Fixus-korjaamo STS Evitskog korjaa autot uusista aina museoikäisiin asti

Fixus-korjaamo STS Evitskogissa hoituu myös museoauton korjaus

Fixus-korjaamo STS Evitskog sijaitsee Kirkkonummen pohjoisosassa lähellä Lapinkylää. Lähiseudun asukkaat ovat löytäneet palvelun hyvin, ja monet asiakkaista tulevat myös Espoosta, Siuntiosta ja Helsingistä asti. Asiakkaat arvostavat korjaamon työnlaatua, hyvää palvelua sekä kohtuuhintaisuutta.

Fixus-korjaamo STS Evitskog huoltaa ja korjaa kaikki autot. Korjaamo on varustettu tarvittavin nykyaikaisin korjaamolaittein ja kaikki korjaustoimet pystytään suorittamaan. Erikoistyökaluja saadaan tarvittaessa hankittua nopeasti toisista Fixus-korjaamoista. Korkeat tilat mahdollistavat myös raskaan kaluston, matkailuautojen ja pakettiautojen huoltamisen.

Autohuollon lisäksi korjaamo toimii yleiskorjaamona monille kodin pienkoneille, kuten ruohonleikkureille ja lumilingoille. Korjaamon toiminnasta vastaa Jan Jepsen. Palvelua on saatavilla suomeksi, ruotsiksi, tanskaksi, englanniksi ja saksaksi. Alkujaan lentomekaanikoksi kouluttautunut, nykyisin lentokoneinsinööri (Lisensed Aircraft engineer) Jan Jepsen korjasi autoja lähinnä harrastusmielessä Tanskan länsirannalla. Vierailut äidin synnyinseuduilla Kirkkonummella ja kumppanin löytyminen Suomesta johtivat kuitenkin pysyvään muuttoon Suomeen. Samassa yhteydessä vanhasta harrastuksesta tulikin uusi työ, kun autokorjaamo STS Evitskog perustettiin vuonna 2008.

Erikoisuutena museoautojen huolto ja korjaus

Erikoisuutena korjaamo huoltaa ja korjaa muun muassa Gårdskullan kartanon museoajoneuvoja. Yhteistyö sai alkunsa korjaamoasiakassuhteesta ja keskustelun aikana ilmenneestä yhteisestä autoharrastuksesta. Huollettavaan autokokoelmaan sisältyy muun muassa Willys Jeep, Mercedes-Benz SLC, Triumph TR4, VW T-2, VW kupla, Porsche 911 jne. Triumph TR4 -ajoneuvon korjauksien kohdalla yksityiskohtana oli muuttaa moottori toimimaan lyijyttömällä polttoaineella. Ajoneuvojen siirrot korjaamolle tapahtuvat pääosin omistajien toimesta ajaen. On nostalgiaa parhaimmillaan, ajaa kauniilla säällä kapeilla ja mutkaisilla asfalttiteillä tuulen kohinaa ja moottorin ”laulua” kuunnellen.

Janin mukaan museoajoneuvojen huollot ja korjaukset tuovat vaihtelua uudemman autokannan rinnalle. Autojen hoidot voidaan usein ajoittaa korjaamon hiljaisimpiin hetkiin, jolloin korjaamon käyttöastetta saadaan parannettua. Työ on mielenkiintoista ja vaatii kärsivällisyyttä sekä erityistä huolellisuutta.

Museoautojen huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan usein vanhempia työkaluja ja testilaitteita. Näitä Janilta löytyy tarpeiden mukaan. Teknistä osaamista on oltava esimerkiksi kaasuttimien säätötöissä ja erilaisissa sähköjärjestelmien töissä. Moniko asentaja ymmärtää nykyään magneettojen, kärjellisten sytytysjärjestelmien toiminnasta? Töihin tarvittavia varaosia löytyy oman Fixus-kauppiaan kautta ja vanhojen autojen erikoismyymälöistä. Varaosia on etsittävä välillä ulkomaita myöten. Ongelmia esiintyy eniten erilaisten tiivisteiden hankintojen osalta.

Huomioitavaa Janin korjaamotoiminnassa oli erityisesti se, että asiakas- ja korjaamotilat olivat silmiinpistävän siistit. Kaikilla tavaroilla oli oma paikkansa eikä ylimäärisiä, vanhoja ja käytettyjä osia ei ollut näkyvissä. Tästä korjaamosta on turha etsiä roskia muualta kuin roska-astiasta. Lentokoneinsinööritausta tuli hyvin esiin parhaillaan jarrukorjauksessa olevasta autosta, jossa  työn jälki ja siisteys oli esimerkillistä. Ei ihme, että korjaamo on hyvässä maineessa asiakkaiden keskuudessa!