmistajan portaaliin esimerkiksi PassThru -toiminnon avulla, joka mahdollistaa automallikohtaisten ohjelmapäivitysten suorittamisen autoon. Ohjelmapäivityksissä voi olla esimerkiksi virheiden korjausta, turvallisuuteen, taloudellisuuteen tai mukavuuteen vaikuttavia ohjelman muutoksia.

Hae mukaan Fixataan se -kampanjaan!

Onko autossasi enemmän kuin tarpeeksi korjauskohteita tai tarvetta varaosille ja lisävarusteille? Entä oletko itse mielelläsi kameran edessä? Esittele itsesi ja autosi videon muodossa meille niin voit päästä autosi kanssa mukaan Fixus-videosarjaan, jossa laitetaan auto kuntoon Fixus-varaosaliikkeiden valikoiman avulla ja Fixus-korjaamoiden palveluja käyttäen.

Lue lisää ja hae mukaan 31.1. mennessä täältä!

Tunnetko jo akkumerkit ja -tyypit?

Talven pakkaset syövät akun helposti. Fixus-liikkeistä ja -korjaamoilta saat onneksi akun autoosi helposti ja nopeasti!

Talven pakkaset syövät akun helposti. Fixus-liikkeistä ja -korjaamoilta saat onneksi akun autoosi helposti ja nopeasti!

Hankook -akut

Rengasvalmistajana paremmin tunnetun Hankookin innovatiivinen teknologia tarjoaa vertaansa vailla olevat tuoteominaisuudet myös akkuihin. X-Frame- ja Grid Protection -tekniikat takaavat pidemmän elinkaaren ja paremman kylmäkäynnistysvirran tavalliseen akkuun verrattuna. Hankook-akut on varustettu tukevalla kantokahvalla ja varaustilan osoittimella, josta on helppo tarkistaa akun olevan kunnossa.

Hankook-akut verkkokaupassa

Fixus -akut

Huipputehoa nykyautojen yhä lisääntyneeseen virrantarpeeseen! Fixus SMF-akkujen lyijy-kalsiumseos takaa pidemmän elinkaaren ja paremman kylmäkäynnistyksen tavalliseen akkuun verrattuna. Varustettu tukevalla kantokahvalla ja varaustilan osoittimella, josta on helppo tarkistaa akun olevan kunnossa. Saatavilla yhdeksän yleisintä akkumallia 44-100 Ah.

Fixus-akut verkkokaupassa

Exide Technologies

Exide Technologies on maailman suurimpia lyijyakkujen valmistajia ja akkuromun kierrättäjiä. Exidellä on edustus yli 80 maassa ja runsaan 130 vuoden kokemus akkujen valmistuksesta. Exide kehittää ratkaisuja energian varastointiin autoalalle ja teollisuudelle ja toimittaa alkuperäistuotteita johtaville henkilö- ja kuorma-auto sekä trukkivalmistajille.

Erittäin kunnianhimoiset EU-lainsäädännön tavoitteet rajoittaa CO2-päästöjä ovat kannustaneet ajoneuvovalmistajia suunnittelemaan entistä tehokkaampia autoja, joissa on nykyaikaiset moottorit ja uudenaikaisimpia polttoainetta säästäviä ominaisuuksia, kuten Start-Stop, varauksen elektroninen ohjaus ja älykkäät vaihtovirtageneraattorit. Start-Stop-ajoneuvojen osuus Euroopassa kasvaa nopeasti vuosittain, ja Exiden akuista löytyykin niihin autonvalmistajien erikoisvaatimukset täyttäviä AGM- ja EFB-akkuja.

Exide-akut verkkokaupassa

Bosch

Vuonna 1922 Bosch valmisti varhaisia moottoripyörän akkuja, ja ensimmäinen akku henkilöautoihin esiteltiin vuonna 1927. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on yhä enemmän sähköllä toimivia laitteita, joissa on oltava luotettavat, huippusuorituskykyiset energianlähteet. Modernilla teknologialla varustetut ja rakenteeltaan korroosionkestävät Bosch-akut tarjoavat erityyppisiin ajoneuvoihin niiden tarvitseman energian pitkiksi ajoiksi. Tehokkaat Bosch-akut S5 A AGM-teknologialla sopivat erityisen hyvin nykyaikaisille ajoneuvoille.

Bosch-akut verkkokaupassa

Termit haltuun!

AGM-teknologia (Absorbent Glass Mat)

AGM-akkujen tekniikkana käytetään imeytettyä lasikuitumattoa. Akun elektrolyytti on imeytetty eristinaineeseen ja levyjen aktiiviseen materiaaliin. AGM-akkujen kapasiteetti on erittäin suuri, ja niillä on erinomainen energiareservi, pitkä käyttöaika ja vakioakkuja pitempi käyttöikä. Lasikuitumattoon sidotun hapon ansiosta akun kennon tilavuus hyödynnetään hyvin, ja samalla akuista saadaan äärettömän hyvin tärinää sietäviä. Rekombinaatioteknologia takaa myös korkeimman turvallisuustason, jonka ansiosta akkuja on helppo käsitellä ja kuljettaa.

