Tue paikallista yrittäjää ja osta työtä Suomeen!

Osta työtä Suomeen -päivä 3.12. osuu tärkeään ajankohtaan ennen joulusesonkia. Päivän tarkoitus on pysähdyttää miettimään omia valintojaan ja niiden vaikutuksia. Tempaus haastaa ostamaan teemapäivänä vain suomalaista työtä tukevia tuotteita ja palveluita. Kotimarkkinoiden merkitys taloutemme perustana on suuri. Kulutuskysynnän kohdentaminen suomalaista työtä tukeviin tuotteisiin ja palveluihin on jokaisen suomalaisen käsissä olevaa työllisyyspolitiikkaa.

Tutkimustulokset tukevat ajatusta, että kuluttamisella voi vaikuttaa. Työllistävyysvaikutusten lisäksi vastuullisuus on suuri yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa tänä päivänä sekä kuluttajien, julkisten hankkijoiden, että yrityshankkijoiden ostopäätöksiin. Kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen on vastuullisuusteko.

 10 euroa, 10 000 työpaikkaa – pienillä valinnoilla on suuri merkitys

Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuussa lisää suomalaisia tuotteita tai palveluita, syntyisi vuodessa 10 000 työpaikkaa. Jokaisella valinnalla on merkitys, ja pienistä puroista koostuu iso virta. Teemapäivän avulla halutaan saada kuluttajat pohtimaan kulutusvalintojaan ja kannustaa heitä valitsemaan ostoksensa suomalaista työtä ajatellen.

Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtajan, Tero Lausalan, mukaan Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostaminen sekä paikallisen yrittäjyyden tukeminen ovat vastuullisuustekoja. Valmistajat ja palveluiden tuottajat luovat työpaikkoja Suomeen ja vahvistavat sekä taloudellista että yhteiskunnallista hyvinvointiamme.

Tänä vuonna jo seitsemättä kertaa järjestettävä Osta työtä Suomeen -päivä puhuttelee suomalaisia siis aiempaa vahvemmin. Peräti 94 prosenttia suomalaisista haluaa tukea kotimaista työllisyyttä ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita. Tämä luku on Suomalaisen työn liiton tutkimusten mukaan ennätyskorkealla, ja varmasti saanut vahvistusta koronan aikana. Häiriöt tuotteiden sekä osa- ja puolivalmisteiden saatavuudessa globaaleilla markkinoilla ovat vahvistaneet kotimaisten tuotantoketjujen asemaa.

Tue paikallista yrittäjää

Asioimalla Fixus-ketjun myymälöissä ja korjaamoilla tuet aina paikallista yksityisyrittäjää. Fixus-ketjulla on Suomalaisen työn liiton myöntämä Suomalaista palvelua -avainlipputunnus merkiksi siitä, että ketjumme palvelut on täysin tuotettu Suomessa, palvelumme kotimaisuusaste on vähintään 50 % omakustannusarvosta, ketjumme pääkonttori sijaitsee Suomessa ja meillä on Suomessa toimiva johto. Olisikin tärkeää, että Osta työtä Suomeen -päivästä tulisi kotimaisuuden Black Friday.