EBF (Enhanced Flooded Battery)

EBF-akut on kehitetty yhdessä suurimpien autonvalmistajien kanssa ekologisemmaksi vaihtoehdoksi AGM-akuille pienissä ja keskikokoisissa autoissa. EFB-akkujen viimeisimmällä sukupolvella on tuntuvasti parempi varauksen vastaanottokyky ja syklikestävyys. Suljetut, huoltovapaat EFB-akut sopivat autoihin, joissa on Start-Stop-automatiikka sekä mahdollisesti jarrutusenergian talteenotto ja muita polttoainetta säästäviä toimintoja. Niissä on hyvä varauksen vastaanottokyky, kolme kertaa suurempi syklikestävyys kuin vakioakuilla, alhainen itsepurkautuminen ja pitkä varastointikestävyys.

SMF-teknolgia (Sealed Maintenance Free)

Lyhenne SMF tarkoittaa suljettua huoltovapaata akkua. Akkujen kennot ovat suljettuja, eivätkä hetkellisen kallistuksen tai ravistuksen johdosta päästä nesteitään ulos. Akut antavat eniten ampeereita ulos pienellä tasaisella purkuvirralla ja ylläpitävät hyvin varauksen. SMF-akut ovat edullisia verrattuna muihin akkutyyppeihin.

X-Frame-tekniikka

X-Frame Grid -tekniikkaa hyödyntävissä akuissa on stanssausvalmistusprosessin ansiosta tukeva ristikkorakenne. Laajennetulla metalliverkolla varustettuihin perinteisiin akkuihin verrattuna virrankulku on vakaampaa ja käyttöikä pidempi. Valssaus- ja stanssausmenetelmä takaa erinomaisen suojan ruostumista vastaan sekä erinomaisen mekaanisen suorituskyvyn. Säteittäinen, täysin kehystetty ristikkorakenne ehkäisee oikosulkuja ja pitää sähkövastuksen matalana. Akun kennojen edistyksellisen yhdistystapa takaa paremman tehovirtauksen. X-Frame Grid -akkujen valmistusprosessi on myös aiempaa ympäristöystävällisempi.

Grid Protection

Grid Protection -tekniikka pidentää akkujen käyttöikää ja antaa akulle pidemmän elinkaaren. Ensiluokkaiset valmistusmateriaalit suojaavat ristikkoa koko akun elinkaaren ajan ja parantavat akun suorituskykyä. Ultra-mikrokuitu ja erikoisverkkorakenne lisäävät akun levyjen kestävyyttä vähentämällä aktiivisten materiaalien vanhenemista.

Parempi tapa startata aamuun

Lämmin auto on parempi tapa startata aamuun. Moottorinlämmitin pidentää moottorin käyttöikää ja lisää ajomukavuutta.

Harva asia on yhtä ärsyttävä kuin paksun jääkerroksen raaputtaminen tuulilasista ennen istumista jääkylmään autoon. DEFA:n autolämpöjärjestelmällä voit unohtaa kaiken tuon.

DEFA-moottorinlämmitin vähentää moottorin kulumista, laskee polttoaineenkulutusta ja vähentää haitallisia päästöjä. Polttoaineenkulutus pienenee jopa 24% ja päästöt pienenevät jopa 71%. Valmiiksi kirkkaat auton lasit vähentävät kiirettä ja tekevät sinusta paremman ja turvallisemman kuljettajan.

Välty tyhjältä akulta ja varmistu että auto käynnistyy aina!

Samaan aikaan kun autojen kehittynyt teknologia säästää sähköä (esim. siirtyminen perinteisistä polttimoista Led-polttimoihin), lisääntyy autojen sähkönkulutus mukavuus- ja turvallisuusjärjestelmien lisääntyessä. Istuinten lämmitys/jäähdytys, ratin lämmitys, tuulilasin lämmitin ja muut nykyaikaiset mukavuuslaitteet ovat suuria sähkökuluttajia, mutta myös muu lisääntynyt elektroniikka (esim. ajoavustimet) lisää akun kuormitusta.

Myös nykyaikaisten autojen väyläjärjestelmä kuluttaa virtaa, vaikka autolla ei välttämättä edes ajeta. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa myös akkua ja usein käyttäjältä unohtuu, että ajomatkan pitäisi olla ajallisesti vähintään yhtä pitkä kuin esilämmitysaika.

Akku kaipaa huoltoa ja ylläpitoa siinä missä muukin auto

Akun lataustarve voidaan hoitaa erillisellä akkulaturilla aina tarpeen niin vaatiessa tai kiinteällä akkulaturilla säännöllisesti. Kuluttajan kannalta kiinteä akkulaturi on erittäin käyttäjäystävällinen ja helppo tapa varmistua akun riittävästä lataustilasta.

DEFA:n valikoimasta löytyy erilaisia kiinteitä akkulatureita kuluttajien kaikkiin käyttötarpeisiin. Yksinkertaisimmillaan kiinteä akkulaturi asennetaan autoon ja sitä käytetään liittämällä tuttu vihreä johto auton pistokkeeseen, jolloin auton akku latautuu yön aikana ilman muita erillisiä toimenpiteitä.

Autoihin joissa on tehdasasennettu tai jälkiasennettu polttoainekäyttöinen lisälämmitin, tulisi aina asentaa kiinteä akkulaturinsarja lisävarusteena.

Merkillisen hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Sinisellä taustalla joulupalloja, joissa sininen auto, varastomies ja iloinen mekaanikko.

Fixus-ketju toivottaa hauskaa joulua ja onnellista uutta vuotta 2021!

Kaikki toimipisteemme ovat pyhäpäivinä suljettuina, muut joulun ja uudenvuoden poikkeusaukioloajat kannattaa tarkastaa myymälä– ja korjaamokohtaisesti. Fixus Tieturva sekä verkkokauppa Fixusnet.fi palvelevat myös pyhäpäivinä.